Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bijna ex-partner nog aanmelden voor partnerpensioen

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar nu heb ik ook maar een account aangemaakt, omdat ik jullie graag wat wil vragen.
Mijn vriend en ik gaan uit elkaar. We zijn nu bezig om alles te regelen mbt de kinderen, het huis, de financiën, etc. Nu vertelde de mediator ons hoe ons pensioen geregeld is. We hebben een samenlevingscontract, maar hebben elkaar niet opgegeven als partner bij onze pensioenfondsen. De mediator gaf aan dat we dit alsnog kunnen doen, zodat de ander nog een partnerpensioen krijgt als de ander komt te overlijden. Dat klonk inderdaad verstandig, maar ik ben nu toch aan het twijfelen. Ik heb nl even zitten kijken naar mijn pensioenopbouw, en ik zie dat ik minder ouderdomspensioen ontvang als ik ook gebruik maak van het partnerpensioen. Aangezien mijn ex al een flinke smak geld krijgt vanuit ons huis, en ik eigenlijk niets, heb ik niet zo'n zin om hier ook op in te leveren. Maar als ik kom te overlijden is het wel prettig als hij nog geld ontvangt tbv de kinderen. Heel dubbel dus. Heeft iemand hier ervaring mee, of hebben jullie nog adviezen voor mij?

Niet doen

Ik heb twee exen die beiden genoteerd staan voor een partnerdeel van mijn pensioen, het deel dat automatisch geldt, ik heb ze niet speciaal opgegeven, maar we waren getrouwd.

Beiden heb ik getracht bij de scheiding ongedaan te maken. En is helaas niet gelukt bij beide advocaten. En ik ben niet bijdehand genoeg geweest om er bovenop te zitten. Voor ik het wist hadden ze het weer uit mijn zelfgebreide convenant gewist.

Je wil je zaken scheiden en niet steeds geconfronteerd worden met dit soort zaken. Berichtjes over de hoogte, of afkoopvoorstellen of geeft niet wat. Je bent straks gescheiden.

En als je bang bent alleen te komen staan zou ik me verzekeren of geld apart zetten. Dat geldt ook voor je partner. Daar zijn andere voorzieningen voor.

Ik snap niet goed wat voor geld voor de kinderen je ex partner nog zou krijgen? Dat kun je beter alternatief verzekeren als je dat zou wensen. Voor jezelf dus. Niet voor de ander.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-10-2018 om 17:24

Nee

Wij hebben dat niet gedaan, maar mijn ex-partner ontvangt wel een bedrag als ik zou overlijden. Dat heet nabestaandenpensioen en geen partnerpensioen. Andersom ook trouwens.

Nabestaandenpensior

Ik zou het niet doen tenzij je ook alimentatie gaat betalen aan je ex. In dat geval is het redelijk dat er na jouw overlijden geld naar je ex gaat.
Je kinderen krijgen wezenpensioen als je overlijdt. Daar hoef je je ex to be nu geen geld voor te geven
Het deel dat je aan je ex zou geven (heet bijzonder nabestaandenpensioen) kun je niet meer zelf uitruilen voor een hoger ouderdomspensioen.
Nogmaals tenzij er alimentatie verplichtingen zijn, zou ik het niet doen

Myriad

Myriad

12-10-2018 om 20:11 Topicstarter

Nabestaandenpensioen

Bedankt voor jullie reacties! Het gaat inderdaad om het nabestaandenpensioen. Als ik hem nu alsnog als partner bij mijn pensioenfonds aanmeldt kan hij partnerpensioen ontvangen als ik kom te overlijden. Dit nabestaandenpensioen zou hij dan kunnen gebruiken om kosten voor de kinderen te betalen, aangezien ik dan natuurlijk geen alimentatie oid meer betaal. Maar ik twijfel dus of ik hem alsnog voor dit partnerpensioen/nabestaandenpensioen moet aanmelden, omdat dit wel de hoogte van mijn ouderdomspensioen beinvloedt.

Sas

Sas

12-10-2018 om 22:15

Geen nabestaandenpensioen hier

Wij hebben tijdens de scheidingsprocedure dezelfde discussie gehad.
De pensioenen bleken ongeveer gelijk te zijn tussen de partners.
Heb je dan een nabestaandenpensioen nodig dat ten koste gaat van het persoonlijke pensioen?
De mediator had hier opvallend veel aandacht voor.
Wij hebben gekeken naar : wat gebeurt er als ik doodga?
In mijn geval heb ik een eigen huis, de kinderen zouden dat huis als erfenis meekrijgen. De hypotheek is veel minder dan de waarde van het huis. Er blijft na overlijden dus geld over. In dat geval vind ik een levensverzekering of een nabestaandenpensioen niet nodig.

Dit alles kan wel afhangen van de leeftijd van de kinderen.

In jullie geval zou ik niet alsnog nabestaandenpensioen regelen. Als je iets wilt regelen voor als jij plotseling overlijdt, dan zou ik dat zelf regelen. Precies zoals het past in jullie situatie. Daar kun je je zelf voor verzekeren. Ik zou de afhankelijkheid van elkaar stoppen.

Myriad

Myriad

13-10-2018 om 14:41 Topicstarter

Ok, niet doen dus

Ga het dus toch maar niet doen. Ik denk dat een overlijdensrisicoverzekering voor ons dan een betere oplossing is. Ik zal me er binnenkort eens even goed in gaan verdiepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.