Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 12:30

Eenzijdig opstarten scheiding

Wie heeft er ervaring met het eenzijdig opstarten van een scheiding. Ik overweeg om diverse redenen om dit te gaan doen maar kan niet goed inschatten wat de consequenties hiervan zijn (kosten, boosheid, hoelang zoiets gaat duren) en hoor graag de ervaring van iemand die dit ook heeft gedaan.

groet, San

Sandrap

Ik heb zelf geen ervaring met echtscheiding (al was het maar omdat ik nooit getrouwd ben) maar wel beroepshalve.

Ik snap de vraag niet helemaal. Jij wilt scheiden, begrijp ik. Heb je dat al aan je partner verteld? Wat was de reactie?

Wat betreft de vragen die je opwerpt is helaas het enige juiste antwoord: dat hangt ervan af. Hoe moeilijker je ex doet (en trouwens ook hoe moeilijker jij doet ), hoe langer het duurt, hoe meer het kost, en hoe meer boosheid. Maar het maakt daarbij niet per se uit of jij de procedure in je eentje start of dat jullie een gezamenlijk verzoek tot echtscheiding indienen. De hele gang van zaken eromheen is veel belangrijker.

Wel heb ik een waarschuwing voor wat betreft de kosten. Als jij een laag of geen inkomen hebt kom je nu nog op basis van je eigen (gebrek aan)inkomen in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp (een 'toevoeging') als je een echtscheidingsprocedure start. Dan hoef je de advocaatkosten niet helemaal zelf te betalen.
Er zijn plannen om dat systeem te veranderen en bij echtscheidingstoevoegingen niet meer uit te gaan van het individuele inkomen, maar van het gezinsinkomen, wat betekent dat heel veel mensen geen toevoeging meer zullen krijgen.

Nu is het de vraag of die regeling daadwerkelijk wordt ingevoerd, maar in deze tijd van bot bezuinigen weet je het nooit, het kan dus aantrekkelijk zijn om niet al te lang met die scheiding te wachten als je een advocaat op toevoegbasis wilt.

Maar de eerste vraag is: wat vindt je partner van dit alles? En wat voor type is het? Want dat, meer dan procedurele dingen, is belangrijk voor de antwoorden op je vragen.

Groeten,

Temet

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 16:28

Temet

Hier wat meer informatie:

De beslissing om te scheiden is anderhalf jaar geleden samen genomen, wel op mijn initiatief. Plan was om alles in goed overleg met mediator/advocaat af te ronden.

Nu, anderhalf jaar later zijn we geen stap verder. De afspraak bij de mediator is nog steeds niet gemaakt (ik besef dat dit moeilijk te begrijpen is maar ivm herkenbaarheid kan ik hier niet al te veel over kwijt). Er is op papier nog geen enkele afspraak gemaakt. Omdat ik me financieel net kan bedruipen heb ik het maar even zo gelaten (veel boosheid van zijn kant omdat scheiding niet zijn keus was). Ik ben er nu klaar voor om de scheiding in werking te zetten, er is inmiddels ook bij hem een nieuwe partner in het spel en het is tijd om door te gaan. Bij ieder initiatief wat ik neem tot het maken van een afspraak bij een mediator heeft hij wel een excuus om dit nog niet te willen. Hier ben ik een beetje klaar mee en wil de druk wat opvoeren.

Meteen een eenzijdige scheiding in gang zetten is mijn laatste redmiddel maar ben we wel alvast een beetje aan het voorbereiden. Dus mocht je tips hebben: graag! Alvast bedankt.

amk

amk

15-08-2013 om 16:58

Tja

dan ga je niet eerst naar een mediator maar zoek je een advocaat mediator. Kan hij erbij aansluiten of alsnog besluiten zelf een advocaat te zoeken.

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 18:20

Amk

De mediator waar we in eerste instantie naar toe zouden gaan, en waar ik nog steeds naartoe wil is tevens advocaat. Ik denk ook dat we er op die manier uit kunnen komen maar dan moet ik ex wel mee krijgen en dat lukt helaas niet.

