Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

berekening alimentatie

Ik heb even een vraag. Ik krijg partneralimentatie van ex. Wij zijn 30 jaar samen geweest. In die tijd was er heel veel stress bij ex en ik heb meerdere malen gevraagd of hij niet minder wilde gaan werken (ook zijn baas heeft dit aangedragen), maar dat heeft hij steeds niet gedaan. Werken werken werken .... Misschien was hij liever aan het werk dan bij mij... Meteen na onze scheiding had ex een nieuwe liefde. We hadden nauwelijks meer hypotheek op het huis dat we door de scheiding moesten verkopen.

Nu moet onze alimentatie (volgens afspraak in het convenant) opnieuw berekend worden.
Ex heeft een mega-groot en duur appartement met top-hypotheek gekocht en daardoor heel hoge woonlasten. Ik heb een veel kleinere en goedkopere woonruimte waarvoor een hypotheek nauwelijks nodig is. Nu heb ik begrepen dat woonlasten invloed hebben op besteedbaar inkomen en dus de alimentatie. Dat vind ik raar. Hij had geen dure woonruimte hoeven kopen, dat is een keus geweest. En bij verkoop krijgt ie er weer een flink bedrag voor terug, wat nu niet meetelt voor zijn draagkracht, verkapt sparen dus eigenlijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

Sas

Sas

16-12-2018 om 19:43

Volgens mij tellen de werkelijke woonlasten niet mee

tenminste voor de partneralimentatie. Wel voor de kinderalimentatie.
Jij gebruikt dat woord aan het begin maar daarna niet meer.
Ik zou nog even doorzoeken wat de regels zijn voor partneralimentatie. Volgens mij wordt daarvoor een standaard norm gehanteerd.
Als hij samen gaat wonen met zijn vriendin, heeft dat ook invloed. Of was dat alleen voor de kinderalimentatie?
Moraal van het verhaal: zoek op de goede woorden, dan kom je eruit.

Wel

https://www.alimentatiewijzer.nl/draagkracht-berekenen-draagkrachtberekening.html
Voor zover ik weet en als ik het hier goed lees wordt er wel degelijk rekening gehouden met vaste lasten bij het bepalen van de draagkracht.
Jullie hebben blijkbaar afgesproken dat er na een aantal jaren een herberekening van de alimentatie zou komen. Ben je bang dat je straks minder gaat krijgen omdat hij een duur appartement heeft gekocht?
Overigens: als jij de alimentatie-ontvanger bent, dan maakt het voor ju niet uit of je een dure of goedkope woning hebt: je krijgt niet meer alimentatie als je duurder gaat wonen.

Tsjor

Partneralimentatie

Ik ben momenteel in scheiding. Met ex verdient 55.000 per jaar en ik verdien 42.000 per jaar. Nou begrijp ik dat ik geen recht heb op partneralimentatie omdat ik 5 dagen in de week werk. Het huis waar in wij nog wonen zou ik graag willen kopen, (en hij trouwens ook) volgens de hypotheker dan ik dat betalen. Hoe zit dat eigenlijk. Heb ik nu recht op partneralimentatie omdat hij meer verdient?

Flavia

Flavia

11-03-2019 om 15:47

niet zonder meer

Je hebt recht op partneralimentatie als jij kunt aan tonen zonder deze inkomenscomponent niet rond te kunnen komen of tijd nodig hebt om wel tot een toerijkend inkomen te komen.

Als de betaler na betaling van kinder-alimentatie nog ruimte heeft tot het betalen van pa, dan pas komt jou recht ook tot uitvoer.

Zonder behoefte geen alimentatie.

elledoris

elledoris

11-03-2019 om 19:20 Topicstarter

Jus vergelijking

Bij ons is de behoeftebepaling niet toegepast maar de wettelijke Jus vergelijking. Wij hadden namelijk heel veel gespaard, en ik heb sober geleefd om dat te kunnen doen. Kunnen sparen wordt zo ook een behoefte. Daar kwamen we niet uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.