Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Herman

Herman

13-05-2016 om 13:47

aanpassen omgangregels

Ik zit ik een discussie met mijn ex.

Sinds 4 maanden zijn wij gescheiden. Er is een ouderschapsplan die we beiden hebben ondertekend.
In het plan is een schema over de omgangregeling.
Wij zijn in het plan er vanuit gegaan dat de wisselmomenten via school gaan. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld de kinderen in de ochtend breng en mijn ex de kinderen van school haal. Op deze manier hoeven de kinderen niet naar elkaar gebracht worden. Zoals het nu lijkt vinden de kinderen dit prettig en gaat dit vanzelf zonder veel problemen.
Nu wil mijn ex het schema aanpassen en de wisselmomenten om 19uur doen. Dit onder andere ivm haar nieuwe uren van het werk, alhoewel zo ook heeft aangegeven dat er andere mogelijkheden zijn zodat het oude schema gehandhaafd kan blijven en voor de kinderen alles hetzelfde bijft.
Ik heb aangegeven best te willen kijken naar het schema maar 19uur geen goed tijd vind om de overdracht te doen. De jongste is 6 en om gaat om 1930 naar bed. Ik vind het fijn om met haar nog even te zitten voordat ze naar bed gaat. Tevens moet ze dan bij dan andere ouder eten en misschien douche en weer aankleden.
Ik vind dit persoonlijk heel ongunstig voor de kinderen omdat dit na mijn idee heel onrustig is voor de kinderen terwijl in het huidige schema er veel meer rust is voor de kinderen.
Zij vindt dat niet en wil daarom het schema perse aanpassen. Buiten het feit waarom ze dat wil vind ik het belang van de kinderen voorop moet staan. Ik heb aanpassing gedaan en zij ook en kan dit ook zonder dat het schema op de kop gaat.
Verder is het net allemaal ingegaan en zijn de kinderen er aan gewend en moet het straks weer veranderen.
Ik wil dus het huidige schema aanhouden en zeker de manier hoe de overdracht nu gaat.
Zij blijft vasthouden dat het schema moet worden aangepast en ik vind van niet.

Mijn vraag is nu wat is nu eigenlijk het beste voor de kinderen. Steek ik misschien mijn kop in het zand en wil ik het niet zien. Ik wil best erover praten met haar maar wil het beste voor mijn kinderen. Het feit dat ik misschien voor mezelf dingen moet aanpassen is dan zo.

Hoor graag jullie mening en ervaring en misschien hebben ergens een link waar ik hier informatie over kan vinden.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-05-2016 om 13:55

nou...

ze heeft toch aangegeven dat er ook andere mogelijkheden zijn waardoor het schema onveranderd blijft? Dan kiees jij daarvoor.
Je argument dat je kind dan binnen een half uur na aankomst naar bed moet vind ik steekhoudend als argument om dat niet te doen.

Herman

Herman

13-05-2016 om 14:09

Maar dat is dus het probleem ze zegt dat er mogelijkheden zijn op haar werk. Ze gaat 1 dag extra werken. Maar ze wil liever een andere dag werken dan wat handiger is voor het schema en wil om die rede het schema aanpassen en krijg ik alle soorten redenen wat ik moet doen, hoe ik het moet doen zodat het wel kan. Maar voor mij is de enige discussie wat is goed voor de kinderen. Ze zegt ook dat het huidige schema niet duidelijk is volgens haar maar de kinderen weten precies waar ze aan toe zijn. Er komen van alle argumenten die na mij inziens niks met de kinderen te maken hebben.
Ik wil haar graag overtuigen dat het beter is. Ik heb haar ook gevraagd mij te overtuigen waarom haar plan beter is. Maar ze blijft volhouden en ik ook. Dat is het probleem. We vinden beide dat we gelijk hebben en ik kan niet inzien of ik nu eigenwijs ben of het niet wil zien.

Noet

Noet

13-05-2016 om 14:44

Wat is er nu vastgelegd

heft de rechter al een uitspraak gedaan over jullie omgangsregeling?
Zo ja, dan zal ze als jullie er samen niet uitkomen naar de rechter moeten om het aangepast te krijgne en tot die tijd blijft de huidige regeling van kracht.

