Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

fleur

fleur

13-12-2016 om 18:34

alimentatie

Hallo,

Ik ben fleur en ik ben 18 jaar. Mijn ouders zijn al een paar jaar gescheiden en ik was de helft van de week bij mijn moeder en de andere helft bij mijn vader. Nu heeft mijn vader sinds een paar maanden een vriendin waarmee ik het niet goed kan vinden en heeft hij me het huis uitgezet, ik ben dus niet vrijwillig gegaan. Hij weigert nu om me geld te geven, hij betaalt dus helemaal niks meer. Hij heeft me bijvoorbeeld beloofd om mijn rijbewijs te betalen en alles wat nog niet betaald was, moet ik nu zelf betalen. Mijn ouders hebben bij de scheiding afspraken gemaakt dat geen van beide alimentatie hoefde te betalen. Maar kan ik nu wel alimentatie van hem eisen, aangezien die afspraak nooit met mij is gemaakt? Wat is een reëel bedrag? En hoe moet ik dat regelen, want uit zichzelf gaat hij niet betalen. Ik zit nu trouwens in het laatste jaar van de middelbare, ik heb geen inkomen en mijn moeder heeft ook niet veel inkomen.

Alvast bedankt

Autorijles

Hoe zit het met de autorijles? Heeft je vader die betalingsverplichting aangegaan, getekend op het opgaveformulier, maar weigert hij nu te betalen? Dan heeft hij het betalingsprobleem.
Verder zal het van het echtscheidingsconvenant afhangen wat voor rechten je nog hebt. En of je een studiebeurs hebt of niet.
Misschien kun je een keer naar een spreekuur gaan om je te laten informeren.

http://www.scheidingsweg.nl/pages/alimentatie.htm
"De Informatie Beheer Groep bepaalt de ouderlijke bijdrage die het bedrag vormt dat de ouders kunnen bijdragen in de school- of studiekosten en levensonderhoud van hun kind. Deze ouderlijke bijdrage wordt gebaseerd op het inkomen van de ouders. De ouders zijn echter niet verplicht om dit bedrag ook daadwerkelijk bij te dragen en er staan geen sancties op het niet betalen, dit is echter een zeer zwaarwegend advies. Het kind kan proberen meer studiefinanciering te krijgen door een beroep te doen op de regeling inzake weigerachtige ouders."

"Wanneer een kind 18, 19 of 20 jaar is, dan moeten ouders bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studiekosten. In feite is het dezelfde plicht als die voor kinderen onder de 18 jaar geldt, en die in dat geval de onderhoudsplicht betreffende opvoeding en verzorging wordt genoemd."

Dat laatste is in feite niet meer dan de verplichting een dak boven je hoofd en te eten te geven. En dat krijg je al van je moeder.

Yura

Yura

14-12-2016 om 14:59

alimentatie

Normaal gesproken wordt tussen de ouders een bedrag aan kinderalimentatie af gesproken en dat bedrag moet vanaf 18 tot 21 door de ouder rechtstreeks aan het kind worden over gemaakt. Je moeder had ook altijd herziening aan kunnen vragen in de afgelopen periode, dus het lijkt me dat jij dat op zich ook moet kunnen. Ga eens langs het juridisch loket ofzo, om hiernaar te informeren. Verder begrijp ik niet dat je geen inkomen hebt. Mijn zoon is ook 18 en zit ook in 6 vwo, hij krijgt maandelijks €112,00 van DUO, dat heb je toch wel aangevraagd? Verder ontvangt hij €83,00 zorgkostentoeslag en werkt hij een paar uurtjes, waarmee hij ca. €120,00 per maand verdient. Pas als je naar hbo of universiteit gaat komt die bijdrage van DUO te vervallen en wordt het lastiger. Maar ik denk dat als je een beetje zuinig doet, een baantje zoekt voor een paar uurtjes en straks in de lange schoolvakantie lekker veel werkt, je ook alvast wat kunt sparen voor komend jaar.
Dat rijbewijs zou ik verder maar uit je hoofd zetten dan, dat hij het heeft toe gezegd is lullig, maar is niet iets dat je kunt afdwingen lijkt mij.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-12-2016 om 15:33

alimentatie en zo

Alles dat mondeling is vastgelegd, is niet officieel. Als er officieel ook geen alimentatie is geregeld, heb je helaas dikke pech. Anders had je het via het LBIO kunnen afdwingen.

