Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

berekenen kosten naar draagkracht?

We hebben co-ouderschap maar vanwege een inkomensverschil betaald mijn ex kinderalimentatie. Daarnaast hebben we in het ouderschapsplan staan dat:
-Van de kinderalimentatie worden de volgende zaken in beginsel niet betaald: Incidentele hoge kosten zoals zorgkosten cq orthodontiekosten die niet gedekt worden door de zorgverzekering.
Deze kosten worden in overleg verdeeld, deze kosten dienen altijd naar draagkracht van elke ouder te worden verdeeld.

Onze oudste moet een beugel.
Nu heb ik mijn ex over elke stap van de beugel op de hoogte gehouden en was ik er van overtuigd dat hij het er mee eens was. Nu wil hij echter het overgebleven bedrag niet naar draagkracht verdelen maar naar 50%.
Hoe pak ik dit nou aan, ik heb al gezegd dat draagkracht gewoon zwart op wit staat en ik heb de bedragen gepakt die de rechter heeft gebruikt voor de berekening van alimentatie.

Hij zegt dat : "In het ouderschapsplan staat nergens beschreven dat draagkracht gelijk is aan inkomen"

Ik heb voorgesteld dat ik 25% betaal en hij 75% omdat hij ruim 4 keer zoveel verdient als ik (en zijn draagkracht is de laatste tijd gestegen omdat hij is ingetrokken bij zijn vriendin die al koophuis had).

Hoe moet ik die draagkracht dan berekenen?

Draagkracht

Draagkracht is inkomen minus de lasten die je hebt voor wonen. Als je ex inmiddels een duurdere woning heeft kan het zijn dat zijn draagkracht lager wordt. Alleen inkomen zegt niet zoveel, bijvoorbeeld omdat je lagere woonlasten hebt, wellicht huurtoeslag, of meer zorgtoeslag etc. dus je ex heeft wel gelijk: inkomen is niet hetzelfde als draagkracht.
Het is een gedetailleerde, maar onduidelijke afspraak in jullie convenant. Je wil niet elke keer een draagkrachtberekening laten maken.
Is de hele kinderalimentatie verdeeld volgens 25/75% (dus jij betaalt 25% van de kosten van de kinderen en hij 75%)? Dan zou hij moeten uitleggen waarom hij nu wil afwijken. Maar als er indertijd een draagkrachtberekening is gemaakt en daar is een bedrag uitgekomen, zonder dat dat verwees naar een percentage van het inkomen, dan kun je jouw berekeningswijze niet volhouden.
Een beugel is duur, dat kan wel zo'n 1200 euro kosten. De discussie gaat dan over ongeveer 300 euro, verdeeld over langere tijd. denk even goed na hoeveel ruzie je over dat bedrag wil krijgen.

Tsjor

Kaori

Kaori

11-12-2017 om 13:03

verzekering

Kijk goed je verzekering na of het de moeite waard is om die ruim aanvullend te doen.

DAn blijven er mogelijk aan extra kosten niet heel veelmeer over.

Ik heb uitgerekend dat ik voor 2x12x€22 het hele beugeltraject vergoed krijg. En er was geen wachttijd dus dat was een goede investering.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-12-2017 om 13:04

Kruideniersmentaliteit

Onze begroting van de ortho was 2500 euro, voor een beugeltraject van 2 jaar. Daarvan krijg ik 80% vergoed, maar zelfs als dat niet zo zou zijn heb je het over 100 euro per maand, gedeeld door twee. Als meneer blij wordt van die twee tientjes per maand die je hem gunt, laat hem er dan maar een ijsje van kopen.

mamavan2-76

mamavan2-76

11-12-2017 om 13:11 Topicstarter

en nu

Hij is goedkoper gaan wonen en de woonkosten kan hij nu dus delen.

De rechter heeft gewoon een bedrag bepaald aan kinderalimentatie (tremanorm?)

Ik wil het graag nu eens goed afspreken zodat we niet elke keer dat gezeur hebben bij incidentele kosten. (ik denk aan studiekosten enzo)

De beugel is begroot op bijna 2500 dus dan is het bedrag wat over blijft ca 500 euro.

