Echtscheiding en erna
Singledad1985
18-08-2026 om 12:18
Advies gevraagd over ex, kinderen en nieuwe relatie
Beste ouders, ik zou graag jullie advies/ervaring horen over een situatie die inmiddels behoorlijk ingewikkeld is.
Vorig jaar ben ik gescheiden van mijn partner. We hebben drie kinderen. Mijn ex had al langere tijd twijfels over onze relatie en uiteindelijk heeft zij de relatie beëindigd. Kort daarna ontdekte ik dat ze was vreemdgegaan. Ik was daar enorm door gekwetst en heb vervolgens in korte tijd de scheiding geregeld én ben gaan daten. Achteraf zie ik dat ik veel te snel ben gegaan en daarmee mijn ex ook heb gekwetst.
Snel na de scheiding heb ik via de apps een vrouw leren kennen met wie ik een goede klik had. Mijn ex kwam daar snel achter en voelt zich hierdoor ingeruild. Mede omdat ik er in het begin niet eerlijk over ben geweest, zit er nog veel pijn en boosheid tussen ons. Als co-ouders functioneren we inmiddels gelukkig wel goed, maar op relationeel vlak is het ingewikkeld.
De vrouw die ik vorig jaar heb ontmoet is nog steeds in mijn leven. We hebben juist bewust heel rustig aan gedaan en ongeveer een jaar gedatet voordat we besloten dat we een relatie wilden. Ik heb haar al die tijd buiten het leven van mijn kinderen gehouden, omdat ik eerst zeker wilde weten wat ik wilde en geen reboundrelatie wilde.
Nu wil ik mijn kinderen vertellen dat ik een vriendin heb. Niet omdat zij daar meteen iets mee moeten, maar omdat ik niet langer het gevoel wil hebben dat ik hierover tegen ze moet zwijgen of liegen. Er is geen sprake van samenwonen of andere grote veranderingen.
Mijn ex vindt dit echter verschrikkelijk en wil dat ik de relatie beëindig. Ze zegt dat ze het mij anders moeilijk zal maken. Ik wil mijn nieuwe relatie uiteraard niet beëindigen, want ik ben gelukkig met haar.
Mijn vraag is vooral: hoe zouden jullie hiermee omgaan? Hebben jullie ervaring met het vertellen aan kinderen over een nieuwe partner terwijl de andere ouder daar grote moeite mee heeft? En hoe zorg je ervoor dat de kinderen niet tussen beide ouders in komen te staan?
Courage
18-08-2026 om 13:56
Vaak wordt ook tijdens/na de scheiding relatietherapie aangeraden. Juist om goed uit elkaar te gaan. Ik zou dat jullie ook aanraden. Jullie relatie is nooit goed afgerond geweest. Ga dat alsnog doen.
IMI-x2
18-08-2026 om 15:44
Ik zou de kinderen er nog niet bij betrekken. Niet zozeer vanwege je ex, wel omdat het stof nog lang niet is neergedwarreld en je pas na 2,5 jaar realistisch kunt inschatten of een relatie blijvend zal zijn.
Het is jouw relatie, niet die van de kinderen. Geniet van elkaar wanneer je kinderen bij hun moeder zijn.
FruitMoeder
18-08-2026 om 16:27
Maar als je ex het al weet en ze is zo'n kenau als jij beschrijft dan heeft ze het toch al lang die kinderen verteld, alleen maar om jou te sarren.
IMI-x2
18-08-2026 om 17:16
Vertellen/roddelen dat pa een vriendin heeft is iets totaal anders dan kinderen bij de relatie betrekken.
Soccer-Mom
18-08-2026 om 17:43
Je ex en jij moeten één ding goed voor ogen krijgen: jullie zijn uitsluitend nog ouders van jullie kinderen. Jullie zijn GEEN partners meer. Wat jullie doen met wie, gaat de ander niets aan. Dat jouw ex moeite heeft met jouw nieuwe vriendin, is haar probleem. Zij kan en mag dit niet tegen jou gebruiken en al helemaal niet over de rug van de kinderen. Ik neem aan dat er een ouderschapsplan ligt. Die moet altijd worden nagekomen. Op welk vlak wil zij het jou moeilijk gaan maken? Zij heeft toch ook een relatie?
Wanneer je de kinderen vertelt over je nieuwe relatie, is aan jou. Hangt af van de leeftijd van de kinderen. Tieners vertel je het eerder dan kleuters. Belangrijk is dat de kinderen goed begrijpen dat papa en mama altijd papa en mama blijven. Een nieuwe relatie verandert daar niets aan.
Jonagold
18-08-2026 om 18:31
Ik begrijp het niet zo goed. Je ex wilde scheiden en is, zoals later bleek, vreemdgegaan. En nu zijn jullie een jaar verder en gunt zij jou geen nieuwe relatie? Dat had ze dan eerder moeten bedenken lijkt me.
Ik kan alleen bedenken dat ze spijt heeft en je terug wil. Ik zou daar eens direct naar vragen. Is dat zo, dan moet jij bij jezelf te rade gaan of je dat een kans wil geven. Het kán, een hernieuwde relatie, maar kost jaren en veel energie en 100% inzet van beide. Wil je dat niet, dan zou ik daar tegen haar heel helder over zijn.
