Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Communicatie ex partner loopt niet

2 jaar geleden gescheiden, kind van nu 3 jaar. 
Er is in die 2 jaar een contact en straatverbod geweest. 
Zijn nu een half jaar weer zelf de overdracht aan het doen, waarbij ik mijn ex tegemoet kom omdat hij geen vervoer heeft en ik op een plek woon waar je met het openbaar vervoer niet kan komen. 
Omgangsregeling is vastgesteld door de rechtbank.
In het weekend van vrijdag tm maandag, vakantie, feestdagen etc ieder helft. 
Dus in grote lijnen ligt alles vast. Maar wat betreft de vakanties lastig en is communicatie nodig. 
Ik heb verschillende pogingen gedaan om te overleggen. Of hij reageert niet, of hij zit vol woede. Maar ondertussen krijg ik termen als oudersverstoting, aangifte etc naar mijn hoofd geslingerd. Terwijl omgangs regeling gewoon word nagekomen. Hij mag beeldbellen met zijn kind wat nergens staat benoemd, en zegt nu dat hij alles opneemt om tegen mij te gebruiken. Hij zet mij hier voor het blok door dingen aan ons kind te beloven buiten de omgangsregeling, terwijl afspraak is dit eerst in overleg te doen. 

Heeft iemand tips om met zo iemand om te gaan. Bestaat er hulp die de communicatie tussen ouders verzorgt.? Al vraag ik mij af of hij dan wel wil reageren.
Het is een dwingend persoon die manipuleert en 2 jaar terug is een traject ouderschap blijft stop gezet door gedrag ex. 

Gaat het wel goed tussen hem en het kind als het kind bij hem is? Is het kind elk weekend bij hem?
Dan beschrijf je drie problemen:
1. het schelden etc. wat hij doet. Dat raakt jou. Als je jezelf daar weerbaarder in kunt maken zou het al veel schelen.
2. communicatie over de vakanties. Blijkbaar is niet afgesproken hoe die periodes in tweeën worden gedeeld. En blijkbaar is dat voor hem een aanknopingspunt om jou onderuit te halen. Dus het zou mooi zijn als je de communicatie hierover tot een minimum zou kunnen beperken. Is het mogelijk om (desnoods bij de rechtbank) een vast schema te laten vastleggen, bijvoorbeeld altijd: bij 1 week normale afspraken, bij 2 weken: jij de eerste hij de tweede, idem bij meer weken.
3. de dingen die hij aan je kind belooft buiten de afgesproken omgang. Denk goed na: waar zit het probleem dan in, dat hij over jouw grenzen gaat of dat je kind van streek raakt?

Over een klein jaar is je kind 4, gaat naar school, en wellicht veranderen er dan ook weer dingen. Woont hij ver van jou vandaan?

Jullie hebben een rotstart gemaakt, ik hoop dat je kind daar niet de dupe van wordt.

Tsjor

Ik zou de communicatie beperken tot per mail. Zodat je dit schriftelijk hebt en kunt lezen wanneer het uitkomt. Tijdens overdracht alleen hoi en doei en veel plezier bij papa. 
Zelf ben ik altijd voorstander geweest 2 weken vtv iets vast te hebben staan, ivm kind kunnen voorbereiden en ook mezelf. Maar dat lukte de jeugdbescherming zelfs niet met beide partijen en was soms dag van te voren nog niet klaar. 
Wat betreft vakanties; (ik begrijp dat de weekenden wel duidelijk zijn) ik zou eenmaal per jaar alle vakanties op de mail zetten, vragen wat hij willen eigen voorstel met een ultimatum om te reageren. Dus ik noem maar wat 10 maart is het voorjaarsvakantie dan wil ik 26 februari uiterlijk horen wat het wordt. Je kunt twee keuzes geven, eerste helft plus eerste weekend vakantie of tweede helft met tweede weekend vakantie. Daarna weer weekendregeling. Enige wat hij moet is dan kiezen. Of met een geweldig eigen voorstel komen.

Dat wat via kind wordt gespeeld of steken naar jou zijn zou ik niet op reageren. Tegen kind zeg je, dat je nog niet weet als het om beloftes dagen bij hem gaat. Dat moeten papa en mama nog samen beslissen. En om videobellen zou ik niet gelijk moeilijk doen maar zodra hij tijdens bellen jou slecht gaat praten tegen kind zou ik hem opnemen en nadien zou ik laten weten dat je tijdens videobellen hebt gemerkt dat het ouder verstoten vanuit hem gebeurt, dat je hem opneemt en zodra je dit weer merkt het videobellen staakt.

Soms moet je hele duidelijke grenzen en kaders stellen en ook waarom je dat doet. Het was vast niet om keertje uitschelden dat hij contactverbod had. Wees krachtig en duidelijk. Daar heeft kind ook meer aan. 

