Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

eenzijdig gezag aanvragen haalbaar?

Hallo allemaal.
Ik wil jullie graag het volgende voorleggen:
Mijn kinderen hebben sinds een jaar geen contact meer met vader. op een felicitatie appje bij verjaardagen na dan.
Dit was zijn eigen beslissing geweest, ik weet op dit moment niet eens waar hij woont.
Vader betaald geen alimentatie wegens te weinig inkomsten.
Met het oog op te toekomst( schoolkeuzes etc) wil ik kijken wat de mogelijkheden zijn om eenzijdig gezag aan te vragen. Stel dat 1 van de kids een behandeling moet ondergaan of toestemming voor een schoolreis moeten hebben. aanvragen van een paspoort is ook een dingetje.
Jongste kind heeft vader voor het laatst gezien in september vorig jaar, de oudste al veel langer geleden.
Mijn zorg is of mijn verzoek reëel zal zijn in de ogen van een rechter?
Wat moet ik doen om mijn "zaak"goed voor te bereiden.
Ik heb zelf het idee dat ik wacht tot september omdat er dan een jaar voorbij is, maar is dat een argument?
Ik hoor heel graag jullie mening, dan wel aanvullende vragen.

Voorsorteren

Nou hoeft het natuurlijk helemaal geen probleem te zijn dat je nog steeds gedeeld gezag hebt. Je kunt er rekening mee houden. Een rechter zal ook niet snel geneigd zijn om eenzijdig het gezag af te schaffen. Daar moeten hele goede redenen voor zijn.

Als er problemen zijn met het verkrijgen van toestemming voor bijvoorbeeld paspoort of schoolkeuze, je zult er dan ook echt wel eerst moeite voor moeten doen, dan kun je naar de rechter stappen om een besluit te laten forceren.

Pas na een paar van dat soort incidenten kun je met recht eenzijdig gezag aanvragen, want je blijft niet naar de rechter gaan.

Wat je vooral moet doen is zorgen dat je wel contact houdt met vader, of in elk geval in de gaten houdt waar hij is, zodat je tijdig beslissingen kunt overleggen met hem en hem daar wel de gelegenheid voor geeft. Het is natuurlijk wel de vader.

Vaak wordt er overigens vanuit gegaan dat jou toestemming voldoende is en vraagt men niet eens om de handtekening van vader, al is dat vereist.

V@@s

V@@s

25-01-2019 om 14:59

tja

Meestal wordt gewoon impliciet toestemming van de andere ouder verondersteld. Twee handtekeningen zijn vaak helemaal niet nodig.

Uitzondering daarop is een paspoort, maar is dat echt nodig? Zijn kinderen ouder dan 12 kan een ID kaart zonder toestemming van ouders aangevraagd worden.

Lijkt meer een vraag voor een advocaat

We kunnen wel een individuele mening erop loslaten maar eigenlijk begrijp ik heel goed waarom TS geen gedeeld gezag wil. Vader is uitgecheckt, en neemt niet de moeite om aanwezig te zijn in het leven van zijn kinderen. Een appje per jaar, echt, en dan nog steeds zijn toestemming moeten vragen voor sommige beslissingen.
Mom1977@, vraag het een advocaat.
Sini

Sini

Het 'geen kontakt hebben' is nu een jaar, wat zou eraan vooraf zijn gegaan? Verder lijken er meer problemen bij vader (waar woont hij, geen inkomen). Zijn die problemen tijdelijk of is het inderdaad een keuze van vader om niet meer aanwezig te zijn in het leven van de kinderen?
Eenzijdig ouderlijk gezag aanvragen zal ongetwijfeld ook bij vader op het bordje komen. Het kan zijn dat het boosheid met zich meebrengt, of eventuele psychische problemen verergert.
En dat om iets op te lossen in situaties die zich mogelijk zouden kunnen doen voorkomen. Er zijn op dat moment ook andere middelen om dat aan te pakken. Vervangende toestemming vragen bijvoorbeeld. Als dat vaak moet en lastig wordt kun je altijd nog vragen om hem uit de ouderlijke macht te ontzetten. Dan is het een praktische oplossing voor een praktisch probleem. Nu lijkt het toch meer op een straf voor kwalijk gedrag.

Tsjor

ook zo

ook zo

27-01-2019 om 12:43

mijn ervaring

Mijn ex was ook niet aanwezig, dat kwam voornamelijk doordat hij gedetineerd was. Toch was dat voor de rechter geen reden om hem uit de ouderlijke macht te zetten. Hij had ons kind niet mishandeld of misbruikt en daarom geen gevaar voor het kind, aldus de rechter.
Dat betekende dat ik voor het aanvragen van een paspoort en het ondertekenen van het toestemmingsformulier waarmee ik over de grens kon met kind, naar de Bijlmerbajes moest. Dat was dan blijkbaar mijn straf voor het krijgen van een kind met deze man (die pas crimineel werd na onze scheiding).

Mom1977@

Mom1977@

27-01-2019 om 12:47 Topicstarter

aanvulling

we hebben een geschiedenis van huiselijk geweld.
De oudste heeft zelf besloten geen contact meer te willen, vader ging daar in mee.
De jongste is nog een tijdje geweest tot ik moest ingrijpen wegens de onveiligheid bij vader thuis. Dit overigens in overleg met de hulpverlening.
Ik handel enkel met de veiligheid van de kinderen in gedachten. Mss ben ik ook wel een doom denker met 'stel nu dat".
Stel dat kind naar het ziekenhuis moet, wordt vader erbij gehaald en herhaald de geschiedenis zich. Al eerder beveiliging bij het bed van een van de kinderen gehad bij een ziekenhuis opname.
Ik zie wel wat er gaat gebeuren. Vervangende toestemming is inderdaad een optie.
dank voor het meedenken.

AnneJ heeft gelijk

Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar AnneJ beschrijft de situatie heel goed. Uitgangspunt is gezamenlijk gezag, en dat blijft zo, tenzij heel duidelijk is dat het in de praktijk niet werkt. Een keertje moeizaam contact is daarvoor niet genoeg.

Zorg wel dat als er iets geregeld moet worden (zoals een paspoort oid), je daar ruim van tevoren contact met vader over opneemt, zodat je de tijd hebt om te zien of hij reageert, en hoe, en de tijd hebt om zo nodig in dat individuele geval vervangende toestemming bij de rechter te vragen. Regel dat soort dingen bij voorkeur per app of e-mail, dan heb je meteen alles op schrift. Misschien werkt hij gewoon mee - of in elk geval niet tegen - en dan hoef je geen toestanden aan te gaan.

Tsjor heeft ook een punt. Er is op dit moment nog geen probleem. Als je in die situatie een procedure zou beginnen om alleen het gezag aan te vragen, leidt dat vermoedelijk alleen maar tot negatieve reacties van zijn kant.

Nu nog niets doen dus, proberen alles netjes in overleg met hem te regelen, e.e.a. zoveel mogelijk per app of mail zodat je alles op schrift hebt voor het geval dat, en als er in de praktijk echt serieuze problemen zouden ontstaan kan je altijd nog een zaak beginnen.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.