Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

ex betaalt kinderalimentatie niet

Ex belde vorige week dat zijn opdracht van september niet doorging en dat hij de kinderbijdrage van sept en okt niet kon betalen. In oktober pas,als hij het geld van de opdrachten binnen had. Hij is fotograaf, zzp-er.
Toen we nog samen woonden, had hij ook al erg weinig werk, maar vertikte het om ander werk te zoeken.(post bezorgen vond hij bijv beneden zijn stand)
Hij betaalt 50 euro per kind aan zak en kleedgeld per maand, en voor onze zoon niets aan studiekosten, voor dochter 150 euro om bij te dragen aan eten, paardrijden enzo.
Alle andere kosten zijn voor mij, omdat hij weinig inkomsten had
Hij heeft ivm zijn ADHD nooit kunnen plannen en inderdaad laat hij het nu er ook weer op aankomen dat hij geen geld meer heeft. Vorige jaren betaalde ik dan elke maand meer bijdrage, maar mijn spaarrekening is gekelderd nadat ik hem moest uitkopen.
Ik baal ontzettend hiervan. Ik vind dat hij veel meer moeite moet doen om extra inkomen te vergaren en nu kan ik er weer voor opdraaien. Hij heeft ook nog 2500 euro van me geleend om zijn huis te kunnen kopen en inrichten en dat zie ik dus ook niet terugbetaald gaan worden....
Vooral de gemakzucht waarmee wordt aangenomen dat ik het dan wel voorschiet ergert me...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2017 om 19:09

Tja

Wat hebben jullie afgesproken in het convenant? Daar kun je hem aan houden en evt het LBIO inschakelen. Dan is wel je relatie verpest. Ik zou zeggen dat ik er niet blij mee ben en erop reken dat hij vanaf november weer normaal gaat betalen. Kan hij niet een deel betalen? Hij zal ook wel snappen dat kinderen niet van lucht leven en nu wellicht hun zakgeld moeten missen.

Karin*

Karin*

28-08-2017 om 19:30 Topicstarter

mondeling

De afspraak was mondeling.
Ik stort het zakgeld en kleedgeld naar de kinderen, want ik zag al aankomen dat dit zou gaan gebeuren.En ik wil niet dat de kinderen meekrijgen dat hun vader niet betaalt. Toen ik dat vorig jaar aan ex zei, werd hij heel boos, want ik had veel te weinig vertrouwen in hem.... Helaas krijg ik nu toch gelijk...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-08-2017 om 19:45

Vrijblijvend

Ik denk dat hij het vrijblijvend ziet, als een sluitpost in zijn begroting. Misschien is het nu tijd om een officiële berekening te laten maken en deze vast te leggen.

Angela67

Angela67

28-08-2017 om 19:50

waarom niet vertellen aan kinderen

kan hij het fijn aan henzelf uitleggen. ..
gr Angela

Dees

Dees

29-08-2017 om 09:55

Niet zelf

Ik zou het zelf niet vertellen aan de kinderen, maar ik zou het de vader laten vertellen aan de kinderen.

Dees

Dees

29-08-2017 om 09:57

Maar vraag me wel af of zijn alimentatiebijdrage ook correct is als dit volgens de regels is uitgerekend, m.a.w. zou hij net zoveel moeten betalen. Aangezien je al aangeeft dat hij nu en ook tijdens het huwelijk heel weinig inkomen had......is de kans sterk aanwezig dat hij wellicht met die 250 euro niet hoeft te betalen.

Wilma

Wilma

29-08-2017 om 10:13

Vertellen

Ik zou het niet aan de kinderen vertellen en het aan de vader overlaten of hij het vertelt. Kinderen komen in een loyaliteitsconflict met de vader en dat is schadelijk, hoe erg het ook is voor jou dat hij niet betaalt. Zijn argument naar de kinderen toe kan zijn dat het betalen niet verplicht is/was. Leg het eerst maar eens vast met hem en maak echte afspraken, op papier. Later kan je altijd nog aan je kinderen uitleggen hoe het zit.

Karin*

Karin*

29-08-2017 om 12:54 Topicstarter

niet hoeven te betalen?

