Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Miranda

Miranda

04-05-2020 om 20:54

alimentatie herberekenen met terugwerkende kracht?

hallo allemaal. Heeft er iemand (succesvolle) ervaring met Kinderalimentatie laten herberekenen met terugwerkende kracht?

Mijn situatie in het kort : echtscheiding in 2012 en Rechter bepaalde dat mijn ex-man KA van 660 euro p.maand moest betalen voor onze twee kinderen. Dat betaalde exman 4 jaar land, toen in 2016 startte hij nieuwe procedure via advokaat en rechtbank, om alimentatie te verlagen omdat hij tijdelijk zonder baan zat. Ik moest of opnieuw met advokaat een nieuwe rechtzaak met hem aan gaan, of accepteren automatische verlaging tot 180 euro per maand ipv 660. Ik koos de laatste, kon het echt niet opbrengen, weer een rechtzaak! Vier maanden later had ex-man een nieuwe baan maar nog steeds, dus al vier jaar lang betaalt hij als zijnde "werkeloos" te weinig.

Nu ben ik zzp'er en zwaar getroffen door corona crisis, zit vanaf maart zonder inkomsten voor een onbepaalde tijd. Vroeg mijn ex om minstens een rekening vd ORTHO van onze zoon te betalen (naast 180 euro alimentatie) rekening is 250 euro. Hij weigerde !!

Via JURIDISCH LOKET heb ik nu een advocaat toegewezen gekregen en ga voor verhoging v kinderalimentatie. Maar kan ik het met terugwerkende kracht? ex werkt namelijk al vanaf 2016 maar al die jaren trok ik alle kosten op mijn schouders.

Dees

Dees

04-05-2020 om 21:59

Herrekenen

Ik denk niet dat je ineens bedragen als 20.000 euro kunt gaan opeisen lijkt me niet logisch.

Je kunt in ieder geval zo snel mogelijk de boel herrekenen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-05-2020 om 22:19

Nee, dat kan niet

Tenzij er in de overeenkomst expliciet stond dat het hogere bedrag weer hervat zou worden als hij een baan zou krijgen, kun je geen alimentatieverhoging met terugwerkende kracht vragen. Nou ja, vragen wel, maar de kans is vrij klein dat je het krijgt.
Misschien krijg je met een herrekening op basis van de huidige wetgeving ook niet veel meer, want de bedragen die tegenwoordig berekend worden zijn behoorlijk lager dan een paar jaar geleden. Maar goed, je hebt een toevoeging dus je kunt zeker voor een herrekening gaan en hoog inzetten.

Eppos

Eppos

05-05-2020 om 12:40

Niet meer via de rechtbank/juridisch

Nu je hebt gekozen een advocaat in handen te nemen is het de inschatting maken of dit nog onderling te regelen valt. De Coronacrisis is geen reden nu achteraf nu aanspraak te maken op alimentatie waarbij je destijds de puf niet hebt gehad daar een rechtszaak van te maken. Dit klinkt heel vervelend maar zo werkt het wel. Ik zou voor die rekening van de ortho een betalingsregeling aanvragen en dat er niet bij trekken. Je kunt het als voorbeeld noemen naar de advocaat dat deze kosten onbetaalbaar zijn in de huidige staat voor wat betreft jouw inkomen. En dat deze niet te delen zijn in onderling overleg.

Uit mijn eigen ervaring waarbij ik elk jaar wel opnieuw naar de rechter heb gemoeten en dan nog het LBIO erbij moet halen kan ik je vertellen hoe het ongeveer zit.
Is je inkomen dermate laag dat je een advocaat op toevoeging krijgt heb je niet hoge kosten door een advocaat. Daarom moet je het wel via het Juridisch Loket doen zodat je de toevoeging krijgt. De toevoeging kan ook worden vergoed via de bijzondere bijstand van de gemeente. Dit wil ik je als eerste adviseren na te vragen bij je eigen gemeente. Mogelijk wordt dan je eigen bijdrage betaald door de gemeente, waar uiteraard voor naar je inkomen wordt gekeken. Dat is al heel fijn en zo niet dan betaal je die alleen.

Je hebt in 2016 ingestemd met een alimentatie van maandelijks 180 euro per maand. En nu komt het: vier maanden later heeft hij weer meer inkomen, schrijf je. Dat was het moment om direct dit weer aan te kaarten. Pas als je advocaat die je nu krijgt het indient bij de rechtbank, die datum wordt echt bijna altijd aangenomen als datum van ingaan van wat de rechtbank nu zal gaan bepalen n.a.v. jullie beide inkomens.
Door destijds het te hebben gelaten, waarschijnlijk omdat je meer rust had bij het zo laten, kun je niet eindeloos terug gaan en ga je min of meer akkoord door het zo te laten.
Je kunt wel in overleg met je advocaat proberen duidelijk te maken aan de rechtbank dat er al ongeveer vier jaar nu veel minder ontvangt terwijl de andere ouder wel weer een hoger inkomen geniet en deels dat te vragen te compenseren, het is maar wel de vraag of de rechter daar reden toe ziet en hoe je dat motiveert.
Maar ik zeg alvast, ga er maar vanuit dat je pas als je advocaat het indient vanaf die datum je zeker bent van een verhoging, nog los van hoeveel die verhoging dan zal worden. De andere partij, je ex, kan zich uiteraard verdedigen en ook van alles inbrengen om het bedrag met terug werkende kracht tegen te spreken en het is maar de vraag wat hij nu verdient.
Wat je advocaat het beste kan doen is vragen naar zijn inkomen, een document ter ondersteuning vragen (een loonstrook bijvoorbeeld) en voorstellen wat er dan volgens normen een bedrag uit komt. Maar zolang het niet bij de rechtbank als een verzoekschrift binnen komt stel je de datum van ingang van het nieuwe bedrag uit.

