Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

oma

oma

19-11-2019 om 13:53

alimentatie

hoi ik ben hier net nieuw en niet zo heel handig met internet , ik ben oma van een prachtig kleinkind maar de ouders, niet getrouwd gaan uit elkaar heel verdrietig allemaal , maar voor de kleine moet alles nu gewoon goed geregeld worden ik heb daar vaak vragen over en hoop dat ik die hier dan gewoon kan stellen . mijn eerste vraag is ze verdienen allebei evenveel hoe kunnen we dan de alimentatie vaststellen ? mijn zoon wil natuurlijk voor zijn kind betalende kleine zal ook hier bij mij veel zijn ivm wisseldiensten van zijn vriendin, want mijn zoon is nu tijdelijk hier tot hij een woning heeft .

Dees

Dees

19-11-2019 om 14:06

Evenveel

Als ze beiden evenveel verdienen en evenveel zorg geven dan lijkt me alimentatie niet aan de orde.

Flavia

Flavia

19-11-2019 om 14:19

Dees en Oma

Dat is iets te snel door de bocht.
De alimentatie heeft ook te maken met locatie overstijgende financien denk aan sparen voor studie, fiets, kleding, verjaardagskadootjes etc.

Oma:
Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden. Maar als je er samen niet uitkomt wordt meestal verwezen naar de Trema normen/berekening, dit is de berekening zoals advocaten en rechters die hanteren bij de vasstelling van de hoogte van alimentatie.

Het is ook afhankelijk van de zorgverdeling en verblijfplaats van de kinderen.

Ook bij een 50/50 zorgverdeling en gelijke inkomsten kan er een alimentatie betaling zijn als de ouders afspreken dat 1 van de 2 verantwoordelijk is voor de financien omtrent het kind: denk aan schoolbijdragen, ziektekosten, kleding etc. Er kan ook gekozen worden om de bijdragen van beide ouders op een zogenaamde kindrekening te storten waar beide ouders dan volgens afspraak kosten voor hte kind van betalen.

Wij hebben destijds niet gekozen voor een trema berekening maar gebruik gemaakt van een onderzoek van het nibud naar de kosten van een kind. Hier kwam uit dat ongeacht het inkomen van de ouders 1 kind gemiddeld 17% van het gezinsinkomen neemt, 2 kinderen 25% en 3: 33% Dat percentage hebben wij dan weer naar rato verdeeld over onze inkomens en dat is onze bijdrage per persoon. Mijn ex stort dat naar mij omdat wij besloten hebben dat ik financieel verantwoordelijk ben. Alle kosten moet ik dan ook uit mijn en zijn bijdrage betalen. Heel duidelijk en daarom geen reden voor discussie over die dure schooltas of wel of niet die dure training mbt sport. Als mijn ex kleding met dochter gaat kopen dan spreken we een budget af en dat stort ik dan weer naar hem. Zo hebben we ook afspraken gemaakt over de kinderbijslag (die gaat naar haar spaarrekening) en daar stuur ik dan weer een overzicht van.

Het meest neutrale is de trema berekening. Die kun je zelf doen, maar ik dacht dat je die ook door het LBIO kunt laten doen na betaling van een bijdrage. Beide ouders moeten dan wel alle financiele gegevens delen met het LBIO.

Sancy

Sancy

19-11-2019 om 16:23

Oma

Dat is tussen je kind en de expartner, het is niet iets waar jij iets over te zeggen hebt. Je kunt je natuurlijk laten informeren over de algemene regels en hoe die worden toegepast, de vraag is niet hoe jullie dat kunnen bepalen, maar hoe het kind en ex dat willen en kunnen regelen.

oma

oma

19-11-2019 om 16:47

alimentatie

de vraag is niet hoe jullie dat kunnen bepalen, maar hoe het kind en ex dat willen en kunnen regelen.
ja en dit gaat dus niet zo lekker mijn zoon dacht dat hij 150 € moest betalen en de ex vind dat te weinig dus moeten we wel kijken hoe of wat ,mijn zoon is zwakbegaafd dus ik moet hem wel helpen hiermee idd ja het gaat mij niet aan maar hij heeft hulp hierbij nodig . ik zag wat namen staan zoals nibud trema etc even kijken of ik er uit kom .

Ik ook

Ik ook

19-11-2019 om 18:14

Ik zou niet zelf rekenen

Maar een advocaat/mediator dat laten doen. Als je zon zwakbegaafd is, kan hij dan zelfstandig voor een kind zorgen?

Fransien

Fransien

19-11-2019 om 18:47

Neutraal advies

Ik snap dat je je zoon helpt. Meestal leidt inmenging van familieleden tot escalatie, opjutten en vechtscheidingen maar in dit geval zul je wel moeten omdat hij het zelf niet kan. Probeer toch zo veel mogelijk op de achtergrond te blijven.
Het LBIO is een neutrale instantie die op basis van de wettelijke normen een berekening maakt, vaak is dat een stuk makkelijker te aanvaarden dan de ideeën van een familielid. Het is niet zo duur als een advocaat, gaat niet uit van wensenlijstjes zodat een van beide het zelfde welstandsniveau heeft en de ander krom moet liggen, maar heeft de tremanormen als basis waardoor beiden de pijn verdelen. Bovendien heeft het een hoge acceptatie bij gemeenten, mocht een van de twee partners in de bijstand zitten.
Vergeet niet om de kinderalimentatie door de rechter te laten vaststellen/bekrachtigen, daarmee voorkom je later discussies over grote uitgaven/schoolreisjes/computers/etc.

een vraag en een opmerking

Ik ben het wel eens met het advies van Fransien, maar wil er wel even aan toevoegen dat als je de alimentatieafspraken door de rechter wilt laten vastleggen (op zich inderdaad een goed idee), je daar toch wel een advocaat voor nodig hebt. Het is in dat geval handig als de minst verdienende partner een advocaat zoekt. Het is in dit geval de vraag of een advocaat op basis van gefinancierde rechtsbijstand per se goedkoper is dan een advocaat die per uur declareert (een hoge eigen bijdrage kan in dit geval minstens net zoveel kosten als een nota op uurbasis als het een kwestie is van alleen de al gemaakte afspraken in een verzoekschriftje gieten en dat indienen), maar met een toevoeging krijg je ook een forse korting op het griffierecht (dat wordt dan meen ik €78 in plaat van iets van €310).

Nog een vraag: heeft de vader het kind erkend? Want als dat niet is gebeurd, is hij juridisch niet eens vader. Dat is voor een vader iha geen wenselijke situatie, dus als die erkenning nog niet heeft plaatsgevonden, zou dat maar beter alsnog kunnen gebeuren. Daarbij kunnen de ouders er dan voor kiezen dat het kind de achternaam van vader krijgt, maar dat hoeft niet.

Groeten,

Temet

Inschrijving

Het kind zal op een adres moeten worden ingeschreven. Die ouder ontvangt dan ook de kinderbijslag en wellicht ook kindgebonden budget.
Verder eens met Fransien: adviseer je zoon om vooral te praten over hoe hij het wil gaan berekenen, in plaats van al ruzie te krijgen over de bedragen. Als hij het met zijn vriendin eens kan worden over hoe het berekend zal worden, dan zullen ze het ook gemakkelijker eens zijn over de bedragen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.