Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

KGB-tje

KGB-tje

16-01-2020 om 13:02

Advies gevraagd over KGB

Hallo, mijn man en ik zijn nu een paar maanden officieel uit elkaar. Hij woont al een jaar apart. De kinderen staan bij mij ingeschreven, we hebben officieel co-ouderschap maar hij heeft ze minder dan in het ouderschapsplan staat. Hij betaalt ook minder KA dan zou moeten volgens de normen. Hij betaalt ook niks extra's bij grote uitgaven zoals bij beugels en zo. En we hebben vastgelegd dat ik de helft van de KA spaar voor de kinderen. Hij heeft inzicht in die rekeningen. Ik ben met al die voorwaarden akkoord gegaan omdat ik in het huis wilde blijven wonen. Dat als achtergrondinfo.
Nu mijn vraag. Omdat de kinderen allebei bij mij ingeschreven staan, krijg ik ook de KB en het KGB. Maar, om dat ook geregeld te krijgen moet hij bij de SVB bevestigen dat hij ergens anders woont. Hij wil die brief niet terugsturen, omdat hij vindt dat hij ook recht heeft op de helft van de KB en het KGB. Anders wil hij minder KB betalen. Wat moet ik doen? Ik heb het KGB en de KB hard nodig om rond te komen, ik draag nu tenslotte de hele hypotheek ook in mijn eentje...

Paddington

Paddington

16-01-2020 om 14:17

Bijzonder

Volgens mij krijgt de SVB de gegevens van de gemeente, dus zou dat al in hun systeem moeten staan. Daarbij is KGB niet iets dat door de SVB gegereld wordt, maar via de belastingdienst loopt. SVB regelt de kinderbijslag en ik begrijp uit jouw verhaal dat jij dat krijgt.

Bij de berekening van KA wordt rekening gehouden met KB en KGB, dus de hoogte van KA is daarop berekend. Tenminste als door een professional is berekend.

Voet bij stuk houden dus en gewoon KGB aanvragen. Verder zorgen voor bewijs dat vader niet bij jou woont.

Mocht je ex-man echt heel vervelend gaan doen, dan een advocaat in de arm nemen en een officiele berekening laten maken en laten bekrachtigen door een rechter. Dat geeft duidelijkheid en jou de vrijheid om zelf te kiezen wat je met het geld wil doen. Hou er wel rekening mee dat met het betalen van KA meestal alle kosten bij de ouder terecht komen die de hoofdverblijfplaats heeft. Als ik het goed begrijp bij jou dus.

Dat zou ik eerst aan hem laten weten. Heel zakelijk en zonder emotie.

KGB-tje

KGB-tje

16-01-2020 om 14:26

Paddington

Dank voor je reactie. Klopt hoor, maar hij heeft zich pas onlangs (en na heel veel zeuren van mij) uit laten schrijven op dit adres (vanwege onofficiële onderhuur bij een vriend). De KGB is gekoppeld aan de KB, maar om die KB op mijn naam te krijgen moet de SVB dus zijn adreswijziging bevestigd krijgen door hem. Vraag me niet waarom, maar ik kreeg een brief dat zij die wijziging niet kunnen doorvoeren zolang hij niet officieel bevestigd heeft. En de uitschrijving is pas vorige week door hem geregeld, terwijl we officieel dus al een paar maanden uit elkaar zijn en hij effectief al een jaar weg is.
Hij houdt vol dat bij de berekening GEEN rekening is gehouden met KB en KGB, en dat hij dus gecompenseerd wil worden. Hij is nogal dwingend . En ik ben toch nog redelijk afhankelijk van hem om voor de kinderen te zorgen als ik slaapdienst heb. En dat is volgens wisselend rooster, dus daarin moet hij (ook) flexibel zijn...
Ik ben bang dat hij anders eist dat een van de kinderen bij hem ingeschreven wordt, en dat wil ik echt niet.

