Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Treurwilg

Treurwilg

18-06-2009 om 14:21

Co-ouderschap

Net als vele van jullie hier gaan ook mijn 2B-ex en ik scheiden. Graag willen we het voor de kinderen zo goed mogelijk regelen en zelf overwegen we co-ouderschap.
Maar hoe kan je zoiets in goede banen laten leiden? We hebben allebei onze ideeen over de invulling van de zorgdagen. De een zegt ene week bij mij, de andere week bij jou. Maar dan hou je wel de kinderen een hele week bij pa of ma weg. Is best een lange tijd.
De ander zegt juist weer de doordeweekse dagen door de helft en de weekeinden om en om. Dus 2,5 dag bij de een, 2,5 dag bij de ander, en weekeind om en om. Maar ook dat brengt dan weer onrust met zich mee omdat ze dan alleen maar van het ene huis naar het andere aan het slepen zijn.
We willen graag het beste voor de kinderen maar ook de zorg delen. Hoe kunnen we dit nou zo goed mogelijk regelen/indelen zonder dat iemand zich benadeeld voelt en zeker de kinderen ten goede komt?
Oftewel hoe hebben jullie het geregeld? En hoe loopt/werkt dat voor jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-06-2009 om 15:59

Geen co-ouderschap

wij hebben voor onze toen nog 0-jarige gekozen voor een uitgebreidere omgangsregeling maar geen co-ouderschap.
Wij hebben weekenden van vrijdagmiddag (vanaf het kdv) tot zondagmiddag 17:00 (om nog even te kunnen omschakelen via het rustige eetmoment en niet gelijk naar bed te hoeven) en het andere weekend is van vrijdagmiddag tot maandag 17:00. En elke woensdag gaat ze naar papa en die brengt haar donderdagochtend dan bij mij.

Maar we zijn wel zo flexibel naar haar en naar elkaar dat als er iets leuks is waar ze bij mag zijn dat er dan geschoven wordt, net als met dienstreizen van ons beiden of verjaardagen. We hebben elkaar aangewezen als 1e oppas. Hoewel we daar zelf verantwoordelijk voor zijn. Een extra dag bij papa of mama is altijd leuker dan een 'vreemde'.

Inmiddels is dochterlief bijna 4 en het bevalt ons prima zo. We gaan het nu iets anders doen omdat ze naar school mag.
Het worden nu weekenden van vrijdag tot maandagochtend. En dan in de week dat ze het weekend bij mij is gaat ze op dinsdag naar papa. Het voordeel is dan dat we beiden ook de zwemlessen mogen doen. Die zijn op dinsdag en vrijdag.
Papa heeft niet alleen de leuke dingen, maar moet ook zorgen dat ze optijd op school is en alles mee heeft. En ik heb een avond om te rommelen en uit te gaan door de weeks.

Inmiddels zijn we ook instaat om leuke dingen samen te doen. We zijn in februari wezen schaatsen op natuurijs met z'n drie-tjes. Voor dochterlief is het wel duidelijk dat wij niet meer bij elkaar gaan komen want papa is hertrouwd en daar heeft ze een zusje waar ze dol op is. En een leuke bonusmoeder.

xyz

xyz

18-06-2009 om 22:45

Al jaren en jaren

mijn kinderen hebben inmiddels jaren ervaring met het wekelijks verhuizen. En ze zijn inmiddels vrijwel volwassen. Vooral de oudste krijgt nu wel steeds meer moeite met dat gedoe elke week. Maar iets anders willen ze niet. Als ze op mij zijn uitgekeken kunnen ze fijn naar hun vader. en na een week zijn ze weer blij dat ze weer hierheen komen. We hebben op woensdag gewisseld toen ze nog op de basisschool zaten. Maar op de middelbare school bleek dat met de boeken erg onhandig. En contact houden in de week dat ze bij hun vader gaan. bellen, smssen, hyven..

Virginie

Virginie

19-06-2009 om 11:57

Hou oud zijn je kinderen?

