Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Donderdag zitting - mixed feelings


Als de rechter bepaalt dat MK het gebruiksrecht heeft van de echtelijke woning dan kan ze haar ex er desnoods door de politie uit laten zetten. 

Daarna wel de sloten vervangen. Er kan over gediscussieerd worden of dat mag, maar die discussie zou ik niet afwachten. 

En ook als hij niet door de politie wordt uitgezet en zelf vertrekt maar daarna op wat voor manier dan ook bedreigend wordt: ander slot. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-03-2022 om 10:16 Topicstarter

Temet schreef op 02-03-2022 om 10:12:

Als de rechter bepaalt dat MK het gebruiksrecht heeft van de echtelijke woning dan kan ze haar ex er desnoods door de politie uit laten zetten.

Daarna wel de sloten vervangen. Er kan over gediscussieerd worden of dat mag, maar die discussie zou ik niet afwachten.

En ook als hij niet door de politie wordt uitgezet en zelf vertrekt maar daarna op wat voor manier dan ook bedreigend wordt: ander slot.

Temet  met jouw ervaring...hoe schat jij mijn kansen in? Ik had het al eens gevraagd. Ben nu echt een beetje bang voor morgen 😥

MevrouwKrul schreef op 02-03-2022 om 06:24:

[..]

Ik ben bang dat als ik teveel ga eisen, ik mijn hand overspeel. Ik ben gewoon heel erg bang om het huis kwijt te raken en vast te zitten in deze situatie bij mijn moeder.

Probeer zelf uit de retoriek van ‘eisen’ te komen. De belangrijkste reden waarom jij iets eist, moet eisen, is omdat hij oplossingen blokkeert. Omdat de enige andere mogelijkheid is om hem alles toe te geven wat hij probeert te forceren. En natuurlijk kun je erover van mening verschillen welke oplossingen de beste zijn in een gegeven situatie maar jouw ex is niet primair bezig andere oplossingen voor te stellen. Hij blokkeert, vertraagt, saboteert en traineert. Hij zoekt controle. Daar zal bij hem een psychisch en emotioneel drama onder liggen. Hij manoeuvreert zichzelf in een onmogelijke en heel kwetsbare positie. Maar dat doet hij toch echt zelf door zich terug te trekken uit oplossingen. Hij dwingt jou op die manier ‘dader’ te worden en hij weet heel goed dat jij daar grote moeite mee hebt. Let er dus goed op dat je de situatie helder analyseert. Hij zal jou een dader noemen en zichzelf het slachtoffer. En dat zal hij waarschijnlijk de rest van zijn leven blijven doen. Maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid: laat het idee los dat hij jou een goed mens moet vinden. Anders blijf je in de tang zitten. Zie dat frame als uitdrukking van zijn problematiek. En onttrek jezelf eraan. Het is niet jouw verhaal en niet jouw verantwoordelijkheid. 

Hoi MK, het lijkt erop dat mijn berichtje je nog zenuwachtiger maakt en dat is echt niet de bedoeling. Sorry daarvoor. 
Wat betreft je kansen: daar waag ik me niet aan. In het algemeen zou ik denken: wie de meeste zorg voor de kinderen draagt krijgt het gebruiksrecht van de woning, maar er kunnen allerlei factoren meespelen. Je advocaat is degene die het beste kan inschatten hoe de hazen lopen. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-03-2022 om 10:40 Topicstarter

Mija schreef op 02-03-2022 om 10:30:

[..]

