Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Vader   J

Vader J

29-11-2019 om 09:21

Alimentatie en oplichting

Beste ouders,

Zo'n vijf jaar geleden ben ik gescheiden en is er een ouderschapsplan opgesteld waarin ik gelukkig een evenredige verdeling van tijd en kosten heb.
Dus mijn dochter is in tijd slapen etc net ziveel bij mij als bij der moeder.

Nu het volgende,
Een paar weken tot verbazing bericht van mijn advocaat van toendertijd.
Of ik al mijn financiële stukken wil overleggen omdat mijn ex een herberekening van de kindertoeslag wilt.

Nu ben ik in de tussentijd hertrouwd.
Mijn vrouw werkt maar heeft een zeer laag salaris (zorg)
Ik heb een winkel dat gebonden is aan mijn vaardigheden (en ander werk zit er niet in boven de 40 en een sociaal vangnet is er niet voor kleine zelfstandigen)

Mijn ex krijgt alle toeslagen en korting denk aan alleenstaande oudertoeslag kinderbijslag etc.
(Iets waar ik mij ook nooit druk om gemaakt heb)
Maar aangezien mijn ex op deze manier meer binnenhaalt dan mij.
Ze werkt niet maar heeft een uitkering erbij.
Woont verkapt samen want tja als je officieel samen gaat wonen raakt ze dat allenaal kwijt.

Nu wilt ze dus meer geld, geld dat er niet us en prima aantoonbaar is met jaaropgave.
Echter had ik met de scheiding recht op toevoeging voor mijn advocaat en nu omdat ik netjes getrouwd ben en fiscaal partner waarschijnlijk niet.

Ik weet dus niet nu wat ik moet doen want nu gaan de advocaat kosten zeer toenemen en is het niet te betalen.
Persoonlijk vind ik het ook asociaal gezien de omstandigheden van oplichting van mijn ex richting uwv en belastingdienst dat ze dus de mogelijkheid heeft om mijn partner op kosten te jagen.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn in Nederland?

Ik zit eraan te denk om mijn advocaat te zeggen dat ik haar niet kan betalen en het gewoon af te wachten en wel de kinderalimentatie die is vastgesteld door te betalen uiteraard.
Al vind ik zelfs dat al teveel aangezien we beide dezelfde lasten dragen.
Maar daar ga ik verder niet moeilijk om doen.

Wat zijn de consequenties als ik geen gehoor geef aan haar advocaat?
Een boete lijkt mij onmogelijk.
Een loonbeslag is onmogelijk.
Een oproep om naar de rechtbank te komen wel maar dan ga ik zonder advocaat. Wat niet te betalen is is niet te betalen.
En ik ga mij niet in de schulden steken zodat mijn ex en haar vriend mij de ondergang in helpen.

Bedankt en zeer benieuwd naar reacties.

V@@s

V@@s

29-11-2019 om 09:58

LBIO

Stel je ex voor dat jullie een berekening laten maken bij het LBIO, en dat jullie je daar beiden aan gaan houden.
https://www.lbio.nl/berekenen-alimentatie/

50 euro is gewoon betaalbaar neem ik aan.

Je kop in het zand steken is geen goed idee, geen verweer dan is er de kans dat de rechter toewijst wat je ex eist.

Niet negeren en niet afwachten!

Op dit moment zijn er geen consequenties. Dit is echter wel het moment dat je jezelf er nog "goedkoop" van af kunt maken.

Als je een verzoekschrift van de rechtbank wil, dan MOET je echter een advocaat gebruiken om je te verdedigen. Je mag niet zelf een verweerschrift indienen. En zonder verweerschrift verlies je per definitie.

Dus je kunt maar beter een advocaat die reeds ingewerkt is op jouw dossier te vriend houden, voor het geval je hem nodig mocht hebben. Of nog beter, met een redelijk voorstel komen zodat de tegenpartij ueberhaupt nooit naar de rechtbank stapt.

Als je echt geen advocaat kunt betalen, dan moet je nu dus alles op alles zetten om te zorgen dat het nooit op een rechtsbankgang aankomt. Als je ex naar de rechtbank gaat zul je die stukken sowieso moeten overhandigen; hertrouwen en samenwonen is echt meer dan voldoende reden voor een herberekening. Dus zoek je gegevens op, maak een proefberekening, doe een voorstel voor nieuwe alimentatie naar je ex's advocaat en doe voldoende bewijsstukken bij dat voorstel dat ze weten dat dat het maximale is wat ze eruit kunnen slepen. Jouw nieuwe partner wordt geacht een deel van jullie woonlasten op zich te nemen, en daardoor is het waarschijnlijk dat jouw draagkracht omhoog is gegaan. Er kunnen echter ook omstandigheden zijn waarom jouw draagkracht niet omhoog is gegaan. Of omstandigheden waarom de draagkracht van je ex omhoog is gegaan.