Ik denk dat de leeftijd van de kinderen hierin een rol speelt. In bovenstaand draadje kan je mijn regeling lezen.
Ik ken vrienden die vaker wisselen omdat de kinderen kleiner zijn, maar vaak is het zo dat ze - eens ze in het middelbaar zitten - dat ze dan liever wat rust en regelmaat hebben en idd omwille van de schoolboeken liever in het weekend wisselen, zoals xyz ook al aangeeft.
Goede afspraken zijn belangrijk, liefst op papier, maar anderzijds hou je er toch best rekening mee dat je ook flexibel zal moeten zijn, zeker als de kinderen puber zijn/worden. Zo willen mijn kinderen nu twee dagen langer blijven omdat ze dan meer regelmaat hebben nu het examentijd is. Of ze willen een nacht langer blijven omdat ze vanaf mijn huis vb makkelijker die uitstap met de trein kunnen maken.
Ook ik heb als eens gevraagd of ze langer bij de papa kunnen blijven, omdat ik vb een lang weekend had geboekt. Als zowel vader als moeder daar soepel mee omgaan, dan is dat wel fijn, in de eerste plaats voor de kinderen! En daar gaat het toch om?

Treurwilg

Treurwilg

19-06-2009 om 21:20

Leeftijden

Mijn kinderen zijn 7, 9 en 11 jaar.
Zijn er nog meer mensen met co-ouderschap? Lees graag nog meer ervaringen.

Naamloos

Naamloos

20-06-2009 om 00:01

Hier

co-ouderschap met een nu 8 en 10 jarig kind. We zijn 3 jaar geleden gescheiden. Vanaf het begin hebben wij een week op week af regeling. Wij hebben het zo kunnen regelen dat in de week dat ze bij de ene ouder zijn, de andere ouder gemiddeld 4 uur per week (dinsdag woensdag donderdag) de naschoolse opvang doet. Zo zien ze de andere ouder ook als ze daar een week niet slapen. Wij vonden het heel belangrijk om dicht bij elkaar in de buurt te blijven wonen zodat ze bij alle vriendjes in de buurt bleven. week op week af heeft voor ons als ouders het voordeel dat we de werkuren beter kunnen verdelen, de ene week 32 uur en de andere week 24 uur werken bijvoorbeeld. De kinderen misten de andere ouder wel aanvankelijk, maar ik denk dat dat toch wel zou gebeurd zijn, dat is nu eenmaal een gevolg van een scheiding. Deze regeling is duidelijk voor iedereen: school, verenigingen en vrienden kunnen 'hele'weken beter onthouden dan wisselende dagen, merk ik zelf.

Vic

Vic

20-06-2009 om 11:02

Co-ouderschap

Ik ben een beetje allergisch voor het woord co-ouderschap, maar wij hebben een regeling die je zo zou kunnen noemen. De ene week van woensdag t/m vrijdag bij ex, en de andere week van donderdag t/m zondag. Mijn ex woont 500 meter bij ons vandaan zodat er geen grote problemen ontstaan met spullen die nog in het andere huis liggen e.d. Qua werk zou hier een week op/week af niet uitkomen omdat ex en ik allebei onze deeltijddag erop afgestemd hebben.

rozenstruikje

rozenstruikje

21-06-2009 om 18:43

Hier ook co-ouderschap

Wij doen al anderhalf jaar co-ouderschap. Oudste is nu 5,5; jongste bijna 2.
Ze zijn van zaterdagavond tot woensdagavond bij mij, en van woensdagavond 1800 tot zaterdagavond 1800 uur bij hem. We wisselen dus voor het eten.

Eens ind e maand een lang weekend bij hem, dus tot zondag 1900 uur, na het eten. Eens in de maand een lang weekend bij mij, dus vanaf vrijdag 1900 uur.

Kinderen doen het er goed op en wij ook geloof ik.
Ex wilde toendertijd bij mediator perse week op week af maar ik vond dat veel te lang om de kinderen niet te zien. Bovendien speelde mee dat hij makkelijk 3 om 6 dagen kon werken en ik totaal niet, moet elke week vier dagen aanwezig zijn. Ik ben dus heel blij dat ik mijn zin heb doorgezet en het nu elk een halve week is, ik net iets meer

Het wisselen vinden de kinderen wisselend. Jongste is meestal heel blij om de andere ouder weer te zien> Oudste is meestal heel verdrietig om afscheid te nemen van ouder waar ze net was maar ik verdenk haar ook van drama maken om niets hoor. Want als de deur eenmaal dicht is, is ze het verdriet alweer vergeten.
Spullen gaan niet heen en weer, behalve een lievelingsspeeltje ofzo. Kleding, schooltassen, speen/ fles, knuffels, alles is dubbel. Dat is wel zo makkelijk.