Bruto zit hij op ca 5400 (excl bonus) en ik op 1300

mamavan2-76

mamavan2-76

11-12-2017 om 13:22 Topicstarter

laten zitten dus

Over algemeen is reactie dus: laten zitten, gaat maar over klein bedrag per maand. Dat snap ik maar ik ben bang dat als er weer wat is (jongste moet ook een beugel zei tandarts al) en weer wat, hij weer moeilijk doet. Over steunzolen viel hij ook en heb ik ingestemd met 50%/50%.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-12-2017 om 13:27

Alimentatie

Je krijgt ook alimentatie en de toeslagen en kinderbijslag. Dat laatste is best een heel bedrag als je een laag salaris hebt. Ik zou dus geen ruzie maken over tientjes. Als hij zo in het leven wil staan gaat hij maar lekker zijn gang. Dan zorg ik liever voor mijn eigen inkomen.

Paddington

Paddington

11-12-2017 om 14:28

Verwarrend

Ik snap het niet helemaal. Jouw ex betaalt toch alimentatie? Welke kosten zitten daarin dan opgenomen?

Mocht je het gevoel hebben dat jij niet genoeg alimentatie ontvangt, waarom laat je bedragen dan niet opnieuw berekenen?

Berekend

Als de rechter het heeft vastgesteld, dan is dat inderdaad waarschijnlijk volgens de trema-normen. Normaal gesproken worden daar dan geen uitzonderingen op gemaakt, dus niet wat jullie gedaan hebben: behalve die en die kosten.
Voor de toekomst: je hebt in principe een 50/50% regeling, waar je zelf al eerder mee hebt ingestemd. En hij betaalt kinderalimentatie. Ga er voor de toekomst an uit dat je het daarmee moet doen en zoek alternatieve mogelijkheden voor financiering die je zelf kunt dragen. Dat varieert van goedkopere oplossingen (de aanvullende zorgverzekering erbij en dan alle kinderen tegelijk aan de beugel) of meer inkomen (krantenwijk, ander beroep, meer uren etc.). En straks als er sprake is van studiekosten kun je kijken wat je kunt regelen met studiefinanciering of met bijbaantjes van de kinderen.
Begin vandaag nog met jezelf onafhankelijk te denken. Je gaat het zelf oplossen. Dat scheelt veel gedoe in de toekomst.
Even rekenen: 2500 in 2 jaar is 1200 per jaar is 100 per maand. Dus het gaat dan om de vraag of hij per maand 25 of 50 euro betaalt. Nogmaals: hoeveel ergernis en ruzie heb je daarvoor over?

Tsjor

Rosalie

Rosalie

11-12-2017 om 18:55

25/75

Even een grove berekening. Hij verdient €5400, jij €1300 bruto. Dus hij betaald veel belasting en jij amper. Zeg, hij houdt €3300 over en jij €1200(?). Vervolgens krijg jij kinderbijslag, kindgebonden budget, alleenstaande ouder korting én van hem alimentatie, die hij van zijn besteedbaar inkomen mag aftrekken. Wellicht nog andere toeslagen en subsidies Dat opgeteld kan zomaar, wat is het €1200 per maand worden. Dan zit je dus qua verdeling op 3/5e en 2/5e. Er maar even van uitgaande dat de woonlasten in dezelfde verhouding zijn.
Dit alleen om je aan te geven dat een bruto loon niet zoveel zegt over hoeveel iemand te besteden heeft.

Ik zou inbinden als ik jou was en proberen er in den minne uit te komen, een goede verstandhouding is op den duur veel meer waard dan geld

Bo

Bo

11-12-2017 om 22:07

aanvullend

Neem een aanvullende verzekering als je 2x een beugel verwacht. Wie weet heb je er zelf ook nog wat aan. Regel het deze maand nog!

Verder kan je hem niet verwijten dat hij goedkoper is gaan wonen, kan je zelf ook doen. Zelfde geldt voor een partner, vind je dat dan die zou moeten bijdragen in de kosten? Rosalie legt het goed uit. Niet over elk tientje steggelen en houd de relatie goed, dan ben je op de lange termijn beter uit.

mamavan2-76

mamavan2-76

13-12-2017 om 10:51 Topicstarter

snap

Ik snap het standpunt van inbinden etc. Dat heb ik een tijd geprobeerd maar er komt nog wat meer bij kijken. Hij werkt alles tegen. Ik kreeg bijvoorbeeld de fietsen van kids niet mee terwijl ze bij hem nooit fietsen. Schoenen die ik koop zijn nooit goed, kleding evenmin. Altijd is er gezeur en heb ik de makkelijkste weg gekozen door zelf opnieuw fietsen te kopen etc etc.
Ik kreeg geen huisraad mee omdat hij dat niet wou en ook al waren we in gemeenschap van goederen getrouwd heb ik niks meegenomen omdat ik geen onrust wou veroorzaken voor de kinderen.

