Echtscheiding en erna
Herber
27-01-2026 om 08:42
Co ouderschap financiën herberekenen
Hallo ,
Wie kan helpen bij deze lastige materie?
Situatie:
3 kinderen 13 17 en 18 jaar
50/50 zorgverdeling door co- ouderschap.
Vader en ik stiefouder (we hebben geregistreerd partnerschap dus ik ben ook onderhoudsplichtig) zijn 12 jaar samen .
Moeder langdurig samenwonend. 4 jaar samen
Contact altijd goed en open.
Kinderen staan ingeschreven bij moeder.
Vraag 1 gaat over Co ouderschap en de te verdelen kosten.
Aantal jaren geleden hebben we een alimentatieberekening laten doen op basis van onze 3 inkomens Vader, ik en moeder ( was toen alleen) Hieruit kwam een bedrag dat we hebben verdeeld aan alimentatie aan de moeder op haar rekening, nameijk 200 euro, plus een bedrag naar ratio voor op een kinderrekening voor de verblijfsoverstijgende kosten. Zakgeld , abbonnement sport etc. ( moeder stort hierop 145 , vader 175)
Kinderbijslag is 50 / 50 verdeeld.
Kindgebonden budget is er nu niet, was er toen wel en ging naar moeder.
Is het niet zo dat bij die berekening al rekening wordt gehouden met de extra kosten en dat die kinderalimentatie ook ( deels ) gebruikt moet worden voor die extrs kosten zoals zak/ kleedgeld etc? Betalen we hier nu niet ergens dubbel( via de kinderalimentatie en via kinderrekening)?
Belangrijk om te vermelden ,alles gaat altijd goed in overleg hoor! Ik regel altijd dit soort dingen omdat mijn man altijd alles goed vind ( goedzak en dat is ook fijn voor beide partijen)zolang er maar liever geen hommeles is. Moeder is altijd goed op de hoogte van regels etc, wij wat minder, en het initiatief voor afspraken over financiën komt meestal vanuit haar.
Dan nog een vraag.
Nu is inmiddels bij beide kanten de financiële situatie langdurig stabiel. Wel met flink netto inkomensverschil ( moeder en nieuwe partner hebben een veel hoger gezamenlijk inkomen dan Vader met partner( ik) maar wij zijn wel "getrouwd" dus mijn inkomen word meegenomen in de berekening ).
Nu denk ik erover na om de alimentatie te laten herberekenen, in overleg met de moeder, maar dan op alleen de inkomens van de ouders zelf, partners niet meeberekend. Dit omdat de letterlijke financiële verschillen nu zo groot zijn en onze bijdrage getoetst is mede op het geregistreerd partnerschap dat zij niet hebben. Misschien willen we zelfs wel geregistreerde partnerschap laten ontbinden en om laten zetten in een samenlevingscontract mocht moeder hier niet in mee willen werken, wat ook haar goed recht is, om zo de maandelijke kosten voor ons te verlagen. Het voelt nu gewoon scheef dat wij veel minder geld hebben te besteden, maar meer aan de kindkosten betalen,ook al klopt het wettelijk gezien natuurlijk wel.
Heb deze gedachtes al eerlijk gedeeld met moeder.
Moeder denkt dat we bij een nieuwe berekening nu misschien zelfs wel meer moeten betalen dan nu, omdat ze geen kgb meer krijgt en geen 1ouderkorting, en dat de kosten na een paar jaar ook gestegen zijn,en ook is de Kinderbijslag inmiddels minder omdat 1 van de kinderen 18 is geworden. Haar voorstel is om de situatie in 1e instantie houden zoals ie is, maar ze ons wel met een bedrag van 35 euro netto per maand tegemoet wil komen vanwege de financiële verschillen.
Als we toch besluiten om een nieuwe berekening te laten maken, dan willen wij ook alles op een kinderrekening te laten storten , Kinderbijslag en alimentatie op de kinderrekening naar ratio van draagkracht verdeeld. Om overzicht zo het duidelijkst te houden.
Zal een nieuwe berekening ons veel geld kunnen schelen? Iemand enig idee of mijn denkrichting een beetje logisch is?
