Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Gertje

Gertje

23-04-2014 om 12:19

Aanpassing omgangsregeling na 10 jaar

Mijn ex en ik zijn 11 jaar geleden uit elkaar gegaan, waarbij met behulp van mediation afspraken zijn gemaakt over de omgangsregeling (vastgelegd in een convenant) en kinderalimentatie (bekrachtigd door de rechtbank).
Medio februari jl. belt mijn ex mij met de vraag of we konden starten met kleedgeld voor onze dochter van 13. Hij wilde hiervoor een bedrag van de alimentatie afhalen en storten op de rekening van onze dochter.
Op zich ben ik geen tegenstander van kleedgeld, maar 13 jaar vind ik nog wat jong en het bedrag waar hij het over had € 75,-- vond ik te hoog. Om niet geheel tegen te werken heb ik een tegenvoorstel gedaan om te starten met € 35,-- per maand, maar dat hij dit niet zomaar van de alimentatie kan inhouden. Hij was het hier niet mee eens en wilde het resterende bedrag (€ 40,00) dan ook korten op de alimentatie.
Dit is het begon geworden van heel wat ellende. In een mail heb ik mijn ex laten weten dat hij niet zo maar eenzijdig de alimentatie kan wijzigen. En dat ik bij het standpunt bleef omtrent het kleedgeld. Wel starten, maar nog niet voor € 75,--.
Als reactie hierop kreeg ik een paar weken later een erg vervelende brief van hem en zijn nieuwe vrouw. Deels werd in deze brief gesproken over hoe ik in hun ogen als moeder functioneer en het andere deel ging puur over de financiële kant en de omgangsregeling. Ik kreeg 2 opties voorgelegd waar ik voor een bepaalde datum uit moest kiezen:
1. Voortzetten huidige omgangsregeling, met bepaalde voorwaarden van hun kant en halvering van de alimentatie;
2. Co-ouderschap en alimentatie op 0 zetten.
In mijn ogen geen redelijke opties. In mijn reactie naar hem toe ben ik hier ook niet in mee gegaan en heb ik aangegeven dat qua alimentatie het hem vrij staat om een herbeoordeling aan te vragen. Ten aanzien van de omgangsregeling heb ik het voorstel gedaan om met behulp van mediation te kijken naar eventuele aanpassing van de regeling. Daarbij ook rekening houdend met wat onze dochter wil. Bij hem geeft ze het een aan en bij ons wat anders.
Tot op heden geen reactie van hem ontvangen op mijn reactie. Nu is onze dochter in verband met vakantie een paar dagen bij hem geweest en heeft hij haar een mail naar mij laten sturen met daarin aangegeven dat ze de ene week bij papa wil zijn en de andere week bij mama. Via de mail!!
Dit voelt als een slag onder de gordel. Ik probeer mijn dochter uit onze problemen te houden en probeer met mijn ex, door middel van mediation (verzoek), tot een oplossing te komen. Zelf alleen praten met mijn ex zie ik niet zitten, omdat hij niet voor rede vatbaar is. Krijgt hij niet wat hij wil, dan dreigt hij met stappen.

Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik ben zo langzamerhand ten einde raad.

een voor een

http://www.advocaten.nl/landelijk-bureau-voor-incasso-van-alimentatie-lbio/
Als je ex stopt met het betalen van alimentatie zonder jou instemming en zonder een besluit van de rechter kun je de alimentatie laten incasseren via het LBIO.
Het lijkt me dringend gewenst met je dochter te overleggen en zaken te bespreken.
13 Jaar is ook niet erg klein. Wil ze inderdaad co-ouderschap en om de week heen en weer reizen? Laat haar daar dan mee beginnen. Op haar leeftijd heb je de kans dat de pret snel over is omdat ze juist meer hun eigen gang willen gaan en niet heen en weer willen reizen.
Je kunt je dochter aanbieden, als ze onder druk gezet wordt door vader, dat ze voorlopig niet meer naar vader hoeft te gaan. Gewoon om niet onder druk gezet te worden. Misschien een keertje op een verjaardg oid. maar verder niet.
En verder kun je misschien ook nog er voor kiezen om het los te laten.
Gewoon alimentatie naar je kind en met kind samen regelen wat daarvan betaald wordt.
Ook voor je kind kun je naar het LBIO als hij dreigt niet meer te gaan betalen.
Je kunt zijn gedrag niet veranderen maar wel proberen goed je best doen er zelf wat feitelijk mee om te gaan en er niet van in paniek te raken. Dat helpt niet.
Ik wens je heel veel sterkte, dit soort gedoe kan slopend zijn.

