Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Morgana Fata

Morgana Fata

13-06-2009 om 23:53

Eerste keer advocaat

Nu de bevalling en de verhuizing achter de rug is, wordt het tijd om verdere stappen te ondernemen. Het daadwerkelijk scheiden.
Van de week heb ik de eerste afspraak bij de advocaat en nu wil ik goed beslagen ten ijs komen. Wat moet ik voorbereiden? Het lijkt me dat de beste man een behoefte en een draagkrachtberekening moet maken voor zowel kinder als partner allimentatie. Daarnaast kan hij me waarschijnlijk voorlichten over de mogelijkheden met ons koophuis. Zijn er verder nog zaken? Ook overige tips zijn van harte welkom
Groetjes, Morgana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-06-2009 om 11:28

Bevoegd

Ik herinner me vaag, dat jullie niet in Nederland woonden. Dan is de eerste nare vraag: Welke rechtbank is er bevoegd.... Als je advocaat op dit punt begint te mompelen, zou ik een andere gaan zoeken.

Verder; een advocaat die jou voorlicht, kost je klauwen met geld -dus al het werk dat jij al hebt gedaan, is mooi bespaard.

"Daarnaast kan hij me waarschijnlijk voorlichten over de mogelijkheden met ons koophuis."
Het aantal opties is beperkt: Jij koopt het huis van hem, hij koopt het van jou, of jullie verkopen het aan een derde -meer smaken zijn er niet

gescheiden met kids:
"Spreek over de kinderen niet alleen maar dingen af die met de directe toekomst te maken hebben maar ook over hun studie bijvoorbeeld."
Ja, maar wees verder realistisch over de houdbaarheid van dit soort afspraken, je kunt niet alles overzien van wat er de komende 21 jaar zal gebeuren. Afspraken over kinderen van boven de 21 zijn bovendien dubieus omdat er gene onderhoudsplicht meer is, en jij als moeder dan geen partij meer bent: het is dan iets tussen vader en kind.

Neem mee naar de afspraak

ik ga nu even uit van de Nederlandse situatie, ik weet niet waar je woont maar pas het onderstaande boodschappenlijstje naar behoefte aan.

Ik zou meenemen naar de afspraak, voor zover mogelijk
- huwelijksboekje of -akte,
- volledige naam- en adresgegevens van man, vrouw, en kinderen, plus hun geboortedata en geboorteplaats('duh!' zeg je nu, maar ik heb nogal wat mensen gezien - vooral mannen - die de volledige namen of geboortedata van hun kinderen niet konden reproduceren).
- laatste loonstrook en jaaropgave van beide partners
- recent overzicht van de resterende hypotheekschuld en de te betalen rente
- overzicht van overige schulden
- overzicht van bijzondere vaste uitgaven (in NL zijn voor een alimentatieberekening de kosten van gas, licht, en eten niet van belang, dat kan in het buitenland anders zijn)

Sterkte ermee

Temet

Uittreksels

Voor het indienen van een echtscheidingsverzoek zijn uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie nodig. Advocaten kunnen die opvragen, maar berekenen dan de tijd die dat kost door aan de client (naast de kosten van de uittreksels). Zelf doen dus, dat scheelt al snel tientjes. Je hebt nodig: uittreksels GBA van jezelf je ex (in de respectievelijke woonplaatsen), afschrift huwelijksakte (in de gemeente waar je bent getrouwd) en afschrift geboorteakte van ieder kind (in de geboorteplaatsen). Verder is handig: financiële gegevens als hypotheekakte, leningen, pensioenen enz. Hierboven zei al iemand dat de kinderalimentatie moet doorlopen zolang een kind studeert. Bedenk bij de berekening ook dat kleine kinderen kosten met zich meebrengen als zwemles en clubjes, maar ook het vervoer heen en terug. Als je ex al een advocaat heeft, is het handig de gegevens van die advocaat te kunnen ophoesten, anders gaat de eerste brief naar je ex en als de jouwe is zoals de mijne, dan gooit hij de brief in een hoek en negeert hij hem tot er daadwerkelijk iets van de rechtbank komt. Heel tijdrovend, een simpele scheiding heeft me een jaar gekost.

Morgana Fata

Morgana Fata

18-06-2009 om 07:43

Dank en nog wat vragen.

Erg bedankt voor jullie berichtjes. Ik kwam redelijk beslagen ten ijs bij het eerste gesprek. Waaruit dan ook meteen bleek dat het een en ander niet zo eenvoudig is als het mij leek.
Mijn ex heeft zijn inkomen omlaag gebracht en daardoor is er uiteraard veel minder (geen) ruimte voor kinderalimentatie. Volgens de advocaat mag dat niet zomaar, maar ja, voor dat zoiets uitgevochten is... Iemand wel eens met dat bijltje gehakt? En in de tussentijd? Mag hij zomaar stoppen met betalen omdat hij meent geen draagkracht meer te hebben?

