Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Music man

Music man

27-10-2020 om 22:25

Alimentatie ik verdien veel, zij weinig

Hallo,

Ik zit dicht tegen een scheiding aan en heb daarom berekend hoeveel (partner)alimentatie ik moet betalen. Ik schrik daar enorm van! ik verdien redelijk veel en zij wajong uitkering. het lijkt erop dat ik van een minimum moet leven en zij netto op meer dan 3500,- uitkomt (inc toeslagen)

Zijn er andere vaders die dit hebben meegemaakt? een scheiding met een laag verdienende ex? wat kan ik verwachten.. ?

Tijgeroog

Tijgeroog

27-10-2020 om 23:14

Kinderen?

Zijn er kinderen bij betrokken? Gaan die bij hun moeder wonen, of verdelen jullie de tijd? Dat scheelt nog al.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-10-2020 om 23:27

Minimum?

Volgens mij is het uitgangspunt dat je allebei ongeveer evenveel overhoudt na de scheiding. De partneralimentatie die je betaalt is voor jou aftrekbaar, dus die moet je maar voor de helft in aanmerking nemen. Zijn er ook nog kinderen? Die alimentatie is wel netto, en voor je ex onbelast. Als de kinderen overwegend bij haar gaan wonen, is het logisch dat ze ook meer inkomen nodig heeft.
Hoeveel houd jij over?

Music man

Music man

27-10-2020 om 23:46

ik maak me zorgen

Bedankt voor jullie snelle reacties.

we hebben 1 dochter van 3 jaar.
Ik ga er vanuit dat ik haar 1d per week bij me ga hebben.

ik wist niet dat partneralimentatie aftrekbaar was.

volgens mijn eigen berekening houd ik 1300,- netto over en zij 4275,- inclusief alle toeslagen, kinderbijslag

Ik had begrepen dat de persoon die het minste verdient recht heeft op 60% van het gezamenlijke inkomen- wat ik op zich een raar iets vind. maar ik ga binnenkort het wel laten uitrekenen door een professional. partneralimentatie heeft namelijk ook invloed op een toekomstige hypotheek.

ik maak me gewoon heel erg zorgen dat ik straks 5dpw fulltime werk + 1 dag mijn kind en te veel verdien voor sociale huur- maar niks kan kopen en ik niks meer overhoud, geen tijd en geen geld en mijn dochter maar heel weinig zie.
en dat zij niet werkt en echt achterlijk veel te besteden heeft

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2020 om 00:58

60%

Die 60% is na aftrek van een forfait voor levensonderhoud, woonlasten en ziektekosten. Als woonlasten mag je een derde van je inkomen besteden. Dus zeg dat je 6000 netto verdient, forfait is ca 1400 (het precieze weet ik niet), wonen 2000, ziektekosten 200. Dan is de resterende 2400 voor 60% voor alimentatie.

Flavia

Flavia

28-10-2020 om 04:32

de kinderalimentatie gaat voor de partner alimentatie. Pas als het hele rijtje van Phryne en de kinderalimentatie er af is is er mogelijk ruimte voor partneralimentatie.

Je kind is nog jong, misschien is het ook goed om nu te kijken naar ouderschapsverlof zodat je meer tijd met haar kunt hebben of zelfs structureel iets minder gaan werken.
Of je dochter 1 doorde weekse avond bij jou en om en om het weekend van vrijdag tot maandag. Een regeling die bij ons al 14 jaar goed werkt.

Marie

Marie

28-10-2020 om 07:33

Co-ouderschap?

Wat betreft de zorg voor je dochter.
Waarom ga je nu al uit van 1 dag per week? Zitten toch 7 dagen in een week?
Is co-ouderschap ook een optie? En ja dat kan lastig zijn met werken. Maar dat is wellicht op te lossen met (ouderschaps)verlof en kinderopvang en later BSO. En nee dat is niet zielig.

Trouwens je vrouw heeft een Wajonguitkering schrijf je. Ze kan dus blijkbaar niet werken. Fulltime voor jullie dochter zorgen kan ze wel?
Eerlijk gezegd vond ik werken een stuk minder zwaar dan voor de kinderen zorgen.
Dus het is ook in het gelang van je vrouw dat jij meer voor jullie dochter zorgt?
Anders kon ze ook wel gaan werken.

Tijgeroog

Tijgeroog

28-10-2020 om 10:49

Berekening?

Is jouw berekening puur gebaseerd op "60 procent naar minst verdienende", of heb je er verder aan door gerekend? Ik heb zelf geen ervaring met alimentatieberekeningen en dergelijke, maar ik vind online wel allemaal sites die een indicatie kunnen berekenen. Daar komen hele andere bedragen uit (maar, geen ervaring, dus ook geen idee hoe betrouwbaar die sites zijn)

Nooit

Je houdt nooit minder over dan dat je partnerkrijgt. Daar zijn allerlei regels voor. Principe is inderdaad dat jullie netto ongeveer hetzelfde overhouden, maar jij als alimentatie betaler nog altijd meer. Ik krijg partneralimentatie maar netto heb ik in totaal ongeveer iets meer dan de helft dan dat mijn ex heeft. Die heeft goed onderhandeld dus.