Ik ben wel nu al bang voor de middelbare schooltijd dat inderdaad al die boeken heen en weer moeten en hoe kind daarop zal gaan reageren. Maar wellicht dat we gewoon twee sets aanschaffen. Waaarom ook niet, dan hoeven enkel de schriften en schrijfblokken heen en weer.

succes treurwilg!

Rozenstruikje

Wissel

Voor die leeftijden zou ik voor week/week gaan. Anders heb je teveel gedoe met schoolboeken en zo. Zolang onze zoon naar de kleuterschool ging hadden wij een regeling van week/week met een extra wissel de woensdag. Nu is hij van dinsdag tot dinsdag bij de ene ouder. Vereiste is wel dicht bij elkaar blijven wonen vind ik. Vanaf augustus gaat ex een stuk verder weg wonen en ik vrees dat dat wel problemen gaat geven. School en vriendjes zijn allemaal bij mij in de buurt.

Thanks! en nog een vraag

Bedankt voor julli reacties. Heb ook om me heen gevraagd naar ervaringen zoals zij het geregeld hebben. De doordeweekse dagen doormidden hakken en om en om een weekend is te onrustig voor de kinderen.
Dus we gaan idd voor week om week. Oudste was sowieso blij om te horen dat ze niet zoals veel vriendinnetjes de andere ouder alleen maar eens in de 14 dagen een weekend zou zien.
Wat dat betreft proberen we wel goed te kijken naar wat het beste is voor de kinderen.
Helaas denkt hij er met alimentatie betalen er anders over. Tja, zodra we op geld of goederen komen dan kom je aan hem. Probeer ook dat op een nette manier te regelen zonder er zelf beter van te worden maar geloof niet dat het lukt.
Hij vind 450 euro voor 3 kinderen te veel. Liefst betaald hij niets of max. 150 euro voor de kinderen.
Dat ik mijn recht op de helft van zijn pensioen wat opgebouwd is tijdens ons huwelijk opeis (waar ik recht op heb) daar is hij ook niet blij mee. Erger nog. Ik draai hem een poot uit zegt ie. En daarom wil hij minder alimentatie betalen. Dus over de ruggen van de kinderen om. Maar dat is volgens hem niet zo.
Voor het gemak vergeet hij maar dat ik meer ben gaan werken om zo geen partneralimentatie te hoeven eisen.
Zit te verzinnen hoe ik dit op moet lossen zonder dat de kinderen er op achteruit gaan. Daar gaat het tenslotte om. Iemand tips? Ik hoop het.
Waar het mij om gaat is dat de kinderen niet, nog meer, de dupe van onze scheiding worden en dat ik en de kinderen krijgen waar we recht op hebben.

Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 11:30

Kinderalimentatie

Pisa:
"Hij vind 450 euro voor 3 kinderen te veel. Liefst betaald hij niets of max. 150 euro voor de kinderen."
Waar is dat bedrag op gebaseerd?
KA bij co-ouderschap kan, maar de 'gewone' nibudtremanormen hebben er wat moeite mee, omdat die toegeschreven zijn op een traditionele omgangsregeling. De vraag is dan vooral, wie de 'grote uitgaven' doet.

Vic

Vic

29-06-2009 om 11:33

Alimentatie

De alimentatie bij co-ouderschap is wel een ingewikkeld verhaal. In principe heb je als minstverdienende ouder recht op kinderalimentatie. Die wordt berekend via de normale tabellen, en bij co-ouderschap kun je dan forfaitaire bedragen in mindering brengen voor levensonderhoud voor de dagen dat de kinderen bij de alimentatieplichtige verblijven. De pensioenverrekening gaat automatisch, tenzij je daar expliciet vanaf ziet. Overigens zie ik wel elk jaar op mijn pensioenafrekening dat bij mijn overlijden mijn ex toch nog een uitkering krijgt. Dat kun je blijkbaar niet uitsluiten (wij hebben afgezien van pensioenverrekening).

amk

amk

29-06-2009 om 21:14

Vic

heb je wel aangegeven dat je gescheiden bent bij je pensioenfonds?
Bij mij ook geen verrekening maar ook geen partnerpensioen meer. Ik heb wel gemeld dat we gescheiden zijn.

Vic

Vic

29-06-2009 om 21:24

Amk

Volgens mij is dat automatisch gegaan. Er staat nu op de afrekening 'uw ex-partner ontvangt bij uw overlijden...'.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.