Echtscheiding en erna

niet meer helemaal hopeloos
18-03-2010 om 09:17
Alimentatie bij zelfstandige
Partner is uit ons huis vertrokken, laat mij en 3 minderjarige kinderen alleen. We moeten nu aangaan geven hoe we de verdeling kinderen ect gaan doen.
Hij wil alles via vredesrechter zodat de kosten voor beiden lager zijn.
Maar, ik ben hier wat huiverig voor, hij zegt bv dat hij niet voor ons kan betalen omdat hij nu zijn eigen huis heeft en het bedrijf niet genoeg opleverd om ook voor ons te betalen.
Hij geeft echter geen openheid van zaken, heeft hij nooit gedaan.
Hij wil de kinderen ook niet meer dan 1 middag en nacht bij zich, is volgens hem niet te combineren met zijn werk.
( ik was/ben idd ook altijd thuis gebleven voor de kinderen omdat hij er niet was, dus is aannemelijk)
Maar, ik val terug op sociale dienst, moet genoegen gaan nemen met klein huisje enz,enz, hij heeft huisje met tuin en genoeg slaapkamers.
( even ongenoegen uiten )
Ik draai dus met soc dienst op voor zorg voor 3 kinderen, naar mijn idee ( heb nog geen ervaring) kan ik dat nooit opbrengen als hij niet meebetaald.
Maar hoe kan ik voor elkaar krijgen dat hij niet onder allimentatie uitkomt, als je het onderling gaat regelen en hoeveel moet je dan krijgen om normaal te kunnen leven ?
Ik denk namelijk dat hij al bij voorbaat het allemaal dichtgetimmerd heeft met zijn boekhouder.
Toch het maar via rechter spelen? of is er onderling uit te komen ?
Volgens de omgeving ben ik wat naief en moet ik het zo hard mogelijk spelen, echter ik wil dat we beiden verder kunnen op een goede manier, ook voor de kinderen

amk
18-03-2010 om 10:07
Soos + alimentatie
het maakt voor jou financieel niet uit als je in NL woont want de kinderalimentatie wordt slechts aangevuld tot het bijstandsniveau. Dus of hij nu wel of geen alimentatie betaald, jou portomonee wordt er niet anders van.

Temet
18-03-2010 om 12:11
België?
Vanwege het woord 'vrederechter'vermoed ik dat je in België woont. Klopt dat? Geen idee hoe het systeem daar werkt.
Willen de Belgische forummers zich even melden?
Groeten,
Temet

18-03-2010 om 16:04
België
klopt, ik zou als alles doorgaat 950 euro uitkering krijgen plus kinderbijslag ( rond 300) en dat is het.
heb een beetje het idee dat het wel eens heel lastig gaat worden, alleen huur is al min 550 euro

Vic
19-03-2010 om 09:37
Niet in overleg
Als je vermoedt dat je ex ten onrechte onder de alimentatie uit wil komen, kun je het best een eigen advocaat nemen en e.e.a. via de rechter laten bepalen. Verder zou ik me niet blind staren op een uitkering. Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals werken.

hymn
19-03-2010 om 12:10
Alli
Als je in de bijstand komt dan gaat op een gegeven moment de gemeente ook vragen stellen over de allimentatie en gaan ze als hij niet betaalt het ook verder uitzoeken en evt het Landelijk inningsbureau inschakelen.
Verder lees ik , mijn huur is al 550 euro , je kunt daar huursubsidie voor krijgen en je hebt verschillende toeslagen waar je recht op hebt als alleenstaande moeder.
de gemeente kan je daar bij helpen

amk
19-03-2010 om 12:38
Hymn
het speelt in Belgie, daar zijn de regels iets anders. Je hebt daar geen huurtoeslag regeling zoals hier in NL.

20-03-2010 om 18:59
Werken is ook een optie hoor
manlief " wil" de kinderen maar
1 middag/nacht en in de vakanties helemaal niet, ook niet in de weekenden.
Wat inhoud dat ik eigenlijk volledig voor de zorg op draai, maar ook dat mijn kansen op de arbeidsmarkt veel minder gunstig zijn. Ik zou makkelijk ik de toeristische sector kunnen werken, maar dat is vooral weekend en vakantie. Ik vind dus dat hij mij maar moet compenseren. Maar als de allimentatie van de uitkering afgetrokken wordt schiet ik nog weinig mee op, ik zou dan dus veel gebruik moeten maken van oppas ed die dan voor mijn kosten komen. of kan je daar dan een regeling over maken buiten de allimentatie om?
hij zet mij erg klem op dit moment, maar ik heb niet zoveel zin in dit spelletje.
( voor de buitenwereld is hij nu een zielige man en wordt hij door verschillende mensen in de watten gelegd " lees vrouwen")