Probeer zelf uit de retoriek van ‘eisen’ te komen. De belangrijkste reden waarom jij iets eist, moet eisen, is omdat hij oplossingen blokkeert. Omdat de enige andere mogelijkheid is om hem alles toe te geven wat hij probeert te forceren. En natuurlijk kun je erover van mening verschillen welke oplossingen de beste zijn in een gegeven situatie maar jouw ex is niet primair bezig andere oplossingen voor te stellen. Hij blokkeert, vertraagt, saboteert en traineert. Hij zoekt controle. Daar zal bij hem een psychisch en emotioneel drama onder liggen. Hij manoeuvreert zichzelf in een onmogelijke en heel kwetsbare positie. Maar dat doet hij toch echt zelf door zich terug te trekken uit oplossingen. Hij dwingt jou op die manier ‘dader’ te worden en hij weet heel goed dat jij daar grote moeite mee hebt. Let er dus goed op dat je de situatie helder analyseert. Hij zal jou een dader noemen en zichzelf het slachtoffer. En dat zal hij waarschijnlijk de rest van zijn leven blijven doen. Maar dat is niet jouw verantwoordelijkheid: laat het idee los dat hij jou een goed mens moet vinden. Anders blijf je in de tang zitten. Zie dat frame als uitdrukking van zijn problematiek. En onttrek jezelf eraan. Het is niet jouw verhaal en niet jouw verantwoordelijkheid.

Temet schreef op 02-03-2022 om 10:36:

Hoi MK, het lijkt erop dat mijn berichtje je nog zenuwachtiger maakt en dat is echt niet de bedoeling. Sorry daarvoor.
Wat betreft je kansen: daar waag ik me niet aan. In het algemeen zou ik denken: wie de meeste zorg voor de kinderen draagt krijgt het gebruiksrecht van de woning, maar er kunnen allerlei factoren meespelen. Je advocaat is degene die het beste kan inschatten hoe de hazen lopen.

Stel dat de man van TS gaat draaien en zegt: nou ik wil co-ouderschap, dan heb ik net zoveel recht op het huis als zij? Of: ik wil 55% voor de kinderen zorgen, dan heb ik meer recht op het huis dan haar? 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-03-2022 om 13:14 Topicstarter

Temet schreef op 02-03-2022 om 10:36:

Hoi MK, het lijkt erop dat mijn berichtje je nog zenuwachtiger maakt en dat is echt niet de bedoeling. Sorry daarvoor.
Wat betreft je kansen: daar waag ik me niet aan. In het algemeen zou ik denken: wie de meeste zorg voor de kinderen draagt krijgt het gebruiksrecht van de woning, maar er kunnen allerlei factoren meespelen. Je advocaat is degene die het beste kan inschatten hoe de hazen lopen.

Nee maakt niet uit hoor. Ik ben sowieso een beetje in paniek.

De zitting is uitgesteld. Zijn advocaat heeft corona en de rechtbank wil niet dat hij telefonisch bijstaat.

Wat een anticlimax. Heb je al een nieuwe datum?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

02-03-2022 om 14:04 Topicstarter

Temet schreef op 02-03-2022 om 13:55:

Wat een anticlimax. Heb je al een nieuwe datum?

Nee nog niet. We hebben onze verhinderde voor de komende drie weken moeten doorgeven. 

MevrouwKrul schreef op 02-03-2022 om 13:14:

[..]

Nee maakt niet uit hoor. Ik ben sowieso een beetje in paniek.

De zitting is uitgesteld. Zijn advocaat heeft corona en de rechtbank wil niet dat hij telefonisch bijstaat.

Hè bah! Dat is echt heel rot! Verlenging van de stress. Echt niet fijn ☹️

dan

dan

02-03-2022 om 16:36

MevrouwKrul schreef op 02-03-2022 om 13:14:

[..]

Nee maakt niet uit hoor. Ik ben sowieso een beetje in paniek.

De zitting is uitgesteld. Zijn advocaat heeft corona en de rechtbank wil niet dat hij telefonisch bijstaat.

Dat is een fikse tegenvaller zeg! 

Wat vervelend weer. Wilde je nog goede moed inpraten. Je weet dus ook nog niet wanneer wel. 
Een glazen bol zou handig zijn soms. Zelfs advocaten durven geen voorspellingen te geven. Het is een blackbox. Ik ben verder ook leeg van tips voor je. Behalve hetzelfde, dat je beter kan rekenen op niks en dan valt het altijd mee. Dat hielp mij er altijd door.