Maar hoe zit dat dan, als je expartner vertikt om te gaan werken? Dan hoeft hij dus niets te betalen, en moet ik alles alleen ophoesten? Hij doet ong 4 maanden per jaar niets..., zoekt ook geen ander werk om het gat op te vullen.

En nee, ik vertel het de kinderen niet, dat vind ik lullig, daar zou ik hun verdriet mee doen en dat is het laatste wat ik wil.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-08-2017 om 13:38

Karin*

"Maar hoe zit dat dan, als je expartner vertikt om te gaan werken? Dan hoeft hij dus niets te betalen, en moet ik alles alleen ophoesten?"

Ja, daar komt het wel op neer. Tenenkrommend, maar het komt dan helemaal op jou neer. Ik heb het ook meegemaakt. Er zal toch iemand moeten zijn die de verantwoordelijkheid op zich neemt, toch?

Paddington

Paddington

29-08-2017 om 13:41

Werken

het ligt eraan wat hij binnenbracht tijdens jullie huwelijk. Dat is zijn minimale verdienmogelijkheid. Als hij weigert om te werken, dan kun je wel bij een rechter eisen dat er gerekend wordt met die draagkracht. Als die dus heel laag is, heb je pech.

Op dit moment ligt er nog geen verplichting om 40 uur te werken als je een gescheiden ouder bent. Persoonlijk vind ik het ook erg vreemd. Met kinderen tot 12 jaar snap ik het. Wel ben ik van mening dat als de jongste 12 jaar is, dat het niet eerlijk is dat de verzorgende ouder er mee wegkomt om maar bijvoorbeeld 2 dagen in de week te werken, en de niet verzorgende ouder eigenlijk wordt verplicht om 40 uur te blijven werken.

Er wordt wel heel hard gewerkt om het huidige systeem van alimentatie aan te passen naar een rechtvaardige en transparante manier van berekenen. Nu heb ik het wetsvoorstel gelezen en persoonlijk vind ik dat het niet afdoende is, maar dat terzijde.

Karin*

Karin*

29-08-2017 om 14:53 Topicstarter

Verzorgende ouder

Helaas ben ik dan zowel de verzorgende als de betalende ouder...Bij mij hebben ze ook nog hun kamer ,bij ex niks

Probeer het los te laten

Ik heb ook zo'n ex. Als ik met het LBIO of een deurwaarder aan kom zetten, zegt hij gewoon zijn baan op. Dan valt er nergens beslag op te leggen. Ik denk dat ik inmiddels zo'n 11.000 euro van hem tegoed heb.
Ik betaalde jarenlang alles voor dochter. Inmiddels is ze 19 en heeft ze een bijbaantje, dus ze betaalt nu haar eigen sport en kleding. Ze weet hoe de vork in de steel zit, maar eigenlijk pas sinds haar 15e. Het is hier altijd prima gegaan qua geld, we hebben niet veel nodig en ik verdien redelijk. Soms moesten er dure dingen worden betaald, zoals een paar jaar geleden de Griekenlandreis van school. Als ik dat ruim van tevoren wist kon ik ervoor sparen. Soms lukte dat niet en dan was het schipperen. Als dochter dan verwend reageerde, zei ik rustig dat ze maar even bij haar vader langs moest om te vragen wat hij wilde bijdragen. Dat zette haar weer met beide benen op de grond. Ik doe mijn best, meer kan ik niet doen.
Dochter kent de waarde van geld en is niet te beroerd om te werken. Dat zie ik om me heen wel anders. En ik heb ex niet nodig. Het is heel zuur, maar het is je energie niet waard. Af en toe baal ik nog even en dan vertel ik hem dat hij een ongelofelijk sneue sukkel is. Dan noemt hij mij een zeikwijf en dan zien we elkaar weer drie maanden niet. Lekker rustig.

oja

En geen geld meer aan hem uitlenen. Dat krijg je niet meer terug. Ook je auto en andere dure dingen niet uitlenen, als er iets mee gebeurt krijg je het kapot terug (ik spreek uit ervaring). Het is allemaal zijn eigen probleem of hij kan verbouwen of zichzelf kan vervoeren. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden. Gewoon "nee" zeggen. Wij hadden de boedel keurig verdeeld, maar hij vond alsnog dat hij recht had op het gebruik van mijn helft. Nee dus. Nee. Nee. Nee.