Wil ex je niet terug, dan is het sowieso geen issue. Zij gaat NIET over jouw leven. Over geen enkel aspect daarvan. Alleen als de veiligheid van jullie kinderen duidelijk in het gedrang komt. Dan moet je denken aan zware verwaarlozing of misbruik of mishandeling. Dat papa vertelt dat ie een vriendin heeft valt daar niet onder.
Hoe zou zij het vinden als jij haar leefregels op gaat leggen?
linn19
18-08-2026 om 19:25
Je schrijft dat jij in korte tijd de scheiding hebt geregeld. Hoe regel je dat in je eentje? Hoefde zij alleen bij kruisje te tekenen?
En relationeel ingewikkeld mbt haar schrijf je. En zij wil dat jij jouw nwe relatie verbreekt.
Geef jij haar nog signalen van affectie of hebben jullie samen nog wat?
Verder eens met Courage relatietherapie, jullie hebben zeker nog wat af te sluiten met elkaar.
Vertellen aan de kinderen kan ook later.
tsjor
19-08-2026 om 12:58
Het is nogal klungelig en kinderachtig gegaan, rond de scheiding. Jij ontdekt dat zij vreemd is gegaan, jij maakt korte metten met de scheiding en gaat dan ook op zoek. En nu zit je met de gebakken peren. Want de rekening komt nu op tafel.
Hebben jullie mediation gehad tijdens de scheiding?
Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik zou echt het gesprek met je ex aangaan en op die manier het scheidingsproces nog eens overdoen. Dat betekent dat je begint bij het begin: zij gaf aan te willen scheiden. Praat daar eens over, wat betekende dat voor haar wat betekende dat voor jou, wat dacht zij daarbij te winnen, wat maakte dat jij dan maar versneld wilde doorzetten, wat voor beslissingen heb je toen versneld genomen/laten nemen, was dat verstandig, wat betekende het voor haar dat jij een nieuwe vriendin had etc.
Of dat gesprek in de vorm van therapie moet, dus met een externe begeleider erbij weet ik niet, dat kun je zelf beoordelen. Misschien red je het toch wel met elkaar.
De onderste grens is: als je eenmaal getrouwd bent moet je je niet gedragen alsof je nog gescheiden bent. Dus nieuwe relaties na de scheiding zijn voor jezelf.
Als het kan: los eerst het probleem met je ex op voordat je de nieuwe vriendin introduceert bij je kinderen.
MamaE
19-08-2026 om 14:43
Ik vind een relatie van een jaar best al wel lang en ik snap dat je dat met je kinderen wil delen. Niet dat ze direct kennis hoeven maken, maar je wil ook niet dat ze het via via horen van mensen die jullie samen zien. En ik zou er als kind ook niet heel blij mee zijn als ik pas hoor dat een van mijn ouders een relatie heeft na 2 of 3 jaar. Natuurlijk hoef je niet elke date te melden en ook niet elke vlam na een paar weken te introduceren, maar na een jaar kan dat echt wel.
Daarnaast is je ex vreemdgegaan en wilde scheiden. Keuzes hebben consequenties, dus dat jij dan verder kijkt, daar heeft zij niks over te zeggen of van te vinden. Of je een relatie hebt en met wie je dat deelt, hoef je aan haar geen toestemming voor te vinden. Zij had al een nieuwe relatie tijdens jullie huwelijk. Dat verdient al helemaal niet de schoonheidsprijs.
Izza
19-08-2026 om 15:11
Een ex is een ex. Vanaf het moment dat een van beiden uitspreekt dat de relatie is verbroken is dat ook zo. Dan staat het beiden volledig vrij om verder te kijken. Of je dat nu doet binnen 2 weken of 2 jaar doet niet ter zake. Een ex heeft verder niets meer te zeggen over jouw privé leven, jouw financiën of sociale kring. Jij hebt je ex veel te veel toegelaten in jouw nieuwe leven. Begin eens om je echt los te maken van elkaar.
- Geen contact meer behalve over de kinderen.
- hou het zakelijk en neutraal
- geen discussies meer over jullie relatie. Dat is voorbij. Laat het rusten.
- verdiep je in ouderschapsrollen en partnerrollen. Jullie moeten naar een ouderschapsrol maar zitten nog in de partnerrol.
- Informatie over een nieuwe partner is een korte mededeling. Geen vraag of discussiepunt.
In dit geval heeft je ex echt geen rechten meer. Het is volledig absurd dat jij een relatie geheim moet houden of verbreken. Tenzij jouw nieuwe partner aantoonbaar schadelijk is voor de kinderen (partner is gevaarlijk, slecht voor ze, crimineel type of heeft eigen problematiek die niet goed is voor de kinderen etc).
Ga eens anders naar jullie nahuwelijk kijken. Dure mediators zijn zinloos. Het is toch verder klaar. Geen oude koeien meer uit de sloot. Deel haar bijvoorbeeld mee: wij zijn gescheiden en dit valt onder mijn eigen leven. Ik reken erop dat jij je zult houden aan de afspraken in het ouderschap. Verdere discussies vanuit haar kap je direct af of ga je niet op in. Richt je op je kinderen en je nieuwe leven.