Mijn ervaring van vandaag is horror. Vader is alleen verschenen. Zijn advocaat had bleek nog een keertje om uitstel gevraagd maar die vlieger ging niet op. 
Er was maar een slachtoffer vandaag en dat was vader. Totdat de rechter er ook klaar mee was. Bij alles hield ie zich van de domme. Op de vraag of hij nou wel of geen toestemming wilde geven kwam geen normaal antwoord. De raad heeft advies gegeven en vader gewaarschuwd. Bij een tweede punt waarvoor ook toestemming voor moet komen stelde de raad voor om vader daarvoor 1 week de kans te geven. Als blijkt dat er niets gebeurd zou bij de volgende procedure dat flink mee tellen.
Had niet bepaald idee dat het aankwam. Heb een uur lang vernederingen aangehoord. En zelfs na de tip van de raad kwam er weer iets achterlijks uit. Hij haalt er van alles bij waar de procedure niet over gaat. Want specifiek daarover lukt het de rechtbank al bijna niet om dat te bespreken. Alleen maar met zichzelf bezig. En als ie nu even weer meedoet dan wordt het ook geen eenhoofdig gezag.
Deze man waar ik mee te maken heb is een sadist, neemt geen verantwoordelijkheid (waar de rechter hem ook op aansprak) en mist elke vorm van zelfreflectie. Kind is afhankelijk van een ontzettend moeilijke man. Ik heb de naam van ons kind misschien 3 keer gehoord, Eppos heb ik tientallen malen in in combinatie met gruwelijke termen mogen vernemen.
Vader heeft goede hulp nodig, als iemand zelf niet wil kom je nergens.
Ik hoop dat jouw ex echt door iets in beweging komt. Je kunt van het goede uitgaan. Mijn ervaring is helaas wederom bevestigd. Doorgaan met tegenwerken tot het naadje en toneelspelen. Zelfs als een rechter en raad op een gegeven moment de grens aangeven, doorgaan met kleineren. Ik ben blij dat ik dit heb gehad en de uitspraak komt ook heel snel.

Over drie weken de zitting over gezag. Dus wie weet lopen we weer gelijk op.

Sterkte voor nu met tijd doorkomen tot je meer weet

wat Mija schrijft is bij mij ook heel herkenbaar. Ik voel me uiteindelijk ook gedwongen om naar de rechter moeten stappen, vervolgens ben ik degene die procedure moet beginnen. En zelfs voor de rechtbank doet hij zo. Want dan heeft hij controle. Controle over mij om zo te praten. Verder zie en hoor ik hem niet, omdat ik zelfs dat niet kan toelaten. Enkel bij de rechtbank zit ik in een ruimte met hem waarbij niet uit kan. Dat weet hij en zo ziek is hij van binnen, dat hij dan moet knallen want verder heeft hij geen enkele kans bij mij. 
Terwijl hij gewoon niet meewerkt om het niet meewerken. Inhoudelijk boeit het hem niet. Het gaat alleen over zijn woede en mij. 
Dus inderdaad is de les dat je doel tot oplossingen komen is. In mijn geval wil de vader waarschijnlijk ook geen oplossing. Hij krijgt negatieve aandacht en dat is aandacht. Zodra dat een patroon wordt weet je dat je er maar beter mee kunt leren leven en aan vast zit. 

"Zelfs als een rechter en raad op een gegeven moment de grens aangeven, doorgaan met kleineren."

Dit is er eentje in de categorie "ellek nadeel hep ze foordeel". Als hij zichzelf onmogelijk maakt bij de rechtbank en de Raad heb jij de zaak al grotendeels gewonnen zonder je mond open te doen. 

Wat balen dat het uitgesteld is...hopelijk krijgen jullie snel een nieuwe datum en duidelijkheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.