Echtscheiding en erna

Mel
18-08-2017 om 11:44
Ben jaloers op de ex van mijn vriend met kind in het spel
Hi.
Ik heb een probleem grotendeels met mezelf denk ik.
Mijn vriend en zijn ex zijn nu 3 jaar uit elkaar maar hebben een zoontje van 3.
Hij ziet hem op dit moment helemaal niet.
Nu wil hij dit weer gaan aanvechten zodat hij zijn zoon wel kan zien.
Hier sta ik ook achter en dat is geen probleem.
Alleen is mijn probleem dat ik zijn ex niet vertrouw.
Dit omdat elke keer als mijn vriend haar tegen komt en een gesprek met haar wil voeren over zijn zoon, begint ze te huilen want ze mist MIJN VRIEND! en wil hem graag terug want ze ziet zoveel in de kleine van mijn vriend omdat hij veel op mijn vriend lijkt.
Ze moeten met de aanvraag om de kleine weer te zien totaal onderaan de streep beginnen.
Dat betekent dus alleen zijn ex en mijn vriend samen in gesprekken en ik mag daar niet bij zijn want dat wilt mijn vriend niet hij zegt ik wil dit samen met haar oplossen !!! (BUIKPIJN) en daar krijg ik zwaaaaare buikpijn van huilen alles !.
mijn vriend zegt niks van haar te willen maar ik ben niet zo goed gelovig.
Ik ben in vorige relaties geslagen bedrogen geschopt mishandelt en noem maar op !
Wat kan ik doen want ik wordt gek zo ??
Groetjes Onzekere bange en jaloerse mel

V@@s
18-08-2017 om 11:47
logisch
Het is niet meer dan logisch dat jij niet betrokken bent bij die gesprekken. Het gaat niet om jouw kind.

Sinbads vrouw
18-08-2017 om 11:48
Ga in therapie
Om met je eigen angsten en onzekerheden om te gaan.
Als ik lees waar jij bang voor bent, waarvan jij bang bent dat vriend en ex dat gaan doen, dat verteld me dat meer over jou als over je vriend en zijn ex.

Mel
18-08-2017 om 11:50
sinbadsvrouw
ik ben in therapie voor mijn jaloerse gedrag als je leest zie je ook waar dat vandaan komt maar ook waarom ik bang ben voor het gedrag want de ex van mijn vriend vertoont

Sinbads vrouw
18-08-2017 om 11:54
Dan is juist
Therapie de plek waar je zou moeten praten over het gedrag van zijn ex. Want.....
Er is niet wat jij kunt doen om haar gedrag te veranderen. Daar heb jij geen controle over, geen zeggenschap of invloed op.
Wel kun jij invloed op jezelf uitoefenen, waardoor haar gedrag jou minder of iet raakt.

Mel
18-08-2017 om 11:59
sinbadsvrouw
was het maar zo dat dat hielp als je zelf al zo beschadigd ben ik denk dat de enige optie is HOPEN

Paperclip
18-08-2017 om 12:58
Je zegt het zelf al
'Ik heb een probleem grotendeels met mezelf denk ik.'
Inderdaad. En de posters hierboven geven aan dat ze denken dat je gelijk hebt, en dat je dat dus vooral ook zelf op moet lossen.
Het is mooi dat je het prima vindt dat je vriend weer een relatie met zijn kind wil opbouwen. Maar... als nieuwe partner van moet je vooral afstand bewaren. Zeker omdat je vriend vanaf 0 moet starten in de relatie met zijn kind. Dat is voor dat kindje allemaal al ingewikkeld genoeg. Dus hou je daar buiten, dring je niet op. En datzelfde geldt eigenlijk voor de ex van je vriend. Die moet hier ook aan wennen. Geef je vriend je vertrouwen, hoe moeilijk ook, en laat hem het allemaal zelf regelen, bespreken en uitvogelen. Bemoei je er niet mee, vraag alleen belangstellend hoe hij het allemaal ervaart. En als hij je om advies of zo vraagt, dan pas geef jij een mening of advies.
Ik snap dat je het allemaal eng vindt, gezien je geschiedenis, maar jouw huidige vriend is niet degene die jou zo beschadigd heeft. Het enige dat jij kunt doen is inderdaad aan jezelf en aan je eigen gedrag werken. Je kunt je vriend niet een relatie met zijn kind onthouden, en je kunt het gedrag van zijn ex niet beïnvloeden. Alleen maar hoe jij daarmee omgaat.
Succes

Bosbes
18-08-2017 om 17:38
probeer eens...
..probeer eens te denken wat er kan gebeuren als je het vertrouwt (of net doet of je het vertrouwt) en je je zal gedragen zoals 'moet': je vriend heeft gesprekken met zijn ex, mogelijk ook met een hulpverlener erbij. Of echt alleen met haar. De bedoeling is dat contact met zijn peuter wordt opgebouwd.
Misschien klopt het dat zijn ex meer bedoelingen heeft: ook meer contact met de vader van hun kind, zij hoopt misschien nog op een relatie.
Er kunnen een paar dingen gebeuren:
* Je vertrouwt het (of gedraagt je alsof je het vertrouwt) en inderdaad, het gaat goed: je vriend maakt duidelijk aan zijn ex dat een relatie er met haar echt niet meer inzit, maar het contact met het kind wordt toch langzamerhand opgebouw. Mooi! Goed voor zijn zoon en voor hem!
* Je vertrouwt het (of gedraagt je alsof je het vertrouwt) maar helaas, het gaat niet goed, want je vriend kiest uiteindelijk niet (meer) voor jou, misschien zelfs voor zijn ex.
Dit is waarschijnlijk waar je het meest bang voor bent.
Maar dat is dan de keus van je vriend. Dan moet het maar zo zijn, in dat geval ben jij het meer waard om iemand te krijgen die wel heel duidelijk voor jou kiest.
Probeer de angst te zien en je zelfvertrouwen op te krikken.
En gun vader en zoon elkaar!

