Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jeannette1979

Jeannette1979

26-08-2015 om 17:14

ervaring co ouderschap en middelbare schooltijd

Hallo,

Mijn exman en ik zijn sinds 5 jaar co ouders met een week om weekregeling.
Mijn oudste van 11 gaat volgend jaar naar de middelbare school. Basisschoolkind is dit allemaal prima.

Ik ben benieuwd naar ervaring met co ouderschap en middelbare school. Dit omdat er veel veranderd en ook gesleep met spullen. Ik denk zelf dat het rustiger is voor een kind als hij op een plek zit ook ivm school, spullen en leren voor repetities.

Ik hoor graag ervaringen hierover

Alvast bedankt

Gr Jeannette

Amare

Amare

26-08-2015 om 18:16

lijkt me niet

volgens mij is het voor basisschoolkinderen veel ingrijpender dan voor kinderen op de middelbare school. Die zijn toch altijd al veel op pad. Huiswerk maken bij vrienden, zelfstandig naar sport en muziek, tussenuren opvullen. Ik zie in de middelbare school geen reden om omgangsregelingen te wijzigen.

Steef

Steef

26-08-2015 om 18:30

Niks veranderd

Mijn stief gaat nu naar de derde VO en bij ons is niks veranderd. We hebben ook 50/50 regeling. Gaat prima. Moet er wel bij vertellen dat we op een paar honderd meter afstand wonen. Dat maakt t wel makkelijk natuurlijk.
Maar als er nu geen problemen zijn, waarom zou je dan voorsorteren op iets wat mogelijkerwijs kan komen? Of wil je liever niet meer dat hij bij jou woont en zoek je een aanleiding?

esther

esther

26-08-2015 om 18:37

veel meer gesleep inderdaad

Schoolboeken moeten elke keer mee van de ene naar de andere ouder. Hier faciliteren wij dat, maar de kinderen vinden het toch veel werk, elke week een halve verhuizing.

Katniss

Katniss

26-08-2015 om 19:01

Gaat prima

Hier wordt na ongeveer een halve week gewisseld en dat gaat prima. Het is inderdaad wel wat gesleep met boeken e.d. maar daar zeurt dochter eigenlijk niet over. Op haar verzoek is het weekend bij vader wel een dag langer geworden omdat ze liever t/m maandag bleef en dan op vrijdag al alle boeken voor huiswerk en de maandag meeneemt. Tijdens proefwerkweken is ze overdag bij vader omdat ze daar beter kan leren (minder afleiding), en tijdens normale weken komt ze na schooltijd vaak nog hier een paar uur chillen voordat ze weer naar vader gaat.

Anke235

Anke235

27-08-2015 om 10:06

Krat

Onze kinderen hebben een boodschappenkrat met alle schoolboeken. Dat gesleep valt best mee.

Paddington

Paddington

27-08-2015 om 10:10

Hier

staan de boeken in een boodschappen tas. Het was een krat maar er zijn er al een paar stuk gegaan. We gaan nu een houten bak op wieltjes maken.

De boeken reizen dus elke week mee, maar dat doet haar Ipad en telefoon ook. Dit nemen wij dus gewoon mee als wij (de ouders) het kind brengen. Het gesleep valt best mee. Vroeger ging er veel meer speelgoed over en weer.

Yura

Yura

27-08-2015 om 12:06

Extra set boeken

Een vriendinnetje van dochter had een dubbele set boeken. De tweede set hadden ouders op eigen kosten bij besteld. Deze woonden wel verder uit elkaar, dus voor een vergeten boek was je niet even snel op en neer. Vanaf vader ging ze vaak met OV en vanaf moeder met de fiets. Ik denk dat als ze het al een paar jaar gewend zijn, dat het wel werkt. Ik ken ook een stel dat ging scheiden toen oudste naar de middelbare ging, dat is al zwaar wennen en heel veel leren plannen en toen moest hij ook nog tussen 2 huizen op en neer, die strandde dan ook het eerste jaar.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

27-08-2015 om 13:14

je moet even

een weg zoeken maar er is vast iets op te vinden. Een gestructureerde oplossing waardoor met de boeken en andere spullen alles goed geregeld is, moet te doen zijn.
Tenzij het kind vaste begeleiding bij het huiswerk nodig heeft, dan moet je misschien een huiswerkbegeleider kan vinden waar hij heen gaat.

Bij mijn neef (met ADD) ging dat zo. Hij had uit school een huiswerkinstituut waar hij heenging en vanuit beide huizen was dat op fietsafstand.

Jeannette1979

Jeannette1979

09-09-2015 om 17:48

bedankt

Goed om deze ervaringen te lezen.

