Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

De rekeningen blijven komen

Gelukkig niet in mijn huis. Maar toch, een korte situatieschets: jongen en meisje huren samen een woning, na enkele jaren gaat de relatie 'uit'. Eén van de problemen is schulden. Meisje blijft in woning, vriendje gaat eruit, maar laat zich niet uitschrijven. En de rekeningen blijven komen.
Wat kan het meisje doen? Meisje heeft wel alles op orde, heeft werk, goed kontakt met ouders die haar helpen om dingen op te lossen. Maar wat kan ze doen om te zorgen dat de rekeningen niet meer komen?

Tsjor

bibi63

bibi63

21-05-2014 om 10:20

tsjor

Om wat voor rekeningen gaat het? Als hij op zijn naam schulden is aangegaan, ze niet getrouwd waren of ander soortige officiële (fiscale) vastgelegde binding ten tijde van het aangaan van de schulden (behalve dan dat ze in 1 huis woonden), dan lijkt mij dat het meisje daar verder niets mee te maken heeft. In feite is het dan precies hetzelfde als een paar studenten in 1 huis wonen.
Ik zou ze retour afzender sturen met melding dat die persoon daar niet meer woont.
Of zie ik dat te simpel?
Gr. Bibi

Farasha

Farasha

21-05-2014 om 10:26

Onderzoek gemeente

Is exvriend inmiddels wel uitgeschreven? Zo nee, dan is de eerste stap om hem uit te laten schrijven. Ik weet de officiële term even niet, maar je kunt de gemeente vragen om een onderzoek naar de (inmiddels) onterechte inschrijving. Als zij kan aantonen dat hij niet meer op haar adres verblijft, dan wordt hij - ook als hij onvindbaar is en zelf dus geen toestemming geeft - alsnog uitgeschreven. Of dat ook met terugwerkende kracht kan, geen idee, maar het levert in ieder geval een uitschrijving op.

Is zijn nieuwe adres bekend? Doorsturen helpt niet? Dan alles retour afzender blijven sturen ("verhuisd, adres onbekend"). Eventueel contact opnemen met de betreffende bedrijven, dat hij sinds xx datum niet meer daar woont. Bij deurwaarders werkt dat niet, omdat zij met GBA info werken - vandaar dat ook die uitschrijving zo snel mogelijk geregeld moet worden.

De meeste gemeentes hebben ook sociaal raadslieden die hierbij kunnen helpen/advies geven.

tsjor

tsjor

21-05-2014 om 20:30 Topicstarter

Oké

Dat uitschrijven lukt dus niet. Maar ik begrijp dat ze de gemeente moet vragen om een onderzoek naar onterechte inschrijving. Ik ga het doorgeven, hartelijk dank.

Tsjor

voorbeeld gemeentelijke uitschrijving

http://www.coevorden.nl/nieuws/nieuwsberichten/item/archive/2014/03/article/uitschrijving-uit-gemeentelijke-basisadministratie-10916.html
Dit is een voorbeeld van Coevorden maar je moet naar je eigen gemeente. Je kunt iemand niet zomaar meer uitschrijven. Dat kan iemand alleen zelf doen en pas wanneer er een nieuw adres opgegeven wordt.
Laat in elk geval zien dat je huurcontract alleen op jou naam staat, neem dat contract mee naar de balie. Dan kan mogelijk ook met terugwerkende kracht aangetekend worden dat iemand weg is.

verlies van uitkering e.d.

Jongen loopt dan wel de kans dat hij een eventuele uitkering en toeslagen verliest als hij niet op een ander adres ingeschreven staat. Daar zou ik hem dan wel voor waarschuwen.

Farasha heeft gelijk

Inderdaad melden bij de gemeente en vragen een adresonderzoek te starten. Het is in principe wel waar dat je een ander niet kan uitschrijven maar het is gelukkig nou ook weer niet zo dat alleen betrokkene zelf zich kan uitschrijven, dan zouden mensen die zich zoekmaken nooit uitgeschreven kunnen worden,

Naar de gemeente, en wel zo snel mogelijk, met name in verband met de dreiging van deurwaarders. Het onderzoek kan wel even duren. In de tussentijd alles retour afzender etc.

Groeten,

Temet

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

24-05-2014 om 20:33

Adresonderzoek

Inderdaad, naar de gemeente om een adresonderzoek te laten opstarten. Ik ben zo'n 'adresonderzoeker'. Mijn eerste stap is de persoon in kwestie bellen, vragen waar hij/zij woont en doorgeven dat hij/zij zich moet laten inschrijven op dat adres. Ook vertel ik wat het gevolg is als iemand weigert zich in te schrijven op het juiste woonadres: De persoon wordt uiteindelijk uitgeschreven naar 'Onbekend'. Als een persoon wordt uitgeschreven naar Onbekend kan er geen aanspraak meer worden gemaakt op gemeentelijke diensten, zoals het aanvragen van een paspoort, ID-kaart, rijbewijs, uitkering of een uittreksel. Als er geen telefonisch contact mogelijk is, dan zijn er verschillende mogelijkheden: Info vragen bij ouders, werkgever en ook op social media (bv Facebook) kan ik soms heel makkelijk info vinden. In mijn gemeente duurt een adresonderzoek zo'n zes weken. Als het onderzoek niets oplevert wordt de persoon uiteindelijk op de datum twee weken na het opstarten van het onderzoek uitgeschreven.

tsjor

tsjor

24-05-2014 om 21:19 Topicstarter

Met dank

voor de duidelijke uitleg. Nog een vraag: als je eenmaal uitgeschreven bent, kun je je dan daarna wel weer gewoon ergens in een gemeente melden?