Geschatte netto gezamenlijk maandinkomen vóór de nieuwe berekening
Vader plus partner 4750
Moeder 2150
Geschat netto maandinkomen nieuwe berekening
Vader 2600
Moeder 2150
Een heel verhaal maar heeft een nieuwe berekening zin of schiet ik er niet veel mee op? Is er iemand hier die hier verstand van heeft of ervaring mee? Wil het goed doen voor de kinderen en ook voor onszelf blijven opkomen in deze dure tijden.
War ik bang voor ben is dat ik mijn poot stijf hou, ga scheiden voor lagere alimentatie , een heel gedoe in gang zet, met extra kosten, en we uiteindelijk toch op een hogere bijdrage uitkom maar dat weet je is als je het berekent!
Help!
tsjor
27-01-2026 om 08:55
In elk geval één punt: kinderalimentatie voor kind van 18 kan naar de rekening van het kind zelf gaan (zou dan ook van de moeder zo moeten zijn, als het verblijf gelijk is verdeeld).
Je vraag is dus of een herberekening van KA voor jullie financieel voordeliger kan zijn. Dan zie je twee mogelijkheden:
a. herberekening alleen op basis van inkomen ouders (moeder heeft geen geregistreerd partner, jullie wel, dat zou je daarvoor willen verbreken en omzetten naar een samenlevingscontract);
b. herberekening op basis van inkomens van beide ouders met beide partners; alleen heeft moeder dus geen geregistreerd partnerschap, het hangt af van haar welwillende bereidheid.
Wat me opvalt is dat jij dit soort gesprekken voert met moeder, omdat vader een goedzak zou zijn. Dat lijkt me een beetje riskant. Ben jij dan voor harde onderhandelingen?
Kijk eerst even hoe het uitpakt als je het kind van 18 de KA op eigen rekening geeft. Bedenk dan dat het voor kind van 17 over een jaar ook zo zal gaan. Dan heb je alleen kind van 13 nog, waarvoor een nieuwe regeling relevant zou zijn voor een aantal jaren. Bedenk dan of het de moeite waard is om alles opnieuw te gaan bekijken. Als dat wel zo is kun je de twee keuzes voorleggen in een gesprek met 4 volwassenen.
Herber
27-01-2026 om 09:53
Bedankt voor het meedenken!
Ik weet dat het riskant klinkt omdat ik de stiefmoeder ben en dit soort zaken regel, maar contact is altijd namens ons 2. Moeder weet dat het prettiger en makkelijker communiceren is op deze manier. Ik initiatieer inderdaad nu onderhandelingen hierover, maar alleen als het gevoel er is dat het misschien anders moet of kan. Ik zou mijn man dit kunnen laten regelen maar dat lukt hem gewoon niet goed,hij is onzeker en altijd bang geweest om dit soort dingen te opperen. Moeder weet ook dat we eerlijk zijn dat over dat deze vraag van ons beide komt. We kennen elkaar hier inmiddels goed genoeg voor.
Gedeelte kind 18 alimentatie gaat idd straks naar de zoon met van beide kanten nog een extra bedrag om zijn kosten te dekken.
De verschillen in huishoudens zijn nu zo groot dat daar nu wel veel meer kan dan bij ons en wij steeds vaker moeite hebben om sommige extra gevraagde gedeelde kosten te kunnen voldoen.
Is geschat hoor maar inkomsten moeder netto samen zijn ongeveer 6500
Ons ongeveer 4700. Erover nadenken kan denk ik altijd geen kwaad. De bedoeling van alimentatie is immers toch ook om het financieel zo gelijk mogelijk te hebben voor kinderen in beide huizen?
Optie a is dus een optie , maar de vraag is of dit wat oplevert anders dan gedoe en een hoop kosten. We hebben nog 8 jaar alimentatie dus gaat in totaal wel over een boel geld.
Optie b is geen optie, zij heeft het financieel altijd onafhankelijk willen regelen zonder meerekening inkomen partner.
Ik lijk van jou te horen advies dat het nu wel goed geregeld is en het gewoon eerst zo te laten? Of zou het gewoon een gok zijn die ook verkeerd kan uitpakken en in ons nadeel zijn.
Temet
27-01-2026 om 10:04
"Wat me opvalt is dat jij dit soort gesprekken voert met moeder, omdat vader een goedzak zou zijn. Dat lijkt me een beetje riskant. Ben jij dan voor harde onderhandelingen?"
