Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advies Moeizame omgang tussen vriend en zijn kind

Even een kort situatie. Mijn vriend heeft samen met zijn ex een kind van 8 jaar. Er is een rechtszaak aangespannen door mijn vriend om omgang te krijgen. Er was voorheen omgang maar dat ging moeizaam en opeens omdat ex niet haar zin kreeg, mocht hij zijn zoon niet zien. Nu is de omgangshuis beeindigd en over een maand moeten ze weer voor de rechter voor de uitspraak. Eerst was er in het begin met de begeleider afspraken gemaakt om de 2 weken een dag, toen een weekend en ook een keer van school halen. Opeens doordat moeder aangeeft ze mist haar kind etc. Is het toen door de begeleider naar om de 2 weken een dag gezet. De begeleider heeft zijn verslag gemaakt. In de tussentijd komt zijn zoon wel om de 2 weken een dag, maar het wordt niet beter op. Het kind heeft opeens gezegd dat ze mij (de vriendin van de vader) niet erbij wilt hebben. Hij wilt alleen tijd met zijn vader doorbrengen. Terwijl ik een keer het kind 1,5 maand niet heb gezien. Het kind wilt nu vaak eerder weg. De vader vraagt heb je het niet naar je zin. Hij zegt wel van ja. Het kind accepteert geen nee. Als hij iets niet naar zijn zin krijgt gaat hij huilen. Hij wijst ook de duurste dingen aan, ook in de supermarkt wilt hij van alles. Moeder zegt op de dag dat hij gehaald wordt dat hij 2x zwemles krijgt. Ze belt alleen maar als hij het geld niet op tijd stort, dus maw ze zit in geldnood. Nu de laatste keer wou hij niet eten omdat hij zei, oma heeft gekookt. Ook als mijn vriend zegt laten we bij oma naar haar tuinhuis gaan zegt het kind, van nee ik wil alleen met je zijn. Het kind wordt nu ook de laatste tijd afgezet bij zijn oma, waar zij ook altijd is. Ik mag er niet bij zijn (omdat zij jaloers is en door mij hun zin niet krijgen bij de vader). Kind wilt ook geen omgang met andere mensen of andere kinderen leren kennen. Hij wilt nu ook eerder naar huis, kind wilt van alles en nog wat. Wij weten niet meer hoe we hier mee om moeten gaan. Mijn vriend zegt hij houdt van hem en het is mijn kind, maar ik zie het is niet wederzijds. Kind ziet zijn vader alleen als een geldboom zo ook de ex. Mijn vriend weet het niet meer. Hebben jullie nog tips of adviezen wat we mee kunnen nemen naar de advocaat voor de voorbereiding van de rechtszaak over een maand.

vlinder72

vlinder72

12-09-2016 om 12:34

geldboom?

Het lijkt mij heel verstandig als jij even weg blijft tussen vader en kind. Een mind van 8 jaar ziet zijn vader echt niet als een geldboom maar het kan wel dat door alles wat er gespeeld heeft het vertrouwen in zijn of haar vader geschaad is.

Laat vader en kind rustig weer een goede band opbouwen. Geef je vriend daar de tijd en ruimte voor zonder commentaar te leveren op de opvoeding. En blijf er tussenuit. Dit is wel zijn kind.

Yura

Yura

12-09-2016 om 12:44

Serieus?

Meen je dit nou? Het is al hartstikke moeilijk met de omgang allemaal en je gaat je druk maken dat jij er niet bij mag zijn? Nou succes ermee.

Beschuldigingen

Dingen als 'zien vader als een geldboom' zou ik niet meenemen naar de rechter. Dat soort onbewijsbare assumpties, hoe waar ook mogelijk, doen het niet goed. Ik denk dat je toch niet goed begrijpt hoe het voor een kind kan zijn van wie de ouders scheiden. Dat dit kind tijd alleen wil doorbrengen met zijn vader is heel begrijpelijk. Dan krijgt hij alle aandacht die hij nodig heeft in de beperkte tijd die hij heeft. Ga je visites afleggen naar andere mensen of ben jij erbij dan moet vader zijn aandacht verdelen.
Ik zou het in dit stadium met rust laten en vader en zoon hun tijd samen gunnen. Tot het vertrouwen er is dat ze een regelmatige omgang hebben en het stof gezakt is. Maar ook dat zou ik aan vader en zoon overlaten.
Natuurlijk heb je er belang bij, jij levert jou aandacht van vader in, maar in dit geval is het ook voor jezelf handiger om het kind voor te laten gaan. Dan heb je kans dat het later hopelijk wat eenvoudiger wordt als het vertrouwen hersteld is dat zoon zijn vader regelmatig en ongestoord kan zien.

