Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

jannie

jannie

11-09-2016 om 23:39

Alimentatie en bijstand

ik heb 4 kinderen en woon al 2 jaar alleen met de minderjarige kinderen. Binnenkort komt de uitspraak van de rechter en zal ik minimaal 250 euro per kind ontvangen.dat is minimaal 1000 per maand. nu werk ik via een uitzendbureau en heb vorig jaar een bijstand uitkering gehad.
nu ben ik bang dat ik straks weer terug val in een bijstanduitkering als mijn werk stopt.
Dan is het zo dat ik dus helemaal geen bijstand ontvang omdat de kinderalimentatie hoger is? Dat klopt toch niet? Ik heb het gevoel dat ik het geld opeet wat niet voor mij is maar voor mijn kinderen. moet ik mijn huur betalen van geld voor hun bestemd? bijstand is toch voor mij en mijn kinderen bedoelt. dat ze de bijstand korten ivm alumentatie voor de kinderen snap ik. Maar toch niet alles? Wat een rotidee. Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen want dit voelt als profiteren van mijn kinderen.
jannie

Anders

De kinderen profiteren ook van het huis, de verwarming etc. Ik hoop voor je dat e snel weer werk vindt. 4 keer 250 euro is veel geld, dus als je een beetje kunt bijverdienen kun je al voorkomen dat je in de bijstand komt.

Tsjor

Verhuiswagen

Verhuiswagen

12-09-2016 om 06:00

Wees blij

Wees blij dat je iets ontvangt aan kinderallimentatie. Er zijn legio gescheiden vrouwen die geen cent krijgen. Mocht je geen werk hebben, dan kun je altijd wat zwarte poetsklusjes aannemen tijdelijk. Of nu al solliciteren als je vreest dat je baan straks afgelopen is.

Anna G.

Anna G.

12-09-2016 om 08:50

meerderjarige kinderen

Zijn er ook meerderjarige kinderen? Met hoeveel minderjarige kinderen woon je. De meerderjarige kinderen ontvangen het geld zelf.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

12-09-2016 om 10:01

alimentatie is voorliggende voorziening

Als er geen of te weinig inkomen is, en de alimentatie vult dat niet genoeg aan, dan zal er bijstand komen tot bijstandsniveau.
Indien er 1000 euro alimentatie is, dan zit je net boven bijstandsniveau en krijg je dus geen bijstand. Je zult wel in aanmerking komen voor kindgebonden budget indien het kind nog niet meerderjarig is.

Toeslagen?

Daarnaast heb je wellicht ook nog recht op huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding van bepaalde gemeentelijke belastingen en ontvang je in sommige gemeente ook nog allelei interessante dingen als een stadspas, korting op sportlessen voor je kinderen, regelingen voor het aanschaffen van een computer, kindgebonden budget voor de minderjarige kinderen die bij jou staan ingeschreven etc etc etc. Informeer eens bij je gemeente en bij de belasting.

Wat verwacht je dan?

Dat de gemeente zegt mevrouw doe van die alimentatie maar leuke dingen voor uw kinderen, wij geven u ook nog eens duizend euro? Dan zou je met toeslagen en kwijtscheldingen erbij rond de 2500 euro netto hebben. Nee, zo werkt het dus niet.

Dees

Dees

12-09-2016 om 15:42

Alimentatie gaat van je bijstandsuitkering af, is logisch ook bijstand is immers voor de uiterste nood, en blijkbaar heb je straks met je alimentatie meer als de bijstand.

Daarnaast vang je met toeslagen en kwijtscheldingen en dan kom je netto iets boven modaal uit.

Miekemieke

Miekemieke

13-09-2016 om 09:03

desnoods een krantenwijk

Die alimentatie is de basis en alles wat je erbij werkt is extra, neem desnoods een krantenwijk als je werk via het uitzendbureau stopt.

Opsplitsen

Als de alimentatie wordt opgesplitst; deels zorg en onderhoud p jouw naam, deels pot studiekosten op naam vader, ontvang je zelf minder geld maar worden grotere onkosten uit de studiepot betaald.

Je kan niet ervan uit gaan dat de steun zo 'royaal' zal blijven. Als je ex zijn baan kwijt raakt en de steun verandert, kan je blij zijn dat je zelf wel een baan hebt. Door opsplitsen, kom je wel in de bijstand terecht als een baan eindigt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.