Ik hoef ook zeker niet meer alimentatie maar wil nu wel eens niet meer slikken. Ik heb al vaker voorgesteld om op cursus communiceren oid te gaan, desnoods op mijn kosten maar dat wil hij niet. Hij zegt dus ook geen hallo oid bij het afzetten van de kinderen. Hij heeft ook al tegen de kinderen gezegd dat hij binnenkort geen alimentatie hoeft te betalen omdat de wet gaat veranderen? Hij betrekt ze bij het financien gedoe, gaat het ze uitleggen waarom hij niet wil betalen terwijl in plan staat dat we dat soort dingen echt niet met kinderen bespreken. Ik hou ze overal buiten tenzij ze dus zelf vragen hoe ik het ga doen zonder geld van papa.
het is de vader van mijn kinderen en ik heb dus ooit de fout gemaakt om inde liefde te geloven en mijn carrière op zijspoor te zetten (mijn voorstel was destijds dat hij 32 ging werken en ik 26, dan zouden we ook uitkomen maar wou hij echt niet en ik wilde wel echt graag kinderen). Ik wil gewoon een ouderrelatie zonder gevecht. Het is nu zo dat ze bij papa dure laptop hebben, vaak naar pretparken gaan, dure vakanties. Ik kan dat niet en als ik dat wel zou willen moet ik anders gaan werken en bij huidige werkgever waar ik met veel plezier werk gaat dat niet en daarbij zo slecht economisch heb ik het niet.
Ik ben alleen bang dat als ik nu meegeef het in de toekomst weer alleen maar lastiger wordt.
Omdat ik alimentatie krijg moet ik ook kleren voor bij hem kopen maar mijn kleren vind hij niet goed genoeg dus nu kreeg ik gisteren ook weer mail dat hij de alimentatie niet meer naar mij wil overmaken maar op gezamenlijke rekening zodat hij er ook gewoon van kan opnemen voor kleding etc bij hem. dat wil ik niet, ik wil hem best budget geven ipv kleding in natura maar dat vind hij een te laag bedrag.

Paddington

Paddington

13-12-2017 om 11:20

Laten berekenen

dat is wat ik zou doen. Desnoods met een rechtszaak als hij niet meewerkt. Daarbij dan direct heel duidelijk een verzoek doen voor een uitspraak van de rechter over welke kosten verdeeld zijn, welke kosten voor zijn rekening komen en welke voor jouw rekening.

Natuurlijk is het prettiger om het samen te regelen. Daarom zou ik eerst hem de mogelijkheid bieden om het via het LBIO te laten berekenen, waarna jullie het bij een rechter laten bekrachtigen. Als uitleg kun je aangegeven dat jij niet wil dat jullie hierover ruzie gaan maken, maar dat je wel ziet dat jullie verschillen van mening. Een nieuwe berekening, met uitleg (doet het LBIO namelijk ook), kan onenigheid voorkomen.

mamavan2-76

mamavan2-76

13-12-2017 om 12:19 Topicstarter

dankje

ik ga eens kijken naar LBIO

Triva

Triva

13-12-2017 om 12:34

maar

Waarom verzeker je je niet voor de beugels, daar geef je geen antwoord op. Kan gewoon uit de alimentatie.

mamavan2-76

mamavan2-76

13-12-2017 om 13:05 Topicstarter

aanvullende verzekering

Sorry, niet duidelijk opgeschreven maar ik heb inderdaad een aanvullende verzekering. Die vergoedt 80%. Ik heb van alles vergeleken en zo te zien kwam dit er het meest gunstig uit voor een beugel van 2500 op een tijdbestek van 1,5 (verwachting orthodontist) tot max 2,5 jaar (als een kies niet genoeg meegroeit)

Triva

Triva

13-12-2017 om 14:29

dus

Het gaat over 500 euro totaal (nou ja 2x voor twee kinderen) verdeeld over 3-5 jaar wat verdeeld moet worden? Gaat dat niet een beetje ver?

