Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Alimentatie

Mijn vriendin heeft 3 kinderen. De alimentatie is zo'n 10 jaar geleden vastgesteld. Geïndexeerd is het voor volgend jaar ongeveer in totaal 350 euro. Niet veel voor drie kinderen, maar hij betaalt wel netjes elke maand. Volgend jaar wordt de oudste 21 jaar, hoe gaat het dan met de alimentatie. Hoeft hij dan maar ⅔ van dat bedrag te betalen, of hetzelfde bedrag (die 350 euro) of moet het opnieuw worden berekend?

De alimentatie wordt vastgesteld per kind, dus als er eentje niets meer krijgt, verandert er in principe niks voor de anderen. 

Het is wel zo dat alimentatie vaak lager is vastgesteld dan waar een kind eigenlijk behoefte aan zou hebben, omdat het inkomen van de alimentatieplichtige nu eenmaal niet hoger is. Als er sprake is van zo'n situatie zou je dus kunnen kijken of het bedrag nu over de twee kinderen kan worden verdeeld ipv over drie. Of je kan de hele alimentatie opnieuw bekijken natuurlijk en op basis van de huidige normen de zaak opnieuw laten vaststellen. 

Het is trouwens vziw niet ongebruikelijk dat kinderen ook na hun 21e nog een bijdrage krijgen, als ze nog een opleiding volgen. Als dat hier ook gebeurt dan lijkt het logisch dat er nog even niets verandert. 

Hoe dan ook is dit natuurlijk primair iets tussen je vriendin en haar ex. 

Janneman69

Janneman69

19-12-2022 om 13:26 Topicstarter

@Temet Bedankt voor je snelle reactie. Duidelijk. Absoluut met je eens dat het iets is tussen haar en haar ex, maar het is wel belangrijk voor haar dat ze weet wat haar rechten, mogelijkheden en plichten zijn, het is aan haar wat ze er mee doet. Ik ben inmiddels al tien jaar bij mijn vriendin en ik heb mij altijd ingezet om de band met haar ex goed te houden. Zo belangrijk voor de kinderen. 

Hier is de afspraak dat kinderen vanaf 18 jaar de alimentatie rechtreeks van vader gaan krijgen. Was dat nog niet zo bij je vriendin dan? Het zal aan het convenant liggen? Hier maakt vader per kind een bedrag over, dus tzt wordt er voor de oudste niets meer naar mij overgemaakt.

Janneman69

Janneman69

19-12-2022 om 13:58 Topicstarter

madee schreef op 19-12-2022 om 13:30:

Hier is de afspraak dat kinderen vanaf 18 jaar de alimentatie rechtreeks van vader gaan krijgen. Was dat nog niet zo bij je vriendin dan? Het zal aan het convenant liggen? Hier maakt vader per kind een bedrag over, dus tzt wordt er voor de oudste niets meer naar mij overgemaakt.

Ja, dat hebben zij ook afgesproken. Nou ja, eigenlijk zonder overleg, de vader heeft dat zelf zo gedaan, maar dat is prima. Twee van de drie kinderen zijn ouder dan 18. Die krijgen allebei ⅓ van de alimentatie. 

Dan is de vraag of je partner ook nog bij wil dragen als de kinderen 21+ zijn. 
Let wel: als hij dat besluit zal hij dat voor de andere kinderen ook moeten doen.
Dat is iets om over na te denken: hoeveel kan en wil hij bijdragen en hoe lang nog.
Ik vind een bijdrage voor studeren niet heel gek.

Janneman69

Janneman69

19-12-2022 om 14:18 Topicstarter

MamaE schreef op 19-12-2022 om 14:07:

Dan is de vraag of je partner ook nog bij wil dragen als de kinderen 21+ zijn.
Let wel: als hij dat besluit zal hij dat voor de andere kinderen ook moeten doen.
Dat is iets om over na te denken: hoeveel kan en wil hij bijdragen en hoe lang nog.
Ik vind een bijdrage voor studeren niet heel gek.

Ik verwacht van niet, maar dat is inderdaad mijn verwachting. Om eerlijk te zijn ben ik degene die de laatste jaren de schoolboeken en studiekosten van de kinderen heb betaald. Met liefde hoor, maar daarom verwacht ik ook niet dat hij straks dat voor zijn rekening neemt. 

Janneman69 schreef op 19-12-2022 om 13:58:

[..]

Ja, dat hebben zij ook afgesproken. Nou ja, eigenlijk zonder overleg, de vader heeft dat zelf zo gedaan, maar dat is prima. Twee van de drie kinderen zijn ouder dan 18. Die krijgen allebei ⅓ van de alimentatie.

Ik begrijp dan je vraag niet goed. Heeft vader nog telkens al die jaren hetzelfde bedrag aan moeder overgemaakt terwijl er al 1 of meer kinderen 18+ waren en zij zelf de alimentatie kregen? Dat bedrag zou m.i. dan per 18+ kind verlaagd moeten zijn omdat dat deel naar kind zelf ging.

