Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Roosje

Roosje

15-12-2017 om 21:05

Alimentatiehoogte wel of niet aanpassen

Gescheiden per 2011, alimentatiebedrag overeengekomen (stuk minder dan officiële berekening).
Per 2015 is eenouderkorting komen te vervallen en aftrek levensonderhoud kinderen waardoor mijn ex man er belastingtechnisch op achteruit gaat.
Per 2015 is het kindgebonden budget verhoogd en dat geld wordt naar mij overgeboekt.
(Echter, ik heb ook geen eenouderkorting meer).

Mijn ex man blijft erover bezig dat het niet klopt dat hij minder teruggave heeft van de belasting en dat ik fors meer KGB ontvang. Hij vindt dat hij hierdoor minder zou hoeven te betalen aan alimentatie.

Bij huidige echtscheidingen telt bij alimentatieberekening het KGB inderdaad mee bij inkomen van de vrouw.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Niet zelf oplossen

Stel hem voor weer een officiële berekening te laten maken.

Tsjor

Larisse

Larisse

16-12-2017 om 11:39

Eens

Eens met Tsjor.

Je schrijft zelf al dat je destijds minder alimentatie hebt afgesproken dan volgens officiële berekening.

Het is dan niet slim de huidige nadelen wel in zijn voordeel aan te passen als jij daardoor nog minder gaat krijgen dan waar je officieel recht op hebt. Mag wel, maar waarom zou je het doen?

En... als je daar toch mee akkoord zou willen gaan om jou moverende redenen, dan lijkt het Me ook wel zo transparant dat dan op tafel ligt dat jij recht hebt op X, maar genoegen neemt met Y. Dan is het ook duidelijker dat het een gunst van jou aan hem is.

Overigens, je weet nu dat wettelijke regelingen kunnen veranderen/verslechteren. Dus ALS je genoegen neemt met minder, zou je daar ook de voorwaarde aan kunnen verbinden dat jouw (wettelijke) inkomsten niet achteruit gaan. Ik zou daarbij dus ook denken aan inkomensachteruitgang door bijv. ontslag. Nu kun je misschien genoegen nemen met minder, maar over een tijdje kan dat mogelijk vervelend uitkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.