Verdiep je inderdaad in wat draagkracht is, dat staat niet gelijk aan inkomen, je ex heeft daar wel een punt. http://tremanormen.nl/draagkracht/

Rosalie

Rosalie

13-12-2017 om 20:43

1000 euro verdeeld over vijf jaar

Waarvan jij 250 wil betalen en hij 750 moet dokken terwijl ik je heb voorgerekend dat het wellicht zal worden dat jij 400 moet betalen en jij 600? Verspreid over vijf jaar.

Dit gaat niet om geld volgens mij. Dit gaat over het zat zijn hoe het nu gaat. En dat wil je veranderen door een soort je spierballen te laten zien en dit onderwerp is het toevallig geworden. De bekende druppel.
Mijn advies is om niet je heil te zoeken in dit soort symbolische acties, een streep in het zand trekken, etc in de hoop dat je daarmee ander gedrag afdwingt. Want met een beetje pech werkt het averechts en blijft je ex hierover doorgaan, ben je verder van huis. Heb je alle manieren die je kunt verzinnen al ingezet om in gesprek te komen?

Duidelijkheid

Halen en trekken met een ex lijkt me niets. Kijk of je iets zelf kunt financieren en anders kan het gewoon niet doorgaan.
Vervolgens, als je het desnoods wel zelf kunt betalen, stel je je ex voor om het zoals afgesproken te betalen. Zorg dat je het ten allen tijde zelf kunt betalen en wacht af wat hij doet.
Dan wordt hij in elk geval zelf geconfronteerd met zijn eigen miezerigheid.

Inkomensverschil.

"Het is nu zo dat ze bij papa dure laptop hebben, vaak naar pretparken gaan, dure vakanties. Ik kan dat niet en als ik dat wel zou willen moet ik anders gaan werken en bij huidige werkgever waar ik met veel plezier werk gaat dat niet en daarbij zo slecht economisch heb ik het niet."

Jij hebt 1300 bruto per maand. Jij geeft aan daar tevreden mee te zijn. Prima natuurlijk, maar dan weet je ook dat papa qua luxe altijd meer te bieden heeft. Dat moet je dan accepteren en loslaten. Hij schaft dus wel spullen aan voor de kinderen. Hij wil van andere dingen de helft betalen. Zelf zou ik toch ook meer willen verdienen dan 1300 bruto per maand als ik alleen de broekriem moet ophouden, vooral als er kinderen zijn.
De alimentatie is voor de kinderen, ik vind een gezamelijke rekening om daar kleding enz. van te kopen geen slecht idee. Ook die beugel daarvan betalen. Dan ziet hij precies waar de alimentatie blijft, het is tenslotte alimentatie voor de kinderen toch? En als hij té dure kleding voor ze koopt merkt hij ook dat dat saldo snel zakt.

Jij je inkomsten voor jezelf apart en een vast bedrag voor de kinderen op een rekening. Rust, lijkt mij. Geen geharrewar over een paar tientjes, zonde van je energie.

mamavan2-76

mamavan2-76

14-12-2017 om 12:47 Topicstarter

gezamenlijke kinderrekening

Maar hoe spreek ik dan weer af hoeveel we van die kinderrekening mogen gebruiken? Ik betaal alle kosten behalve voor eten en stroom etc bij hem thuis (daar heeft hij toch ook de zorgkosten voor?)
En als hij dan 130 euro pm van de rekening haalt kom ik niet uit.

En ja ik ben wel van plan om werk erbij aan te nemen alleen zal dat op tijdelijke basis zijn.

Paddington

Paddington

14-12-2017 om 13:15

Kinderrekening

Daar maak je in principe samen afspraken over. Het meest gebruikte is dat de volledige behoefte van de kinderen en de kinderbijslag op die rekening wordt gestort. Dat is dus meer dan alleen de alimentatie die je ex betaald.

Daarnaast volgens de tremanormen een bedrag aan kosten voor kost en inwoning. Naar mijn weten is dit ongeveer 35% van de behoefte van de kinderen. De overige 30% zijn voor kleding (in beide huizen), schoolkosten, sparen voor studie, sportclubjes en zorgkosten die niet vergoed worden.