Het meest logische zou zijn (en volgens mij ook het meest gangbaar):
- voor kinderen onder 18 de alimentatie naar de ouder waar ze wonen overmaken.
- voor kinderen van 18 of ouder de alimentatie naar de kinderen overmaken. Dat deel gaat dan af van de alimentatie voor de ouder waar de kinderen wonen.
- voor kinderen van 21 jaar of ouder die nog studeren eventueel aparte afspraken maken over een bijdrage in de kosten. Dat is dan iets tussen de vader en de kinderen, jij en je partner staan daar in principe buiten. Wel is het dan belangrijk om dat voor alle kinderen hetzelfde te regelen. Bijvoorbeeld tot aan afstuderen of tot aan een bepaalde leeftijd maximaal.

Janneman69

Janneman69

19-12-2022 om 15:20 Topicstarter

madee schreef op 19-12-2022 om 15:07:

[..]

Ik begrijp dan je vraag niet goed. Heeft vader nog telkens al die jaren hetzelfde bedrag aan moeder overgemaakt terwijl er al 1 of meer kinderen 18+ waren en zij zelf de alimentatie kregen? Dat bedrag zou m.i. dan per 18+ kind verlaagd moeten zijn omdat dat deel naar kind zelf ging.

Nee, dat bedrag wat de kinderen krijgen is in mindering gebracht op het bedrag wat moeder krijgt. Maar als straks de oudste 21 wordt, zij studeert nog, dan was mijn vraag of de alimentatie dan nog weer opnieuw moet worden berekend. 

Nee, want als de kinderen 21 zijn, is alimentatie geen verplichting meer. De vader is dan vrij om wel of niet nog financiële ondersteuning te bieden en kan het bedrag zelf bepalen, eventueel in overleg met het kind.

In principe stopt de alimentatie met 21 jaar, tenzij het kind door omstandigheden (dat is niet: het volgen van een studie, maar bijv. wel: een handicap/ziekte) niet in staat is in het eigen levensonderhoud te voorzien.

Uiteraard kan een ouder er voor kiezen wel langer bij te dragen (en daarover kan ook iets zijn afgesproken in een convenant, waardoor het dan weer wel bindend is), maar verplicht is dit dus niet.

Kind zal zelf met beide ouders rond de tafel moeten om hierover afspraken te maken. 

Janneman69 schreef op 19-12-2022 om 15:20:

[..]

Nee, dat bedrag wat de kinderen krijgen is in mindering gebracht op het bedrag wat moeder krijgt. Maar als straks de oudste 21 wordt, zij studeert nog, dan was mijn vraag of de alimentatie dan nog weer opnieuw moet worden berekend.

Ik denk dat je het dan geen alimentatie meer noemt. Bij het DUO gaan ze ervan uit dat een kind een bepaalde bijdrage van de ouders krijgt als het studeert, misschien dat daar iets over staat op de website van DUO?

https://duo.nl/particulier/aanvullende-beurs-of-toelage/inkomen-ouders.jsp

Wettelijk gezien heeft het kind van 21 geen recht meer op alimentatie. Mocht vader door willen betalen is dat tussen vader en oudste kind en moeder is daarin geen partij. Het is zeker geen verplichting. 
Het geld wat vader hierdoor nu overhoud als hij de 21 jarige niet meer betaalt gaat niet automatisch naar de andere 2 kinderen. (Of moeder).
Hun behoefte wordt namelijk niet groter. De alimentatie is destijds berekend op de behoefte per kind aan de hand van het gezinsinkomen ten tijde van de scheiding en van daaruit wat het aandeel van zowel vader als moeder per kind is. Dit wordt jaarlijks geïndexeerd. 
Mochten jullie ( jij en moeder) dat niet eerlijk vinden en dat proef ik uit je bericht, dan zal moeder een rechtzaak moeten aanspannen tegen vader om meer geld van vader te krijgen voor het kind dat nog geen 18 is. Of wat wat vriendelijker is, met vader overleggen of hij het geld wat hij nu overhoud aan de andere kinderen wil geven. Vader is dit niet verplicht. Moeder kan alleen een rechtzaak aanspannen voor haar kinderen die nog geen 18 zijn. 
Zijn alle kinderen ouder dan 18, dan is moeder geen partij meer en zullen ze zelf in overleg met hun vader moeten voor meer geld. Of een rechtzaak moeten aanspannen tegen hun vader. Het is de vraag of je dat moet willen.
Er moet bij een rechtzaak dan wel sprake zijn van gewijzigde omstandigheden. Het feit dat 1 kind 21 is geworden is geen gewijzigde omstandigheid. Tenzij er bij het vaststellen van de alimentatie 10 jaar geleden een tekort was in draagkracht van vader en moeder samen.
Een voorbeeld van een gewijzigde omstandigheid is dat moeder bijvoorbeeld getrouwd is met jou en jij ook onderhoudsplichtig bent voor de kinderen of samenwoont met jou en daardoor de woonlasten kan delen, waardoor ze meer overhoud om aan de kinderen te besteden. Haar draagkracht is daardoor groter geworden.
Hierdoor kan het zijn dat een herberekening betekent dat moeder meer moet betalen en vader minder. Kan natuurlijk ook zijn dat vader meer is gaan verdienen in een nieuwe baan en daardoor meer geld heeft, maar dat moet dan wel een substantiële inkomensverbetering zijn wil dat als gewijzigde omstandigheid gezien worden. Of vader kan zijn woonlasten delen. Maar als vader en moeder nog steeds in de behoefte van de 21 minners kunnen voorzien en er is geen sprake van gewijzigde omstandigheden dan hoeft vader dus niet het geld wat hij nu overhoud aan moeder en 18 minner af te dragen. 
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.