Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

soede

soede

19-11-2018 om 11:25

Dochter niet op gezin foto ex

Hallo,

Ik ben sinds 5 jaar gescheiden, en heb samen met mijn ex een dochter van inmiddels 8 jaar.

Mijn ex heeft sinds vorig jaar een nieuwe vriendin en sinds een paar maanden ook 2 nieuwe kinderen. Nu is mijn ex een paar weken geleden samen met zijn nieuwe vriendin en tweeling naar een fotograaf geweest om gezinsfoto's te maken, echter zonder mijn dochter.

Ik vindt dit dus zo iets raars. Mijn dochter zoekt hier gelukkig nog niets achter en lijkt er nu weinig van te merken. Maar ik ben dus bang dat er binnenkort daar in huis een grote foto komt te hangen met maar 2 van zijn 3 kinderen. Ik ben bang dat zodra mijn dochter dit gaat beseffen dit heel hard aan gaat komen bij haar.

Sinds kort is ook zijn profielfoto op facebook veranderd in een van de fotos van die fotoshoot. Een foto van hem met zijn 2 jongste kinderen. Reacties op de foto's zijn allemaal ontzettend lovend, wat een mooie foto!! wat een leuk gezin zijn jullie!! enz. Niemand lijkt het gek te vinden dat ze er niet op staat. Overigens is het inderdaad een mooie foto, maar het enige is wat ik denk als ik het zie is er mist er een...

Ben ik nu zo vreemd dat ik dit totaal niet vindt kunnen? ik vindt het zo zielig voor mijn dochter. Komt het gewoon omdat ik zijn ex ben dat ik vooral de negatieve kanten zie? zouden jullie je ex hierop aanspreken?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-11-2018 om 11:41

Tja

Dit komt waarschijnlijk bij zijn vrouw vandaan, of de nieuwe grootouders wilden een foto van het nieuwe gezin. Je kunt het melden, maar waarschijnlijk schiet je daar niet zoveel mee op.
Hier ook zulke akkefietjes gehad en natuurlijk was dat nooit de bedoeling etc.

raar

Ik vind het ook niet kunnen. Maar ik zie het veel vaker gebeuren. Los van de foto hoop ik dat je dochter wel een plek heeft in het gezin van haar vader. Ik weet niet hoe vaak ze bij haar vader is, maar zeker als ze daar de helft van de tijd is, vind ik het echt heel raar.

mirreke

mirreke

19-11-2018 om 15:20

ja raar...

Heb je een goede band met je ex? Dan zou je het gewoon kunnen zeggen. Wat een leuke en mooie foto. Maar hoe vind je het dat je oudste daar niet bij staat...? Ben je niet bang dat dat voor haar pijnlijk is?

Dus niet vanuit jezelf praten, maar vanuit zijn dochter's standpunt...

Ik zou ook niet gaan verwijten of zo... Laat het losss...

Initiatief.

Mooie foto van vader en dochter. En een foto van jullie dochter met haar halfbroertjes/zusjes. Ik zou aangeven dat jullie dochter dat erg leuk zou vinden. Het zijn altijd wat lastige dingen, ik herken het om mij heen, ook met familiefoto's. Of er komen 4 sessies voorbij in verschillende samenstellingen.
En zeker zou het mij direct opvallen op facebook en er het mijne van denken. Maar dat niet op fb zetten bij de reactie's.

