Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

madlief

madlief

25-02-2012 om 23:52

Alimentatiegerechtigde gaat meer verdienen...

Hallo, even een vraag hier.
Ik krijg de kans om meer uren te gaan werken. Ik twijfel hier over, want ik weet niet of ik er wel goed aan doe tegenover de kinderen. Hou ik dan genoeg rust en tijd over om aan mijn kinderen te besteden?
Omdat ik ook al twijfel, vraag ik me ook af wat het betekent voor de kinderalimentatie die ik krijg.
Op zich wil ik natuurlijk best graag mijn eigen inkomen verdienen, maar als ik daar mijn kinderen door te kort doe, hou ik het misschien liever zoals het nu is.
De praktische en emotionele kant moet ik zelf overdenken, maar kan iemand me uitgleggen hoe het zit met de alimentatie. Heeft het invloed als ik meer ga verdienen? Er is niets over vastgelegd in het convenant.
Bedankt
Madlief

Risama

Risama

26-02-2012 om 09:50

Heeft geen invloed

Tenzij je (gedeeltelijk) in de bijstand zit. Kinderlalimentatie is gewoon de onderhoudsbijdage die je ex voor zijn kinderen betaalt, onafhankelijk van wat jij verdient.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Wel invloed

Dat heeft wel invloed. Alimentatie is wat de andere ouder moet betalen nadat berekend is wat een kind kost en wat beide ouders verdienen en dus kunnen bijdragen. Als je ex een herziening vraagt heeft jouw inkomen wel degelijk invleod. Zolang je ex geen herziening vraagt is er niets aan de hand.

Vic

Vic

26-02-2012 om 15:00

Nou

De alimentatiebehoefte wordt berekend aan de hand van het inkomen van de ouders. Als dat inkomen hoger wordt, wordt de behoefte dus hoger, dus het zou nog wel eens kunnen betekenen dat er juist meer betaald moet worden. Zeker als er nog draagkracht over is bij de alimentatieplichtige.

Vic heeft gelijk

Vic heeft gelijk. Bij partneralimentatie geldt dat de alimentatie in principe omlaag zou kunnen als de alimentatiegerechtigde meer gaat verdienen, maar voor kinderalimentatie ligt dat anders omdat de behoefte in de rekenmodellen inderdaad ook stijgt.

Groeten,

Temet

Rare redenering

Ik geloof dat ik nog gescheiden ben voor die behoefte-regelingen. Het pakt in elk geval raar uit: gaat de een meer werken (en meer inkomen, dat vermoedelijk de kidneren ten goede komt) dan moet de ander ook meer gaan betalen????? Rare redenering.

Madlief: mijn advies zou zijn om jezelf te leren te genieten van je werk, het eigen leven dat je daarmee opbouwt, de stress die erbij komt kijken te hanteren als iets wat je aankunt en zo toch te werken aan je eigen toekomst. Zolang niemand om een herziening van alimentatie vraagt en jij geen tonnen verdient komt het jou en de kinderen alleen maar ten goede als je tevreden en gelukkig kunt zijn met het leven dat je zelf hebt opgebouwd.

Alimentatie is niet voor eeuwig, dus als je over enkele jaren de arbeidsmarkt op moet zonder dat je enige werkervaring hebt, dan ben je echt in de problemen en dan zullen je kinderen niet klaar staan met dankbaarheid omdat je altijd de thee op tijd klaar had staan. Die hebben dan hun eigen leven opgebouwd, wat je hen ook zou toewensen. Zo zou ik jou dat ook toewensen.

Tsjor

madlief

madlief

27-02-2012 om 00:20

Reactie

bedankt voor jullie reacties.
Ik dacht dat de behoefte gerekend werd over inkomen tijdens het huwelijk. En hoeveel beiden daar dan aan bij kunnen dragen.
Maar dan nog, zal het een bepaalde verhouding zijn, denk ik dan.
Het zou gaan om ca 8 uur extra. Het is dus niet zo dat ik nog niet werk. Ik werk nu 24 uur.
Natuurlijk vind ik t idee verleidelijk, zeker met het oog op de verdere toekomst. Maar als het me nu financieel maar heel weinig oplevert, vind ik het belang van de kinderen voorgaan. En dat is wat ik zelf moet bedenken.....
Groetjes
Madlief

Twee soorten behoefte

Voor zover ik weet is het als volgt. Voor de behoefte bij partneralimentatie wordt gekeken naar de welstand tijdens het huwelijk. In principe zou je aanspraak kunnen maken op een bedrag dat ertoe leidt dat de terugval zo klein mogelijk is. In de praktijk lukt dat zelden, want van een vergelijkbaar inkomen moeten nu twee gezinnen eten, maar goed. Inkomensstijgingen na het uiteengaan leiden dan niet tot een stijging van de behoefte.

Bij kinderalimentatie is de redenering dat de kinderen geen financieel nadeel moeten lijden van de scheiding; ander uitgangspunt: aan kinderen van rijke ouders wordt meer uitgegeven dan aan kinderen van arme ouders. Dat betekent dat de behoefte stijgt met het gezinsinkomen, en dat betekent ook dat als er na het uiteengaan van de partners meer wordt verdiend, de behoefte in principe ook stijgt (blijf je zitten met het probleem dat er nu twee huishoudens moeten eten, maar dat terzijde.)

