Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Even veel aandacht

Ik ben opzoek naar ervaringen van (stief)moeders die zelf kinderen hebben.

Ik zelf ben nu een aantal jaren samen met mijn vriend en ben momenteel zwanger van een tweeling. Mijn vriend heeft twee kinderen uit een ander huwelijk van 10 en 11.

Nu hebben we op vakantie een gesprek gehad met zijn jongste dochter, daarin vertelde ze dat ze wel bang was om dadelijk minder aandacht te krijgen. Haar letterlijke woorden waren; iedereen vind baby's lief en als mensen dan komen dan zijn ze waarschijnlijk alleen maar druk met de baby's. En ook is ze bang minder aandacht van ons te krijgen.

Ik begrijp die angst goed. We gaan het ook druk krijgen. Ik probeer haar daar ook in te betrekken maar ze wil ook aandacht voor haar alleen natuurlijk dat niets met de baby's te maken heeft.

We hebben haar beloofd er rekening mee te houden en gezegd als ze vind dat we dat te weinig doen, dat ze dat mag zeggen, omdat we het misschien niet altijd door hebben.

Nu ben ik wel heel benieuwd hoe andere (stief) moeders dat hebben gedaan.

NIet teveel beloven

mwt83, ik ben geen stiefmoeder, maar als ik je verhaal zo lees, dan denk ik: beloof niet meer dan je waar kunt maken.
Niet alle behoeftes kunnen worden vervuld. Soms komen kinderen op de tweede of zelfs de derde plaats. Misschien moet je gewoon eerlijk zijn en zeggen: ja, er zal in het begin heel veel aandacht zijn voor de babies en wij zullen het heel druk hebben met ze. Ik hoop dat je ons een beetje kunt helpen. Wil jij bijvoorbeeld het bezoek beschuit met muisjes maken?
En misschien is het goed om met de vader af te spreken dat hij met een zekere regelmaat (1 x per maand) iets gaat doen op een dag met alleen de twee oudsten. Dat je dat dan ook met de meiden bespreekt: een speciale dag voor jullie. Of dat jij die ene dag eruit gaat, tegen die tijd zul je heel erg druk zijn met de babies, dus dat is wellicht goed.
Vermoedelijk hebben jullie de eerste periode ook nog maaltijden zonder de babies, dus dat zijn ook uitgelezen kansen om van alles te bespreken.
In plaats van alle wensen willen honoreren kun je ook de kinderen leren om iets minder te wensen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.