Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lieke

Lieke

22-12-2017 om 13:27

Co-ouderschap, maar ex gaat in het buitenland werken

Hi,
Ik ben al zo'n 5 jaar gescheiden en mijn ex en ik hebben co-ouderschap. Nou gaat hij in het buitenland werken gedurende in ieder geval 5 jaar. Nou wilt hij alles zoveel mogelijk laten zoals het is en dat houdt in dat mijn kinderen gedurende de tijd dat hij in het buitenland verblijft, bij zijn vriendin zijn (ze wonen samen). Om de 3-4 maanden komt hij voor 3 weken terug naar Nederland. Ik vind het belangrijk dat de kinderen zoveel mogelijk bij hun vader zijn als hij in Nederland is, maar als hij in het buitenland is moeten ze bij mij zijn. In het belang van de kinderen vind ik het goed dat ze om het weekend bij haar zijn, zodat die band zoveel mogelijk behouden blijft. Ik wil dat alleen nergens in vastleggen, want ik weet niet wat de toekomst brengt. Daarnaast vind ik het een bizar idee dat zijn vriendin mijn kinderen voor de helft van de tijd heeft en dus ook opvoedt terwijl hij weg is.

Wie heeft hier ervaring mee of wie kan mij zeggen waar ik recht op heb. Voor mijn gevoel heeft hij namelijk geen poot om op te staan, maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.

V@@s

V@@s

22-12-2017 om 14:08

absurd

Ik zou dat ook absurd vinden. Jullie hebben er alleen evenveel over te zeggen en als jullie er niet uitkomen moet een rechter uitspraak doen. Ik zou dus eerst proberen om er samen uit te komen.

Paddington

Paddington

22-12-2017 om 14:41

Tja..

Ik snap je standpunt.

Zelf zou ik het aan de kinderen vragen. Wat willen zij? Hoe is hun band met stiefmoeder?

Als je gaat kijken naar rechten, dan heb jij het recht om de kinderen bij je te hebben. In principe heeft een stiefouder geen rechten, alleen plichten. Of dat goed is hangt natuurlijk van de situatie af.

Kijk dus goed naar je kinderen en wat voor hun het beste is. Misschien is het voor hun juist wel prettig om alles gewoon door te laten lopen. Zo zijn ze het al 5 jaar gewend.

Weekenden

Probeer zelf een zo realistisch mogelijke oplossing te verzinnen. Wonen jullie dichtbij elkaar? Dan kunnen de kinderen ook makkelijk voor een langere periode, als vader thuis is, naar vader om te verblijven. Is dat niet zo, dan zal dat ook lastig zijn. Om het weekend lijkt mij dan het best haalbare, ook als vader thuis is. Je wil gesleep met kinderen voorkomen.
Maar vooral bespreek het met vader, stiefmoeder en de kinderen zelf.

Stiefkinderen

Hebben vader en stiefmoeder ook een kind of kinderen dan zal dat ook een rol spelen want kinderen zijn ook aan elkaar gehecht.
Wat een recht uiteindelijk beslist daar heb je geen zeggenschap over. Die zal alle overwegingen meenemen afhankelijk van de presentatie en de haalbaarheid.

Fransien

Fransien

22-12-2017 om 17:16

Ahum

Bij grote wijzigingen in de situatie moet de omgangsregeling weer tegen het licht gehouden worden. We hebben het hier over een verhuizing van vader naar het buitenland voor minimaal 5 jaar, da's een grote wijziging. Hij zal 4 keer per jaar drie weken naar Nederland komen (niet op vakantie, want 12 weken vakantie zal bij geen enkele baan haalbaar zijn).

Vader heeft nu verzonnen dat zijn vriendin de kinderen wel mag hebben.
Da's leuk verzonnen, maar daar moeten vader en moeder in gezamenlijk overleg uit komen, de vriendin is niets van de kinderen.
Daarnaast vrees ik ook voor de situatie want ik zie een relatie niet overleven als een van de partners voor jaren vertrekt. En dan kun je voor voldongen feiten komen te staan dat vriendin van vader meedeelt dat ze per direct niet meer voor de kinderen zorgt.

Ga het gesprek aan voor een duurzame oplossing, want gewoon vertrekken en vinden dat alles bij het oude moet blijven omdat jij dat toevallig zo verzonnen hebt, da's geen overleg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.