Tsjor

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

24-05-2014 om 21:34

Tsjor

Ja, dat kan. Sommige gemeentes houden er wel een zgn 'wachttijd' op na. Soms zijn mensen jaren uitgeschreven geweest naar Onbekend, en opeens melden ze zich weer voor inschrijving. Vaak heeft dit te maken met een (bijna) verlopen paspoort, ID-kaart of rijbewijs. Dan wordt eerst onderzocht (door de buitendienstmedewerkers) of de persoon werkelijk op het opgegeven adres woont en niet een willekeurig adres bij een vage kennis opgeeft, daar twee weken staat ingeschreven voor de aanvraag van documenten, en vervolgens weer met de noorderzon vertrekt zonder zich uit te schrijven.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

24-05-2014 om 21:42

Nog even dit:

Als je een medebewoner in onderzoek laat zetten bij de gemeente, geef dan zoveel mogelijk informatie: vermoedelijk nieuw adres, telefoonnummer, werkgever, emailadres, etcetera. Dat bevorderd het adresonderzoek en de persoon wordt snel uitgeschreven.
Als een persoon alle medewerking weigert en de gemeente heeft harde bewijzen over het nieuwe woonadres, dan kan de persoon ambtshalve worden overgeschreven.

+ Brunette +

+ Brunette +

31-05-2014 om 13:24

Off-topic

Gemeenteambtenaar, wat een leuke baan heb jij. Lijkt me nou echt interessant werk, uitzoeken waar iemand woont.

AnneJ #6 ??

Meen je dat nou dat jij nog denkt aan eventuele toeslagen voor die jongen? Dat is dan toch zijn probleem en als hij merkt dat het problemen geeft dat zijn ex-vriendin hem terecht heeft uitgeschreven van het adres waar hij niet meer woont, dan lost hij dat maar weer op. Waarom moet dat meisje met zijn sores opgescheept zitten?

botte bijl Iselo?

Je hoeft je goede manieren niet thuis te laten als je relatie uit is. Als je deze jongen uitschrijft en je waarschuwt hem dan kan hij zelf een oplossing zoeken voor zijn probleem en wordt hij er niet door overvallen.

tsjor

tsjor

01-06-2014 om 21:30 Topicstarter

Jonge mensen

Mooie reactie van AnneJ: je hoeft inderdaad je goede manieren niet thuis te laten als de relatie over is. Het zijn jonge mensen die fouten maken en de kans moeten krijgen om van die fouten te leren. Ze hoeven niet meteen afgemaakt te worden. Ik heb de relevante informatie doorgegeven en de jongelui moeten zelf kijken wat ze ermee gaan doen.

Tsjor

Botte bijl

Ja, botte bijl. Hij laat haar toch ook opdraaien voor de gezamenlijke schulden?

geen excuus Iselo

Slecht gedrag van een ander is voor mij geen reden om zelf 'los' te gaan. Bovendien is het voor mij ook een kwestie van onmacht of fouten maken waar je zaken niet onnodig wil compliceren maar iemand de kans laten om het zo goed mogelijk weer op de rails te krijgen.

Onterechte uitschrijving kan je ook overkomen

http://www.nu.nl/binnenland/3794231/maatregelen-onterechte-uitschrijvingen-gba-rotterdam.html

Het kan je dus ook zomaar overkomen dat je onterecht uitgeschreven wordt.

"Jaarlijks worden tientallen tot enkele honderden Rotterdammers uit de kaartenbak gehaald, terwijl ze nog wel in de stad wonen. De gevolgen van een uitschrijving zijn vaak groot."

"Wanneer iemand uit de GBA wordt geschreven, heeft dat volgens Zwaneveld nogal wat consequenties. ''Je hele leven staat op zijn kop als je nergens meer officieel bent ingeschreven. Uitkeringen, huurtoeslag en kinderbijslag worden gestopt en met terugwerkende kracht teruggevorderd. Ook je ziektekostenverzekering wordt beëindigd en het heeft gevolgen voor de opbouw van je AOW. Ook kun je in Rotterdam geen paspoort meer krijgen, geen lening en zelfs geen parkeervergunning.”

"De gemeente zou volgens de ombudsman maar beperkt onderzoek doen voordat iemand wordt uitgeschreven. ''Ondertussen kost het burgers veel inspanning om dit te corrigeren als het niet klopt.’’

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.