Dees

Dees

29-08-2017 om 16:08

geld lenen

Nou ja.....dat geld lenen snap ik dan weer wel. Ze hebben samen een relatie gehad en in die relatie hebben ze samen besloten dat het oke was dat hij bijna niets verdiende, want anders ga je in zo'n relatie niet zover dat je ook kinderen krijgt enzo. Dus ik snap best dat als ze uit elkaar gaan dat het wel zo netjes is hem goed achter te laten, althans om minimaal iets kleins te kunnen kopen/huren en op te knappen. Hoe is het met de spullen en de waarde van de opknapkosten enzo van het huis wat hij verlaten heeft gegaan? Is daar een vergoeding voor hem gekomen of heeft hij de helft van de spullen meegenomen?

Karin*

Karin*

29-08-2017 om 16:34 Topicstarter

Kosten

Hij is pas de laatste jaren minder gaan verdienen ,sinds de crisis. Alle opknapkosten en inboedelkosten heb ik betaald.

tering naar de nering

Karin, heb je zelf wel inkomen?
Je kunt een ex niet dwingen om na de scheiding meer te gaan werken. En dan nog, ook tijdens een relatie is dat al ingewikkeld. Stel je voor dat ex-mannen hun vrouwen zo onder druk zouden willen zetten. Of mannen in een relatie: word maar postbode.
Een man is geen geldautomaat.
Ik snap ook een paar dingen niet: je hebt je man moeten uitkopen, maar dan had hij toch geld om een huis in te richten? Waarom dan nog lenen? Er komt een dag dat je datgene wat je gegeven hebt op een of andere manier terugeist, zoals nu: alle opknapkosten en inboedel heb ik betaald. Het verbaast me dat je dan bij de berekening geen partneralimentatie hoefde te betalen. Als je alles met de liefde hebt gedaan, dan is dat een dure liefde, niet alleen voor jou, ook voor hem.
Moeten je kinderen dat weten? Natuurlijk niet, waarom? Is een vader alleen maar een vader als hij betaalt? Wil je dat de gevoelens van de kinderen bepaald worden door wat hij betaalt?
Als je het niet meer rondgebreid krijgt, dan zul je de tering naar de nering moeten zetten. Mijn dochter heeft ook een tijdje niet kunnen paardrijden, omdat het financieel teveel was voor mij. Maar dat neem ik dan op mijn eigen schouders. Nu kan het weer, gelukkig, en dat is dan een van de weinige dingen die ik voor haar betaal. De rest, zorgkosten, studie, kleren, betaalt ze allemaal zelf. Voor de studie leent ze (een beetje) geld bij DUO. Bij mij krijgt ze onderdak, eten en drinken etc.
Het is wellicht tijd om je keuzes te herzien, een nieuw plaatje te maken en daarbij uit te gaan van wat je zelf kunt doen en niet van wat een ander moet doen.

Tsjor

Bosbes

Bosbes

29-08-2017 om 20:32

altijd je mening Tsjor

Tsjor, deze mening verkondig je vaak en ik kan me er enerzijds wel deels in vinden. Je kunt verder niet (desnoods 'niet meer') gaan over wat de ander doet.
Maar altijd dat 'de vader is geen geldautomaat' en dat iemand (de moeder doorgaans) het maar 'zelf' moet betalen, klinkt mij heel ongelijkwaardig in de oren. Hoezo 'zelf', is de andere ouder dan niet mede-verantwoordelijk? Het is toch logisch dat beide ouders voor kind(eren) zorgen? Liefst in tijd en in geld.
Kijk, als het niet te beinvloeden is, dan moet ze natuurlijk wel nóg veel meer gaan betalen. Maar als de moeder ervan baalt dat het zo ongelijk is en ook niet wat (mondeling) was afgesproken, ziet ze die man toch niet per se als geldautomaat? Hij heeft die kinderen toch net zo goed op de wereld gezet?

Ik vind het vaak wel (nogal) onverstandig klinken als alles maar mondeling af was gesproken. En dan gaat het dus mis op een dag...