Zelf doen

http://www.echtscheiding.net/convenant/
Ik heb hier zelf een echtscheidingsconvenant ingevuld. Zo realistisch mogelijk en harmonieus mogelijk. Alleen waar we niet uitkwamen, de omgangsregeling, zijn we voor naar de rechter geweest. Maar het scheelt een hoop tijd en advocatenkosten als dat alvast gedaan is.
Je kunt het invullen en over de email naar je a.s. ex sturen zodat hij commentaar kan geven en jullie zaken kunnen wijzigen.
Denk er ook aan dat je de pensioenen wil scheiden en dat je dat expliciet in het convenant zet. Hoewel ik dat aangegeven had bij onze advocaat heb ik er niet voldoende op toegezien dat het er uiteindelijk ook in gekomen is. Terwijl ik het wel zelf geformuleerd had.

Sandrap

Heeft je ex al een afspraak met die mediator gehad, is die mediator ook zijn mediator? Zo nee, dan gewoon bij die advocaat blijven en vragen dat hij/zij jou als cliënt neemt. Wat amk zegt klopt: je ex kan dan aanhaken zolang hij het eens is met de gang van zaken, is hij het niet meer eens dan moet hij zelf iemand zoeken. Jij bent dan verder niet meer van hem afhankelijk.

Je advocaat kan niet als mediator voor éen partij optreden, maar wel als advocaat. Ik zou dat ook vragen, hij/zij kent jou en je zaak nu toch al, dat spaart weer tijd en energie. Tenzij je advocaat alleen mediationzaken doet en niet als partijadvocaat wil optreden, dan moet je een ander zoeken.

Ik zou wel stappen zetten nu, hij heeft lang genoeg de tijd gehad om aan het idee te wennen, kennelijk wil hij zelf niet iets doen, dat is dan vervelend maar dan moet je zelf maar verder. Nu gijzelt hij je als het ware met zijn houding van in theorie wel, in de praktijk niet meewerken.

Sterkte ermee

Temet

Overigens

"De beslissing om te scheiden is anderhalf jaar geleden samen genomen, wel op mijn initiatief "

Misschien dat hij het zelf ook gelooft, maar volgens mij heb jij besloten te scheiden en heeft hij zich er noodgedwongen maar bij neergelegd. Maar zijn beslissing is het kennelijk niet, anders zou hij zelf ook wel wat actiever zijn. Hij wil deze scheiding niet. En kennelijk heeft hij ook geen praktische nadelen van de situatie nu, dus die kan wat hem betreft wel voortduren.

Kan je niet om een financiële bijdrage vragen? Misschien wordt hij daar wat actiever van.

Groeten,

Temet

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 20:05

Mediator

Er is nog nooit een afspraak met een mediator/advocaat geweest. We hebben destijds een naam doorgekregen waarmee we een afspraak zouden maken. Dit is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd terwijl dit wel de intentie steeds is geweest.
Nu hij dus al een tijdje een nieuwe partner heeft en ik me naar mijn mening heel afwachtend heb opgesteld (deels ook uit schuldgevoel) wil ik gewoon doorpakken nu. Zoals Temet schreef heeft hij geen praktische nadelen van de situatie nu. Financiele bijdrage is lastig: we hebben volledig co-ouderschap en hij doet de grote uitgaven als schoolgeld, lidmaatschappen sportverenigingen e.d. Dat vind hij genoeg. Maar er staat niets hierover op papier en dat wil ik nu graag geregeld hebben.

Aangezien er in anderhalf jaar helemaal niets van de grond is gekomen (deels ook mijn fout want ik wilde de lieve vrede bewaren) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik me actiever moet gaan opstellen.

Nogmaals, eenzijdig een scheiding aanvragen is echt het allerlaatste wat ik zou willen, maar ik zie even niet meer in hoe ik het anders moet aanpakken.....