Helemaal los van de inhoudelijke vragen: dit lijkt mij iha niet handig. Dit is iets tussen de exen. En dan kan je je partner best ondersteunen en souffleren, maar het uiteindelijk maken van afspraken hoort bij hem te liggen. Ook al ben jij er beter in, of vindt hij het vervelend, of wat dan ook.
Zolang iedereen beschaafd met elkaar omgaat is het allemaal prima, maar zo gauw het niet lekker loopt ben jij die heks van een nieuwe vriendin die haar partner opstookt.
Herber
27-01-2026 om 10:18
Ik begrijp dat ik dit beeld zo overkomt dat ik de stiefheks lijk die minder wil gaan betalen . Moeder en ik hebben in de afgelopen 12 jaar een heel goede eerlijke verstandhouding ontwikkeld ten bate van het welzijn van de kinderen.We helpen elkaar altijd wanneer het nodig is en vieren alles gezamenlijk met elkaar de kinderen en met de 4 partners bij elkaar thuis. Ook over dit soort onderwerpen is de communicatie open.
Ik ben ook zelf degene die toen zij wel alleen was en minder inkomen had geïnitieerd heeft om de kosten te delen waarin mijn inkomen ook wordt meegerekend.
Vind wel dat ik er nu ook over na mag denken of het nu ook nog klopt.
Het goede contact wil ik ook zeker niet op het spel zetten.Daarom worstel ik hier ook mee en vraag ik hier om inhoudelijk mee te denken. Maar ik zou het ook fijn vinden als het financieel ook eerlijker wordt verdeeld nu zij het ook financieel heel goed heeft. In elk geval bespreekbaar maken
tsjor
27-01-2026 om 10:19
'De bedoeling van alimentatie is immers toch ook om het financieel zo gelijk mogelijk te hebben voor kinderen in beide huizen?'
Ik vind dat een goede doelstelling, maar als je kijkt naar de tremanormen gaat men er nog altijd van uit dat er iemand is die gerechtigd is om te ontvangen en iemand die verplicht is om te betalen.
Het tweede probleem is dat het leven er tussendoor komt, waarin dingen veranderen. Nieuwe liefde, ander werk, promotie etc. en je wil geen leven lang herberekeningen moeten doorvoeren. De kosten kun je tamelijk objectief berekenen: voor de 17-jarige hooguit 1 jaar, voor de 13-jarige 5 jaar. Wat zou het verschil worden en is dat de moeite waard om dingen overhoop te halen.
Wat ik wel deel is dat het vervelend is dat de onderhoudsplicht van gescheiden ouders bij volwassen kinderen (vanaf 18 tot 27 jaar) vastgelegd is in vastgestelde bedragen, terwijl dat niet zo is bij ouders die nog getrouwd zijn. Het enige aanknopingspunt daar is de bijdrage die DUO vaststelt als kinderen studeren. Maar als ouder kun je daar vrij mee omgaan en aanpassen al naar gelang je eigen situatie en de vraag wat een kind nodig heeft. Een kind kan vanaf 18 jaar zelf ook nadenken over de bekostiging van het gewenste leven. Het verplicht geld overmaken is gewoon lastig.
tsjor
27-01-2026 om 10:37
Ik pak dit stukje eruit: 'De verschillen in huishoudens zijn nu zo groot dat daar nu wel veel meer kan dan bij ons en wij steeds vaker moeite hebben om sommige extra gevraagde gedeelde kosten te kunnen voldoen.'
Even terugkomend op je principe dat de situatie voor kinderen in beide huishoudens gelijk zou moeten zijn: dit laat zien dat het leven ertussen kan komen en dat die gelijkheid niet meer haalbaar is. Je mag hopen (maar daar heb je geen zeggenschap over) dat wanneer het inkomen in één huishouden groter is geworden de kinderen daarvan meeprofiteren. Fijn voor hen dat er in dat huishouden nu weer meer kan.