Ik zou je advocaat bellen en het bespreken, en afhankelijk van hoe dat gesprek gaat kun je aan het eind aangeven dat je wilt proberen er zelf met je ex en/of diens advocaat uit te komen. Laat dat vervolgens ook aan de advocaat van je ex weten, want deze mag niet zomaar contact met jou opnemen. En ga dan echt serieus aan de slag om een rechtsbankgang te voorkomen.

Vragen om een herberekening van kinderalimentatie na een nieuw huwelijk is een volstrekt normale gang van zaken.

Verbetering

> Als je een verzoekschrift van de rechtbank wil, ...

Moet zijn:

> Als je een verzoekschrift van de rechtbank ONTVANGT, ...

Paddington

Paddington

29-11-2019 om 11:33

Herberekening

Mag natuurlijk altijd gewoon worden aangevraagd. Het zou niet goed zijn als dat in Nederland niet kan. Dat het voor jou vervelend is, begrijp ik ook.

Ben je een beetje handig met cijfers? Dan kun je zelf een berekening maken aan de hand van het rapport alimentatienormen. Dat kun je dan gebruiken om de berekening die de advocaat maakt te controleren.

Omdat jouw gegevens toch wel bij ex terecht komen, zou ik ze gewoon naar de advocaat versturen. Zolang het een verhaal is dat via haar advocaat loopt en nog niet via een rechtbank, kun je het zonder advocaat af. Wel moet je dan zorgen dat je weet waar je over praat. Dus kennis vergaren.

Dat je ex-partner meer geld wil hebben, betekent niet dat ze ook meer geld gaat krijgen.

Even wat zaken waar rekening mee gehouden moet worden.
- je geeft aan dat moeder alle toeslagen ontvangt, dan woont kind dus officieel bij moeder. Betaald moeder ook alle verblijfsoverstijgende kosten? (dingen als sport, school en kleding). Als dat niet het geval is, dus dat jij daar naast jouw bedrag aan kinderalimentatie ook nog de helft van betaald is de berekening anders.
- Is het voor moeder niet mogelijk om te werken? Als zij namelijk wel zou kunnen werken dan kun je aangeven dat je verwacht dat zij op die manier haar verantwoordelijkheid neemt voor jullie kind. Jullie zijn namelijk beide verantwoordelijk. Vooral dat laatste wordt nog wel eens vergeten: niet alleen de vader is verantwoordelijk voor de kosten voor een kind.
- Jij bent eigen baas, dus jij moet ook de mogelijkheid houden om zaken te regelen voor je pensioen en arbeidsongeschiktheid. Ik weet niet of je dat op een belastingaangifte aantoonbare wijze hebt geregeld.

Mocht moeder heelveel moeite hebben om alles rond te krijgen, dan kan je ook altijd voorstellen dat jullie dochter haar hoofdverblijfplaats bij jou krijgt. Dat de berekening wordt aangepast dat jij de verantwoordelijkheid hebt voor alle verblijfsoverstijgende kosten en dat jij dan misschien een bijdrage krijgt van moeder.

Zie het niet meteen als aanval, want dat gevoel krijg ik een beetje van je openingspost. Het is nu gewoon een zakelijke regeling (al klinkt het hard omdat het voor je kind is). Jullie hebben samen een kind, jij hebt ervoor gezorgd dat jij minder woonlasten het omdat je bent gaan samenwonen, dus is er wellicht meer financiele ruimte voor jullie kind.

Om je gerust te stellen: het zal niet om honderden euro's gaan. Het is eerder tientjes werk. Waarschijnlijk is het dus slimmer om gewoon die berekening te laten maken door de advocaat. Die zelf na te lopen en als het niet teveel afwijkt er mee akkoord te gaan. Zoals je zelf al aangeeft: een advocaat is duurder.

