Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 10:26

Ex heeft kinderen overgeschreven zonder mijn toestemming

Mijn ex gaat verhuizen naar een andere woning maar heeft zichzelf en onze kinderen alvast administratief overgezet naar het nieuwe adres. Hij heeft dit gedaan zonder overleg en toestemming van mij als ouder met gezag. Ik ben woest maar wat kan ik nu doen. Wat zijn mijn rechten nu? De kinderen moeten inderdaad ergens ingeschreven worden maar zonder overleg gaat mij te ver.

Noet

Noet

09-06-2015 om 10:30

convenant

wat staat er in jullie convenant/ouderschapsplan over de verblijfplaats van de kinderen?
als daar staat dat ze bij hem ingeschreven worden dan vind ik dit een logische stap.
Staat er dat ze op papier verdeeld worden dan kan het niet voor alle kinderen en dan zul je er 1 terug moeten laten schrijven.
De gemeente controleert dit niet idd.

engel

engel

09-06-2015 om 10:49

bijzonder...

Hoe oud zijn de kinderen? Het schijnt dat als je 16 bent je dit zelfs zonder toestemming van je ouders mag doen. (ervaring van vriendin)
De kinderbijslag en toeslagen van de belasting gaan naar het adres waar kinderen staan ingeschreven dus....
Wel bijzonder dat dit ongeacht hoe oud de kinderen zijn zo is gegaan.

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 10:55

We hebben nog geen ouderschapsconvenant. Zijn we vorige week mee begonnen bij mediator. We hebben nog niets afgesproken over hoofdverblijfplaats, dat is het frapante. Het is wel logisch dat ze bij hem ingeschreven staan omdat zijn inkomen zeer laag is hij hij daardoor meer toeslagen krijgt. Maar we zouden ook nog kijken wat financieel beter is ivm alleenstaande ouderkop. Wat ik het ergste vind is dat hij mijn ouderlijk gezag ondermijnd.... De wet schrijt voor dat beide ouder met gezag dit overleggen met elkaar en bij voorkeur schriftelijk overeenkomen. wat zijn mijn rechten nu? De zorgverdeling zijn we ook nog niet uit. We maken ruzie over de verdeling van de dagen. Sta ik nu sterker met de 'onttrekking ouderlijk gezag"?

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 10:56

Leeftijd kinderen

De kinderen zijn 9, 8 en 6

engel

engel

09-06-2015 om 11:12

inkomen

Als zijn inkomen dusdanig laag is is er ws ook geen tot weinig ruimte voor kinderalimentatie. Misschien moet jij hem wel gaan betalen. Hoeveel uur werk jij?

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 11:30

inkomen

Mijn inkomen is ongeveer €3100,- netto p/m, hij zal bijstand aanvragen.

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 11:35

alimentatie

Ik zal i.d.d. kinderalimentatie moeten betalen maar waar het mij om gaat is de niet geautoriseerde actie van verhuizen zonder toestemming van de andere gezaghebbende ouder.

Jesse_1

Jesse_1

09-06-2015 om 11:45

Vraag eens aan de gemeente

Vraag eens aan de gemeente wat het beleid is.

Zie bijvoorbeeld Purmerend.

http://www.purmerend.nl/loket/node/165

Het is een vreemde situatie, maar schijnbaar zijn er geen wettelijke regels dat beide ouders moeten instemmen bij het overschrijven op een ander adres.

Noet

Noet

09-06-2015 om 12:03

Mirjam

reken ook op te betalen partneralimentatie. Maar ook dat was je vraag niet.

Nu jullie nog getrouwd zijn hoeft de gemeente jouw handtekening ook niet te vragen omdat ze er vanuit mogen gaan dat het een gezamelijke beslissing is. De gemeente is daarom niets te verwijten.

Dit is iets dat je met je as-ex moet uitknokken. Straks wellicht weer bij jou inschrijven. Op dit moment is er nog niet veel aan de hand. Wel moet je deze actie natuurlijk aankaarten bij je ex, dat dit niet kan.

Paddington

Paddington

09-06-2015 om 12:38

Helaas is het zo

dat het zomaar mag... Mijn ex had dat ook gedaan ik heb contact gehad met verschillende instanties hierover.

Bij de gemeente een formulier halen en de kinderen weer terug overschrijven is een mogelijkheid. Wel is het zo dat ik heb begrepen indien dat vaker gebeurt dit als resultaat heeft dat de kinderbescherming even komt praten.

Mirjam

Mirjam

09-06-2015 om 13:48

niet getrouwd

We zijn/waren niet getrouwd maar samenwonend met ouderlijk gezag. Overschrijven had ze mij toestemming voor moeten vragen. Partneralimentatie is geen sprake van.
Waar het mij om gaat wat is mijn juridische positie. Heeft zij zichzelf nu in de voet geschoten of kan ik hier eigenlijk weinig mee. Zijn mijn kaarten nu beter geschud als het op een rechtszaak aankomt qua ouderschapsplan/zorgverdeling?

Noet

Noet

09-06-2015 om 14:08

weinig

je kunt er idd weinig mee, want jullie hebben beiden gezag, en er is nog geen convenant dat anders zegt.