Trui

Trui

23-04-2014 om 23:22

Ipv geen alimentatie

Om eerst even het lastigste gezegd te hebben; ik ben het met AnneJ oneens dat je je dochter moet voorstellen alleen nog met verjaardagen (of zelfs minder) naar haar vader te gaan. Ik zie totaal het voordeel voor je kind niet behalve dan ingezet te worden als pressie middel van jouw kant om je zin te krijgen naar vader. Hoe zou jij het vinden als vader het bij jou deed? Niet leuk? Dan ook niet andersom doen. Em vooral omdat je nergens iets schrijft over hoe ze het bij vader heeft. Arm kind, arme vader als je zo gaat reageren.

Dar brengt me op het volgende; hier een twaalfjarige die in co-ouder situatie in twee huizen woont. Er is regelmatig contact tussen de ouders en dam blijkt geregeld dat er bij de een het een gezegd wordt en bij de ander het ander. Kunst is om als ouders het hoofd koel te houden en vooral GEEN conclusies te trekken mbt het kind wordt daar gemanipuleerd/onder druk gezet etc. Ook dit kind is opgegroeid in deze situatie en heeft een zekere flexibiliteit daardoor. Zo zien wij het. Betekent niet dat bij de ene ouder stelselmatig de waarheid wordt gesproken en de ander stelselmatig gelogen.
Dikke kans dat jouw dochter als ze bij vader is echt denkt dat het leuk zou zijn de helft van de tijd daar te zijn en als ze weer bij jou is denkt dat het zo eigenlijk wel goed is. Dat ze oprecht beide wil.

Als de kinderalimentatie (daar gaat t toch over of ook partner?) wordt stopgezet vanwege co-ouderen is een kindrekening een logische volgende stap. Alle kosten die niet per huis gelden (clubjes, sport, sportmaterialen, muziekinstrument) worden daarvan betaald en jullie storten pro rata inkomen. Helemaal stoppen met een financiële band is volgens mij onmogelijk op deze leeftijd.

Ik kan niet goed uit jouw bericht opmaken of het willen minderen/stoppen met alimentatie iets te maken heeft met de verwijten aan jouw adres? Vindt je ex dat er een situatie is ontstaan waardoor jij minder geld zou moeten krijgen ofzo?

Ik zou denk ik beginnen met voorstellen dat je dochter wat vaker naar haar vader gaat, aan je dochter vragen of haar dat leuk lijkt. En dan wel zo sportief zijn en doen alsof jij daarachter staat want anders weet je zeker dat het trekken blijft.
Co-ouderen komt steeds vaker voor. Wij zijn er blij mee en het gaat goed. Ik vind het goed dat kind zo echt een band opbouwt met moeder en vader. Beiden zijn belangrijk in je leven, vind ik.

Annet

Annet

23-04-2014 om 23:34

Mediation klinkt goed maar heb je al met je dochter gepraat

Je schrijft dat je haar uit de discussie wilt houden. Maar het lijkt me wel nodig dat je met haar bespreekt wat haar wensen zijn.
Mochten die bij jou anders zijn dan als ze bij vader is, dan is dat een extra argument om met mediation door te gaan. Maar je kunt haar niet buiten de discussie houden. Niet als ze 13 is.
Ik zou wel vasthouden aan de bestaande financiële afspraken totdat er wederzijds nieuwe afspraken zijn (bijvoorbeeld als de omgang heel anders wordt).

Ik zou.....

....eens even helemaal niets doen. Gewoon doorgaan met de afspraken en omgangsregeling die er al was. Verder (even) niet over praten, maar vasthouden aan afspraken uit het convenant. Want die zijn bindend zolang er niets anders vast ligt. Bij niet betalen idd deurwaarder of LBIO erop zetten, maar verder geen woorden aan vuil maken. Dochter keurig op vastgelegde tijden laten gaan. Gewoon over het probleem heenwalsen, negeren. Ik denk namelijk dat als je er wel iets mee doet, het alleen maar groter wordt. Terwijl als je niets doet, het conflict misschien wel dooft. Doorgaan dus zoals je altijd hebt gedaan. Als hij iets veranderd wil hebben, moet hij er iets mee doen.