Het bedrag voor de behoefte van de kinderen is eenvoudig op te zoeken in de tabel. Indien jullie beide meer geld zijn gaan verdienen dan wordt het huidige bedrag genomen. Kinderen mogen namelijk profiteren van een ruimer inkomen. Stel je voor dat jullie gezamenlijk inkomen nu 4000,- per maand netto is dan komt de behoeft voor jullie kinderen op 1130,- per maand (indien beide ouder dan 11). Daarbij komt dus de kinderbijslag van € 190,- per maand. Het bedrag dat maandelijks dan op de rekening gestort moet worden is dan dus € 1320,- per maand. De 1130,- moet worden opgebracht door jullie beide naar rato draagkracht.

Van de € 1320,- per maand krijg jij € 462,- per maand. Dit bedrag krijgt je ex dan ook. Het resterende bedrag van € 396,- is dus voor de andere zaken.

Dan de draagkracht. Daar is ook een tabel voor. Stel dat jij € 1500,- per maand inkomen hebt, dat is dus je salaris vermeerdert met het bedrag aan kindgebondenbudget, dan is je draagkracht € 124,- per maand.
Voor jou zou een kindrekening dus per saldo zo rond de € 150,- per maand opleveren, waarna je de kosten voor kleding, clubjes, school en zorg voor de kinderen niet meer uit je eigen zak hoeft te betalen, maar voortaan van de kindrekening kunt voldoen.

Kortom: stel voor om een berekening te laten maken via het LBIO en ga dan verder in overleg met je ex.

Echt niet

Als je nu al onenigheid hebt over de besteding van de alimentatie en de bezittingen van de kinderen (fietsen) dan ga je echt geen gezamenlijke kindrekening beginnen. Dat is vragen om conflicten. Probeer zo conflictvrij mogelijk met de vader om te gaan. En dat is duidelijkheid en gescheiden verantwoordelijkheden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-12-2017 om 14:56

Gewoon de ouderwetse manier

Ik zou een alimentatieberekening laten maken op de ouderwetse manier. Behoefteberekening, draagkracht bepalen, en dan gewoon alimentatie berekenen waar alles in zit. Dan hoeft niemand zich meer druk te maken over extra betalingen en hoe de verdeling daarvoor is, jij betaalt gewoon alles.
Ik schat dat je met zijn inkomen, zeg 3000 netto, zeker wel 500 euro alimentatie gaat krijgen.

Paddington

Paddington

14-12-2017 om 15:12

Phryne Fisher

Ik denk dat je gelijk hebt, wellicht krijgt TS zelfs nog meer.

Daarom raad ik haar ook aan om de berekening te laten maken. Als daaruit komt dat de vader meer moet bijdragen en zij globaal kan laten zien waar het geld aan op gaat zal het bij hem en haar rust geven.

Ik vrees

Dat er geen rust te vinden is. Ik vermoed dat hij denkt: zoveel geld geef ik elke maand 'weg' en waar gaat dat dan naartoe? Als hij dan ziet dat het kind nieuwe schoentjes heeft zal hij denken: hoeveel kosten die.... en waar gaat de rest dan naartoe?
Ik vrees dat er altijd, over elke uitgave wel onmin kan komen, als iemand die insteek heeft: waarom koop jij een dure laptop voor het kind van die rekening; waarom koop je zo'n goedkope trui, die ik lelijk vind. Etc. etc.
Het enige wat helpt is dan een berekening laten maken volgens bepaalde normen die buiten jullie eigen wensen liggen; daar dan geen uitzonderingen of afwijkende regels bij maken (dus niet: behalve....), geen overleg en geen overzichten van wat er met dat geld gedaan is.
Gewoon een bedrag, volgens een onafhankelijke berekening, vastgelegd door de rechter, en als iemand niet betaalt, dan het LBIO inschakelen. Jij bent niet jaloers op de dure vakanties, hij hoeft niet te weten wat het onderbroekje heeft gekost.

Tsjor

mamavan2-76

mamavan2-76

19-12-2017 om 12:50 Topicstarter

hulp

Ik heb intussen hulp ingeschakeld van een advocaat die het plan doorneemt en aan mij uitlegt. waarschijnlijk wordt het inderdaad toch gang naar rechter voor vaststelling van bedragen/verdeling.
Nu komen we er niet uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.