Als er nog geen uitspraak ligt komen jullie in het uiterste geval ook bij de rechter uit om de omgangsregeling vast te leggen.

Nu hebben jullie een patstelling en is het wellicht handig om er een neutrale derde bij te halen om tot overeenstemming te komen een mediator dus.

Herman

Herman

13-05-2016 om 14:49

zonder rechter

Ik wil er liefst zonder rechter uitkomen.

Waar het mij omgaat is wat is nu het rustigste moment voor overdracht voor de kinderen.
Als dat haar voorstel is kan ik daar mee verder alleen ben ik nog niet overtuigd. Zou het liefst iets hebben waar daarover geschreven is.

Egel

Egel

13-05-2016 om 15:24

oude regeling

Zelf denk ik dat de oude regeling het rustigst is voor de kinderen. Maar ik ben jouw kinderen niet. Ik weet wel dat mijn ouders vroeger bij ons (co-ouderschap) ook deze regeling hadden, dan fietste ik na school naar de andere ouder. Als er veel spullen waren werden die apart gebracht of zo, dat weet ik niet precies. Er was nooit overdracht, het waren gescheiden werelden. Dat had wel iets schizofreens, maar tegelijkertijd was het ook wel duidelijk.
Ik denk niet dat je hier een link voor kunt vinden. Ik kan me wel voorstellen dat je nu met het argument kunt komen dat je met name voor de kinderen (en misschien ook wel een klein beetje voor jezelf) nu rust wil, zo kort na de scheiding en nadat de afspraken zijn vastgelegd. Ze zijn nog maar net gewend.
Misschien kun je zeggen dat jullie samen kunnen evalueren hoe het gaat als de regeling een jaar heeft gewerkt?

Gaat niet werken

Een ding: er is geen algemeen wettelijk vastgelegd wisselmoment dat het 'beste is voor de kinderen'. Meestal wordt dit door ouders gehanteerd die hun eigen belang willen verschuilen.
Je kunt het er wel over hebben wat gunstiger zou zijn, ideaal wordt het nooit.
Oa. Kan moeder ook het argument hebben dat de kinderen dan met de spullen op school opgezadeld worden en als er een kind ziek is dat er debat ontstaat wie er dan verantwoordelijk is?
Kan het zijn dat we nu alleen de argumenten van vader horen mat weglating van de argumenten van moeder?
Echt, het is best lastig om er uit te komen. Het handigste is om ook het voordeel voor de ander te erkennen en te kijken of er ook voordeel voor jezelf in zit en natuurlijk ook voor de kinderen, zodat er een mooie oplossing, zo goed mogelijke oplossing, uitkomt voor iedereen.

Herman

Herman

13-05-2016 om 16:37

AnneJ

Dat het nooit ideaal wordt snap ik. Maar gaat om het minst slecht zullen we dan maar zeggen.

De kinderen hoeven niet met spullen opgezadeld. Dat regelen wij. Ziekt kind per dag is ook geregeld en staat ook in het plan.

Welke Argumenten gebruik ik. Volgens mij vraag ik alleen welke overdracht het beste is voor de kinderen. Het enige wat ik aangeef is waarom ik vind dat dit het rustigste is voor de kinderen en het enige wat zei zegt is dat het in belang van de kinderen is. Vandaar dat ik graag jullie mening erover wil weten.

Zonder negatief te doen over mijn ex. Maar ik ben diegene die alles heeft aangepast en blijkbaar moet blijven aanpassen. Zij niet behalve dat ze extra moet werken. Nogmaals wat is het belangrijkste voor de kinderen. Als ik daarom moet aanpassen prima dat doe ik met liefde voor ze.

Hoe vaak?

Hoe vaak hebben jullie nu wisselmomenten per week? Kunnen jullie niet wisselen om 18.00 en eten bij de ouder die het eten dan om 18.00 klaar heeft staan? Daarna rustig douchen en de kleinste naar bed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.