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 20:06

Annej

Bedankt voor de link, ik ga er naar kijken.

Vic

Vic

15-08-2013 om 20:32

Koe bij de horens vatten

Ik zou gewoon aan ex mededelen dat je een afspraak gaat maken met die mediator en vragen welke dagen hij kan. Verder kun je online voorbeeld convenanten vinden en die alvast zoveel mogelijk invullen. Je kunt daarin de afspraken verwerken die jullie nu al hebben, als je het daar mee eens bent. Voor evt alimentatie zou ik wel uitgaan van de standaard berekening. Vziw is die met ingang van dit jaar aangepast voor co-ouderschapgevallen.
Het is helemaal niet vreemd dat je dit geregeld wilt hebben en formeel los wilt zijn van je ex, helemaal als jullie alweer bezig zijn met het opbouwen van je verdere leven.

annaatje

annaatje

15-08-2013 om 22:52

Hier, kun je voorwerk doen

Hierbij de actielijst die ik van de mediator kreeg die ons door de scheiding heen heeft geholpen.

Volledige personalia ontvangen van man/vrouw (incl. kinderen)
Naam, Voornamen, Geb. plaats, Geb. datum, Telefoonnummer, Emailadres

Gegevens samenlevingsvorm.
Datum en plaats van huwelijk of geregistreerd partnerschap.
Huwelijkse voorwaarden indien van toepassing.

Administratieve zaken:

Kopieën van :
•Huwelijksvoorwaarden
•Eigendomsakte van aanschaf huis
•Hypotheekgegevens en hypotheekakte
•Jaaropgave hypotheek (2011/2012)
•WOZ waarde van de woning (2011/2012)
•Saldo eventueel gekoppelde spaar(beleggings)polis
•Salarisstroken en jaaropgaven van beiden (2010 en 2011)
•Pensioengegevens van beiden
•Gegevens spaarplan
•Gegevens spaarloonregeling
•Gegevens lijfrenteregeling
•Nummers, saldi bank- en spaarrekeningen
•Gegevens verzekeringen (ziektekosten, auto, huis etc)
•Gegevens uitvaartverzekering
•Gegevens eventuele schulden
•Gegevens doorlopend krediet
•Testamenten
•Eventuele schenkingen
•Merk, type, kentekens van te verdelen auto’s, caravans e.d.
•Legitimatiebewijs (paspoort) van jullie beiden.
•Originele uittreksels uit de geboorteregisters van de Burgelijke Stand (geboorteplaats van de kinderen)
•Origineel uittreksel uit het huwelijksregister van de Burgerlijke Stand(gemeente huwelijk)

Dit hebben we bij het tweede gesprek ingeleverd. Daarna zijn nog zaken als ouderschapsplan, pensioenverdeling, partner/kinderalimentatie enz aan de orde geweest. Met 6 gesprekken (kan iets korter maar wij hebben rustig aan gedaan en alles goed overdacht) ben je daar klaar en wordt het advocatenwerk (akte van berusting, inschrijving burgerlijke stand). Hier dan wel een andere situatie, maar misschien kun jij met die actielijst voorwerk doen, dat scheelt je straks weer.

Financiele bijdrage

Financiele bijdrage is lastig: we hebben volledig co-ouderschap en hij doet de grote uitgaven als schoolgeld, lidmaatschappen sportverenigingen e.d. Dat vind hij genoeg. Maar er staat niets hierover op papier en dat wil ik nu graag geregeld hebben.
Ik zou een financiele paragraaf maken waarin je precies beschrijft hoe de situatie nu is en wat je ex betaald en wat jij betaald. Onder voortzetting van die situatie. Geld vragen klinkt makkelijker maar is het niet, het kan nogal wat weerstand oproepen.

