Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

onzeker

onzeker

19-10-2009 om 10:10

Duur rechtzaak alimentatieverlaging

Begin augustus moest mijn bezwaar tegen de alimentatieverlaging (nihilstelling) van mijn ex bij de rechtbank binnen zijn. Ik heb nog steeds niks gehoord, bijna 3 maanden verder. Hoe lang duurt dit normaal? Op zich zit ik niet op de uitspraak te wachten, maar straks moet ik al die maanden terug betalen

Wordt zoiets altijd een echte rechtzaak waarbij je voor de rechtbank moet komen of kan de rechter ook op papier uitspraak doen?

Eigenlijk stom dat een vader mag/kan zeggen dat hij geen geld heeft voor de kinderen. Als we samen waren geweest hadden we toch samen voor de kinderen moeten zorgen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

19-10-2009 om 18:17

Waarom

stel je deze vraag niet aan een advocaat?

Sancy

Sancy

19-10-2009 om 18:18

Of beter gezegd

waarom stel je deze vraag niet aan jouw advocaat?

Amen

Ik ben het geheel met Sancy eens. En ik begrijp trouwens niet helemaal in welke fase de procedure zich bevindt. Is er al een verzoek ingediend? Dan is het wachten op de zitting. Is er al een zitting geweest? Dan is het wachten op de uitspraak.

In Amsterdam doen ze er overigens absurd lang over. En stelt de rechtbank het doen van uitspraak ook doodleuk een paar keer uit (iedereen moet zich namelijk aan termijnen houden, behalve de rechter zelf. maar dat terzijde); hopelijk loopt jouw zaak ergens anders.

Maar zoals Sancy al zei: vraag het je advocaat.

Groeten,

Temet

dynastie

dynastie

21-10-2009 om 16:33

Samen

Je zegt:
"Als we samen waren geweest hadden we toch samen voor de kinderen moeten zorgen.... "

Ja, maar dan zet je dus ook samen de tering naar de nering. Nu daalt zijn inkomen en moet hij dat via de rechtbank doen, in een normale gezinssituatie doe je dat direct. En inderdaad, bel je advocaat.

onzeker

onzeker

21-10-2009 om 22:29

Goh

Daar had ik niet aan gedacht. Natuurlijk kan ik mijn advocaat bellen, maar daar heb ik momenteel even geen zin in. Was gewoon nieuwsgierig of er mensen zijn die er ervaring mee hebben hoe zoiets gaat en hoe lang het duurt.

En zijn inkomen is niet achteruit gegaan (tenminste dat heb ik nergens uit op kunnen maken). Hij dacht dat hij door de crisis minder werk zou krijgen en heeft een zielig verhaaltje over een vriendin. Bovendien rammelt zijn berekening van de advocaat aan alle kanten. En ik vind het een verschil of je verzoekt om mindering of dat je zegt dat je niks kan betalen.

Sancy

Sancy

22-10-2009 om 09:55

Vreemd

Ik ben een beetje confuus. Wat wil je nu met je posting? Je advocaat is de aangewezen persoon om je vragen over de duur en de procedure van het verzoek tot nihilstelling te beantwoorden. Die kan ook een inschatting geven over de merites van de argumenten van je exman die daaraan ten grondslag liggen.
Maar misschien wil je liever gewoon even je gevoelens en gedachten omtrent dit gebeuren van je afschrijven? Dat kan ook hoor, maar dat was niet direct wat ik uit je beginposting haalde.

onzeker

onzeker

22-10-2009 om 11:29

Sancy

Mijn vraag was helder. Hoe lang duurt zo procedure normaal. Neem aan dat dit een beetje een standaard procedure is. En als ik dat aan mijn advocaat wilde vragen had ik dat wel gedaan, maar ik was bang dat ik erg ongeduldig was als ik na 3 maanden na het insturen van een verweer al een reactie van de rechtbank verwacht.

En mijn laatste reactie was een stukje ergernis. Ik snap niet waarom vader niks zou kunnen betalen. En ik baal ervan dat hij een procedure mag/kan starten met een berekening die niet klopt en ik daardoor op kosten wordt gejaagd.

Maar ik zal mijn advocaat bellen.

Onzeker

Ik begrijp dat je ex een verzoek nihilstelling heeft gedaan, dat jij een verweer hebt ingediend en dat er nadien 3 maanden verstreken zijn zonder verder bericht van de rechtbank. Als dat klopt, dan zou ik mijn advocaat even bellen om te vragen of er nog geen zittingsdatum bekend is, en zo nee, of hij/zij dan misschien bij de rechtbank kan informeren waarom het zo lang duurt.

Het kan overigens dat dit normaal is. De rechtbank Amsterdam bijvoorbeeld heeft de hinderlijke gewoonte maanden niets van zich te laten horen en dan een oproep te sturen voor een zitting over 3 weken. Dan blijkt meestal dat éen van partijen verhinderd is en moet er uitstel worden gevraagd.
Wat je ook wel ziet is dat er al redelijk snel een zittingsdatum bekend is, maar dat die datum bijvoorbeeld dan nog 2 maanden weg ligt. Per saldo maakt dat weinig uit natuurlijk.

Op zich hoeft het dus niet vreemd te zijn dat er drie maanden na het indienen van een verweer geen zitting is gepland, maar in het algemeen zou je nu toch wel enig bericht verwachten vind ik.

Dus bel je advocaat

Groeten,

Temet

onzeker

onzeker

26-10-2009 om 13:36

Ternet

Bedankt voor je antwoord. Hier kan ik wat mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.