Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Co ouderschap en zijn problemen

Hallo

Indien de andere ouder waar domicilie staat de facturen van het kind niet betaald, komen die dan uiteindelijk bij mij vragen?

Want ik betaal altijd mijn deel aan de andere ouder, maar wat als de uiteindelijk factuur niet betaald word?

Wij zitten meet week/week regeling maar telkens als ze heel moe of ziek is in de andere week krijg ik hier de schuld van ... nog mensen hier ervaring mee. Precies of ik de hele nacht ga gaan feesten met haar...

Ook vraag ik mij af wat ik doe met het feit dat mijn ex mijn nieuwe partner slecht maakt bij ons dochter.

Ze zegt letterlijk "Ik schiet je dood want je bent niet lief" en dan zegt ze " papa zegt dat je niet lief bent".
Maar de relatie tussen dochter en nieuwe partner loopt heel goed en ze is heel blij, maar plots zegt ze dit dan en ik probeer er niet te veel op in te gaan, maar leuk is het niet uiteraard.
Hem over aanspreken heeft geen nut, ziet hij alleen als overwinning dat het hem lukt.

Niki73

Niki73

16-05-2019 om 10:26

Zelf het goede voorbeeld geven

Als ze dat soort dingen zegt, dan praat je daar toch hopelijk over?! Papa zegt dat, wat vind je daarvan? Vind jij mij ook niet lief? Waarom? Ik vind jou wel lief. Ik ben blij dat jij papa ook lief vindt. Het is normaal dat kinderen van hun papa én van hun mama houden.

Stap niet in dezelfde val, probeer heel hard om niets lelijks over je ex te zeggen. Duw haar niet nog verder in het loyaliteitsconflict. Later zal je dochter je dankbaar zijn.

Stuur je ex deze links eens (en lees ze zelf ook):
https://www.villapinedo.nl/open-brief-voor-ouders/
https://shantih.nl/ouderverstoting-beschadigt-een-kind/

Cindy1234

Cindy1234

16-05-2019 om 10:51 Topicstarter

Lief

Nee ik zeg helemaal niks verkeerd over hem tegen mijn dochter hoor. Dan is het inderdaad een spelletje.

Even bijvermelden dat ze 4 jaar is.

Ik ben nu ook al aan het denken als ze vragen zal stellen waarom mama en papa niet meer bij elkaar zijn, hoe antwoord ik daar op? Want ik kan al beetje voorspellen dat de papa niet het mooie versie zal meegeven ...

Nu zei ik Papa is beetje boos op mama en daarom zegt hij dat X niet lief is. maar je vindt hem toch lief? Dan was het Ja maar pap zegt dat. En ze vindt X wel lief hoor. en op de waarom vraag kan ze niet antwoorden om dat er ook geen reden is. Het is wel verondrustend als er woorden bij zitten als je moet dood

ik weet ook dat ze niet goed beseft wat ze zegt maar kwetst soms voor X .

Flavia

Flavia

16-05-2019 om 11:42

waarom niet meer bij elkaar

Daar kun je best heel eerlijk over zijn. Ook tegen een 4 jarige, maar wel op hun niveau.
Je hoeft geen details te geven.

Papa en mama waren niet meer zo blij als we bij elkaar waren en omdat we geen ruzie meer wilden maken wonen we niet meer bij elkaar, maar we houden allebei heel veel van jou en dat gaat nooit over. Zo iets.
En als ze ouder worden gaan ze daar steeds meer van begrijpen en kun je al dan niet meer informatie geven.

Paddington

Paddington

16-05-2019 om 11:44

@Cindy

Al bedoel je het niet zo, door het op die manier tegen dochter te zeggen, zeg je toch eigenlijk iets negatiefs over haar vader.

Probeer daar helemaal vandaan te blijven. Bijvoorbeeld door het te doen zoals Niki aangeeft.

Ik weet hoe moelijk dat is, vooral als er zulke dingen in het hoofd van je kind worden gestopt. Je kind kan er niets aan doen en het beste wat jullie eraan kunnen doen is zorgen dat dochter beseft dat ze iets anders kan en mag denken dan papa.

Cindy1234

Cindy1234

16-05-2019 om 14:43 Topicstarter

Tips

bedankt voor de tips.

