Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Tessie

Tessie

19-03-2019 om 10:00

Dilemma geldkwestie

Hallo allemaal,
7 jaar geleden ben ik gescheiden. We hebben samen 1kind en toendertijd in goede harmonie onder begeleiding van een mediator een ouderschapsplan opgesteld.
We hebben gekozen voor Co-ouderschap. De mediator heeft uitgelegd dat 1 persoon het hoofdverblijf op papier kan hebben. Mijn exman zei gelijk laat dat moeder maar zijn en ik vond het ook prettig. De mediator benoemde hier nog bij dat moeder dan wel meer belastingvoordelen zou hebben.
We hebben een co-ouderschap, maar moet er bij vermelden dat ik eigenlijk alles regel. Mijn ex is erg laks en laat het er op aan komen. Ik regel dus alles voor onze zoon ook de activiteiten en regeldingen die zich voordoen in zijn week.
Een paar jaar geleden ben ik eens in de belasting gedoken en heb ontdekt dat de alleenstaande ouderenkorting waar ik recht op had zo'n 2265 per jaar was. Ik heb dus een bedrag gehad rond de 12000 als je de bedragen van 5 jaar lang bij elkaar optelt.
Daarna had ik geen recht meer ivm fiscaal partner nieuwe relatie.
Ik had recht op dit bedrag per jaar dit is opgenoemd door de mediator...echter heb ik uitgezocht na vele jaren hoeveel dat dan was en best veel dus. Mijn exman heeft dit bedrag niet gehad.
Nu kamp ik met schuldgevoelens. Heb daarom uitgerekend wat ik gebruikt heb van dit bedrag aan goed doel. Namelijk dat ik al die jaren met de trein moest reizen en daar kosten aan had en mijn exman niet is toen niet meegenomen. Heb uitgerekend dat ik rond de 7000 aan reiskosten heb gemaakt. Verder werk ik nu minder om er meer te zijn voor onze zoon, maar ik vraag niet om meer geld aan mijn exman omdat ik nu minder draagkracht heb. Verder regel ik alles mijn exman is passief.
Toch blijft er nog gedeelte over van dat bedrag
Dilemma
Delen met exman, of toch zelf houden....
Willen jullie meedenken met deze kwestie,

Gr Tessie

Merel

Merel

19-03-2019 om 10:20

niet

Ik zou me daar niet schuldig over voelen. Maar ga anders ook uitrekenen hoeveel uren je in al die jaren kwijt bent geweest aan het extra zorgen voor jullie zoon, omdat je ex-man het af liet weten, dan zie je dat je dat extra geld prima verdiend hebt, en ook in de situatie waar je op dit moment bent, is ex-man nog steeds passief, en zal dat waarschijnlijk ook wel blijven, dus ook een schatting voor de toekomst is een beetje te maken.

Flavia

Flavia

19-03-2019 om 10:41

niet

niet schuldig over voelen want in alimentatie berekeningen wordt daar al rekening mee gehouden, ook bij co-ouderschap.

Tessie

Tessie

19-03-2019 om 10:47

Dat is bij ons niet meegenomen

Hoi Flavia,

Bij ons is sprake vam gedeelde pot waar we beide naar draagkracht in storten. Daar is destijds het extra bedrag voor mij niet in meegenomen....

Gr T

Flavia

Flavia

19-03-2019 om 10:52

draagkracht

die draagkracht berekening daar zit het in verwerkt.
Er is altijd een gedeelde pot ook als er alimentatie van de een naar de ander gaat.
Ook de ontvangende ouder wordt geacht bij te dragen, het is alleen minder zichtbaar dan bij een gedeelde pot.

Je schrijft "delen met ex-man of zelf houden" , daaruit maak ik op dat je het bedrag nog ergens hebt staan. Is het geen optie om het (deels) op een spaarrekening van jullie kind te zetten?

Tessie

Tessie

19-03-2019 om 11:07

Bedrag is niet meegenomen in de draagkrberekening

Nee Favia in onze draagkrachtberekening is dat niet verwerkt.
Er is alleen gezegd moeder heeft extra voordelen bij belasting ivm dat onze zoon bij staat ingeschreven.
Heb bij alle gesprekken gezeten en draagkrachtberekening op papier uitgewerkt maar extra voordeel belasting is daar nooit in meegenomen.

Gr T

mirreke

mirreke

19-03-2019 om 14:14

Ja!

spaarrekening zoon. Dat lijkt me een goed idee!
Lijkt het jou ook wat?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.