Oh wat ben ik blij

Als ik dit soort verhalen lees, dat we allemaal te oud waren om aan een tweede leg te beginnen toen ex en ik gingn scheiden. Wat een ellende allemaal..
Sini

Op zich niet raar

Heb je goed contact met ex, dan zou ik het gewoon eens vragen (zonder verwijt). Je weet niet hoe e.e.a. gegaan is; misschien was deze shoot een cadeau die ze gekregen hebben/ was het op een tijd dat dochter op school zat en kon het niet op een ander moment/ hebben ze er niet bij stil gestaan...
Mijn man en ik hebben ook een keer een fotoserie laten maken samen met onze 2 kleine kids, kwam toevallig op ons pad en mijn stiefzoon was toevallig op vakantie met zijn moeder, andere keer is hij er wel weer bij. Dit soort dingen is bij ons nooit een probleem geweest maar een simpel gevolg van het feit dat je elkaar niet elke dag ziet en dan overal bij kan zijn. Ik zou er niet gelijk teveel achterzoeken en er vanuit gaan dat dochter er moeite mee heeft/ gaat krijgen.

Bosbes

Bosbes

19-11-2018 om 23:22

pijnlijk ja

Zo pijnlijk dit soort dingen.

In de loop van mijn puberteit verschenen er ook steeds meer foto's van het gezin van mijn vader. Overal door het huis fotootjes, terwijl mijn zus en ik er maar eens in de twee weken waren. Ik vond het zo gemeen! Ze zagen die kinderen dagelijks en ons best weinig, waarom stonden er dan niet eerder foto's van ons? Of anders gewoon van allemaal evenveel?
Het deed enorm veel pijn.

(en inmiddels weet ik dat mijn vader zich niet met dat soort dingen bezig houdt en dat het mijn stiefmoeder dus was, waarom het haar weinig interesseerde dat het ons zoveel pijn deed snap ik niet, want ze was erg lief toen wij op de basisschool zaten).

Bosbes

O wat naar dat je het zo ervaren hebt. Heb je er tijdens je puberteit wel met ze over gesproken waarom je stiefmoeder het zo deed? Was het een bewuste actie van haar of heeft ze er misschien niet bij stil gestaan(oprechte vraag hoor geen verwijt aan jou)?.

Mensen hangen niet alleen foto's op omdat ze mensen weinig zien maar bv ook als aandenken aan de gebeurtenis van de foto.

niet bij stilstaan

Ik vind het echt bijzonder dat je een partner trouwt die al kinderen heeft en dat je dan niet stilstaat bij de rol van die kinderen in jullie gezin. Dat zo'n kind er dan bij maar beetje bijhoort ("nee joh x hoeft niet op de foto, die is hier maar een weekend in de twee weken)

Alkes

Wie zegt dat het zo gegaan is? Dat is een aanname, daarom zei ik al tegen de dame die deze topic startte, vraag het gewoon na bij ex hoe het gegaan is als je er mee zit.

Er vanuit gaan dat dochter er niet op staat " omdat zij er maar 1x in de 2 weken is" vind ik niet terecht of de opmerking die elders gemaakt werd " dat zal wel van stiefmoeder afkomen", dat weten wij toch helemaal niet, waarom moet het altijd meteen zo negatief en met de conclusie dat de stiefouder het expres doet.

Wij gingen een keer een dagje met onze 2 kids naar een zwemparadijs, waar een je door een fotograaf een reportage kon laten maken( wisten we niet van te voren). Stiefzoon was op vakantie met zijn moeder en haat zwemmen dus was er niet bij. Ja wij hebben ook 2 foto's daarvan opgehangen en volgende keer is er een uitje wat we met hem doen bv naar een pretpark, daar zijn de andere weer te klein voor dus staat hij weer op meer foto's, is hier nooit een issue geweest.

Aan de muur

Natuurlijk zullen er foto's gemaakt worden van het gezin in verschillende samenstellingen. Er is wel een verschil tussen spontaan gemaakte foto's en een geboekte fotorapportage voor familiefoto's. Daarbij zorg je uiteraard dat het hele gezinnen aanwezig is inclusief stiefkinderen.
En er is ook een verschil tussen de foto's die je maakt en ophangt. De meeste mensen hebben geen 100 foto's aan de muur hangen maar een paar zorgvuldig uitgekozen foto's. Ik zou er dan nooit voor kiezen om een foto op te hangen van het halve gezin. Of het hele gezin of een individueel kind. Zeker als er stiefkinderen of pleegkinderen bijzitten omdat het dan vaak een stuk gevoeliger ligt dan bij een gezin met alleen biologische kinderen. Als je een fotomuur hebt met heel veel foto's dan is het anders maar dan zou ik er wel voor zorgen dat elk kind ongeveer even vaak op die foto's voorkomt.