De vraag waarom we niet meer samen zijn is nog niet gekomen maar wil me toch beetje op voorbereiden

Het is inderdaad moeilijk want vanbinnen knaagt het aan je, maar je toont dat natuurlijk niet aan je kind. Ik zeg alleszins niet bewust slechte dingen.

Wat doe ik met het feit dat er altijd met vinger naar mij gewezen wordt als ze ziek wordt en dergelijke?

En mijn vraagje ivm de facturen?

Niki73

Niki73

16-05-2019 om 14:57

niets

"Wat doe ik met het feit dat er altijd met vinger naar mij gewezen wordt als ze ziek wordt en dergelijke?"
Helemaal niets. Diep ademhalen en vrolijk verder gaan. Jij weet hoe het echt zit.

Paddington

Paddington

16-05-2019 om 15:15

Facturen

dat ligt aan wat voor contract er ten grondslag aan ligt. Dat is dus heel moeilijk te beantwoorden.

Verder de vraag: waarom wij niet meer bij elkaar wonen. Die heeft mijn kind mij nooit gesteld. Of ze ziet zelf wel in waarom doordat haar leven bij haar vader heel anders is dan bij mij, of ze vind het niet interressant. Ze is nu 17 en was net 10 geworden toen we uit elkaar gingen.

Als de vraag wel zou komen dan zou ik het heel simpel houden. Iets van dat papa en mama elkaar niet meer lief genoeg vonden om nog bij elkaar te wonen. Dat het voor mama's en kinderen en papa's en kinderen anders is. Die vinden elkaar altijd lief genoeg om bij elkaar te willen blijven wonen. Daarom woon jij ook nog steeds bij papa en bij mama.

Meer uitleg heeft een kind niet nodig. Zodra een kind tegen de 30 aan gaat lopen en zelf moeder/vader wordt komt de vraag misschien nog een keer. Dan zal ik eerst een tegenvraag stellen, namelijk: Wil je het echt weten?

Voor mij heeft het trouwens heel erg geholpen dat mijn huidige partner altijd kritisch is naar wat ik tegen mijn kind zeg over haar vader en ook naar hoe ik het zeg. Dat ik haar vader het liefste volledig uit mijn leven wil weren, hoeft mijn kind niet de dupe van te zijn. Ik probeer daarom ook zelfs als mijn kind er niet is, neutraal te blijven over hem. Al moet ik soms mijn boosheid ook wel eens kwijt (vooral als er weer iets is voorgevallen).

Cindy1234

Cindy1234

17-05-2019 om 09:14 Topicstarter

factuur

Ivm de facturen heb ik dan voorlopig over schoolfacturen en dokterskosten.

Als ik netjes mijn deel aan hem stort maar hij betaald de uiteindelijke rekening niet, zullen ze dan ook naar mij toe komen?

Bedankt voor de tips! Doet deugd om er eens over te praten

Jasmijn

Jasmijn

17-05-2019 om 10:05

jouw deel

Kan je jouw deel van de factuur misschien niet rechtstreeks aan de school of dokter betalen? Even opbellen en uitleggen? Misschien willen ze wel een gesplitste factuur sturen, of is het okee om alvast de helft over te maken.
Het lijkt mij dat degene die de factuur krijgt en hem niet betaalt ook de consequenties ontvangt maar echt zeker weet ik niet hoe ver dat kan gaan. Straks zit je ook nog met incasso kosten voor niet betaalde rekeningen.

Flavia

Flavia

17-05-2019 om 11:44

het gaat niet om een hypotheek

het gaat niet om een hypotheek. Daar ben je hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag.

In deze gevallen die je hier beschrijft is dat anders.

Jij hebt geen contract met de leveranciers.
Wat staat er in jullie scheidingsconvenant of ouderschapsplan over de financien?
Als daar in beschreven staat dat je ex de financiele verantwoordelijkheid draagt en dat jij aan hem zult betalen en jij kunt aan tonen dat je dat gedaan hebt, zullen ze het mogelijk wel bij jou proberen maar niet op jou verhalen.
Of als er iets staat dat de factuur ontvangende ouder de factuur betaald en de andere ouder zijn deel bij draagt is het ook goed. Mits jij maar kunt aantonen dat jij jouw deel betaald hebt.