Optie 2 is uitgesloten, moeder wil het niet en er is geen juridische basis voor volgens mij. Dat zou wel zo zijn als het om partneralimentatie gaat. Dan blijft optie 1 over: jullie gaan je geregistreerd partnerschap ongedaan maken en omzetten naar een samenlevingscontract. Dan een herberekening maken op basis van het inkomen van de twee ouders (kan via het LBIO). Het klinkt alsof het verschil in inkomen niet zozeer een verschil is tussen het inkomen van beide ouders, maar vooral doordat één ouder een meebetalende partner in huis heeft gekregen. Dat verschil haal je hiermee niet weg. Je kunt ergens op internet wel een fictieve proefberekening maken en dan zien wat het verschil zou zijn. Met andere woorden: wat levert het je op?
Het echte probleem zit in die extra gevraagde kosten die gedeeld zouden moeten worden. Dan kom je aan elkaars portemonnee, daar zijn geen afspraken over gemaakt en dat gaat jullie lasten nu blijkbaar te boven. Mij lijkt dat je op dit punt wel het gesprek kunt aangaan tussen de vier betrokken partners en duidelijk kunt zijn dat je extra vragen om geld niet meer kunt honoreren, dat jullie je willen houden aan de vastgestelde bedragen en dat je zelf de ruimte wil hebben om te bepalen of je al dan niet iets extra's wil en kan doen. In principe moeten de middelen die nu vastgesteld zijn voldoende zijn om voor de kinderen te zorgen. Ik denk dat het zinnig is om je te concentreren op het probleem van die extra gevraagde kosten, want die leveren het probleem op voor jullie: het raakt je portemonnee en dan ga je denken: hoezo, zij hebben toch veel meer geld.
MMcGonagall
27-01-2026 om 10:49
€ 375 euro alimentatie voor drie kinderen lijkt me niet de hoofdprijs. Verder zie ik ook niets geks. De regels zijn er nu eenmaal zoals ze zijn en zou het je echt waard zijn om voor te gaan scheiden? Het gaat nog maar om een paar jaar.
Je kunt ook doen zoals mijn ex. Die meldde gewoon dat hij vond dat hij teveel betaalde en heeft het toen gehalveerd. Ik ga voor 100 euro niet naar de rechter, dus daar heb ik het bij gelaten.
Courage
27-01-2026 om 11:37
Kijk inderdaad naar die extra kosten.
Wat denk je dat het je onder aan de streep oplevert in euro's? Als je gaat herberekenen? Je hebt vast een schatting.
Is dat nu écht de moeite waard om dit alles overhoop te halen? Het risico te nemen dat je de goede verstandhouding met moeder verpest? Het gedoe rondom echtscheiding van jezelf?
Wat levert het je nu feitelijk op in die 5 jaar die nog rest?
Een goede relatie tussen gescheiden ouders is niet in geld uit te drukken.
tsjor
27-01-2026 om 12:34
Herber, een paar punten in je redenering die net niet helemaal kloppen.
'... contact is altijd namens ons 2.' Fijn als je dat zo zegt, maar in de praktijk werkt het niet zo, want je partner zou veel voorzichtiger en waarschijnlijk ook veel meegaander reageren. Dus het is wel namens hem, maar niet zoals hij dat zou doen.
'Moeder weet dat het prettiger en makkelijker communiceren is op deze manier.' Totdat de inhoud van de communicatie niet meer zo prettig is. Nu had ze er nog voordeel van.
'Ik ben ook zelf degene die toen zij wel alleen was en minder inkomen had geïnitieerd heeft om de kosten te delen waarin mijn inkomen ook wordt meegerekend. Vind wel dat ik er nu ook over na mag denken of het nu ook nog klopt.' Dat jouw inkomen meegerekend zou moeten worden was gewoon de wet, het was geen liefdadigheid van jou. Op basis daarvan heb je dus geen recht om nu bepaalde eisen te gaan stellen.
Wat is er afgesproken over die extra kosten? Ik kan me voorstellen als dat iets eenzijdigs is geworden (zij bepaalt dat kind een nieuwe fiets nodig heeft en stuurt de rekening door naar vader), naast het vaste bedrag voor alimentatie, dat het niet een scheve ontwikkeling is geworden, zeker als je dat relateert aan relatie- en inkomensontwikkelingen.