Klopt Kyana

Ik heb idd een hele grote foto muur met tientallen foto's die ik 2 a 3 x per jaar wissel. Ik ga dan inderdaad niet tellen of iedereen wel even vaak voorkomt. Daar komt bij dat puber stiefzoon ook nooit op foto's wil...iets met " is niet cool" dus er zijn dan ook minder foto's van hem.

Toen mijn zoontje geboren werd hebben wij een new born shoot cadeau gekregen waarvan de datum vast lag, stiefzoon kon er niet bij zijn. Misschien is het ook zo gegaan bij deze mensen, dat weten wij niet.

Soede zegt zelf al dat haar dochter er geen punt van maakt, maar dat zij er mee zit, prima om navraag te doen bij ex maar maak er naar je dochter toe dan ook geen probleem van.

Masja

Masja

20-11-2018 om 16:54

Nieuw gezin

Ik zou als moeder van een pasgeboren tweeling ook graag een foto hebben van mijzelf, mijn partner en de tweeling. Wel zou ik dan ook een foto laten maken met het kind van mijn man maar ik weet niet of ik de hele groepsfoto zou ophangen. Dan zou ik wellicht kiezen voor losse foto's ofzo maar heus wel ergens die groep van mijn gezin.

Dat een man op facebook een foto zet met zijn pasgeboren tweeling snap ik ook wel, ik zou me daar niet zo druk om maken geloof ik. Dat zou ik pas doen als keer op keer hij nooit foto's plaatst met zijn eerste kind maar dan nog heb jij daar niet zo veel mee te maken. Zoiets gebeurt nu eenmaal.

mijk

mijk

20-11-2018 om 18:14

Serieus Masja?

Als je nu je hele tekst nog eens langzaam doorleest en probeert je even in een kijd te verplaatsen, denk je dan nog steeds ach zulke dingen gebeuren?

Ik vind het er naar en kil staan en het onderscheid tussen mijn gezin en niet mijn gezin lijkt me erg belemmerend voor samengesteld geluk...

Tors

Tors

20-11-2018 om 18:17

Masja

". Wel zou ik dan ook een foto laten maken met het kind van mijn man maar ik weet niet of ik de hele groepsfoto zou ophangen"

Waarom niet? Het is zijn haar vader, zijn/haar broertjes/zusjes. Dat kind hoort in beide gezinnen volledig thuis of zich thuis te voelen.
Wat is die concurrentiestrijd om een partner toch met een kind?

De kinderen van mijn partner hebben een net zo belangrijk gelijkwaardige plek als die tweeling die nu zijn vader per ongeluk heeft ingepikt.
Die pronken dus gewoon mee op de foto. Vooraan, zij waren er het eerst.

Masja

Voor stiefkinderen kan zoiets heel naar overkomen, ook als ze zich er niet over uitspreken. Vaak voelen ze zich toch al onzeker over hun plaats in het nieuwe gezin. Dit soort symbolische dingen kunnen hele grote waarde hebben. Een foto van het hele gezin waar iedereen op staat kan heel belangrijk zijn voor de kinderen. Net zoals er bij mogen zijn als er iets bijzonders is, zelfs al is dat een fotoshoot.

Bloesem

Bloesem

20-11-2018 om 19:21

Tors

"Dat kind hoort in beide gezinnen volledig thuis of zich thuis te voelen."

