Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Cath

Cath

22-08-2019 om 22:12

Echtscheidingsconvenant vol met fouten

Goedendag,
Ik ben begin dit jaar gescheiden, na maanden is alles eindelijk rustig en op orde. Nu moest ik wat dingen uitzoeken in het echtscheidingsconvenant en kwam ik erachter dat de trouwdatum (verkeerd jaartal) verkeerd staat als zowel de naam van ons jongste kind (missen letters) . Daarnaast staan er nog een paar spelfouten in, tuurlijk weet ik dat ik hier zelf ook nalatig in ben geweest door het klakkeloos te tekenen. Echter vraag ik mij nu af, is dit wel rechtsgeldig ? Help!

Jan

Jan

22-08-2019 om 23:48

Ja hoor

Zolang de bedoeling maar overduidelijk is.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-08-2019 om 11:06

Oh jee

Nee, dat kan niet. Nu ben je nog getrouwd.

Eppos

Eppos

23-08-2019 om 11:40

Ik kan slecht tegen fouten in officiele documenten

Heb meermaals in beschikkingen meegemaakt. Voor mezelf wil ik dat het er goed staat. Als je t later ergens inlevert en die instantie zegt weer: ja maar volgens het convenant.... heb je dus een jaar meer of minder recht op dat en dat.

Ik weet niet door wie het document is opgesteld. Lijkt me toch een kleine moeite dat de fouten worden hersteld en dat iedereen een correcte versie opnieuw tekent.
De spelfouten maken de inhoud waarschijnlijk niet anders. Ik vind dat namen en data juist moeten zijn.

De gemeente verstrekt toch ook geen paspoort met een andere geboortedatum en naam? Ze kunnen heus zelf nazoeken dat de datum/naam op het document niet klopt. Dan nog lijkt het me zaak dat ze gewoon daarop extra goed letten als ze iets officieels printen? Heus is het een menselijke fout, die overigens ook te herstellen is.

Koffiekop

Koffiekop

23-08-2019 om 13:10

Nou

Ik zou dan toch bang zijn dat er niet alleen fouten in de spelling zitten. Blijkbaar hebben jullie er allebei niet goed naar gekeken, klopt de inhoud dan wel?
Ik vind het echt een ongelooflijke blunder van alle partijen. Fouten in zo’n belangrijk document snap ik echt niet.

Rechtsgeldig is het wel, zolang het echt duidelijk is dat het om jou en je ex gaat. En dat is geloof ik wel het geval.

juridisch secretaresse

juridisch secretaresse

23-08-2019 om 13:55

inschrijving

Als de echtscheiding ingeschreven is in het register van de burgerlijke stand waar je bent getrouwd, ben je gewoon gescheiden. (Pryne Fisher maakt een grapje, maar dat snapte je zelf ook wel.)
De afspraken in het convenant blijven gewoon geldig, ook al staan er spelfouten in.

hardnekkig misverstand

Veel mensen blijken te denken dat spel- en tikfouten etc in officiële stukken ertoe zouden leiden dat die stukken dan ook meteen niet geldig zijn. Die gedachte is bijna altijd onterecht.

Alleen als je in een dagvaarding een foute naam of geboortedatum noemt wordt het geloof ik spannnend, maar verder kan je ervan uitgaan dat - zoals Jan ook zegt - alles gewoon geldt, als de bedoeling maar duidelijk is.

Geen zorgen dus. Slordig is het wel, maar dat soort dingen gebeurt nu eenmaal.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.