Anyway, er is toch wel een minimumbedrag dat bij een laag inkomen wordt vastgesteld (25 euro per kind of zo?)?

eens met Bosbes

Ik vind tsjor ook wat makkelijk. Vader betaalt niet. Moeder moet dan maar tering naar de nering zetten want vader is geen betaalautomaat. Maar hij is toch wel de vader van de kinderen?

Een paar open deuren dan

'Als je gescheiden bent moet je je niet gedragen alsof je nog getrouwd bent'.
Of 'Als het niet kan, dan kan het niet.' Zoals TS dat voor zichzelf ook weet: de bodem van de spaarrekening is in zicht, dus daarna kan het niet meer verder gaan zoals het tot nu toe ging.
Dat wil niet zeggen dat ze het dan maar zelf moet betalen, maar wel dat je dan naar andere oplossingen moet zoeken.
Nog een: 'Wat was is niet zoals het altijd zal blijven'.

Ik ben het met je eens dat er een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is, maar ik ben het niet met je eens dat die zich moet uiten in geld. Er zijn nog veel andere manieren. En er is een grens. Als iemand ADHD heeft en niet goed kan plannen tijdens de relatie, dan kun je niet verwachten dat dat na een scheiding allemaal geen rol meer speelt. Of dat er geen crisis is geweest. Of dat een bestaan als ZZP-er geen onzeker bestaan is. Dat alles wordt niet opgelost na een scheiding. En ik vind echt dat je kinderen daarmee niet mag belasten, alsof het nuttige informatie is voor hen over hun vader. Ze mogen wel weten dat het niet meer allemaal kan, maar of dat nu komt doordat je minder bent gaan verdienen, minder uren werk kunt vinden, vader niet meer betaalt of de prijzen zijn gestegen, dat is verder niet zo relevant.

Tsjor

Vader

Ja, en hij is een ADHD-er, die niet kan plannen, een ZZp-er, fotograaf, die nu geen opdrachten meer heeft. Dat is de vader. Hij is geen postbode.

Tsjor

Karin*

Karin*

29-08-2017 om 22:20 Topicstarter

Ander werk

Ik heb zelf ook een tijd ander werk gedaan dan waar ik voor opgeleid ben omdat er toen geen werk was. Als vader heb je toch ook onderhoudsplicht voor je kinderen? Het is toch ook je eer te na om te zeggen dat je niet meebetaalt? Het kind moet toch ook eten ?
En we waren niet getrouwd dus partneralimentatie speelt hier ook niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-08-2017 om 22:30

Nee, hij is geen postbode

maar als vrouwen met hun kinderen niet rondkomen wordt uitgerekend vaak gezegd: dan ga je toch toch post lopen want je hebt nog verdiencapaciteit. En eerlijk vind ik dat je dat ook tegen iedere man met kinderen met moet zeggen.
De verantwoordelijkheid van beide ouders tov hun kinderen is idealiter zowel in zorg als in financiën. Dus ik vind dat vader daar in dit geval op aangesproken mag worden en dat dit niet betekent dat hij gereduceerd wordt tot geldautomaat.

Ik vind ook dat je als ouder de wijste moet zijn en de gehele verantwoordelijkheid op je moet nemen als de andere ouder die verantwoordelijkheid niet neemt. Als de ander zich niet laat dwingen, sta je machteloos.

En alhoewel het wel normaal is de ene ouder de verantwooijkheid neemt hoef je niet leuk of normaal te vinden als de ander zich drukt en de last eenzijdig neerlegt. En je mag wat mij betreft dan best steun inroepen of tips vragen om te kijken of je de ander nog op een andere manier bij zijn/haar verantwoordelijkheid zou kunnen bepalen.
Want scheef is het wel.

Aagje

Dees

Dees

30-08-2017 om 07:28

tja Karin

Maar toen zat je nog in een relatie..

tsjor

ADHD pleit je niet vrij van alles hoor. Zoals dat je niet beneden je stand zou hoeven werken. Wat ex van TS schijnbaar vindt. Dat is een argument dat mij totaal niet aanspreekt. Ik vind het wel aan je stand als ouder verplicht dat je ook (financiele) zorg draagt voor je kinderen.

