Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-03-2013 om 19:53
Hallo,
Het botert al een hele tijd niet tussen dochter (15) en haar vader. Ze vertelt niks (alleen in 1-lettergrepen) en zit hele dagen achter haar laptop. Vader heeft het gevoel dat ze geen contact meer hebben. Maar hoe harder hij probeert hoe minder zin dochter erin heeft.
Nu wil vader met dochter en zoon (17) in de meivakantie een aantal dagen weg. Dochter heeft daar echt geen zin in, vooral omdat de laatste paar dagen zoon weg is (traningskamp) en ze alleen met pa zit 'opgescheept'. Geheid ruzie volgens haar.
Ze heeft aangegeven dat ze ECHT niet wil. Nu zou je kunnen zeggen dat ze gewoon maar mee moet. Maar ik ken haar vader (totaal niet bevooroordeeld natuurlijk), en ik snap haar wel.
Bovendien, vorig jaar wilde zoon niet met mij mee op meivakantie. Niet dat ik ruzie met hem heb, maar het leek hem gewoon niks. Ik heb gepraat om hem mee te krijgen, maar aangezien hij echt niet wilde, heb ik hem thuis gelaten (nou ja, bij zijn vader dan). Ik kan dat ook loslaten, maar haar vader niet.
Tips? Meningen?
21-03-2013 om 09:11
Meeslepen en met hangen en wurgen
Wat ik ook opvallend vind in je berichtjes is dat er meerdere malen wordt gezegd dat je je kinderen niet wil 'meeslepen' of met 'hangen en wurgen' wil dwingen mee te gaan. Dat gebeurd schijnbaar niet alleen bij vader, maar ook bij jou. En ook nog 's op het laatste moment als alles al gepakt en bezakt en geboekt is. Zie je dan zelf niet dat doordat jullie 2 onduidelijk zijn in waar jullie voor staan, wat de regels en afspraken zijn en hoe jullie willen dat er geleefd/geluisterd wordt, die kinderen niet meer weten waar ze aan toe zijn? Dat ze dus grenzen zoeken? Ik vind het niet meer dan normaal dat als een kind/jongere in dit geval niet meer mee zou willen op vakantie dat dat kind/jongere dat al in een zeer vroeg stadium aangeeft. En ook duidelijk aangeeft, niet met mitsen en maren, maar écht overtuigend. En op het laatste moment aan komen zetten met :"Ik heb geen zin.." dat doet meer denken aan kleutergedrag. Daar is een oorzaak voor, die moét er zijn want ik ga ervan uit dat je kinderen verder 'gewone kinderen' zijn met een een normale ontwikkeling. Een normaal kind van bijna 16/17 kan zelf ook wel bedenken dat zo'n vakantie geld kost, geregeld moet worden en dat er op hem/haar gerekend wordt en de anderen ook van zo'n omslag teleurgesteld zijn. En dat alleen daarom al er niet op het laatste moment nog van plan veranderd kan worden...Dat dat tóch gebeurd is tekenend voor jullie beider situatie als ouders zijnde.
Voor jullie eigen rol als ouders, die jullie nu aan het ontglippen is. Niet alleen hem, maar dat zal ook jouw rol beïnvloeden. En weet maar zeker dat op den duur...als je kinderen volwassen zijn, je de gevolgen hiervan zal ondervinden. Dan zien ze zelf ook hoe het ging en zullen ze het analyseren en jouw verwijten maken. Is dat wat je wil?
groeten albana