Ik zou zeggen

Het alimentatiebedrag als afgesproken houden, en jij bepaalt wat ervan voor kleedgeld naar je dochter wordt doorgestort.
Daarnaast, de omgangsregeling, met goedkeuring van beide partijen en begeleiding van een mediator, na vastlegging pas veranderen.

Een via de rechter vastgesteld alimentatiebedrag kan nooit eenzijdig worden verlaagd/gehalveerd.

Lees je in/ ken je recht.

Ik begrijp dat de nieuwe vrouw niet zo happig is om te betalen voor de rugzak die je ex met zich meeneemt in de relatie.
Dan moet ze maar op zoek gaan naar een partner zonder rugzak.

Het is de taak van je ex-man om haar duidelijk te maken dat hij geen éénling is maar een pakketje.

Co-ouderschap lijkt me voor dochter niet erg aantrekkelijk, want als de liefde ontbreekt om voor haar onderhoudt te betalen, weet ik niet welke liefde er gegeven wordt in een constructie als co-ouderschap.
Ze mag daar om de week een weekje logeren? En als haar schoenen te klein zijn draai jij ervoor op? Want die kant denk ik dat het uit gaat.
Jij houdt ontzettend veel van haar, en laat haar niet in te kleine kleding of versleten kleding lopen. Wel, zie dan maar hoe je de helft van deze kosten weer terug krijgt, denk dat je wederom bedrogen uitkomt.

Sterkte met je beslissing.

Gertje

Gertje

24-04-2014 om 18:32

bedankt

Bedankt voor jullie reacties. In alle reacties staan punten waar ik iets aan heb. Mijn dochter is inmiddels thuis. Het is moeilijk moeilijk allemaal. Voor zover ik van mijn dochter heb begrepen gingen ze (mijn ex en vrouw) er vanuit dat ik wel ja zou zeggen na het mailtje van mijn dochter zodat we niet naar de rechter hoeven. Dit geeft mij sterk de indruk dat mijn ex niet bereid is mee te werken aan mediation en direct naar de rechter zal stappen. Iets wat ik had willen voorkomen voor onze dochter. Erg triest allemaal. En waarom? Ik weet t nog steeds niet.
Ik merk bij mezelf veel boosheid richting mjjn ex en zijn vrouw. Iets wat ik van mezelf niet zodanig herken. Ik vind het moeilijk om me deze dagen in de benen te houden. Ik sta strak van de spanning, maar ik moet wel (heb ook nog een dochtertje van 4 met mijn huidige man).

Trui

Trui

24-04-2014 om 19:26

Huh Jasam?

Waar lees jij dat de nieuwe vrouw de bron is van alle ellende? Ik lees dat nergens terug. Heb je zelf misschien nogal last van de nieuwe vrouw van je ex? Want het plaatje dat jij bij Gertjes verhaal verzint is niet erg fraai.

Voor de goede orde; het kan kloppen hoor maar vind het altijd vervelend om maar voetstoots aan te nemen dat het aan de nieuwe partner ligt, hoeft nl niet, is mijn ervaring.

Trui

Trui

24-04-2014 om 19:34

Gertje

Ik snap je spanning en dat dat lastig is met je nieuwe gezin. Heb je een vriendin bij wie je even kunt stoom afblazen? Heb je toch wel nodig.
Kun je erachter zien te komen waar dit al vandaan komt? Ik denk dat begrip je misschien wel kan helpen. Het lijkt nu een frontale aanval op jou uit het niets en ik kan me niet voorstellen dat er niet meer is. Heeft je ex financiële problemen? Of andersom; heeft hij spijt dat hij niet meteen een 50/50 omgangsregeling heeft afgesproken? Is zijn drijfveer geld of juist meer zijn dochter zien? Ik vind het nogal verschil maken.