Cindy1234

Cindy1234

20-05-2019 om 09:56 Topicstarter

Beetje boos

Ik kreeg vorige week volgende leuke bericht over dochter van 4:

Dochter viel doodmoe in slaap na school en sliep direct.
Woensdag heeft ze 22u geslapen en enkel wakker om te eten.
Krijgt ze genoeg rust?
Dit is geen aanval of kritiek hoor, maar wil je op de hoogte brengen.

Nu ga ik ze ophalen bij de oma, geen jas blote benen geen boekentas...

Heb zin om te sturen

Dochter heeft kou aan haar armen en benen.
Heeft ze geen jas of broekkousen?
Dit is geen aanval of kritiek hoor, maar wil je op de hoogte brengen.

Maar zal me maar inhouden zeker? pffff

Paddington

Paddington

20-05-2019 om 10:05

Ja, inhouden

absoluut.

Jij weet dat het anders is, dus waarom zou je er op reageren. Het is alleen maar een poging om je uit de kast te lokken. Als je reageert dan heeft je ex wat hij wil.

Mocht je het gevoel hebben dat het tegen je gebruikt zal gaan worden, ga dan een dagboekje bijhouden met hoe het bij jou gaat.

Verder rustig doorademen, van je af laten glijden en kind een lekkere dikke knuffel geven. Laat zien dat jij de volwassene bent.

maar

Als een kind opeens zo ontzettend veel slaapt, dan is het toch wel fijn om dat te weten? Misschien heeft ze wat onder de leden.

Flavia

Flavia

20-05-2019 om 10:43

neutraal zien

je kunt het bericht van je ex ook met een neutrale blik bekijken zoals wij dat hier doen.
Net als Jippox zou ik ook een bericht naar mijn ex gestuurd hebben.
Want als er geen gekke dingen zijn geweest die de vermoeidheid en het lange slapen verklaren kan ze idd ook iets onder de leden hebben.

Omdat je van elkaar niet weet welke activiteiten er zijn geweest (want je hoeft geen verantwoording af te leggen) moet je wel gaan vragen als je iets buiten het normale patroon op merkt.

Ik zou dus niet een mailtje zoals jij voorstelt sturen maar een zuiver antwoord op de vraag: Dank voor je berichtje. Nee, ze is niet later naar bed gegaan als anders, heeft hier ook niet meer geslapen. Ik heb ook niet gemerkt dat ze hangerig is. Laat me even weten of ze ziek wordt of niet.

En als ze haar jas vergeten is dan vraag je daar op een normale toon naar en of je die even op kunt komen halen. Tja, zulke dingen gebeuren, ze laten die jassen ook wel eens op school liggen of bij een vriendinnetje. Gescheiden ouderschap vraagt veel communicatie want je ziet niet meer alles wat er gebeurd dat je normaal of zelf ziet of tussen neus en lippen meld.

Cindy1234

Cindy1234

20-05-2019 om 10:44 Topicstarter

reactie

@ Paddington

Dat probeer ik alvast te volgen, even van me af schrijven hier helpt ook.

@ Jippox

Hij is meer van type ze heeft de griep dus komt van bij jou. Kan wel paar voorbeelden geven maar dan wordt het te veel tekst vrees ik.

Heb vant weekend 48 uur moeten wachten tot ik antwoord kreeg of ik ons dochter bij hem of bij de grootouders moet gaan afhalen ... een antwoord geven duurt maar minuutje nochtans.

Sorry voor mijn frustraties

Flavia

Flavia

20-05-2019 om 10:47

Cindy

48 uur wachten, dan ga je bellen.
Ik lees ook mijn aps, sms en mail niet elke dag. Als het belangrijk is dan bellen ze maar.

Cindy1234

Cindy1234

20-05-2019 om 11:52 Topicstarter

Ja hoor

Heb gewoon geantwoord dat ze elke dag mooi op tijd in bed lag en vroeg hoe het verder was met haar?

Ik uit mijn frustraties enkel hier even ...

Op 2 dagen tijd zou ik toch denken dat iemand zijn telefoon eens in handen neemt? Het was niet dringend dus heb ik maar gewacht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.