Niet helemaal eens

'Mag natuurlijk altijd gewoon worden aangevraagd. Het zou niet goed zijn als dat in Nederland niet kan.' Dat ben ik niet helemaal eens met Paddington. Op het moment van de scheiding worden berekeningen en afspraken gemaakt en dat zou het dan eigenlijk moeten zijn.
Daarna is ieder verantwoordelijk voor zijn eigen leven, ook voor de kinderen. Stel dat iemand daarna meer gaat verdienen, dan kan het best zijn dat die persoon meer geld uitgeeft aan de kinderen, leukere vakantie, toch maar een nieuwe i-phone etc. Dat staat die persoon vrij.
Stel dat iemand vindt dat het knd meer nodig heeft dan er aan geld beschikbaar is, dan heeft die persoon twee opties: aanpassen van de wensen of meer inkomen genereren.
De enige uitzondering die ik zou maken is als degene die betaalt een drastische inkomensdaling heeft te verwerken zonder eigen schuld, dus bijvoorbeeld bij werkloosheid. Dan lijkt mij een herberekening op zijn plaat, omdat het dan niet anders kan.
Na een relatie een nieuwe relatie krijgen zou eigenlijk geen invloed moeten hebben, naar boven noch naar beneden. Dan zou TS ook niet hoeven te spreken over stiekem samenwonen etc.
Met andere woorden: het kan best anders en het zou ook goed zijn als het anders was.
Bijkomend voordeel: veel minder rechtszaken, waardoor rechters zich over belangrijkere zaken kunnen buigen dan die paar tientjes.

Tsjor

Vraag

' Of ik al mijn financiële stukken wil overleggen omdat mijn ex een herberekening van de kindertoeslag wilt.' Vraag even aan je advocaat of je ex dan ook zijn kosten betaalt.

Maar je gaf al aan dat je de jaaropgave hebt, dus dat het geen enkel probleem is. Als het geen probleem is zou ik het ook niet tot een probleem maken.

Het probleem is nu dat je getrouwd bent en daardoor boven de grens komt voor een toegevoegde advocaat. De andere kant van de medaille is dat je nu een partner hebt die inkomen heeft.

Tsjor

Paddington

Paddington

29-11-2019 om 13:25

@Tsjor

Helaas ga jij, net als veel rechters, uit van een normale ouder. Als je een normale ouder hebt die zijn/haar kind wat gunt dat klopt jouw verhaal. In de praktijk zijn er nog steeds ouders die hun kinderen echt niet willen laten delen van hun groeiende welvaart, omdat ze nu eenmaal bij de andere ouder wonen.

Dat het anders kan en zou moeten ben ik met je eens, met de mogelijkheid tot herziening.

Minder rechtszaken willen de rechtbanken helemaal niet. Er wordt afgerekend per rechtszaak, minder rechtszaken betekent dus minder inkomen.

Zuur

TS er klinkt veel zuur in je eerste bericht. En soms lijkt me dat niet helemaal terecht.

' Mijn vrouw werkt maar heeft een zeer laag salaris (zorg)' In de zorg moet het mogelijk zijn om een fatsoenlijk inkomen te verdienen, je wordt er niet rijk van, dat niet. Kan het zijn dat je vrouw parttime werkt?

' Ik heb een winkel dat gebonden is aan mijn vaardigheden (en ander werk zit er niet in boven de 40' . Of je vaardigheden zijn beperkt of je vergist je in de rbeidsmarkt en je eigen mogelijkheden. Boven de 40 zeg je? Dan is de kans groot dat je nog meer dan 20 jaar moet werken en is er dus tijd genoeg om indien nodig cursussen of opleidingen te volgen waardoor je meer mogelijkheden hebt.

'en een sociaal vangnet is er niet voor kleine zelfstandigen)' Dat is er wel, maar de meeste kleine zelfstandigen vinden het te duur. Het algemene vangnet (bijstand) bestaat voor iedereen.

'Mijn ex krijgt alle toeslagen en korting denk aan alleenstaande oudertoeslag kinderbijslag etc.(Iets waar ik mij ook nooit druk om gemaakt heb)' Dat siert je, want het is toch geld voor je kind, op wat voor manier dan ook.
' Maar aangezien mijn ex op deze manier meer binnenhaalt dan mij' Ja, dat is zuur. Die zuurheid deel je met meer mensen die ontdekken dat een uitkering met alle toeslagen beter zit dan fulltime werken voor weinig inkomen.
' Ze werkt niet maar heeft een uitkering erbij. Woont verkapt samen want tja als je officieel samen gaat wonen raakt ze dat allemaal kwijt.' Wat raakt ze kwijt als ze gaat samenwonen? De uitkering (UWV zeg je?) niet, want die is niet gebonden aan samenwonen. Kinderbijslag ook niet. Alleen de toeslagen kunnen verminderd worden en het kan zijn dat ze dan geen toegevoegde advocaat meer krijgt. Maar dat alles hangt af van het inkomen van degene met wie ze zou gaan samenwonen. Dat inkomen weet je niet, en ik zou denken: dat wil je niet moeten weten. Einde verhaal. Bovendien: zou jij het die persoon gunnen om met jouw ex samen te gaan wonen?
Het is naar dat je op deze manier jezelf genoodzaakt ziet om als een spion de persoonlijke levenssfeer van je ex-partner in kaart te brengen en te beoordelen. Ik snap wel dat je denkt: ze vraagt er zelf om, en dat is ook zo. Maar dan nog kun je je rug recht houden.
Financiele papieren moet je (helaas) inzage in geven. Liefst zo volledig mogelijk, zodat de advocaat daar weinig tijd aan hoeft te besteden. Andere perikelen laat je achter je, ze verpesten alleen maar je goede humeur.

