Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lena

Lena

09-01-2020 om 15:57

Co-ouderschap en afstand


Nou en

'Vader gaat dat niet redden. Dus kunnen de kinderen niet sporten. En niet afspreken. De hele week'

Nou en? Er zijn kinderen die de hele week op de BSO zitten. Of die geen geld hebben om te sporten. Ga je die allemaal uit huis plaatsen vanwege kindermishandeling?

Ze kunnen bij vader toch ook sporten? En afspreken?

Kan Sydney

Om te lezen wat waarschijnlijker is dat zal gebeuren, met pubers die nou eenmaal twee benen hebben en uiteindelijk met de voeten stemmen, of je het nou eerlijk vind voor de andere ouder of niet, lees nog even #2

Realistisch

"Dus niet om de week van vrijdagmiddag tot zondagavond maar van donderdagmiddag tot maandag."
Nou heb je al ondervonden dat de kinderen niet op maandag naar huis willen, omdat ze dan een half uur eerder moeten opstaan, dan is dit voorstel op dat punt niet realistisch.
Je kunt niet iets beloven/toezeggen waarvan je nu al weet dat de kinderen daar niet in mee zullen gaan of dat het een eindeloos gezeur zal worden.
Dat geldt ook voor de rest van de afspraak om het weekend, houdt het realistisch, doe er geen schepje bovenop, als zogenaamd wisselgeld voor het niet honoreren van het co-ouderschap. Het gaat hier primair om de kinderen. En natuurlijk wil je vader ook de kans geven om de kinderen zo veel mogelijk mee te maken. Maar dat kan ook op andere manieren, zonder dat de kinderen problemen krijgen met schoolgang, vriendjes e.d.
Wat je ook aanbiedt, bespreek het met je kinderen en beoordeel zelf of je het haalbaar acht. En laat je ook niet gek maken bij de rechter. Die kan vragen naar jou kijken, en dan ben je misschien geneigd om toch maar een compromis te aanvaarden, maar je hebt argumenten om co-ouderschap af te wijzen, dus gebruik dat dan ook.
Je kunt natuurlijk ook altijd nog instemmen maar het in de praktijk toch niet zien zitten, dat weet je dan al, maar je wil er vanaf zijn. Dat kan soms nodig zijn.

Renata

Renata

10-01-2020 om 18:59

Jouw woorden

Ik schrijf niet dat vader 'slecht' is, dat sprake is van kindermishandeling, of dat het niet goed is omdat het niet gaat zoals moeder wil.

Zo werkt het niet

"Omdat dat nou eenmaal altijd zo is bij beslissingen die ouders nemen. "
Tja, dat is een autoritair uitgangspunt. Vader is de baas dussss.
Maar zo werkt het niet.

"Hij is nog steeds hun vader en heeft net zo veel rechten als de moeder. "
Ja. Maar de rechten en belangen van de kinderen wegen zwaarder.
Met een scheiding verwatert het alles bepalende van het ouderlijk gezag naar twee keer de helft - praktische bezwaren.
Als vader 45 km verderop gaat wonen, dan blijft er zodoende van dat gezag weinig over.

Het is en blijft nochtans de keuze van vader om het zo te doen.

Lastige situatie , Lena

Hallo Lena,

Ik ben sinds 2016 gescheiden , samen met mijn ex heb ik 4 kinderen : 6-10-12-13 jaar oud. Mijn ex is net verhuist op een afstand van zo'n 30min rijden , 33Km. Op de fiets is dit een dik uur .

Dit terwijl in ons ouderschapsplan staat dat wij beide tijdens de basisschooltijd in , of in de omgeving van het dorp zouden blijven wonen...

Tot nu toe hebben we 50/50 Co ouderschap gehad , en de bedoeling is om dit voort te zetten. Echter ben ik bang dat de 2 oudste kinderen straks gaan kiezen voor 1 ouder , opdat dit dan betekend dat zij geen 16 of 22Km naar school moeten fietsen , (alleen.) Dit brengt gelijk allerlei praktische zaken met zich mee , dit soms best lastig zijn.

Ik vind dat zij nu niet meer "in de buurt " woont. Onze kinderen zitten in het dorp op de sportverenigingen, hebben hier hun vriendjes / vriendinnetjes...
Daarnaast ben ik benieuwd naar hoelang mijn ex het volhoudt om de kinderen 4x per week naar het sporten te brengen ( 1 zoon traint 3x per week voetbal en moet zaterdag wedstrijden spelen ) ...

Ik wil me graag goed voorbereiden voor als het straks minder goed gaat ( want ik denk dat dit echt gaat gebeuren) . Ik heb helemaal geen zin in gedoe, erg vervelend kan ik in mijn ogen ook niet doen , opdat alles natuurlijk ook weer impact geeft op de kinderen. Echter mag mijn ex best wel voelen dat dit haar keus is en dat daarmee ook consequenties verbonden zijn.

Ben dus benieuwd hoe je eea bespreekbaar hebt geprobeerd te maken , en te houden..

Groet Sjoerd

hoi lena, 

ik lees in een zoektocht online over woonafstand dit bericht van jou van 2 jaar geleden. Zit zelf in een soortgelijke situatie, echter wel een kleinere afstand(15km). Wat ik teveel vind. 
ik ben heel benieuwd waar dit op uit is gekomen uiteindelijk? Hopelijk lees je hier nog mee.

Groetjes Kim 

Kimmy5447 schreef op 03-01-2023 om 10:54:

hoi lena,

ik lees in een zoektocht online over woonafstand dit bericht van jou van 2 jaar geleden. Zit zelf in een soortgelijke situatie, echter wel een kleinere afstand(15km). Wat ik teveel vind.
ik ben heel benieuwd waar dit op uit is gekomen uiteindelijk? Hopelijk lees je hier nog mee.

Groetjes Kim

Zonder heel vervelend te willen doen, denk ik dat er geen enkele basis is waarop je wat kan eisen als de afstand "maar" 15 km is. 

Kimmy5447 schreef op 03-01-2023 om 10:54:

hoi lena,

ik lees in een zoektocht online over woonafstand dit bericht van jou van 2 jaar geleden. Zit zelf in een soortgelijke situatie, echter wel een kleinere afstand(15km). Wat ik teveel vind.
ik ben heel benieuwd waar dit op uit is gekomen uiteindelijk? Hopelijk lees je hier nog mee.

Groetjes Kim


Hoi Kim,

Af en toe lees ik hier nog
De rechter heeft uiteindelijk besloten dat co-ouderschap wel mogelijk moet zijn. Dit was na advies van de raad van jeugdbescherming waarbij het uitgangspunt was dat alles binnen een afstand van 25 kilometer haalbaar is.

Nu is er wel in de uitspraak beschreven dat de vader de kinderen van en naar school, sport etc zal brengen en mocht dit uiteindelijk te belastbaar zijn voor (1 van de) kinderen, dat vader bereid is de regeling te heroverwegen.

Nu valt het me in de praktijk redelijk mee, hij haalt en brengt ze zover als mogelijk is naar school en rijdt soms wel 5 keer heen en weer op een dag.
Maar ze zijn alsnog beperkter dan wanneer ze bij mij zijn helaas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.