Qua opleiding: je zit in een conflictsituatie met je vader. Het is mogelijk dat hij dan buiten beschouwing kan worden gelaten bij het bepalen van lening of (bij MBO) studiefinanciering.

Wat rijbewijs betreft: jammer, maar helaas...

Sterkte met alles!

Linde

Linde

14-12-2016 om 16:59

Jongmeerderjarig

Hoi,

Voor de wet ben je jongmeerderjarig en zal je dus zelf een procedure moeten starten. Je zal een advocaat moeten zoeken en deze maakt een verzoekschrift gericht aan je vader waarin gevraagd wordt om alimentatie. Als je vader verweer voert komt het tot een rechtszaak, doet hij dit niet dan wordt het bij verstek toegewezen.

Of je aanspraak kan maken op alimentatie hangt van meerdere dingen af. Allereerst moet jij niet kunnen voorzien in je levensonderhoudhoud (rijbewijs valt niet onder levensonderhoud!) daarnaast hangt het er ook van af of je studeert en een studiebeurs van duo ontvangt. Tot slot speelt het inkomen van je vader een rol. Als dit inkomen erg laag is dan is er bij je vader geen draagkracht en kan hij dus niets bijdragen. Als je vader en zijn vriendin niet gehuwd zijn of een geregistreerd partnerschap hebben is zij niet onderhoudsplichtig dus wordt daar niet naar gekeken.

Bovenstaand het technische verhaal. Ik denk wel dat je je moet afvragen of een eventuele rechtszaak het waard is. Ik zie in de rechtszaal wel vaker een kind wat procedeert tegen een ouder en het is vooral erg ongemakkelijk. Daarnaast kan je de band tussen je vader en jou dusdanig beschadigen dat het contact altijd minder of nihil wordt, ik denk dat je je af moet vragen of je dat wil.

beursje

beursje

15-12-2016 om 10:29

Sally

Vaders inkomen wordt niet buiten beschouwing gelaten bij het bepalen van een aanvullende beurs. Ex draagt niet bij en dochter ziet hem misschien één keer per jaar een uurtje, en dat uurtje is meestal één groot conflict. Toch telt zijn inkomen mee, waardoor dochter geen aanvullende beurs krijgt. Duo zegt dat anders heel veel vaders en kinderen doen alsof ze een conflict hebben, waardoor de kinderen een aanvullende beurs krijgen. De vader schuift dan zijn bijdrage alsnog onder tafel door.
Dochter kreeg het advies tegen haar vader te procederen. Dat wil ze niet en daarom moet ze nu meer lenen dan ze anders zou moeten. Ik heb zelf een modaal inkomen en probeer haar zoveel mogelijk te ondersteunen. Het voelt wel oneerlijk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 11:06

beursje

Fleur vertelt dat ze door haar vader de deur is uitgezet. Noem dat maar geen conflictsituatie.

Mijn kind heeft wel buitenbeschouwing gekregen n.a.v. niet-inbare alimentatie en conflict. Hiervoor had hij verschillende verklaringen nodig, ook professionele (denk hierbij aan maatsch.werk, huisarts, leerkracht, eventuele hulpverleners indien al aanwezig). In die verklaringen werd beschreven wat voor conflict er was. Hij kreeg het zonder problemen toegewezen.

https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/privesituatie/problemen-met-je-ouders.jsp

Quote: "In de volgende 6 situaties kun je ons vragen om het inkomen van je ouder(s) niet mee te tellen:
1. Je hebt geen contact gehad sinds je 12e.
2. Je hebt een conflict met je ouder.
3. Het gezag van je ouder is beëindigd.
4. De verblijfplaats van je ouder is onbekend.
5. Je bent niet erkend.
6. De kinderalimentatie is niet te innen.
(...)
nkomen ouders buiten beschouwing laten
Wil je dat DUO het inkomen van je ouder niet meetelt? Gebruik het formulier Verzoek inkomen ouders buiten beschouwing laten. Op het formulier zie je welke bewijsstukken je moet meesturen en wat je moet doen met de Verklaring ter zake deskundige of instantie. Ons postadres staat op het formulier."