tsjor
19-08-2017 om 09:34
Verleden tijd
'was het maar zo dat dat hielp als je zelf al zo beschadigd ben ik denk dat de enige optie is HOPEN'
Je wijt je jaloersheid aan ervaringen in je verleden. Daarmee heb je je probleem in beton gegoten: het verleden is niet te veranderen, dus, geef je zelf aan, kun jij ook niet meer veranderen, dus moet je vriend maar veranderen en niet met de moeder van zijn kind gaan praten (en jouw jaloersheid accepteren).
Daarom heb ik zo'n hekel aan verklaringen uit het verleden voor gedrag van nu. Het doet het goed bij de psychologen en als legitimatie voor onvermogens, maar het lost niks op.
In plaats van naar het verleden te kijken kun je ook kijken naar de toekomst: wil je met je vriend een toekomst opbouwen? Wil je dan de jaloerse vriendin blijven, waar hij altijd rekening mee moet houden? Kun jij accepteren dat hij een eerdere relatie heeft gehad en dat hij een kind heeft? Hoe wil jij daarmee omgaan en wat voor iemand wil jij dan zijn?
Het verleden kun je niet veranderen, maar de toekomst kun je zelf maken. Het is aan jou om te bedenken hoe je dan wil zijn.
Tsjor

Leanne
19-08-2017 om 23:59
Zelfvertrouwen
Eens met bovenstaande reacties… Hopen is als afwachten hoe het e.e.a. gaat lopen. En hoe het gaat lopen heb je niet in de hand. Maar hoe jij ermee omgaat, daarin heb jij wel een keuze… je als een bang vogeltje vastklampen aan je vriend, of vertrouwen hebben in jezelf. In het tweede geval ben je én aantrekkelijker én het is ook zoveel fijner voor jezelf om vol vertrouwen de toekomst tegemoet te zien. Het is een goed idee om hiervoor hulp te zoeken.
Het is begrijpelijk dat de situatie voor jou bedreigend voelt. Zijn ex heeft een grote troef in handen, namelijk een kindje van hen samen. Vanaf de zijlijn mag jij toezien hoe dat zich gaat ontwikkelen. En het helpt niet dat zijn ex manipulatief gedrag vertoont, dat ze ‘hem’ in hun kind ziet… en moet huilen omdat ze ‘hem’ zo mist… Blijkbaar is er voor haar ook nog een weg te gaan.

Paddington
21-08-2017 om 10:34
Verleden en heden
Wat Tjsor ook al aangeeft: het verleden kun je niet veranderen. Het heden en je toekomst heb je nog wel invloed op. Leer dus een les uit wat er in het verleden is gebeurt, maar laat het je niet beperken.
Cruijff heeft ooit gezegd: angst beperkt je, dus waarom zou je bang zijn?
Als jij je vriend vertrouwt en hem steunt en helpt heb je meer kans dat jullie relatie stand houdt. Jij kunt immers niet kiezen voor je vriend, dat zal hij zelf moeten doen.
Ik weet niet waarom je zo jaloers bent, maar ik kan mij voorstellen dat het leven je al kansen heeft geleerd om een belangrijke les te leren. Jaloezie wordt meestal gevoed door angst. Waar ben je precies bang voor? Is het wel nodig om bang voor te zijn? Houdt jouw leven op als je vriend weer met zijn ex-partner zijn leven gaat delen of gaat jouw leven gewoon een andere richting op? Probeer heel eerlijk naar jezelf te zijn. Wellicht is jouw kernangst (misschien alleen blijven de rest van je leven?) wel niet nodig. Wellicht kun je ook een heel leuk leven hebben zonder een partner. Nu zeg ik niet dat je moet stoppen met je relatie en verder moet alleen, maar probeer er over na te denken hoe je leven dan zou kunnen zijn. Als je daar een positief beeld van hebt, is het minder beangstigend.
Ik kan prima alleen. Mijn sociale kring is groot en met heel veel liefdevolle mensen. Mijn relatie is de kers op de taart. Met de kers is de taart extra lekker, maar zonder kers is de taart ook erg lekker.
Dus probeer je vriend te steunen in het opbouwen van de relatie met zijn kind. Daar hoort ook bouwen aan een relatie met zijn ex bij. Ze moeten namelijk een nieuwe relatie tot stand brengen: collega ouders. Dat is niet makkelijk. Jouw steun heeft hij daarin heel hard nodig. Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je zo snel mogelijk het vertrouwen aan je partner kunt geven die hij nu zo hard nodig heeft.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.