Wyko

Wyko

14-02-2023 om 09:16 Topicstarter

Rechtbank heeft besloten dat kind om het weekend naar zijn vader gaat. Vaderdag bij vader, moederdag bij moeder. Verjaardag om het jaar bij de ander etc en de vakantie ieder de helft,  dus minder gespecificeerd. 
Na de zomer begint school en dan krijgen we dus echt te maken met de vakanties.
Als kind bij vader is geweest krijg ik hem zwaar overprikkelt terug. Daar loopt hij met een luier om omdat het makkelijk is, en hier doe ik alles zonder luier. Vader zegt niet aan opvoeden te doen omdat hij weekend vader is een alleen maar leuk doet. 
Kind is 3 dagen van slag. 
Dat begint al bij de overdracht terug naar mij. Kind staat niet klaar, vader emotioneel met afscheid nemen, nog een kusje, nog een snoepje, nog iets vergeten net zo lang totdat kind overstuur is een bij mij alleen maar roept dat hij naar papa wil.
Hij woont 50 km verderop. 

Gevoelsmatig zit jij volgens mij op de koers: vader is geen goede vader, omgangsregeling stopzetten. Als dat zo is zal niets goed zijn, totdat de omgangsregeling is opgezegd.
Het is al beperkt, gelukkig voor jou. Een keer in de twee weken een weekend. Als de school begint liggen de vakanties vast, dus kun je een jaarprogramma daarvoor maken en voorstellen, zodat je niet steeds daarover hoeft te gaan mailen.
Blijkbaar heeft hij gisteren je kind niet van school gehaald? Gelukkig.

De rechter heeft de omgangsregeling zo opgelegd, dus daar heb je het (voorlopig althans) mee te doen. Wat je wel kunt doen is kijken hoe je je kind het beste kunt helpen om de overgang zo goed mogelijk te laten verlopen. Dat kan door voorzieningen te treffen, zodat je kind na zo'n weekend rust krijgt. En door duiding te geven, bijvoorbeeld over het emotionele afscheid van vader: pappa houdt van jou, en straks zal hij jou weer zien (of zoiets). Het is vervelend, dramatisch, maar het zijn geen levens- of ontwikkelingsbedreigende kwesties.

Tsjor

‘Gevoelsmatig zit jij volgens mij op de koers: vader is geen goede vader, omgangsregeling stopzetten. Als dat zo is zal niets goed zijn, totdat de omgangsregeling is opgezegd.’
Ik denk dat dit reuze meevalt. Ik denk eerder dat dit een vader is die moeder en kind net zo lang triggert dat het een lastige gescheiden situatie wordt en het daarop uitloopt omdat twee ouders er zo niet samen uit gaan komen

‘Blijkbaar heeft hij gisteren je kind niet van school gehaald? Gelukkig.’
Je bent in de war met een ander topic

pak het zakelijk aan wyko en verlies zo weinig mogelijke energie aan de man die er alles voor over heeft het grootste slachtoffer te spelen.

Wyko

Wyko

14-02-2023 om 13:31 Topicstarter

Gevoelsmatig zit jij volgens mij op de koers: vader is geen goede vader, omgangsregeling stopzetten. Als dat zo is zal niets goed zijn, totdat de omgangsregeling is opgezegd.’

Deze ben ik het niet mee eens. 
Het is en blijft de vader, ik gun hem zijn kind, en kind zijn vader. Ik kom hem tegemoet omdat hij geen vervoer heeft, zijn leven en gedachten vind ik niet mijn ding, maar dat laat ik al aardig los. 

Ik denk dat Eppos de situatie wel aardig inschat. Dat dit een vader is die moeder en kind net zo lang triggert dat het een lastige gescheiden situatie wordt en het daarop uitloopt omdat twee ouders er zo niet samen uit gaan komen. 
Afspraken kunnen niet gemaakt worden, dus vakantie planning ed vast leggen voor een jaar is al helemaal niet haalbaar. Hoop dat iemand als 3e persoon erbij halen wel wat oplevert en zo de gesprekken kan leiden. Want ik weet het niet meer zo goed

Heb je wel een idee wie die derde persoon kan zijn? Dat traject is stop gezet door ex. Is er nog sprake van hulp of bemoeienis van jeugdzorg? 
Als voor een jaar niet haalbaar kan zijn begin dan met de aankomende vakantie te regelen. Ik zal je zeggen dat ik dit zelfs met jeugdbescherming niet rond kreeg maar ik had wel zwart op wit in mailtjes staan dat ik in september naar de herfstvakantie informeerde, in oktober naar de kerst etc en dat ik elke keer nog vijf keer moes vragen of ze het al wisten. Dat is dan wel duidelijk waar het aan ligt. Bovendien zei een betrokken organisatie tijdens een overleg precies dat, aan begin van schooljaar zijn alle vakanties bekend dus waarom is het zo moeilijk dan gelijk een planning verdeling te bedenken? Dat je er niet uitkomt omdat de andere partij nergens mee akkoord gaat is een ander probleem en als dat blijkt, kun je daar wat mee. Dus ik zou niet zo snel opgeven want dan worden jullie beide daar op aangekeken. 
Zo weinig mogelijk energie en zakelijk. Niet meer en niet minder woorden dan dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.