Op het formulier staat:

"Als je een ernstig, structureel conflict hebt met een van je ouders, laten
we het inkomen van die ouder buiten beschouwing bij de berekening
van de aanvullende beurs. Naast dit ingevulde formulier moet je de
volgende zes bewijsstukken meesturen:
• een uitgebreide verklaring van jezelf waarin je de relatie beschrijft
tussen jou en de ouder waarmee je een conflict hebt. In de verklaring
moet staan waar jullie een conflict over hebben, wanneer dat conflict
is ontstaan en hoe jullie relatie zich in de loop der jaren heeft
ontwikkeld.
• een uitgebreide verklaring van de ouder waarmee je geen conflict
hebt, over de relatie tussen jou en de ouder waar je wel een conflict
mee hebt.
• een recente uitgebreide verklaring van een deskundige of instantie
die volledig op de hoogte is van je situatie. Dit kan bijvoorbeeld een
decaan, mentor, studiebegeleider of maatschappelijk werker zijn.
De deskundige kan in de folder Verklaring onafhankelijke instantie of
deskundige, die je kunt downloaden van www.duo.nl, nalezen wat er in
deze verklaring moet staan.
• een verklaring van de ouder waarmee je een conflict hebt. In deze
verklaring moet staan dat hij of zij om ernstige redenen weigert mee
te betalen aan je studie. Als je deze verklaring niet mee kunt sturen,
moet er in de verklaring van de deskundige of instantie staan dat je
vader of moeder weigert mee te betalen aan je studie.
• de volledige echtscheidingsbeschikking
• de meest recente alimentatiebeschikking.
Overigens zal DUO de vastgestelde alimentatie in mindering brengen op
de aanvullende beurs."

In ons geval was de deskundige een leerkracht van het MBO, een leerkracht van de vroegere middelbare school ten tijde van het ontstaan van het conflict en een begeleider (wegens ASS).

"Als je een verzoek doet om de gegevens van (een van je) ouders
buiten beschouwing te laten, dan moet er vaak een verklaring van
een onafhankelijke instantie of persoon worden opgestuurd. In die
verklaring moet in elk geval staan:
• dat het over jouw persoonlijke situatie gaat èn
• dat de instantie of deskundige op de hoogte is van jouw situatie of
zich daarvan op de hoogte stelt.
De verklaring moet op officieel briefpapier van de instantie worden
afgegeven en voorzien zijn van een originele handtekening. DUO
gebruikt de verklaring alleen om te beoordelen of het inkomen van je
ouder(s) buiten beschouwing kan worden gelaten, en niet voor andere
doeleinden. DUO houdt zich hierbij altijd aan de Wet bescherming
persoonsgegevens."

Het zou kunnen dat jouw dochter en Fleur hier niet aan voldoen. Bijvoorbeeld omdat er geen deskundige op de hoogte is. Maar dat DUO tegen jou heeft gezegd lijkt me dat kortdoordebocht als er nog geen officiële aanvraag is gedaan volgens de hierboven genoemde procedure.

Ze geven het niet zomaar af, dat is waar. Maar het is onder bepaalde omstandigheden wel mogelijk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

15-12-2016 om 11:09

aanvulling

Bij het niet betalen van alimentatie terwijl dat bij de scheiding wel officieel is vastgelegd in de scheidingsbeschikking moet tijdig het LBIO zijn ingeschakeld. Een meerderjarig kind moet dat zelf doen.

beursje

beursje

15-12-2016 om 15:20

Tja

Je hoeft maar één keer in de maand een keer te telefoneren met je vader en het hele bovenstaande verhaal gaat niet meer op, want dan is het een 'oplosbaar conflict' (partijen zijn immers in gesprek). Dochter heeft nooit school of een instantie op de hoogte gebracht van het conflict met haar vader, dus er is ook niemand die kan getuigen. Dat is dus voor Fleur (TO) wel van belang.
"Overigens zal DUO de vastgestelde alimentatie in mindering brengen op
de aanvullende beurs." Hier is een alimentatie van (nu) 200 euro vastgesteld. Het LBIO kan het niet innen, ex is zo glad als een aal. Maar het gaat dus wel van je aanvullende beurs af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.