Je weet wel waarom

'En waarom? Ik weet t nog steeds niet.'Je hebt zelf feilloos het 'waarom' omschreven. Vader wilde een deel van de kinderalimentatie rechtstreeks aan het kind betalen als kleedgeld, jij wilde een kleiner bedrag en dat mocht dan niet van de kinderalimentatie afgehaald worden.
Daarmee begint de ellende.

Als je nu eens kijkt naar alle ellende en dan even teruggaat: stel je voor dat je met je ex was gaan onderhandelen over de hoogte van het bedrag (of wat ze daarvoor moet doen, bijvoorbeeld mobieltje) en er geen probleem van had gemaakt dat het van de kinderalimentatie af zou gaan. Tenslotte heb je dan ook bepaalde kosten niet meer (make-up, mobieltje, veel kleren voor een 13-jarige, en schoenen etc.). Was je dan achteraf gezien niet liever dat beetje geld 'kwijt' geweest, in plaats van nu alle ellende over omgangsregeling, kind onder druk, rechter etc.?

Wellicht kun je een keer met je ex apart gaan afspreken en hem zeggen dat je nog eens nagedacht hebt over zijn oorspronkelijke voorstel en dat je daar toch nog eens over dor wilde praten. Waarbij je de nadruk van het gesprek legt op de hoogte van het bedrag en de vraag: wat is een acceptabel bedrag voor een 13-jarige, 15-jarige etc. Dus een planning voor de toekomst.

Houd daarbij rekening dat je al heel wat glazen hebt ingegooid: ex-vrouwen staan altijd onder de verdenking dat zij uit zijn op geld, dat zij de kinderen daarvoor gebruiken en dat zij het geld gebruiken voor zichzelf en andere leuke dingen. Er is vrijwel niets wat je kunt doen om van dat beeld af te komen, dus tegen dat beeld zul je moeten opboksen. Maar als alles tot nu toe zonder problemen is gegaan, dan zou dat ook moeten lukken.

Bedenk ondertussen dat als je kind 18 is het geld toch overgemaakt wordt naar het kind zelf.

Tsjor

Ten overvloede

In sommige reacties wordt gesproken over verlaging etc. Maar er is geen sprake van verlaging, alleen van een andere verdeling: een deel naar de moeder en een deel naar het kind zelf.
Jasam: 'Het alimentatiebedrag als afgesproken houden, en jij bepaalt wat ervan voor kleedgeld naar je dochter wordt doorgestort.' Het kan zijn dat je daar principieel gelijk in hebt, maar omgekeerd is het natuurlijk ook vreemd dat vader daar dan niets over te zeggen zou hebben. Het is geen partneralimentatie, maar kinderalimentatie. Met andere woorden: geld voor de opvoeding van het kind. Alle kinderen krijgen op een gegeven moment zakgeld, alleen over de hoogte ervan kun je discussiëren. Die discussie hangt dan samen met 'wat moet je ervan doen'.

Tsjor

Annie

Annie

28-04-2014 om 14:32

Tsjor

Ik sluit me bij Tsjor aan. Wat was nu het oorspronkelijke probleem? Vader wilde dat dochter kleedgeld kreeg en vindt het 'leuk' omdat rechtstreeks aan kind over te maken.
Je schiet er niets bij in (want je hebt ook minder kosten). en ja, daar moeten jullie het als ouders over hebben: wat moet ze er wel van betalen, wat niet. Ik vind 75 euro kleedgeld trouwens reeeler dan 35 euro per maand. Ik shop echt geen dure merken (prijsklasse H en M en WE) maar als je rekent met 3 paar schoenen per jaar, halve winterjas, halve zomerjas, 7 setjes ondergoed, 7 paar sokken, zwemgoed, 5 broeken, 5 korte broeken/rokjes, 5 lange mouwen shirts, 7 T-shirts (dus echt een basisgarderobe) etc dan zit je toch al snel aan dat bedrag. En dan reken ik kapper, sportkleding, verzorgingsartikelen, zakgeld nog niet eens mee.

Trouwens, ik snap best da vader het leuk vindt om een bedrag naar dochter over te maken. Hier klaagt een vriendje ook dat zijn moeder alles moet betalen en zijn vader heel weinig betaalt. Duh... hij heeft geen idee dat vader wel degelijk circa 500 euro per maand kinderalimentatie per kind betaalt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.