Levert je ex niets in om gegevens over zijn inkomen te verstrekken en doet hij dit ook bij de rechtbank niet, dan gaat de rechtbank uit van het verzoek. Maar ik neem aan dat je ex destijds wel alles kon vinden om de alimentatie tot verlaging te verzoeken en dat ook is gelukt (ook omdat je akkoord bent gegaan), aangezien je schrijft dan het bedrag van 660 naar 180 is verlaagd. Je weet natuurlijk niet wat hij nu verdiend en of die 660 een mogelijkheid is. Ik zou je eigen advocaat daar zijn werk in laten doen en een schatting laten maken.

Ik snap je boosheid dat hij zogenaamd als werkeloos betaald. Maar daaruit blijkt wel dat je niet echt weet wat een werkeloze voor zijn kind(eren) hooguit kan betalen onder de noemer kinderalimentatie. Vroeger was dat niets. Iemand die in een uitkering zit betaalt nu minimaal 25 euro maandelijks, per kind. In dat geval zou hij dus maximaal 50 euro aan je moeten betalen. En dan krijg je nog 130 euro daar boven op. Nogmaals ik weet niet wat je ex nu aan inkomen heeft maar als ik 660 euro hoor dan klapperen mijn oren. Er zijn ook mensen die zeggen, ik hoef geen geld. En het is ook maar hoe afhankelijk je zelf wilt zijn. Vanuit mijn eigen situatie vind ik het redelijk dat er wordt betaald als het inkomen er naar is.
Er zijn moeders/vaders die het verhalen van kinderalimentatie laten zitten, er zijn ouders die de andere ouder kostte wat het kost elke cent laten betalen. Kijk waar jij recht op hebt en weet goed wat je laat zitten en wat niet. Juridisch werkt het heel anders dan zoals je in redelijk onderling zou kunnen regelen. Als dit laatste niet werkt voel je je soms gedwongen het af te dwingen. En probeer het verleden daarin te laten en kijk waar je nu (al jaren) recht op zou hebben gehad. En dat meewegen zodra je weer met inkomensdalingen of verhogingen te maken hebt om dan die afweging te maken of en hoe het zin heeft. leuk is het niet.
Gaat het trouwens om alleen kinderalimentatie of ook om partneralimentatie?
Van de laatste heb ik geen kaas gegeten.
Succes met wat komen gaat!

Nee heb je...

Je zegt dat je destijds de lagere alimentatie geaccepteerd hebt, maar ik kan daaruit niet opmaken of je daadwerkelijk een verklaring hebt getekend dat je het ermee eens was, en zo ja, onder welke omstandigheden/voorwaarden, of dat je je er maar noodgedwongen bij hebt neergelegd.

Wijziging van kinderalimentatie met terugwerkende kracht komt wel voor, maar ik ken vooral voorbeelden van verlaging met terugwerkende kracht, waarbij dan weliswaar wat al betaald is, niet kan worden teruggevorderd (dat wordt dan uitdrukkelijk door de rechter bepaald) maar een eventuele schuld wegens achterstallige alimentatie wel een stuk minder wordt of helemaal verdwijnt. Er is zelfs een uitdrukkelijke bepaling in de wet dat een alimentatiebeschikking kan worden gewijzigd (ook nadat de beroepstermijn al is verstreken) als die niet meer aan de maatstaven voldoet of dat van meet af al nooit heeft gedaan.

Of dit nu ook betekent dat je een *verhoging* kan krijgen met terugwerkende kracht, is de vraag. Een zeker terugwerkende kracht is er meestal sowieso omdat de verhoging gewoonlijk terugwerkt tot de datum van de indiening van het verzoek of zelf de datum van de aankondiging van de procedure, maar een terugwerkende kracht van 4 jaar is wel heel lang. Maar: nee heb je, ja kan je krijgen en een verzoekschrift waarin een terugwerkende kracht van 4 jaar wordt verzocht kost niet meer (en kost ook niet veel meer moeite) dan een verzoekschrift waarin geen bijzondere terugwerkende kracht wordt gevraagd.

Gewoon maar vragen dus, en dan maar zien. Maar ik geef je in principe niet zo heel veel kans, omdat een dergelijke vergaande terugwerkende kracht de alimentatieplichtige in éen klap met een enorme schuld opzadelt met alle narigheid van dien. Of een rechter zover wil gaan, omdat jij destijds geen puf had om een tijdig herzieningsverzoek in te dienen, valt te betwijfelen. Maar niet geschoten is altijd mis.

Ik heb trouwens even op rechtspraak.nl gekeken maar zag zo snel geen zaken over verhoging met terugwerkende kracht. Maar heel grondig heb ik niet gezocht.

Groeten,

Temet

overigens

Als je nu een redelijk bedrag vraagt zonder terugwerkende kracht is het denkbaar dat je ex geen verweer voert. Als namelijk duidelijk is dat hij naar de huidige maatstaven te weinig betaalt, heeft verweer niet per se veel zin.
Als je de maximale terugwerkende kracht vraagt, dan moet je ex wel verweer voeren want anders heeft hij straks die molensteen van 4 jaar achterstand om zijn nek. Dus als je er nog in overleg uit kan komen zou ik niet over terugwerkende kracht beginnen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.