Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

SandraP

SandraP

15-08-2013 om 12:30

Eenzijdig opstarten scheiding

Wie heeft er ervaring met het eenzijdig opstarten van een scheiding. Ik overweeg om diverse redenen om dit te gaan doen maar kan niet goed inschatten wat de consequenties hiervan zijn (kosten, boosheid, hoelang zoiets gaat duren) en hoor graag de ervaring van iemand die dit ook heeft gedaan.

groet, San

Sandrap

Ik heb zelf geen ervaring met echtscheiding (al was het maar omdat ik nooit getrouwd ben) maar wel beroepshalve.

Ik snap de vraag niet helemaal. Jij wilt scheiden, begrijp ik. Heb je dat al aan je partner verteld? Wat was de reactie?

Wat betreft de vragen die je opwerpt is helaas het enige juiste antwoord: dat hangt ervan af. Hoe moeilijker je ex doet (en trouwens ook hoe moeilijker jij doet ), hoe langer het duurt, hoe meer het kost, en hoe meer boosheid. Maar het maakt daarbij niet per se uit of jij de procedure in je eentje start of dat jullie een gezamenlijk verzoek tot echtscheiding indienen. De hele gang van zaken eromheen is veel belangrijker.

Wel heb ik een waarschuwing voor wat betreft de kosten. Als jij een laag of geen inkomen hebt kom je nu nog op basis van je eigen (gebrek aan)inkomen in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp (een 'toevoeging') als je een echtscheidingsprocedure start. Dan hoef je de advocaatkosten niet helemaal zelf te betalen.
Er zijn plannen om dat systeem te veranderen en bij echtscheidingstoevoegingen niet meer uit te gaan van het individuele inkomen, maar van het gezinsinkomen, wat betekent dat heel veel mensen geen toevoeging meer zullen krijgen.

Nu is het de vraag of die regeling daadwerkelijk wordt ingevoerd, maar in deze tijd van bot bezuinigen weet je het nooit, het kan dus aantrekkelijk zijn om niet al te lang met die scheiding te wachten als je een advocaat op toevoegbasis wilt.