den haag 1976

den haag 1976

12-09-2016 om 13:39 Topicstarter

mijn verhaal Advies Moeizame omgang tussen vriend en zijn kind

Even terugkomen op het verhaal van mij. Ik ben al niet aanwezig bij de dagen dat het kind bij mijn vriend is. Dit even ten goede orde! Met geldboom bedoel ik, het kind verlangd dat de vader Playstation 4 aanschaft, de duurste lego koopt en van alles aan hem uitgeeft, maar met dit soort dingen bouw je geen band op.

Belemmerend

Je zult het vast goed bedoelen, maar als ik je verhaal zo lees dan werk jij echt belemmerend in dit verhaal. Ik schat in dat je zelf geen kinderen hebt, klopt dat?

Natuurlijk wil het kind graag een playstation 4 en dure lego. We willen toch allemaal vanalles. Alleen wij zijn volwassen en weten -als het goed is- dat niet alles kan en dat er andere prioriteiten zijn. Een kind heeft dat overzicht niet. Maar dat wil niet zeggen dat een kind een ouder als geldschieter ziet en meer niet. Doe even gewoon zeg. Kinderen weten vaak niet eens wat iets kost, laat staan dat zij zien hoe iets in een begroting moet passen.

Ik krijg een beetje het idee van iemand die denkt te weten hoe het moet, denkt te weten wat opvoeden is, een beetje op de manier zoals we allemaal dachten dat het zat, tot we zelf kinderen kregen. Toen leerden we dat het anders zat. En ja, als je nou toch zelf kinderen hebt, dan sla ik de plank mis, maar dat is wel het beeld dat je geeft zo met wat je schrijft.

Ik raad jou aan, net als de anderen, om je buiten de omgang en zijn ex te houden, want het werkt averechts. Je gaat de strijd aan met beiden en je veroordeelt beiden. Wellicht uit goede bedoeling en uit eigen onzekerheid, maar het werkt destructief. En als je daarmee doorgaat, dan verlies je je vriend. Er is nog geen 'wij' wat zijn kind betreft, dat kan groeien, maar dan moet het wel de kans krijgen. En iemand die van meet af aan staat te krijsen dat ze erbij wil horen, vader geen geldboom is, moeder jaloers is, die geeft geen ruimte voor groei. Back off!

Paddington

Paddington

12-09-2016 om 14:03

Geduld

Probeer je eens in te leven in het kind. Kind mag maar 1 dag per 14 dagen papa zien. Laat dat moment dan lekker met papa zijn.
Als jij het kind wel af en toe wil zien, zorg dan dat je er bent als het kind wordt gebracht en geef dan aan: Leuk dat je er bent, geniet lekker van je dag met papa, ik laat jullie lekker met z'n 2-en.
Op die manier geef jij aan het kind vertrouwen dat jij het begrijpt.

Het is een vervelende situatie en ik hoop voor vader en kind dat moeder gaat inzien dat het contact met vader heel belangrijk is en het zo fijn zou zijn als dat gewoon op een prettige manier kan.

Aan de rechter

Ik geloof best dat de ex flink kan foeteren op alles wat niet naar zin gaat doordat een scheiding vaak ook financiële aanpassingen vergt. En niet allees financiële aanpassingen, ook qua tijd moet ze nleveren.
En ja, er bestaan ex-en die hun kind ophitsen en als de tv stuk is, roepen dat de vader te weinig geld betaalt zodat zoon nu geen tv kan kijken terwijl vader met vriendin bv op vakantie zijn.

Nu de vraag wat jij kan doen.
Eerst je vriend uitleggen dat hij gerust nee kan zeggen wat betreft dure cadeaus en de gedachte geldboom loslaten.
Ten tweede, ben ik verbaasd dat jij weet dat het kind in een supermarkt alleen het duurste wilt, niet naar oma wilt en huilt als hij zijn zin niet krijgt etc. terwijl jij er niet bij aanwezig bent. Ik krijg de indruk dat je vriend flink zijn gal te spuwen tegen jou. Leen je er niet voor, wees zijn klankbord niet als het om zijn ex gaat.
Hij moet zelf proberen een leuke dag met zijn zoon te bereiken.

En wat de gesprekken over de omgangsregeling betreft; dat is aan de rechter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.