Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bird nesting

Zijn hier mensen die aan bird nesting doen/deden? En wat zijn de ervaringen?

Niet ervaring van mijzelf maar van mensen heel dichtbij: het is prettig en goed voor de kinderen, totdat één van de twee een ander heeft en daar serieus mee verder wil. Dan moet je alsnog "uit elkaar" en dat is voor de kinderen ook en wederom belastend. 

Ik ken een stel waarvan de man expres de boel smerig maakte als hij in het huis was (echt tot aan poep op de muren) zodat de vrouw meteen kon gaan poetsen als ze thuis kwam. De kinderen waren nog te klein om het te merken. Na een paar maanden was ze het zat en kwamen er alsnog twee huizen. Een ander stel had naast het mooie huis een treurig flatje. Toen het op een dag de beurt van de man was om bij de kinderen in het mooie huis te zitten, verdomde de vrouw het om weg te gaan. Daar duurde het birdnesten ook niet lang. 

Hoe gaat het dan, vraag ik me af. Vader en moeder elk een eigen huis(je) en daarnaast afwisselend in wat het gezinshuis was? Of naast het familiehuis éen ander huis waar je dan dus ook afwisselend verblijft?

Dat eerste scenario lijkt mij het beste vol te houden, maar dan heb je dus drie huizen nodig.

Als ik het me probeer voor te stellen lijkt het me eigenlijk vooral een handige oplossing voor de periode totdat elk van de exgenoten een eigen woning heeft. Voor de lange termijn lijkt het me eigenlijk niet vol te houden. Feitelijk blijf je zo een huis met je ex delen, alleen is hij/zij er niet als jij er bent.


Groeten,

Temet

Anderhalf jaar geleden stonden man en ik op punt om definitief uit elkaar te gaan. We zijn toen ook gaan birdnesten. 

Ik vind het voor stellen die uit elkaar willen in ieder geval een heel goed idee om dit tenminste een poosje te doen. Je merkt dan hoe lastig het is in twee huizen te leven en aan hoeveel dingen je elke keer weer moet denken. En daar ga je dus straks je kinderen mee opzadelen.... Dus die ervaring is denk ik nuttig en waardevol.

Wij hebben een vakantiewoning in de buurt gehuurd en waren om en om thuis of daar. Ik was ma/di in vakantiehuis, man wo/do en om de beurt het weekend. Elke zondagavond waren we beide in het gezinshuis om met de kinderen te eten en samen te overleggen over alles wat er speelde. 

Dit hebben we ongeveer een half jaar gedaan. En dat was best zwaar, maar naar omstandigheden toch wel de beste keuze vind ik. Voor de kinderen veranderde er zo zo min mogelijk. 

Wij hebben trouwens daarna de draad toch weer weten op te pakken en wonen weer gewoon samen thuis. 

Ik denk wel dat zoals geopperd het sowieso ophoudt als er een andere partner bij komt. En dat je nog wel goed met elkaar door één deur niet kunnen. Daarbij is het ook wel een kostbaar grapje, maar dat is scheiden natuurlijk sowieso.


Een familielid heeft het vol gehouden. De vader trok in bij een vriendin, de moeder vond een andere woning. Er was ook wel een aardig inkomen.

Je gaat zelf elke week verkassen in plaats van dat je je kinderen dat aandoet. Zij hebben er niet om gevraagd natuurlijk. Dat is een mooie gedachte, maar uit de praktijk blijkt toch vaak dat kinderen loyaler zijn naar hun ouders dan de ouders naar elkaar: de ouders gaan uit elkaar en samen een nest om beurten beheren werkt niet als je een eigen bestaan wil opbouwen. Het ergste is dat je later alsnog uit elkaar gaat en de kinderen toch gaan verkassen. Voor de kinderen voelt dat als 2x scheiden. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Hoi, ik ken 2 ex-stellen die succesvol birdnesting doen. Voorwaarden zijn wel dat je het heel goed kunt vinden met je ex en dat je geen bezwaar hebt tegen het blijven delen van woonruimte. Mij lijkt het heel vervelend om zo intensief met elkaar te blijven omgaan en geen plek te hebben die helemaal van jezelf is. Maar deze mensen zeggen dat allemaal geen probleem te vinden.

Het is zoals al eerder gezegd wel heel fijn voor de kinderen en wel zo eerlijk voor de ouders om te ervaren hoe het is om steeds te moeten verkassen.

Heel even tussendoor, ik lees graag  reacties maar wat is birdnesting eigenlijk?

Rachel. schreef op 30-04-2021 om 08:49:

Heel even tussendoor, ik lees graag reacties maar wat is birdnesting eigenlijk?

De kinderen blijven wonen in het gezamenlijke huis en de ouders wisselen elkaar af, gaan in de tussentijd naar een andere plek die ze al of niet samen huren of kopen. Hilarisch weergegeven in de serie "Hoe mijn keurige ouders in de gevangenis belandden" (zondagavond). Die ouders hebben geen geld voor een tweede of derde huis waar ze heen kunnen, dus ze zitten in hetzelfde huis achter een gordijn als de ander aan de beurt is. Niet erg realistisch natuurlijk, maar voor het birdnesten met meerdere huizen moet je behalve geld ook een erg goede verstandhouding hebben. 

EmmaT schreef op 30-04-2021 om 08:58:

[..]

De kinderen blijven wonen in het gezamenlijke huis en de ouders wisselen elkaar af, gaan in de tussentijd naar een andere plek die ze al of niet samen huren of kopen. Hilarisch weergegeven in de serie "Hoe mijn keurige ouders in de gevangenis belandden" (zondagavond). Die ouders hebben geen geld voor een tweede of derde huis waar ze heen kunnen, dus ze zitten in hetzelfde huis achter een gordijn als de ander aan de beurt is. Niet erg realistisch natuurlijk, maar voor het birdnesten met meerdere huizen moet je behalve geld ook een erg goede verstandhouding hebben.

zo oke oke, bedankt voor je uitleg! Weer n stukje wijzer😁

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.