SandraP

SandraP

16-08-2013 om 07:05

Voorlopige voorziening

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Vannacht veel liggen nadenken en bedacht me ineens of het wellicht een idee is om bij de rechtbank een voorlopige voorziening aan te vragen, als tussenstap.
Ik lees dat je dit via een advocaat moet regelen. Is dit lastig/moeilijk/gaat dit snel? Of geeft dit net zoveel 'gedoe' en kan ik dan net zo goed eenzijdig die scheiding aanvragen?

Sandra

Een voorlopige voorziening (hierna: vovo) is een voorlopige regeling voor de duur van de echtscheidingsprocedure. Een verzoek vovo moet door een advocaat worden ingediend, en als er een uitspraak is gedaan moet de echtscheidingsprocedure daarna binnen een bepaalde tijd (ik meen 6 weken maar dat weet ik niet meer uit mijn hoofd, kan ook 3 maanden zijn) worden gestart, anders vervallen de voorlopige voorzieningen.

Een verzoek vovo wordt, als partijen het niet eens zijn, behandeld op een zitting die als twee druppels water lijkt op een zitting (als die er komt) in een echtscheidingszaak

Dus ja, je kan dan net zo goed gewoon de echtscheidingsprocedure starten. Voor eventueel kwaad bloed maakt het niks uit.

Ik zou ex berichten dat je op korte termijn een afspraak met een advocaat maakt en dat als hij meewil hij door moet geven op welke dagen in de komende 3 weken hij niet kan. Daarna maak je de afspraak en stel je hem in kennis. Mag ie kiezen wat ie doet.

En wat betreft de gegevens die je mee moet nemen: vergeet jullie beider sofinummers niet. Als je op toevoeging procedeert (zie voor meer uitleg www.rvr.org) dan heb je die zeker nodig, maar ze zijn ook handig omdat de rechtbank de GBA-gegevens zelf kan opvragen adhv die nummers en dan hoeft je advocaat niet op jouw kosten GBA-uittreksels op te vragen (kost naast geld ook tijd).

Groeten,

Temet

Ik heb het gedaan

Het is wel al meer dan 10 jaar geleden, maar ik zat in ongeveer dezelfde situatie. Alleen ging mijn ex steeds meer drinken en werd hij agressief als hij dronken was. Ik wilde hem op een dag dus echt het huis uit hebben. Wat ik heb gedaan: hem rustig medegedeeld dat ik een afspraak had met een advocaat en dat ik de scheiding in gang zou zetten. Hem geadviseerd ook een advocaat te nemen (wat hij niet deed in eerste instantie). Mediation was in ons geval niet handig, hij was namelijk standaard overal tegen.
Mijn advocaat heeft voorlopige voorzieningen aangevraagd, die via de deurwaarder bij ex terecht kwamen, gewoon in ons huis. Hij was echt laaiend, vooral omdat er in het verzoekschrift stond dat ik wilde dat hij het huis zou moeten verlaten, desnoods 'met behulp van de sterke arm van justitie en politie'. Dat was een standaard zin, maar het heeft aardig wat gebroken servies opgeleverd bij ons thuis. En het zorgde er in ieder geval voor dat ex een advocaat nam.
De voorlopige voorzieningen zijn uitgesproken en ex is vertrokken. Er was ook een omgangsregeling vastgelegd en een financiële regeling. Ik heb de advocaatkosten wel zelf moeten betalen allemaal, maar ik had gelukkig een prima baan.
Vervolgens heeft het nog bijna een jaar geduurd voordat de echtscheiding was uitgesproken, want ex vocht alles aan. Zijn advocaat was alleen minder efficiënt en duurder dan de mijne (sjiek pand met veel personeel) dus op een gegeven moment kreeg hij genoeg van alle rekeningen. Hij heeft nog wel het hele dorp opgestookt met zielige verhalen dat ik al zijn geld en zijn kind had afgepakt. Dat vond ik in die tijd wel naar, maar ach, met de jaren slijt alles weer een beetje en mensen die hem op zijn blauwe ogen geloven moeten het dan zelf maar weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.