Freddy

Freddy

28-10-2020 om 11:38

Logisch

Ik vind het logisch dat de werkende alimentatiebetaler netto meer overhoudt dan iemand die niet werkt. Zou lekker zijn zeg.

Elledoris

' Ik krijg partneralimentatie maar netto heb ik in totaal ongeveer iets meer dan de helft dan dat mijn ex heeft. Die heeft goed onderhandeld dus.' ??? Of jij hebt goed onderhandeld.

Tsjor

Inkomensverschillen

ontstaan vooral door het wel of niet meetellen van kinderbijslag, zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget.

Maar music man, je berekening klopt niet. Hoe staan jullie in het hele proces? Praat je samen? Is er overeenstemming over de scheiding? Is er overeenstemming dat jullie allebei nog goed voor je kind willen zorgen? Is er overeenstemming dat je allebei een nieuwe start moet maken? En over hoe jet het gaat regelen, samen, ieder apart, met of zonder advocaat/mediator?

Probeer eerst met elkaar overeenstemming te vinden over het proces, zorg dat jullie allebei actief betrokken zijn bij de keuzes die gemaakt moeten worden. Ga daarna pas berekeningen laten maken en keuzes.

Tsjor

Freddy

' Ik vind het logisch dat de werkende alimentatiebetaler netto meer overhoudt dan iemand die niet werkt. Zou lekker zijn zeg.'
Nog lekkerder is dat je iemand gratis en voor niks voor je kinderen en je huishouden laat zorgen. Het zou goed zijn als die arbeid omgezet werd in salaris, met pensioenopbouw, ww en wia.

Tsjor

Bosbes

Bosbes

28-10-2020 om 12:54

nee Tsjor

Die zin van Elledoris moest ik ook even een extra keer lezen, maar ze bedoelt niet dat zij iets meer van hun gezamenlijke destijds-inkomen heeft weten te bemachtigen. Ze bedoelt dus: hij heeft netto nu bijv. 2600 euro per maand, terwijl zij nu (iets meer dan de helft, eh, 1300 + nog wat) bijv. 1500 euro per maand heeft. Dus hij zit er nu toch een stuk warmer bij.
Wat overigens ook meestal zo is: man gaat erop vooruit en vrouw achteruit.

Bosbes

Bosbes

28-10-2020 om 12:58

overigens Music man

Overigens begrijp ik niet, Music man, waarom jij maar 1 dag per week voor je dochter zou gaan zorgen. 1/7 van de tijd, waarom?
Je vervreemdt zo wel heel rap van haar hoor, en het kind heeft toch zorg nodig. Waarom automatisch weer het allergrootste deel naar de moeder, die niet in staat is een baan te hebben. Je kunt je kind misschien beter gewoon samen opvoeden. Bijv. 2 dagen doordeweeks bij jou en 1 weekenddag (later, als kind groter is, 2 doordeweeks en eens in de twee weken een heel weekend). Is toch veel logischer.

Natuurlijk, je moet werken, maar..je kunt een dag minder gaan werken, en/of ouderschapsverlof opnemen, of kiezen voor opvang van 1 dag en dan op tijd ophalen. Er zijn erg veel kinderen met twee werkende ouders, soms gescheiden.

juf Ank

juf Ank

01-11-2020 om 14:38

je zit dicht tegen een scheiding aan...

Is het niet een mogelijkheid om in plaats van je suf te rekenen, je huwelijk misschien nog te redden? Is voor je dochter toch echt het beste zo lang jullie elkaar de tent niet uitvechten....

Goh

Juf Ank, daar zal hij nog niet aan gedacht hebben.
Tsjor

ElenaH

ElenaH

02-11-2020 om 10:31

Tsjor

Misschien zorgt de alimentatie ervoor dat hij er nog eens goed over nadenkt ☺

juf Ank

juf Ank

02-11-2020 om 15:51

Nou Tsjor

Je kunt lekker cynisch tegen mij doen maar je moet ze de kost geven die eigenlijk niet heel serieus naar allerlei mogelijkheden hebben gekeken om hun relatie nog een boost te geven. En de kinderen zijn maar weer de dupe.
Eigenlijk is het best frappant dat jij dat nog niet doorhebt; zo veel als jij rondspookt op dit forum.

Anders

Ik zie wel vaker mensen die vastgelopen zijn in hun eigen denkrichting en daarom maar steeds bij dezelfde conclusie uitkomen. Maar dat wil niet zeggen dat ze er geen poging hebbeng edaan om hun huwelijk te redden. Vaak lopen mensen alleen steeds hetzelfde paadje, om de simpele reden dat ze geen ander paadje weten te vinden.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.