Nog twee vragen:

Kun je met de advocaat vooraf niet afspraken maken over het maximale van de kosten en de tijd dus?

En het advies van het LBIO dat v@@s gaf, is dat een re"ele mogelijkheid? Dus dat je eerst met je ex afspreekt hoe jullie eventuele correcties gaan laten berekenen? Hou haar dan ook voor dat jij ook correcties zult gaan vragen als het slechter gaat met je eigen bedrijf of als je nieuwe partner stopt met werken (als dit al indirect invloed heeft op het hele verhaal).

Tsjor

Normaal

Paddington: 'Helaas ga jij, net als veel rechters, uit van een normale ouder. (...) In de praktijk zijn er nog steeds ouders die hun kinderen echt niet willen laten delen van hun groeiende welvaart, omdat ze nu eenmaal bij de andere ouder wonen.'

Maar je kunt abnormale ouders toch niet alsnog via een echtscheiding gaan ombouwen tot normale ouders?

Als zo'n ouder dat niet wil, dan is dat de ouder waarvan je met goede reden gescheiden bent. Kinderen hebben meer te lijden onder de slechte sfeer die ontstaat door zulke verzoeken tot herberekening, dan dat ze profiteren van die paar tientjes die het meer oplevert (kijk eens, je krijgt toch nieuwe schoentjes van het geld dat papa geeft).

Tsjor

Normaal (2)

Een 'normale' ouder weet ook de tering naar de nering te zetten. Of je moet het mailieveld willen bezetten.

Tsjor

Paddington

Paddington

29-11-2019 om 13:58

@Tsjor

Wederom doe jij in jouw reactie een aantal aannamens, laten we er maar over ophouden.

Ik hoop dat TS de rust kan bewaren en stopt met het als een persoonlijke aanval zien. Het is je ex-partner. Geen persoon waar je nog langer emotioneel over hoeft te worden.

Dat is wel erg gemakkelijk

Je zegt dat ik een aantal aannames doe, wat je verder niet onderbouwt, en dan zou dat de reden zijn om op te houden om hierover van gedachte te wisselen.
Erg gemakkelijk.

Tsjor

Paddington

Paddington

29-11-2019 om 14:29

@Tsjor

Ik wil best met jouw in dicussie, maar niet in deze draad.

Wageffe

Ik snap iets niet. Je zegt in de kop 'alimentatie' en je zet in je bericht 'kindertoeslag'. Bedoel je kinderalimentatie? Want als het gaat om toeslagen, dan heeft je ex te maken met de belastingdienst en hoeft het ook niet over rechtbanken en advocaten te gaan.

Trouwens, als het over alimentatie gaat misschien ook niet. Als uit jouw inkomensgegevens blijkt dat er geen geld overschiet, heeft het voor haar geen zin om een verzoek tot wijziging in te dienen en dat kan haar advocaat haar dan hopelijk al meteen vertellen.

Maar in dat geval is de tip om het door het LBIO te laten bekijken ook een hele goede.

Groeten,

Temet

Lente

Lente

29-11-2019 om 18:05

Het verzoek komt via jouw voormalige advocaat

Ik zou melden dat vragen direct aan jou gesteld kunnen worden en je op dit moment geen opdracht hebt lopen aan je advocaat. Waarschijnlijk moet je dat zelf melden aan de advocaat die jouw voormalige advocaat benaderd heeft.

Dan moet het verzoek aan jou gericht worden. En kun jij voorstellen om eerst een berekening via het LBIO te maken. En je vraagt bij deze ook de fin gegevens van je ex op zodat je zelf een herberekening kunt aanvragen.

Je gegevens delen vanuit jou persoonlijk is in ieder geval goedkoper, lees gratis, dan via je voormalige advocaat.
Jij hebt immers geen opdracht verstrekt aan de advocaat.
Dat kun je, zo nodig, later doen. En dat kun je je advocaat ook netjes en vriendelijk meedelen.

Ik zou eerst inzetten op het LBIO, zoek uit hoe het daar werkt, welke gegevens zijn nodig.

Ik ook

Ik ook

29-11-2019 om 20:22

Praten

Is het niet mogelijk om eerst eens met je ex rond tafel te gaan? Wat wil ze en waarom? Samen rekenen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.