Dus: welstandsstijgingen na de scheiding zijn wel gunstig voor de kinderen, maar maken voor de pa-gerechtigde niks uit, da's het idee.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

29-02-2012 om 17:54

Madlief

Volgens mij hebben we helemaal niet gezegd dat je er weinig aan overhoudt. Precies het omgekeerde juist.

Madlief

Ik kan alleen reageren op de kinderalimentatie. Dat bedrag blijft gelijk, maar jouw aandeel wordt hoger als ej meer gaat werken, omdat je meer kunt missen en het aandeel van je ex wordt minder.(ik zit nu midden in die materie, dus de kennis is paraat
Bij ons is dit wel opgenomen in het convenant. Lijkt mij ook een vrij standaard gegeven om te vermelden.

Kippe

Kippe

11-02-2014 om 09:29

Uitgebreide reactie om wat samen te vatten...

Ik zit net als Chris35 inderdaad ook midden in de materie, en ik heb het idee het allemaal best wel te begrijpen. Even een uitgebreide reactie voor nieuwkomers op dit vlak, omdat ik heb gemerkt dat je vaak informatie op veel plekken moet zoeken.

Situatie; ik ben vader, kind woont bij mijn ex.

Voor zover ik weet wordt de behoefte van een kind bepaald naar hoe die is op het moment van verbreken relatie/scheiding (hiervoor worden de Trema normen gebruikt). Deze behoefte minus het kindgebonden budget vormen de kosten die je samen moet opbrengen.

Daarna wordt er gekeken naar wie welk gedeelte van deze kosten kan/moet dragen (via een draagkracht berekening).

Die behoefte blijft gelijk, de wet zegt dat het kind er niet slechter op mag worden na een scheiding (over beter worden bij één ouder wordt niets gezegd). Maar de draagkracht kan wel degelijk veranderen. Voor een herberekening kun je op dat moment samen afspraken maken dacht ik, tot je er niet uitkomt. Dan moet er weer een rechter aan te pas komen...

Het zal echter altijd zo zijn dat je beide (wat heel redelijk is!) de kosten blijft verdelen, zo lang je allebei draagkrachtig bent. Maar ook al zou je zelf 5x verdienen wat je ex verdient; zo lang hij genoeg verdient om zijn deel te betalen, zal hij dat ook moeten doen.

Iedereen succes en veel wijsheid met deze zaken, het duurt even om het plaatje te overzien. Maar bovenal een tip: probeer begrip op te brengen voor het feit dat je samen de kosten voor je kind draagt, of je nou samen bent of niet!

Devils advocate

Devils advocate

11-02-2014 om 19:02

Misschien ook aardig om je af te vragen

Hoe jij er tegenover zou staan als je ex minder ging werken om meer tijd te hebben voor de kinderen en daardoor ook minder inkomen en dus minder alimentatie. Gewoon om voor jezelf te onderzoeken hoe dat voelt.

Brave Hendrik

Brave Hendrik

23-02-2014 om 08:30

even een vraagje

Hoe gaat dat een herziening van de alimentatie in zijn werk?
Is dat iets waar je regelmatig mee te maken krijgt?

amk

amk

23-02-2014 om 08:41

route

eerst maar eens aan de ander vragen of je er samen uit kunt komen. Zo ja, nieuw bedrag vaststellen, samen 1 advocat en via deze dit vast laten stellen door de rechter. (die rechter heb je nodig om een grosse te krijgen voor het geval er onenigheid ontstaat en het LBIO ingeschakeld moet worden)

Kom je er niet samen uit, dan kun je het via mediaton proberen of gelijk naar een advocaat waarbij beide exelieden dan via de formele (lees dure) weg het bedrag wijzigen.

Hoevaak: ik ga 17 jaar alimentatie ontvangen voor mijn dochter en ik voorzie in die periode geen andere wijziging dan de jaarlijkse indexaties en andere reeds bepaalde wijzigingen (bijdrage kinderopvang)

Eva

Eva

23-02-2014 om 08:52

Leeftijd

Hoe oud zijn de ki,deren eigenlijk?

Ik heb zelf tijdens de kinderen altijd 4 dagen/32 uur gewerkt en maakt voor mij dus niet uit, maar ben wel benieuwd hoe het bij madlief zit.

En hoe lang ben je al gescheiden?

En hoe lang krijg je sowieso nog alimentatie.

Ik ben overigens erg voor financiële onafhankelijkheid. Volgens mij krijgen de kinderen er niets van als je een dag meer gaan werken, behalve het goede voorbeeld hoe je het (zoveel mogelijk) financieel zelf kunt redden in de maatschappij. En dat lijkt me een goed voorbeeld.

Waarbij ik me uitzonderingssituaties wel kan voorstellen hoor. Maar vraag me af gezien jouw posting of jij wel daaronder zou moeten/willen vallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.