Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Corona en omgangsregeling

Hoi,
Ik moet even mijn frustratie kwijt.
Heb een omgangsregeling met ex. Kids zijn daar om het weekend. Althans dat is de bedoeling maar ex zegt het vaak af. Ex is getrouwd met een dame met 4 kinderen die fulltime bij hun zijn en zelf hebben ze samen een baby.

Nu de scholen 3 weken dichtzijn en ik geen vitaal beroep heb, heb ik geen oppas en bso. Moeders uit de klas willen ook niet op elkaars kinderen passen. Ik moet dus thuis werken. De kinderen hebben van school laptops en een heel pakket gehad met lessen en wat ze allemaal per dag moeten doen. Dit valt totaal niet te combineren met mijn werk.
Mijn ex kan wel thuis werken en zijn vrouw werkt helemaal niet. Ik heb hem gevraagd de kids 1 of 2 dagen op te vangen zodat ik kan werken en hij ook zijn verantwoordelijkheid neemt.
Maar hij weigert dit!
Zegt letterlijk dat ze t al te druk hebben met hun eigen kinderen en dat ik ze maar bij opa en oma moet brengen. Wat ik niet doe want die zijn al risicogroep voor corona.
En de kids mogen komend weekend ook niet komen want ze willen geen risico lopen met de baby.

Ik weet niet meer wat ik moet doen, iemand tips?
Of iemand die in hetzelfde schuitje zit?

aleid

aleid

17-03-2020 om 08:06

Dat

ze zelfs af willen zien van de omgangsregeling is belachelijk. Zolang je kids geen verkoudheidsverschijnselen hebben is het risico dat ze besmettelijk zijn heel klein. Kinderen worden bovendien niet heel ziek van het virus.
Als je ex consequent zou zijn zouden je kinderen helemaal niet mogen komen nu er een baby is want we dragen sowieso allerlei virussen mee. Daarom zijn veel jonge kinderen zo vaak snotterig/ziekig. Ze moeten immuniteit opbouwen!

Wat betreft je vraag voor opvang van de kinderen: je vraag is volkomen legitiem. Wordt het thuisklasje wat groter. Maar is niet af te dwingen. Er zijn allerlei initiatieven voor het bieden van hulp. Google eens, en plaats een oproep. Wie weet komt er een mooi contact uit voort.

School

'Nu de scholen 3 weken dichtzijn en ik geen vitaal beroep heb, heb ik geen oppas en bso.'
Daarom is die koppeling tussen 'vitaal beroep' en wel of niet naar school mogen zo'n dom idee.
Ik zou me tot school en BSO wenden en aangeven dat je ZZP-er bent en thuis moet werken om inkomsten te genereren. en dan kijken of je een paar dagen opvang zo kunt regelen.
Maar het is afschuwelijk dat je daarom moet vragen en dat scholen nu de macht hebben om jou willens en wetens zonder inkomsten te laten zitten.
Op sommige scholen schijn je zelfs je arbeidscontract te moeten laten zien.
En ondertussen zitten leerkrachten in d ekoffie kamer (er zijn toch weinig kinderen, dus veel les geven hoeft niet) te kletsen over ouders die wel hun kinderen brengen, maar volgens de leerkrachten geen vitaal beroep hebben.
Deze discussie hadden we helemaal niet moeten hebben.
Een beroep op ieders eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden om zelf oplossingen te vinden was veel beter geweest.
Dus ik zou zeggen: laat die ex en neem kontakt op met school en BSO. ZZP-ers zijn nu ook algemeen bekend als een kwetsbare groep (in financieel opzicht dan).

Tsjor

Tsjor

Als docente vind ik je commentaar vervelend.
"En ondertussen zitten leerkrachten in d ekoffie kamer (er zijn toch weinig kinderen, dus veel les geven hoeft niet) te kletsen over ouders die wel hun kinderen brengen, maar volgens de leerkrachten geen vitaal beroep hebben".
In hoeveel docentenkamers ben je geweest de afgelopen dagen? Wat je nu schets komt absoluut niet overheen met wat ik en mijn collega's meemaken de afgelopen twee dagen...
Sini

Sini

Il zie de docenten op het vo keihard werken, die van het po van de scholen hier in de directe omgeving maken zich et er makkelijk vanaf: ouders moeten thuis maar les geven, ik vraag mij af wat die docenten doen?

Geen online omgeving maken in ieder geval

Nou, inderdaad

Op onze school zijn alle docenten keihard aan het werk om leuke online lessen te maken, die zitten vanaf morgen elke dag van half negen tot één les te geven en de rest van de dag zijn ze beschikbaar voor extra uitleg e.d. Het onderwijsondersteunend personeel is op de achtergrond bezig om die processen mogelijk te maken, problemen op te lossen en verdere plannen te maken. Onze receptionistes zijn een grote schoonmaak aan het houden, de conciërges zijn flink aan het klussen.

skik

vlinder72

vlinder72

18-03-2020 om 08:01

Tsjor

Volgens mij zijn de leraren heel hard bezig om een online programna samen te stellen.

Mijn zoon heeft zijn eerste you tube filmpje al ontvangen waarop de bovenbouw docenten uitleggen wat en hoe ze het gaan doen de komende tijd. Vandaag moeten wij alle boeken en pdf overzichten met lessen voor de komende week ophalen.

Ik denk niet dat ze nu roddelend in de koffiekamer rondhangen.

Sinilind

Ik ben het met je eens. Op de school van onze dochters hebben de leerlingen elke dag wel een persoonlijk berichtje van verschillende docenten gekregen. Vragen van klasgenoten worden uitgebreid beantwoord door de mentor of de afdelingsleider. De eerste studiepakketten staan al in de ELO, met kleine grapjes erbij, zoals 'wat heb je nodig: een waterkoker, een glas, een theezakje, je eindexamenbundel', of 'haal even rustig adem. Blijf dit de hele opdracht doen'.

