Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Als ex niet wil uitschrijven

Ik kan jullie niet missen 😉

Even een tip voor mensen met een ex die is vertrokken, maar weigert zich uit te schrijven van het woonadres. Dat kan nogal schelen in de toeslagen. 

Mijn ex is op 1 september vertrokken op last van de rechter, maar heeft geen andere woning. Hij weigert zich in te schrijven bij de daklozenopvang en wil zich gewoon überhaupt niet uitschrijven. 

Nu heb ik de gemeente verzocht een adresonderzoek te starten om hem uit te laten schrijven. TIp 1: doe dit z.s.m. want er gaan wat weken overheen voordat ze het onderzoek starten, en die datum telt later voor de Belastingdienst. Bij mij is dat 16 september, dus ik ben 1 maand aan toeslagen kwijt. 

Tip 2: er is een nieuwe code waarmee de gemeente kan aangeven dat een persoon wel echt vertrokken is, maar nog ingeschreven staat op het adres. Die code geldt per de datum dat de gemeente het onderzoek start. Met die code kun je in ieder geval vast je toeslagen laten aanpassen (mits het verzoek voor de scheiding al is ingediend bij de rechtbank). 

Het kan echt bakken met geld schelen, dus deze tip deel ik graag! 

Dank voor de tip. Het eerste wist ik al, het tweede - dat van die code - wist ik niet. 

Als het gaat om stellen die niet getrouwd zijn, is er natuurlijk geen mogelijkheid om een verzoek tot echtscheiding in te dienen bij de rechtbank, maar ik neem aan dat dat op een andere manier wel aannemelijk kan worden gemaakt dat een persoon feitelijk is vertrokken.

Hoe moet je trouwens aantonen dat die code wordt gehanteerd? Krijg je een bewijsje mee van burgerzaken, of kan de afdeling toeslagen e.e.a. zelf checken in de BRP?

En, ook niet onbelangrijk: hoe gaat het nu allemaal? Is het stof een beetje neergeslagen?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

05-10-2022 om 11:13 Topicstarter

Temet schreef op 05-10-2022 om 10:51:

Dank voor de tip. Het eerste wist ik al, het tweede - dat van die code - wist ik niet.

Als het gaat om stellen die niet getrouwd zijn, is er natuurlijk geen mogelijkheid om een verzoek tot echtscheiding in te dienen bij de rechtbank, maar ik neem aan dat dat op een andere manier wel aannemelijk kan worden gemaakt dat een persoon feitelijk is vertrokken.

Hoe moet je trouwens aantonen dat die code wordt gehanteerd? Krijg je een bewijsje mee van burgerzaken, of kan de afdeling toeslagen e.e.a. zelf checken in de BRP?

In principe is die code na 24 uur zichtbaar voor de Belastingdienst. Maar de dame van de gemeente zei wel dat ze kunnen bellen als ze het niet zien. Dus het is voor iedereen helemaal nieuw. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

05-10-2022 om 11:15 Topicstarter

Temet schreef op 05-10-2022 om 10:52:

En, ook niet onbelangrijk: hoe gaat het nu allemaal? Is het stof een beetje neergeslagen?

Bedankt voor het vragen. Het gaat wel ok. Ex en ik zijn vriendelijk tegen elkaar, er is ritme in de dagen. Morgen hebben we weer een trajectgesprek, dus ik ben benieuwd hoe dat verloopt.

Overigens is ex wel geslaagd voor zijn rijbewijs én heeft hij een auto, dus dat vergroot zijn mogelijkheden m.b.t. woonruimte aanzienlijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.