Karin*

Karin*

30-08-2017 om 08:52 Topicstarter

Geldautomaat

In deze situatie word ik gezien als door hem als de geldautomaat volgens mij, en niet andersom. Karin betaalt wel.
Ik zie hem niet als geld automaat, maar hij heeft wel verantwoordelijkheid tov zijn kinderen, en niet alleen ik

Tris

Tris

30-08-2017 om 08:56

apart

Zodra het hier over betalen gaat wordt de man vaak in bescherming genomen. Heeft dat te maken met eigen ervaringen van dierbare ex-echtgenoten, zonen misschien? (oprechte vraag).
Ik heb namelijk zelf de ervaring dat mijn ex-man echt veel werd opgevangen en in de watten werd gelegd.
Vrouwen die voor hem gingen koken, schoonmaken, boodschappen doen.
Alsof het iemand was met ineens een ernstige lichamelijke en/of geestelijke beperking door zijn scheiding.
Hij werd gezien als zielig, ik werd gezien als de heks.
Terwijl hij toch echt degene was die de oorzaak was en daarnaast van mij huis en de hele inboedel mocht houden plus 9 x maal zoveel te besteden had als ik. En dat interesseert me niet, maar ik begrijp werkelijk niet waar het vandaan komt.

Paddington

Paddington

30-08-2017 om 09:29

Verschil in perceptie

Een scheiding lost de problemen uit een huwelijk niet op. Vaak worden deze problemen alleen maar groter, zeker op het gebied van geld en opvoeding van kinderen. Een knop omzetten naar een ander leven is voor veel mensen erg moeilijk. Vaak blijven mensen hangen in een bepaalde competitiestrijd met de andere ouder. Deze moet er eigenlijk niet zijn, uiteindelijk heb je allemaal hetzelfde doel: de kinderen een fijne jeugd te laten hebben en te laten opgroeien tot fijne volwassenen.

Zelf ben ik daarom een groot voorstander van gelijkheid van beide ouders. Dat betekent dat beide ouders voor de helft van de tijd zorgen en daarnaast de kosten op zo'n manier verdelen dat er rekening wordt gehouden met het inkomen van beide ouders. Hierdoor hebben beide ouders namelijk ook evenveel 'last' van de moeilijkheden die elke ouder tegenkomt bij het opvoeden van kinderen.

Als ik kijk naar mijn situatie, dan zal de vader van mijn kind overal verkondigen dat zijn ex (ik dus) niets bijdraagt. Zo ziet hij het. Wij hebben namelijk een gelijkwaardige verdeling van de tijd, maar onze dochter woont officieel bij haar vader. Daarbij betaal ik geen kinderalimentatie. Hierdoor vind hij dat alle verblijfsoverschrijdende kosten ook 50/50 verdeelt zouden moeten worden.
Bij het beter kijken zie je ineens een heel ander beeld ontstaan. Ik betaal namelijk niet een vast maandelijks bedrag aan mijn ex-partner, maar wel de kosten van de mobiele telefoon, schriften/pennen/rugtas voor school en meer dan de helft van het kleedgeld. Daarbij komt dat het inkomen van mijn ex ongeveer 4x mijn inkomen is (een heel goed boerende ZZP-er). Een 50/50 verdeling van alle kosten is dan ineens minder rechtvaardig.

Wellicht heb je daar nog een mogelijkheid Karin*. Dat de vader niet bijdraagt in harde euro's, maar bepaalde kosten van jou overneemt. Op die manier zal zijn weerstand misschien minder worden.