Herber
27-01-2026 om 13:23
Bedankt allemaal voor jullie eerlijke input. Fijn om even objectieve meningen te horen daarom kwam ik hier ook mijn situatie delen.Meningen uit mijn omgeving zijn vaak in mijn voordeel gekleurd en dan wordt er alleen gekeken naar inkomsten van beide stellen en het verschil. Het lijkt en voelt eerlijk gezegd dan soms niet helemaal eerlijk.
Maar na deze meningen denk ik dat het maar zo laat, de handreiking van de korting accepteer en het daar dan bij laat.
En dan hoor ik inderdaad de zin, een goede relatie onderling is niet in geld uit te drukken!
Dweedledee
27-01-2026 om 15:43
Klopt het dat jullie “maar” 375 euro betalen voor 3 kinderen? Want dat is geen onredelijk bedrag.
Ik snap je overigens wel hoor. Want jullie hebben 50/50 co-ouderschap. De kinderen zijn ook de helft van de tijd bij jullie? Want dan begrijp ik jouw wens tot herberekenen wel.
Herber
27-01-2026 om 17:07
De kinderen zijn inderdaad 50 vd tijd bij ons.
nou het is 200 euro alimentatie rechtstreeks aan de moeder en 175 op de kinderrekening voor de verblijfsoverstijgende kosten. Moeder betaalt hier 145 op.
Kinderbijslag 140 pm voor 2 kids krijgen we beide.
Ja het blijft een lastige maar dat komt door het trouwen van ons. Zolang wij getrouwd zijn en hun niet, hebben wij op papier veel meer gezamenlijk inkomen omdat we beide werken. In werkelijkheid hebben zij veel meer besteedbaar inkomen maar niet voor de wet omdat ze dus niet getrouwd zijn. Het papiertje bepaalt dus het verschil.
Maar we laten het maar zo. Als we gaan scheiden scheelt het misschien 1/3 van die 200 en dat is me het gedoe niet waard,
Was mooi geweest als zij had gezegd wij kunnen dat nu veel beter dragen dan jullie, maar dat hoeft ze natuurlijk niet te doen, dat is hum goed recht. En dan blijft het maar wat scheef,en hebben de kinderen het daar maar extra goed denk ik nu dan maar!
Wel even fijn om erover te kunnen hebben gespard met onbekenden
Jannie2005
27-01-2026 om 21:19
Jullie zijn getrouwd
Maar woont moeder samen met de partner? Want als goed is zijn hun dan ook een financiële eenheid dus zal zijn inkomsten ook gewoon bij de berekening moeten worden meegenomen.
Ik ben in 2017 gescheiden en heb nu een dochter van 13. Ex-man betaalde door uitspreken van de rechter 75 euro maandelijks aan kinderalimintatie Sinds 2020 ben ik gaan samenwonen met nieuwe partner en is de alimentatie naar 50 euro gegaan omdat ik samenwoonde had de rechtbank een nieuwe berekening gemaakt want aangezien ik samenwoonde waren we een financiële eenheid nu we getrouwd zijn is er door de rechtbank weer een nieuwe berekening gemaakt en is de kinderalimentatie op nihil vast gelegd
En ja mijn ex start voor elke financiële situatie een zaak op met zijn advocaat
Anoniemvoornu
29-01-2026 om 08:09
Misschien willen we zelfs wel geregistreerde partnerschap laten ontbinden en om laten zetten in een samenlevingscontract mocht moeder hier niet in mee willen werken
Dit heeft niets meer te maken met herberekenen. Best wel heftig dat een zogenaamde goedzak zo ver wilt gaan om geld te besparen terwijl jullie maandelijkse bijdrage per kind zo'n 125 euro is..
Ysenda
29-01-2026 om 08:38
Anoniemvoornu schreef op 29-01-2026 om 08:09:
Misschien willen we zelfs wel geregistreerde partnerschap laten ontbinden en om laten zetten in een samenlevingscontract mocht moeder hier niet in mee willen werken
Dit heeft niets meer te maken met herberekenen. Best wel heftig dat een zogenaamde goedzak zo ver wilt gaan om geld te besparen terwijl jullie maandelijkse bijdrage per kind zo'n 125 euro is..
De bijdrage is hoger, de kinderen zijn 50% daar, dit is voor de verblijfplaats overstijgen kosten.
Het is geen klassieke weekend regeling met klassieke alimentatie.