Controleren

Je kunt bij de gemeente, de basisadministratie, controleren of het klopt dat je ex zich uitgeschreven heeft. Daar kun je een uitdraai van laten maken en opsturen naar het SVB. En je hebt ook kans dat hij zich helemaal niet uitgeschreven heeft omdat hij geen nieuw adres kan opgeven. Dan vraag je per direct een adres onderzoek aan zodat hij binnen afzienbare tijd, kan soms wel enkele maanden duren, van je adres af is.
Het meetmoment voor belasting en SVB is de basisadministratie.

Verder zou ik bijhouden wanneer de kinderen wel en niet bij vader zijn. Om iets aan te kunnen tonen als er een rechtszaak van komt. Zo lang mogelijk terug en vanaf nu.

Slaapdienst

In geval gedoe zou ik daar een andere oplossing voor zoeken. Of als oplossing bij de hand zonodig. Huur zonodig een student in. Spraak met familie af dat ze daar voor een onverwacht geval terecht kunnen.

Paddington

Paddington

16-01-2020 om 14:34

Zorg

voor een plan B voor je slaapdiensten. Is er misschien iets van een studenten uitzendbureau die je kunt inschakelen voor je slaapdiensten? Een studente SPW4 ofzo?

Hij weet dat je afhankelijk bent van hem en dat gebruikt hij en besef dat hij wel heel hard kan schreeuwen, maar dat maakt niet wat hij zegt meer de waarheid. Laat hem dus weten dat jij anders een advocaat inschakeld en de zaken laat berekenen. Het voordeel van een beschikking is ook dat je het LBIO achter je hebt staan mocht hij ineens het idee hebben dat hij niet meer hoeft te betalen.

Wat ik je ook nog wil meegeven in deze lastige situatie, wellicht ten overvloedde: blijf altijd positief over vader naar jullie kinderen. Houd de kinderen er ten alle tijden buiten.

KGB-tje

KGB-tje

16-01-2020 om 15:09

Slaapdiensten

Nou ja, de tijd dat hij hier is als ik slaapdienst heb, is natuurlijk ook gewoon tijd met de kinderen. En die vinden het heel fijn als hij er is. Ze zijn ook echt wel te oud voor een oppas, maar nog wel te jong om een hele nacht alleen te zijn. Familie woont wel in de buurt, maar toch wel zo ver weg dat het lastig is om ze op tijd op school te krijgen dan. Maar ik zal er eens over nadenken, en het misschien ook wel met de kinderen bespreken.
We houden in een agenda bij wanneer de kinderen bij hem zijn of wanneer hij hier is voor mijn nachtdiensten. Hij komt ook af en toe om ze met huiswerk te helpen en zo. Zetten we ook altijd in de gezamenlijke agenda. Dus dat is denk ik wel voldoende. Ik ben nog niet zo paranoïde dat ik denk dat hij die agenda zal verduisteren .

De alimentatie is vastgelegd in ons convenant, dat bekrachtigd is door de rechtbank. Dat is toch voldoende lijkt mij om het LBIO in te schakelen als dat nodig is? Dat hoef ik toch niet nog een keer te laten berekenen, ook al pakt dat waarschijnlijk in mijn voordeel uit?

En natuurlijk blijf ik zo positief als mogelijk, maar de kinderen zien zelf ook wel dat hij vaak duikt en dat ik degene ben die wél altijd beschikbaar is hoor. Daar hebben ze mij niet voor nodig . Maar met de financiële kant val ik ze natuurlijk niet lastig.

Plan b slaapdienst

Je kan familie ook vragen bij jou te slapen als plan b.

Ik ben niet gescheiden maar vraag familie ook wel eens hier te slapen als ik niet thuis ben en man nachtdienst heeft.

Of als plan b bij een vriendje laten logeren. Ik zou ja zeggen als een moeder van goede vriendjes of vriendinnen van mijn kinderen dat aan mij zou vragen. Niet als definitieve oplossing maar wel als tijdelijke plan b

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.