Dat is absoluut waar! En daar moeten beide ouders aan werken. TS zegt zelf al dat haar dochter er geen probleem mee heeft, dan zegvik, laat het rusten en bemoei je er niet mee, ga geen slapende honden wakker maken.

In de prakrijk zijn sommige kinderen maar 4 dagen per maand bij de andere ouder. Daardoor sta je niet op alle foto's en ben je niet overal bij, zo is het nou eenmaal.

Besef

Het zijn opvallend vaak vaders met nieuw gezin waarbij kind uit eerdere relatie maar eens per twee weken komt. Ik zou als vader maar ook als stiefmoeder (je trouwt tenslotte een man die al kind(eren) heeft ) wel met zorg mee omgaan. Aandacht voor het oudste kind zal al stuk minder zijn, dan gewoon foto’s van hele gezin.

Steef

Steef

20-11-2018 om 19:41

Juist daarom

Juist omdat een kind in een gescheiden situatie er niet altijd bij is vind ik dat je alert moet zijn bij bepaalde foto momentjes. Dus als je een fotograaf inhuurt en de datum dus zelf kan bepalen zorg je dat dat kind er ook bij kan zijn. Voor de rest kijk ik altijd een soort door mijn oogharen naar wat het uitstraalt, de foto’s in huis dus. Of de mix recht doet aan wie wij zijn als gezin en dat is nou eenmaal een samengesteld gezin. En alle kinderen hebben daar een plekje in, dat zie je terug in ons huis. Ik zou het heel akelig vinden als bij wijze van spreken je aan de foto’s in het huis kon aflezen dat één kind er niet fulltime woont.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 19:43

Raar toch

Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zou accepteren van een nieuwe partner, zelfs niet als mijn oudste kind maar twee weekends per jaar zou komen. Hoe kan het dat die vaders wel zo makkelijk hun eerste kind(eren) aan de kant laten schuiven.
Ex zei ook (heel kil) tegen onze dochter ‘ons leven gaat gewoon door als jij hier niet bent.’ Dat geldt voor mij natuurlijk net zo goed, en toch heeft ze dat rotgevoel hier niet (terwijl ik ook tweede leg heb). Geen weekendregeling overigens maar bijna 50/50.

Paloma

Paloma

20-11-2018 om 20:14

Ook een leuke

Mijn zwager had zijn tweede-legkinderen als achtergrond op zijn telefoon, ipad én computer. Die zijn eerste zoon dan kreeg om spelletjes op te spelen als zwager met zijn tweede leg bezig was..

Vind het niet kunnen...

Wat het verhaal achter de foto dan ook is, ik vind het niet kunnen.
Zij hoort er toch net zo goed bij?
Geen empatisch vermogen aanwezig bij de ouder, vind ik dan.

respect

Ik heb respect voor alle ouders die hun kind ook een gezin met de stiefkant gunnen. Zover ben ik zelf nog lang niet. Onze kinderen zijn al dik volwassen. Mijn ex had na onze scheiding, twee jaar geleden, heel snel een nieuwe (10 jaar jongere, sportievere en hoger opgeleide - sorry) vriendin met twee kinderen. Hij gaat nu sinterklaas vieren met zijn nieuwe gezin (wat ie al jaaren niet meer met ons wilde) en heeft een van onze dochters gevraagd om voor hem een surprise te maken die hij moet geven aan het vriendje van zijn stiefdochter. Pff, dat vind ik toch wel heel moeilijk te verkroppen. Moet er nog ff niet aan denken dat 'ie ook onze dochters zou vragen om mee te doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-11-2018 om 17:02

Elledoris

Mijn dochter heeft een stiefmoeder die al in haar leven kwam toen ze 3 was, een paar maanden na de scheiding. Tien jaar jonger dan ik (toen nog stagiaire bij het bedrijf waar mijn ex werkte), hoger opgeleid en knapper. Maar ik zou niet met haar willen ruilen, want zij heeft mijn ex.
In het begin speelde ze met veel plezier moedertje, met Kerst dezelfde jurk aan als mijn dochter enzo. Dat vond ik soms wat minder geslaagd Helaas heeft ze nu zelf kinderen waar ze al haar aandacht op richt, mijn dochter werd dus steeds meer het stiefkind.
Ik denk dat je blijer moet zijn als je kinderen een warme band hebben met hun stiefouder.