Nu is het zo dat mijn zoon adhd heeft en heel veel dingen vergeet.

Liefst wil ik co ouderschap maar wonen zo dicht bij elkaar dus voorzie geen problemen als hij op een plek woont. Het gaat meer om een slaap en studeerplek.

Ik wil eigenlijk voor hem rust en regelmaat. Een hele verandering volgend jaar.

Steef

Steef

09-09-2015 om 18:29

Maar als je zo dicht bij elkaar woont

Is even iets ophalen toch geen enkel probleem? Waarom wil je dan zo graag dat hij niet meer bij jou slaapt/studeert? Lijkt mij helemaal niet leuk

Misschien wel bij vader, hoeft niet 'bij jou' te zijn.

Tsjor

Anke235

Anke235

10-09-2015 om 14:41

Ook hier

Hier ook een kind met stempeltjes dat veel vergeet. Dat betekent dat hij soms even naar het andere huis moet om iets op te halen. Tegelijkertijd is het goede training: heb ik alles bij me en zo nee, dan voel ik zelf de (niet zo zware) gevolgen daarvan.

Nogmaals, dat is echt geen reden om het kind bij één ouder onder te brengen. Of speelt er meer? Vind jij vader niet of minder geschikt misschien? Waarom? En is dat zwaar genoeg om de verblijfsregeling te veranderen? Wat vindt de vader daarvan?

Mijn stempeltjeskind krijgt naar mijn idee te weinig begeleiding van vader. Maar het is wel de vader van de kinderen. Vader houdt ook zielsveel van zijn kinderen. Vader doet ook zijn best om alles goed te doen, maar het lukt niet altijd. Maar vader heeft ook andere, op sommige vlakken betere vaardigheden dan ik. Onze kinderen zullen hopelijk het beste van hun beide ouders oppikken. Stempeltjeskind zal in zijn leven nog wel meer mensen tegenkomen die niet 100% op zijn behoeften inspelen. Thats's life.

Jeannette1979

Jeannette1979

13-09-2015 om 17:03

dank je anke

Heel herkenbaar wat je schrijft hoor.

Mijn exman doet zijn best. Is zelf een man met een kort lontje en soms komt het voor dat ik even de boel moet sussen daar. Niet normaal en niet altijd fijn maar kids gaan voor he.

Nu is het zo dat beide kids adhd hebben en nu hun gevoel en uitingen hebben gedaan over de regeling. Ze zijn 8 en 11 jaar.

Het botst heel erg bij hun. Oudste heeft een hoog iq (net niet hoogbegaafd) en de jongste een laag iq wat leid naar soms niet fijne discussies. Ze begrijpen elkaar niet en er is nooit rust in huis zeg maar. Ze hebben nu beide aangegeven tijdens een gesprek met zn vieren dat ze behoefte hebben aan een op een contact met een ouder. Maar niet jongste alleen bij mij en andersom. Uiteindelijk is het niet zo dat zij bepalen maar ik heb mn exman aangegeven denk dat het tijd is om te luisteren wat ze voelen en denken worden ouder en kunnen dat bespreken.

Uiteindelijk is het nu zo dat de ene week de jongste bij zijn vader is en de oudste bij mij en andersom. Weekenden kids samen en ook op woensdag altijd. Even weer een gewenning maar belangrijker dat er rust komt en mn jongste heeft ook gedragsproblematiek nog en gaat beter met een op een contact.

Het is soms zwaar 2 kinderen met adhd maar ik zeg altijd jullie zijn beiden heel bijzonder en lief. Ik ben inmiddels gewend dat het niet altijd gaat bij een gezin met kids zonder adhd. Ik denk altijd is alles hier en vergeet zn exman niks ivm school, vermoeiend maar ik vind dat kids geen dupe mogen zijn van een scheiding.

Voorbeeld; oudste zoon moest voetballen en zn pa zei 3 x heb je alles jaja papa kwam uit kleedkamer ja mama schoenen vergeten. Hij zei zeg maar niks hoor ik ben het vergeten en shit happens

Anke235

Anke235

14-09-2015 om 09:27

Dan begrijp ik je vraag niet zo

Herkenbare situaties. Klinkt alsof je jongens het niet van een vreemde hebben
Maar dan begrijp ik je initiële vraag niet zo. Als jullie 1 kind tegelijk bij jullie hebben, wat ik een creatieve oplossing voor een moeilijke situatie vind, dan kan het haast toch niet anders dan hoe jullie het nu geregeld hebben? Of beschrijf je hier de nieuwe situatie die jullie nog maar net ingevoerd hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.