Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Koosje

Koosje

28-08-2013 om 09:36

'eenzijdige' scheiding, hoe werkt dat?

Dag allemaal,

Advies gevraagd voor mijn vriendin.Haar man heeft een paar weken geleden voor haar out of the blue gezegd dat hij na 15 jaar wil scheiden. Ze hebben 1 zoon van 13, zij heeft WAO-uitkering, hij is kostwinner. Ze hebben een kleine koopflat, die hij na de scheiding waarschijnlijk net alleen kan blijven betalen. Man heeft in zijn hoofd dat vriendin nu snel huurflatje gaat zoeken en wil haar bij alles helpen, wil scheiding graag in goed onderling overleg regelen, ook voor hun zoon.

Alleen...vriendin houdt nog heel veel van man en wil absoluut niet scheiden en is op dit moment ook niet van plan om iets te ondernemen. Intussen wonen ze nog steeds met z'n 3-en maar slapen apart, praten weinig tot niet met elkaar behalve over praktische zaken. Vriendin doet lief en aardig en van alles om man ter wille te zijn in de hoop dat hij zich nog bedenkt..Maar heeft van de week wel tegen hem gezegd dat ze niet wil scheiden en dus ook geen andere woonruimte oid gaat zoeken of iets anders gaat ondernemen.
Weet iemand hoe het nu in zijn werk gaat als hij eenzijdig de scheiding door wil gaan zetten ? Iemand ervaringen of tips wat zij het beste kan doen ?

vast erg bedankt,
Koosje

Even zoeken

Even zoeken

28-08-2013 om 15:28

Sandrap

Hoi, niet lang geleden stelde ik deze vraag in deze rubriek, maar dan vanuit mijn oogpunt, dus ik als aanvrager van een eenzijdige scheiding.

Wie weet kun je hier wat tips terugvinden?

SandraP

SandraP

28-08-2013 om 15:29

Even zoeken

Naam en titel dus omgedraaid

Sandra p

En hoe staat het er bij jou voor, als ik vragen mag?

groeten,

Temet

Koosje

Hoe beroerd het voor je vriendin ook is, ze zal toch wel zelf hulp in moeten roepen. Haar man wil scheiden, en dat kan-ie doen, of ze nou meewerkt of niet. Als ze niet zelf een plan trekt loopt ze het risico dat alles haar overkomt en dat alles geregeld wordt op de manier die haar man voorstelt. In het slechtste geval zorgt man erg goed voor zichzelf en slecht voor haar. In het beste geval probeert hij wel rekening met haar te houden in hoe alles geregeld wordt maar zal je altijd zien dat er toch dingen anders gaan dan wanneer ze zelf wat had gedaan.

Kortom: als ze invloed wil uitoefenen op het verloop van een en ander zal ze toch zelf aan de bak moeten. Ze doet er goed aan in elk geval iemand in te schakelen die haar van goed advies kan dienen. Een advocaat ligt voor de hand, maar is misschien nu nog niet nodig; Aan de andere kant, als ze in aanmerking komt voor gefinancierde rechtshulp (toevoeging, zie www.rvr.org) kan ze het misschien net zo goed wel nu meteen doen, wwant de kans is groot dat het uiteindelijk toch moet.

Maar, belangrijker: ze moet onder ogen zien dat die scheiding er komt, en bedenken hoe ze dingen geregeld wil hebben. Of alles wat ze wil, ook kan, is een tweede, maar ze moet in elk geval beginnen met haar gedachten te bepalen. Helaas is het zo dat degene die niet het initiatief tot de scheiding neemt altijd een enorme achterstand heeft, de ander heeft het denkwerk al gedaan.

Groeten,

Temet

SandraP

SandraP

29-08-2013 om 15:36

Temet

We zijn in gesprek. Ex wil mij een in zijn ogen redelijk financieel voorstel doen. Dit heb ik nog niet gekregen.
Als ik dit in handen heb ga ik kijken wat mijn volgende stap is, dan ga ik kijken hoe fair dit voorstel is.
Hij wil nog steeds niet mee naar een mediator.
Stapje voor stapje dus.

Sandra

Gelet op wat je eerder beschreef zou ik m geloof ik wel termijnen stellen mbt voorstellen en door hem te zetten stappen. Anders komt er weer niks van.

Sterkte ermee

Temet

Sandrap

'... dan ga ik kijken hoe fair dit voorstel is.' Ik ben wel benieuwd hoe je dat gaat wegen. Waar haal je de criteria voor 'fair' vandaan?

Om het heel even anders te schetsen: indertijd is de berekening bij ons door een boekhouder gedaan, volgens bepaalde vaststaande normen. Dan blijft er nog wel wat onduidelijkheid over, omdat het ene gezin soms met specifieke zaken zit. En dat moet je dan wel nog met elkaar regelen. Maar de basis was een berekening die gewoon voorlag.

Ik ben heel erg blij dat het bij ons zo gegaan is. Dan hoef je elkaar niet te bestrijden op 'fair', kun je niet het gevoel hebben dat de een de ander het vel over de oren haalt, of de ander niets gunt, of ga je met zwaar geschut strijden: het belang van de kinderen.

Wat is tot nu toe heb gezien is, dat de zelfgefabriceerde regelingen veel meer spanningen opleveren dan wat er gewoon werd voorgelegd.

Maar goed, je man wil niet naar een mediator. Wellicht kun je zelf ook een plan maken en dan twee plannen naast elkaar legt, waarbij je samen bespreekt wat ieder onder 'fair' verstaat.

Tsjor

SandraP

SandraP

01-09-2013 om 21:36

Tsjor

Dat is ook wat ik van plan ben, zelf een plan maken.
Ik ben dus nu aan het uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen. Ik kwam uit bij het LBIO, daar kan je een berekening laten maken. Ik hoop dat ik die berekening als fair kan beschouwen? Iemand ervaring hiermee?

Verschillende manieren

Die van het LBIO ken ik niet, die van de echtscheidingswijzer lijkt mij nogal grof. Ik vond deze: http://www.scheidingsinformatie.nl/scheidingsprocedures/extra/online-alimentatie-berekenen/berekening-kinderalimentatie
Daar wordt in elk geval rekening gehouden met woonlasten en ziektekosten van beiden. En die is gratis. Je kunt het proberen, kijken welke indicatie eruit komt. Nog prettiger zou het zijn als jullie overeen kunnen komen om een onafhankelijk iemand de berekeningen te laten doen, zodat je daar verder geen gedoe over krijgt.

Tsjor

informatie

Beste Koosje,

Als je er nog steeds behoefte aan hebt, dan kan ik jou wel wat uitleg
geven over hoe een eenzijdige echtscheiding in zijn werking gaat.
Vanuit mijn werkzaamheden als advocaat heb ik daar alle ervaring mee.

Groet,

Linda Rijsdam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.