Er zullen vast docenten zijn die de kantjes er vanaf lopen, maar dat deden ze dan voor de corona ook al. Net als in andere sectoren nu mensen zullen zijn die het thuiswerken ruim opvatten.

Geen discussie over de reden

Sini, het komt toch uit het onderwijs zelf, de gesprekken over : 'zo weinig kinderen, en hebben die ouders wel allemaal een vitaal beroep'.
Het is een vervelende discussie die nooit zo in het leven had moeten worden geroepen. Zie het probleem van TS.
Ik verzorg mijn lessen thuis vooral via whatsapp. dan kun je ook filmpjes maken etc. Mijn cursisten moeten foto's maken van geschreven werk en geluidsopnames van spreekoefeningen. Die corrigeer ik dan. Thuis. Het kost meer tijd, spreken gaat sneller dan op je mobiel typen. Maar het werkt wel. Je hoeft een filmpje niet in een lege klas te maken, het kan ook thuis.
Er zijn nu veel meer leerkrachten op school dan kinderen.
Dan moeten we toch even terug gaan naar de redenen van de schoolsluiting. Waarom was dat ook alweer?
Het eerste probleem was dat veel leerkrachten zich ziek meldden toen het advies nog was, dat je bij verschijnselen van verkoudheid of hoesten thuis moest blijven. Angst voor besmetting, angst om kinderen ziek te maken, begrijpelijk.Nu de kinderen er niet zijn kunnen leerkrachten weer naar school.
Het tweede probleem: groepen groter dan 100 mag niet, maar op school mag het wel. Op een middelbare school heb je inderdaad grote groepen tegelijk die door de gangen dwalen. In het basisonderwijs kun je dat beperken: 25-30 kinderen per klas. Als je de pauzes gescheiden houdt kun je met maximaal 3 of 4 klassen tegelijk pauze houden.
Daar komt dan nu het verhaal bij over groepsimmuniteit en over de risico's voor kinderen.
Ik zou het omdraaien, met name voor de basisscholen: maak bekend hoeveel kinderen je op kunt vangen. Leerkrachten die ouder zijn, een kwetsbare gezondheid, of lichte verschijnselen kun je niet laten werken nu. Dan is een kleiner bestand beschikbaar. Als er maar 4 kinderen komen hoef je slechts 1 leerkracht op school te laten, de rest kan thuis werken (ik heb al mijn boeken thuis). Je maakt dan bekend dat je 25 kinderen kunt opvangen. Maakt niet uit wat voor reden de ouders hebben om hun kind naar school te sturen. Dat is mijn belangrijkste punt. Jij (als school, leerkracht) gaat niet over hun reden. Als er meer kinderen komen kun je kijken of je 2 leerkrachten kunt inzetten.
Melanie zou zich rustig op school moeten mogen melden met de kinderen en de kinderen zouden zonder problemen opgevangen moeten worden. Nu is er een conflict met haar ex, wat nergens voor nodig was.
Het kan zijn dat ze uit moet leggen dat de financiële regeling voor ZZP-ers 'zonodig' is, dat wil zeggen: indien nodig, als het nodig is. Maar als ze kan blijven werken is het niet nodig, want dan houdt ze haar inkomsten.
Ik vind de lijst met vitale beroepen als een splinter, die veel pijn kan veroorzaken als die niet op tijd eruit wordt gehaald. Ouders kunnen heel veel redenen hebben om hun kinderen toch naar school te laten gaan. Waarom vertrouwen we er niet op, dat ze zelf hun goede redenen kunnen afwegen? Een goede reden kan ook een ouder zijn die constateert, dat zij/hij het niet aankan om de kinderen al die tijd in huis te hebben. Liever op school, dan thuis grote problemen. Laat ouders dat zelf bepalen, zonder argumentatie.

Tsjor

Advies

"Het eerste probleem was dat veel leerkrachten zich ziek meldden toen het advies nog was, dat je bij verschijnselen van verkoudheid of hoesten thuis moest blijven. Angst voor besmetting, angst om kinderen ziek te maken, begrijpelijk.Nu de kinderen er niet zijn kunnen leerkrachten weer naar school."

Tuurlijk niet, leerkrachten met symptomen moeten (en zullen) nog steeds thuisblijven, net zoals iedereen.

skik

Anemone

Anemone

18-03-2020 om 11:30

30 kinderen?

Het advies is toch anderhalve meter afstand houden? Dan kunnen er echt geen 30 kinderen in de klas.

Problemen

In problemen denken kan altijd. Oplossing kan zijn: wij zetten het maximum per docent op 15. en dan kijk je hoeveel docenten er kunnen.
Kern is dat ouders de vrijheid moeten hebben om voor hen moverende redenen de kinderen toch naar school te laten gaan, wat die redenen ook zijn.
En daar zijn oplossingen voor te bedenken.

Tsjor

40 kinderen op 1 docent

Collega vertelde dat haar dochter, docent basisonderwijs, in haar eentje over 40 kinderen moest waken. Per 10 in een lokaal en heen en weer lopen dan maar. Niks koffiedrinken en roddelen met collega's in de personeelskamer dus.

skik

Redactie

Redactie

03-04-2020 om 19:29

Veelgestelde vragen over corona en co-ouderschap

We schreven er in samenwerking met twee experts een artikel over:
https://www.ouders.nl/artikelen/corona-en-co-ouderschap-antwoorden-op-veelgestelde-vragen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.