Fijne man!

Nee, dat mag niet, maar op dit moment houdt niemand hem tegen. Je advocaat moet als de donder voorlopige voorzieningen regelen bij de rechtbank. Daarin moet hij (zij?) aannemelijk maken dat je ex genoeg kan verdienen om te betalen: hij heeft immers altijd zoveel verdiend. De rechtbank velt een oordeel en dan heb je een beschikking Voorlopige Voorzieningen, waarmee je het geld kunt innen via het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) of desnoods met een deurwaarder. Die beschikking blijft geldig tot de hele procedure is afgehandeld.
Daarna kan het grote vechten beginnen. Hoe meer financiele stukken je van hem hebt over de vettere jaren, waarin zijn inkomen nog niet zo laag was, hoe beter. Want het is wel erg toevallig dat hij altijd zoveel heeft verdiend, maar nu jullie uit elkaar zijn ineens niet meer.
Toch moet je je afvragen hoeveel dat gevecht je waard is. Mijn ex deed precies hetzelfde: hij heeft zelfs twee keer een baan opgezegd toen het LBIO kwam aankloppen. Het was dus altijd onzeker of er geld binnenkwam en hoeveel dat zou zijn, al had ik een beschikking van de rechtbank in mijn handen. Ik heb op een dag besloten dat ik geen zin meer had in die stress: ik ben meer gaan werken, goedkoper gaan wonen en heb hem in zijn sop laten gaarkoken. Inmiddels is dochter 11 en heb ik sinds haar vierde geen cent meer gezien.
Ik heb jaren op een advocatenkantoor gewerkt en heb daar gezien dat als een man ECHT niet wil betalen, hij er in 90% van de gevallen mee wegkomt. Echte die-hard wanbetalers boeit het ook niet of ze hun baan moeten opzeggen. Mijn ex heeft een florerend, maar zwart bedrijfje in de IT. Hij heeft een halve ton schuld maar loopt altijd met genoeg cash op zak. Dat is niet aan te tonen en dus valt er officieel niets te halen. Voor de lol heb ik een keer beslag laten leggen op zijn spullen, daar is toen 3000 euro uit gekomen. Vervolgens heb ik daar drie maanden last van gehad omdat hij midden in de nacht stond te dreigen en te schelden (tot de buurman er met een paar rake klappen een einde aan maakte).
Ik weet niet precies hoe jouw situatie is, ik dacht dat jij ook nog een kleine baby hebt, toch? Het was bij mij hard werken, maar ik had niet de stress dat ik de vaste lasten niet kon ophoesten als ex weer eens niet over de brug kwam. En dan hoefde hij alleen maar kinderalimentatie te betalen. Je kunt zelf het beste inschatten tot hoever je ex wil gaan. Fijne man!
Ik wens je veel succes.

Mijn 2 centen

Stoepkrijt heeft voor zover ik kan overzien helemaal gelijk. Als je man er echt een is van het uiterst hardnekkige soort dan kan hij het zo spelen dat hij niets betaalt. Maar ik zou toch eerst maar, zoals zij aanraadt, die voorlopige voorzieningen (is het toch een Nederlandse zaak?) proberen te regelen, hopelijk helpt het wel. Als hem duidelijk wordt dat een alimentatieverplichting niet verdwijnt als hij zelf zijn inkomen laat verlagen dan komt het hopelijk toch nog enigszins goed.

Is je man in loondienst of is hij zelfstandige? Loondienst is iha gunstiger, in dit soort zaken.

Heel veel sterkte ermee

Temet

Morgana Fata

Morgana Fata

24-06-2009 om 10:22

Advocaat

Na enig wikken en wegen heb ik ex voorgesteld de rechter maar te laten beslissen. Met andere woorden, als jij niet betaald, moet ik wel naar de rechter. Ja, een heel goed idee vond hij. Blijkbaar denkt hij dat hij in zijn recht staat. Tot op zekere hoogte ben ik daar ook bang voor. Hij heeft nl. ouderschapsverlof opgenomen om voor de kinderen te kunnen zorgen. Dit was niet nodig, want ik ben gewoon thuis op die momenten, ook heeft hij veel meer uren opgenomen dan noodzakelijk, maar goed, misschien trapt de rechter erin. Dus de advocaat gebeld en maar een begin gemaakt. Die dacht blijkbaar wel een punt te kunnen maken. Hij zal de gelegenheid wel meteen aangrijpen om tijd met de baby te claimen. Zal de rechter daar dan in 1 keer over beslissen? Of kan het een los staan van het ander?

Ps.: We vallen geheel onder nederlands recht, dat scheelt alweer. Alleen de hypotheek loopt in duitsland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.