Tris

Je begrijpt iets verkeerd. Het is niet 'de man in bescherming nemen' maar de vrouw (vragenstelster) in bescherming nemen tegen onoplosbare onvrede die je leven behoorlijk kan verzieken. Het is een poging om onafhankelijkheid te bewerkstelligen, niet meer afhankelijk te zijn van je ex., niet verwachten dat na een scheiding zaken die voorheen onoplosbaar bleken wel opgelost kunnen worden. Een andere insteek nemen, waardoor er voor jezelf meer lucht vrij komt en je je eigen leven weer in eigen handen hebt.
Bijvoorbeeld: Paddington heeft last van het onterechte (naar haar mening) gezeur van haar ex over geld, ze doet genoeg, vindt ze. Maar dat is blijkbaar niet zichtbaar. Hoe kun je dat zichtbaar maken dan, zodat duidelijk wordt wat ze doet en het gezeur van ex ophoudt? Daar kun je over nadenken. Dat kan bijvoorbeeld een kindrekening zijn, waar ze elke maand wat geld opzet om daar vervolgens de kosten die ze toch maakt van te betalen. Of iets soortgelijks.
Ik vind haar tip erg goed: 'Dat de vader niet bijdraagt in harde euro's, maar bepaalde kosten van jou overneemt. Op die manier zal zijn weerstand misschien minder worden.' Als hij dan geen geld heeft, omdat er geen opdrachten zijn, wordt in elk geval duidelijker wat er niet meer kan voor de kinderen. Dan kan hij zelf daarover nadenken of en hoe het anders kan.
Wees gerust, mijn zonen zijn nog in de fase van verliefdheid en nestjes bouwen. Maar toen een kind in aantocht was merkte je wel, dat de vriendin meer behoefte had om zich thuis in te nestelen en zoon onrustiger werd over zijn verdiencapaciteiten. Ze hebben het uitstekend opgelost overigens: beiden werken 4 dagen en hebben 1 dag, waarop ze voor hun kind zorgen.

Tsjor

Bosbes

Bosbes

31-08-2017 om 11:26

oma Tsjor

"Ze hebben het uitstekend opgelost overigens: beiden werken 4 dagen en hebben 1 dag, waarop ze voor hun kind zorgen."

Ja, je hebt die opvoeding er natuurlijk ingerámd, hij durfde niet anders!

Zeker

Hij is opgevoed door een vader en een moeder die beiden werkten en zorgden. Maar ik heb zeker met hen gesproken over hoe belangrijk het is dat vader ook minstens 1 dag alleen voor het kind zorgt en moeder ook de verantwoordelijkheid neemt voor de financiële basis. Ik vind het erg mooi om te zien hoe sterk zijn band is met zijn dochter en hoe goed ze samen de problemen van het drukke leven aanpakken.
Nog bepalender is overigens mijn eigen ervaring: mijn vader overleed, toen ik 6 was en ik was de oudste van 5 kinderen. Mijn moeder was huisvrouw, zoals gebruikelijk in die tijd (werkverbod voor getrouwde vrouwen). Dan houdt het ineens op. Er is niks meer te onderhandelen over alimentatie etc. Je krijgt een weduweuitkering en daar moet je het mee doen. Toen de jongste 4 was is mijn moeder gaan werken, eerst parttime, daarna fulltime met een MBO- en HBO-opleiding daarnaast. De noodzaak om economisch gezien zelfstandig te kunnen zijn zit erg diep bij mij dus. En ook de noodzaak om het te doen met de mogelijkheden de er zijn. Het kan wel, ook al kost het je wellicht meer moeite dan andere mensen of moet je meer investeren dan andere mensen. Dat maakt niet uit, je leeft je eigen leven en niet dat van andere mensen.
Toen ik ging scheiden werd er nog een berekening gemaakt door een boekhouder: ieder de helft van de verdiencapaciteit. Daar kwam een klein beetje partneralimentatie uit en een bedrag aan kinderalimentatie, we verdienden beiden ongeveer evenveel. Om mijn ex uit te kopen heb ik een tweede hypotheek moeten nemen (wat toen gelukkig nog wel kon). spaargeld was er niet. Korte tijd later kwam ik in de WAO terecht, een inkomensdaling van 30%. Ik ben nooit teruggekomen op eerdere berekeningen: het was zoals het was, de scheiding was achter de rug, de rest moest ik zelf klaren. Ik ben nog steeds blij dat de berekeningen toen volgens zo'n boekhoudkundige formule gingen en dat er geen behoeftelijstjes aan ten grondslag lagen of dingen die we elkaar 'gunden'(om later de rekening ervan te presenteren). Het was een zakelijk proces. Gelukkig.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.