Soede,

Hoe is het contact tussen jou en zijn vriendin? Is zij als een tweede moeder?
Wanneer jullie normaal prima door één deur kunnen, kan je het met haar bespreken zodat je dochter niet merkt wat er speelt en er nog een foto van de tweeling met haar gemaakt kan worden die naast de andere foto’s opgehangen wordt?

waarom doen mensen zo moeilijk? Ze hoeft er niet persee op te staan, de nieuwe vrouw wil misschien een foto met gaar eigen kinderen en man, ik zie het probleem niet. Het is maar een foto

Dit draadje is inmiddels 4 jaar oud, het kind is nu 12. Ik zou wel willen weten of de angst waarover de moeder sprak en wat haar motiveerde om er moeilijk over te doen ook uitgekomen is: 'Maar ik ben dus bang dat er binnenkort daar in huis een grote foto komt te hangen met maar 2 van zijn 3 kinderen. Ik ben bang dat zodra mijn dochter dit gaat beseffen dit heel hard aan gaat komen bij haar.'
De dochter zal de foto inmiddels wel gezien hebben.

Tsjor

Alkes schreef op 20-11-2018 om 19:38:

Besef

Het zijn opvallend vaak vaders met nieuw gezin waarbij kind uit eerdere relatie maar eens per twee weken komt. Ik zou als vader maar ook als stiefmoeder (je trouwt tenslotte een man die al kind(eren) heeft ) wel met zorg mee omgaan. Aandacht voor het oudste kind zal al stuk minder zijn, dan gewoon foto’s van hele gezin.

Er zijn vrouwen die actief de eerste kinderen van de nieuwe partner uit het nest willen dringen ten gunste van de eigen kinderen van de vrouw en/of de tweede leg. Zo iemand zou ik niet willen als partner, maar blijkbaar zijn er mannen die er geen problemen mee hebben. 

Paloma schreef op 20-11-2018 om 20:14:

Ook een leuke

Mijn zwager had zijn tweede-legkinderen als achtergrond op zijn telefoon, ipad én computer. Die zijn eerste zoon dan kreeg om spelletjes op te spelen als zwager met zijn tweede leg bezig was..

Wat ontzettend pijnlijk …

Zonne2017 schreef op 21-05-2022 om 12:25:

[..]

Er zijn vrouwen die actief de eerste kinderen van de nieuwe partner uit het nest willen dringen ten gunste van de eigen kinderen van de vrouw en/of de tweede leg. Zo iemand zou ik niet willen als partner, maar blijkbaar zijn er mannen die er geen problemen mee hebben.

Mee eens.

Al gaat dit soort dingen ook 2 kanten op: vrouwen die hun ex-man het licht in de ogen niet gunnen en voortdurend van alles saborteren. En de stiefmoeder meteen in een kwaad daglicht zetten zonder te weten hoe iets gelopen is.

 Helaas ook veelvuldig meegemaakt met de ex-vrouw van mijn man: de pas en te onpas haar zoon afmelden voor het weekend bij vader ( zo wie zo al geen co-ouderschap willen) omdat zoon dan bv ziek zou zijn of ivm een zogenaamde afspraak, wat dan achteraf helemaal niet bleek te kloppen. Heel toevallig altijd in weekenden als er iets gepland stond bij ons. En dan in haar kring gaan lopen klagen dat wij " altijd leuke dingen doen als zoon er niet bij is". En ja hij stond daardoor ook weinig op familie foto's, we konden niet altijd alles plannen op die enkele dag dat hij er wel was. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.