Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advocaatkosten en belastingaangifte

Goedemiddag,

Ik ben druk geweest met het invullen van mijn belastingaangifte, pff bijna af ;.). Nou moet ik nog alleen de advocaat kosten voeren, als aftrekpost. Ik vind dit lastig. Je mag alleen de kosten aftrekken, die zijn gemoeid met het verkrijgen van de partnerali. Heeft iemand dit al eens gedaan? Kan ik niet gewoon een percentage van alle advocaatkosten van 2018 nemen. Dit is anders een heel uit zoek werk en dan nog lastig terug te wijzen naar de juiste posten.

Iemand een oplossing??

misschien die advocaat even vragen?

Ik zou geloof ik even een mailtje sturen aan die ex-advocaat of hij/zij dit weet - ervan uitgaand dat die advocaat voor zoiets simpels niet meteen een rekening meestuurt.

Ik vermoed trouwens dat als jij naar eer en geweten een inschatting maakt welk deel van de kosten met de alimentatiezaak te maken heeft, dat de belastingdienst dat dan wel ok vindt. Als het goed is, heeft de advocaat destijds urenstaten met de rekeningen meegestuurd dus dan kan je wel zien hoeveel tijd waarin is gaan zitten. Alimentatieberekeningen kosten vaak behoorlijk wat tijd, dus het kan zijn dat het aandeel van de alimentatiediscussie in het geheel relatief groot is. Maar "brief advocaat wederpartij" kan natuurlijk op alles betrekking hebben: alimentatie, omgang, boedelscheiding, of een combinatie van die dingen. Dan maar een natte vinger in de lucht en schatten, zou ik denken.

Groeten,

Temet

Ex-advocaat

Ex-advocaat

26-03-2019 om 20:04

Specificatie

In aanvulling op Temet: als het goed is heb je een specificatie. Sommige posten zullen expliciet zeggen "berekening alimentatie" (of "Berekening"), dus dan weet je het. Als er dan diezelfde dag staat "brief client" of "brief wederpartij", dan zal die ook wel met de berekening te maken hebben en kan je misschien nog in je eigen dossier controleren.

Of inderdaad de ex-advocaat vragen. Misschien even bellen, zodat je meteen kunt vragen of hij/zij dat kan doen, of het niet ingewikkeld is en dat het geen kosten met zich meebrengt.

Ex-advocaat

Ik denk dat het voor de advocaat niet snel uit te zoeken valt, want op basis van een gemiddeld tijdschrijfsysteem zie je dat niet, dan zou hij/zij het (archief?)dossier moeten doorspitten en dat kost tijd en dus geld.

Vaak zal een brief ook gewoon over meerdere dingen tegelijk gaan. Mijn idee zou zijn: neem het totale urenoverzicht. Haal daaruit de berekeningen, als die apart gespecificeerd zijn (die kans is groot). Als je je nog heel specifiek kan herinneren dat je een gesprek had van anderhalf uur dat alleen maar over die alimentatie ging, dan kan je dat er ook nog uit lichten, maar anders zou ik zeggen: kijk wat er aan onderwerpen in de hele zaak van belang was, maak naar eer en geweten een inschatting van hoe zwaar elk van die zaken in het geheel woog (was er meer tijd gemoeid met de omgang, of met de alimentatie bijvoorbeeld) en verdeel de niet naar onderwerp gespecificeerde uren volgens die verhouding. Waarbij de 'kale' echtscheiding op zichzelf weinig tijd kost (zoals jij ongetwijfeld weet) tenzij er ingewikkelde internationale zaken spelen, maar ouderschapsplan, boedelscheiding en alimentatie des te meer.

Dus zeg: 12 uur besteed waarvan anderhalf uur voor een alimentatieberekening, de boedelscheiding was snel geregeld maar ouderschapsplan en alimentatie kostten meer, en ongeveer evenveel, tijd dan zou ik met de natte vinger zeggen: tijd besteed aan alimentatie is 1,5 uur (die berekening), + van de resterende 10,5 uur nog 4,5 uur (namelijk anderhalf uur voor echt- en boedelscheiding tezamen, blijft 9 uur over, gelijkelijk verdeeld over ouderschapsgezanik en alimentatiegezanik), in totaal dan dus 6 uur.

Maar ik ben geen fiscalist en geef mijn mening graag voor een betere.

Groeten,

Temet

Wilke

Wilke

27-03-2019 om 10:40 Topicstarter

Posten op factuur advocaat niet specifiek genoeg.

Hoi Temet en exadvocaat,

Bedankt voor jullie reactie.

1. Advocaat bellen kosten geheid geld.
2. Posten op de factuur zijn wel specifiek maar er staat bijvoorbeeld mail naar advocaat ex gestuurd. In die mail ging het dan om tig- zaken. Als ik dat wil uitzoeken, dan moet ik de mail erbij zoeken en dan elke keer per mail bepalen welk gedeelte over partnet ali gaat. Dit is echt monikenwerk...;.(. Vandaar dat ik benieuwd ben of er andere het ook met een percentage afdoen....
3. Gezamenlijk vermogen was zo verdeeld. Discussie ging over kinder-, partneralimentatie en verdeling inboedel. Dus ik dacht 10, 30 , 30 ,30. Vinden jullie dit ook reeƫl? Of vergeet ik zaken??

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes Wilke

nagevraagd, niets wijzer

Ik heb de vraag voorgelegd aan een advocaat die echtscheidingen doet. Hij wist het ook niet maar dacht hetzelfde als ik: naar eer en geweten een inschatting maken van de kosten die specifiek te maken hebben met de alimentatie, en dat dan opgeven.

De hamvraag is: volstaat voor de aangifte zo'n onderbouwde schatting, of moet het helemaal worden uitgesplitst. Dat wist die advocaat dus niet en daar gaan die lui ook niet over, daarvoor moet je in feite bij de belastingdienst zijn. Dan moet je dus de belastingtelefoon bellen en de kwaliteit van die info is twijfelachtig . Dus of je moet verder zoeken naar iemand die er echt verstand van heeft, of het maar gewoon proberen. Je zou nog kunnen kijken of mensen bij een belastingwinkel (dat zijn vrijwilligers) dit kunnen ophelderen, en anders zou ik gewoon die onderbouwde schatting gebruiken en dan maar zien of er vragen komen. Gezien het feit dat de meeste aangiften IB probleemloos passeren denk ik dat het wel los loopt, maar goed, garantie is er niet.

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

28-03-2019 om 13:05

focus?

Kijk even op de site van de belastingdienst of je kunt zien waar ze dit jaar de focus op leggen: meestal huis/hypotheek of ziektekosten.

Focus op alimentatie en aanverwante zaken heb ik nog niet voorbij zien komen.
Dit is het lijstje voor dit jaar:
https://www.mariabode.nl/economie-geldzaken/belastingaangifte-2018-hier-controleert-de-fiscus-extra-scherp-op/

Een percentage is dan prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.