Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Man 43

Man 43

09-02-2019 om 17:15

Alimentatie hoe zit dat nu eigenlijk?

Hallo,
Mijn situatie is als volgt:

Vorig jaar gescheiden na 15 jaar samen zijn.
Mijn ex heeft een huisje gekocht in een ander dorp en mijn 2 kinderen staan bij hun moeder ingeschreven.

Uiteraard betaal ik alimentatie.
1 kind van 13 en 1 van 10.

Nu is t zo dat mijn ex tegenwoordig een vriend heeft sinds 4 maanden.
Deze man heeft zelf ook een huis en 2 kinderen,maar is van de 7 dagen minstens 5a6 dagen bij haar.

Mijn dochter komt van de week naar mij toe en zegt dat mama vaak begint over samenwonen.

Afgezien dat alle twee mijn kinderen dat nog niet zo leuk vinden en mama niet echt luisterd naar wat hun willen(dat zijn de woorden van mijn kinderen)kan ik daar natuurlijk niks over zeggen.
Daarentegen heb ik mijn verdriet goed verwerkt en zit ik er niet zo mee.

Waar ik wel moeite mee heb is dat ik mijn kinderen zeggen dat ze deze nieuwe vriend meer zien dan hun eigen vader.

De omgang met mijn kinderen is erg goed.
Ze zijn gek op hun vader en zijn erg graag bij mij.

Ik werk continuedienst dus ik zie mijn kinderen gelukkig regelmatig en ben erg blij dat ik geen weekend vader ben.

Maar goed.. Ik dwaal af.

Ik betaal dus alimentatie en mijn ex krijgt natuurlijk ook kindgebonden budget.

Blijkbaar verdien ik genoeg en maak nergens aanspraak op.

Mijn ex en haar partner runnen nu een samengesteld gezin zo vaak zijn ze bij elkaar.

Aangezien ze nog niet officieel bij elkaar wonen betaal ik uiteraard de volle alimentatie en spaar ik ook nog eens €50,- per kind per maand.

Zie ik t nu verkeerd dat ik vind dat ik veel betaal?

Mijn ex werkt fulltime trouwens.

Ik heb al heel veel gelezen hierover en wat ik begrijp is dat ik gewoon blijf betalen totdat hun officieel samenwonen.
Maar dan nog als ze samenwonen blijf ik alimentatie betalen.

Begrijp mij niet verkeerd, want ik weet waarom ik dit betaal,maar vind t erg krom dat ik nergens aanspraak op kan maken qua budget.

Ze slapen en eten hier bij mij ook regelmatig.

Zie ik t nou verkeerd?

Flavia

Flavia

09-02-2019 om 17:31

Samenwonen

Het samenwonen van je ex heeft alleen invloed op eventuele partneralimentatie niet op de kinderalimentatie.
De nieuwe partner van je ex heeft geen verantwoordelijkheid voor jouw kinderen.

Afspraken

Het is wat lastig op basis van je informatie antwoord te geven. Hoeveel betaal je per kind, hoe vaak zijn ze bij jou, hebben jullie afgesproken dat jouw ex alles betaalt van het kgb, alimentatie en kinderbijslag etc etc.

Je geeft aan dat je het gek vindt dat je nergens aanspraak op kunt maken, maar waar zou je aanspraak op willen maken dan? En je zegt dat je vindt dat je teveel betaalt. Kun je het niet missen? Heb je geldzorgen? Wanneer zou het voor jou eerlijker voelen?

Omdat je inleiding eigenlijk niet zoveel met de uiteindelijke vraag te maken heeft (de kinderen vinden het samenwonen geen fijn idee versus jouw alimentatie) heb ik de indruk dat het je misschien niet over geld gaat. Kan het zijn dat je je ergens anders zorgen over maakt?

Jolanda

Jolanda

10-02-2019 om 13:02

Een kind op jouw adres?

