Echtscheiding en erna

Leonina
07-01-2017 om 23:35
Co-ouderschap en rekening voor de kinderen
We zijn aan het scheiden en proberen te bedenken wat handig is qua kosten van de kinderen. De kinderen zullen we allebei evenveel zien.
We lazen ergens dat mensen een aparte rekening voor kosten omtrent de kinderen hanteren. Hoe werkt dat in de praktijk. Voor welke specifieke kosten gebruik je die rekening? Waarom zouden we dit wel of niet moeten doen?

Paddington
09-01-2017 om 10:20
Ligt aan wat je afspreekt
Waar het om gaat is dat de kosten die niet te maken hebben met het verblijf van die rekening worden betaald. Voorbeelden hiervan zijn de kosten rondom het sporten van het kind en de schoolkosten.
Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is de behoefte van de kinderen uitrekenen (vrij eenvoudig met een tabel) en dan zorgen dat er een percentage daarvan door jullie gezamenlijk op de kindrekening wordt gestort. Hoe hoog dat percentage is, hangt mijns inziens af van wat jullie van die rekening willen betalen. Komt de kleding erbij dan zal het bedrag bijvoorbeeld anders zijn, dan als jullie zelfstandig dit regelen.
Het hangt natuurlijk ook af van hoe de verhouding van jullie inkomen is. Kortom, als jullie er samen goed over kunnen praten dan zijn er mogelijkheden genoeg. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om de kleding ervan te betalen, net zoals vakanties. De kans dat je daar onenigheid over krijgt is best aanwezig. Vooral als de ene ouder een zonvakantie met het vliegtuig en all-inclusive wil doen en de andere ouder volstaat met een kampeervakantie.

Moederdochter 7
09-01-2017 om 11:11
Wij hebben een rekening voor dochter geopend.
Daar komt de kinderbijslag op binnen en word er door beide ouders een bedrag per maand naar overgemaakt.
Daar worden kosten van sport, kleding, schoenen etc van betaald
Tis erg handig en overzichtelijk.

Libertine
09-01-2017 om 11:24
Kinderrekening
Hier ook een kinderrekening. We hebben er allebei een pasje van. De kinderbijslag en het kindgebondenbudget komt op die rekening binnen en we storten nog ieder 125 per maand. We hebben een co-ouderschap en verdienen allebei ongeveer hetzelfde.
Van die rekening worden kadootjes, clubjes, kleding, sportkleren en de telefoonrekening van betaald. Werkt prima, nooit gedoe over.

Niki73
09-01-2017 om 12:28
Overleg moet mogelijk zijn
Ja, wij hebben een kinderrekening voor schoolkosten, medische kosten, kleding, kapper en voor cadeautjes voor vriendjes/vriendinnetjes (niet de cadeaus voor de kinderen zelf). Wij dragen bij naar rato van ons inkomen (automatische overschrijving, kun je nooit vergeten) en we hebben allebei een pasje. Voor uitgaven boven een bepaald bedrag overleggen we eerst even (dure winterjas bijvoorbeeld). Soms overleggen we even, kan x of y van de kinderrekening betaald worden of niet. Bij ons gaat dat altijd goed.
Voorwaarde is dat je nog goed kunt overleggen en dat je financieel een beetje dezelfde ideeën hebt.
Als de een vindt dat een kind altijd tiptop volgens de laatste mode in de kleren moet zitten en de ander vindt dat belachelijk, dan zou ik bijv. kleding erbuiten laten. Dat zou dan namelijk een bron van conflicten kunnen worden, dat moet je zien te voorkomen.
Als de één een broertje dood heeft aan kleding kopen en de ander doet het graag, en jullie worden het meestal wel eens over wat er gekocht moet worden voor welk bedrag, dan kun je kleding er juist wel in laten.

Mars
11-08-2017 om 19:53
kinderrekkening
Ik zit ook met een evetuele kinderrekening te openen voor de kosten.
Hebben jullie dan een betaalrekenning geopend of zijn dara speciale rekeningen voor?

Tonny
15-08-2017 om 15:48
Wij hebben
een en/of rekening. Beide een pinpas en beide inzage. Spaarrekening zit eraan gekoppeld dus iedere maand gaat automatisch een bedrag van deze rekening naar spaar rekening.
Wij storten ook beide een bedrag per maand naar rato inkomen op die rekening. En de kinderbijslag zetten we er ook op.
Ik betaal bijna alles voor mijn kind daarvan, veel meer dan mijn ex maar dat is zijn keuze.
Kleding, cadeautjes en ook grotere uitgaven zoals fietsen, contributie sport ed. Wordt van deze rekening gehaald, ik "verantwoord" mij vaak nog wel. Dan maak ik een foto van de bon of van het iets wat gekocht is en stuur ik via de app.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.