Is het niet zo dat als je een van de kinderen op jouw adres inschrijft jij ook kindgebonden budget krijgt en kinderbijslag? Ik weet het niet helemaal zeker, maar dat is even uit te zoeken natuurlijk

Elizabeth

Elizabeth

12-02-2019 om 20:15

Alimentatie

Betaal je partneralimentatie en kinderalimentatie of alleen kinderalimentatie?

Paddington

Paddington

13-02-2019 om 11:43

Samenwonen ex

heeft alleen invloed op de draagkracht van je ex doordat de woonlasten worden gehalveerd. In de praktijk blijkt dat het meestal maar weinig scheelt. Zeg dat ze 300,- per maand minder kwijt is aan wonen, dan komt daarvan ongeveer 70% bij haar draagkracht. Stel jouw draagkracht is 1000,- en dat van moeder was 600,- en wordt nu 800,- dan heb je een verschil in percentage voor het betalen van de behoefte van 7%. Als je dat met de moeder van je kinderen op een rustige en zakelijke manier kan regelen is dat prima. Als je er een rechtszaak voor moet voeren, zou ik er goed over nadenken, zeker omdat de rechtszaak zeer waarschijnlijk duurder is dan het verschil in kinderalimentatie.

Doordat jij alimentatie betaalt, hoef jij helemaal niet te sparen voor de kinderen, dat is de verantwoordelijkheid van degene met de hoofdverblijfplaats.
Als de tijd verdeling richting de 50% gaat is het misschien een idee om 1 kind op jouw adres in te schrijven. Dat kan wel een nadeel opleveren op het gebied van scholen. Je kind moet naar school in de gemeente waarin het is ingeschreven of er moet geen passend onderwijs in die gemeente aanwezig zijn.

Daarnaast heb je het over kinderbijslag. Dat kan in principe gehalveerd worden, dus dat jij de helft krijgt en de andere ouder de andere helft. De vraag is of dat gunstig is voor jou. In de kinderalimentatie wordt namelijk rekening gehouden met de kinderbijslag. Het is immers zo dat alle verblijfsoverstijgende kosten voor de ouder zijn die de hoofdverblijfplaats heeft.

In jouw geval betekend dat dus dat alle kleding, schoolkosten, sportclubjes en het sparen voor studie en andere zaken voor de kinderen bij hun moeder ligt. Het enige dat jij nog aan kosten hebt zijn de kosten voor eten/drinken/huisvesting en vakanties.

Wat betreft het feit dat jullie kinderen aangeven dat ze de vriend van moeder meer zien dan hun eigen vader is het natuurlijk een idee om te kijken of je nog meer tijd kunt vrijmaken voor de kinderen. Natuurlijk kunnen de kinderen ook bij jou gaan wonen als zij vinden dat het te snel gaat tussen moeder en vriend. Wat heel belangrijk blijft is dat je goed blijft communiceren met de moeder van je kinderen.

Koffiekop

Koffiekop

13-02-2019 om 12:29

Werken

Je schijnt te denken dat omdat je ex fulltime werkt, jij minder zou hoeven betalen. Maar wat jij moet betalen aan alimentatie hebben jullie toch samen afgesproken? Dat is toch ergens op gebaseerd? Werkte je ex toen minder misschien? Dan kan dat reden zijn om herziening aan te vragen. Maar ook dat zou ik (in eerste instantie) in overleg doen. Het is redelijk makkelijk te berekenen wat je aan alimentatie moet betalen, er zijn verschillende rekentools online te vinden. Moet je wel (ongeveer) weten wat je ex verdient.
En er zijn verschillende soorten alimentatie, partneralimentatie en kinderalimentatie. Het eerste is niet verplicht, het tweede wel. Zelfs als je in de bijstand zou zitten en je ex werkt wel, dan is een bedrag van € per maand per kind gebruikelijk.
Misschien moet je even wat extra informatie geven. Of is het je al duidelijk inmiddels?

Koffiekop

Koffiekop

13-02-2019 om 12:30

bedrag weggevallen

€ 25 per maand per kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.