Ook zijn je kaarten niet beter geschud, hier kijken rechters helemaal niet naar. Die vinden het belangrijker dat jullie in overleg blijven Juist als je hier hard tegen in gaat zul je zelf een negatieve aantekening kunnen krijgen.

Paddington

Paddington

09-06-2015 om 14:22

Wel hiervan

bewijzen verzamelen. Misschien dat je het later nog eens nodig hebt als zij valse beschuldigingen gaat uiten om te bewijzen hoe de feiten liggen.

Verder helaas... slikken en doorgaan.

Zolang jullie beide ouderlijk gezag hebben maakt het niets uit of je getrouwd bent of niet voor de zaken die over de kinderen gaan. Het kan wel uitmaken voor PA, maar dat hangt van meer factoren af.

Onttrekking aan het gezag.....

....is echt helemaal iets anders.

Ik snap niet dat jullie 'nog zouden kijken wat voordeliger is ivm de alleenstaande ouderkop.' Dat is toch een kwestie van uitrekenen en had toch al lang gebeurd moeten zijn?

Je kan er niet echt iets tegen doen, behalve terug overschrijven, of bv 1 of 2. De gemeente bemoeit zich er niet echt mee, maar soms als het vaak gebeurt zeggen ze we doen niets meer tot er een advocaat bij komt. Ongeacht naar wie de kinderen op dat moment geschoven zijn. Das feitelijk natuurlijk wel degelijk bemoeien. Je besluit dan dat ze bij een van de ouders blijven staan.

Wistikhetmaar

Wistikhetmaar

09-06-2015 om 20:41

Sterkte en nuchterheid gewenst

Kan me goed voorstellen dat je kwaad bent over deze actie van je ex. Maar hoe zuur het ook voelt, met nuchter overleg (al dan niet met hulp van jullie mediator) ben je het snelste bij een oplossing. Dat bespaart je bovendien de stress en de kosten van een rechtszaak. Scheiden is al duur en ellendig genoeg, daar wil je niet ook nog een rechtszaak bij...

Dat er kinderen bij je ex staan ingeschreven is niet per se nadelig voor jou. Bij de draagkrachtberekening die zo te lezen nog gemaakt moet worden zal namelijk ook de kinderbijslag en het kindgebonden budget dat je ex krijgt meetellen. Als zijn toeslagen hoger uitpakken betekent dat ook dat jij straks minder kinderalimentatie hoeft te betalen. Of een minder hoge bijdrage aan de kindrekening waarmee jullie het co-ouderschap financieren.

Tegelijkertijd kan het wel degelijk gunstig zijn om een van de kinderen toch bij jou ingeschreven te hebben. Ondanks je relatief hoge inkomen kan je daardoor recht hebben op kindgebonden budget Het is verstandig om het rekensommetje dat uitkomst moet bieden snel te maken. Dan heb je behalve je emoties ook nog wat rationele argumenten bij de hand om het gesprek met je ex te voeren.

Wat de financiële kant van scheiden betreft, zelf had ik wel wat aan de Geldwijzer Alimentatie en Co-ouderschap van het Nibud. Als je dan ook nog de sites van de Nibud, Belastingdienst en het SVB (kinderbijslag) erbij pakt kun je zelf ver komen in het uitrekenen van de financiële gevolgen.

Veel sterkte gewenst in het overleg met je ex. Hoop dat je eruit komt samen. Juist omdat je nog jaren met hem verder moet. Het blijf de vader van je kinderen tenslotte.

overleg

Mogelijk dat je aanstaande ex wat in paniek is geraakt over zijn eigen lage inkomen.
Maar ik zou toch wat realistischer tegen de inschrijving aankijken.
Je kunt zijn onzekerheid benoemen en hem daarmee weer meer naar het overleg terug halen.
Maar verder zou ik inschrijven op adres toch vooral laten afhangen van de omgangsregeling en de weergave realistisch houden.
Iemand die de stutten trekt daar kun je niet op vertrouwen.
Daar zou ik me wel zorgen over maken.
Straks staan ze allemaal bij je ex ingeschreven en die krijgt alle toeslagen en jij betaalt alimentatie voor alle kinderen.
Ik zou deze inschrijving niet te lang laten duren omdat je ex die inschrijving ook kan gaan gebruiken om alle kinderen op te voeren als bij hem wonend waarbij jij een omgangsregeling van een paar dagen krijgt.
Ik weet niet hoe het zit. Zijn jullie co- ouderschap van plan?
Hoe zit het dan met de toeslagen en de kinderbijslag? Kun je dat verdelen? Zo realistisch mogelijk anders kan het onderdeel worden van touwtrekkerij om de kinderen.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

10-06-2015 om 05:15

Bewijzen

Ook in mijn gemeente kan een ouder kinderen verhuizen zonder toestemming van de andere ouder. Wel of niet het ouderlijk gezag maakt niet eens uit; als iemand staat geregistreerd als vader of moeder van een kind mag hij/zij de adreswijziging doorgeven. Wel krijgt de achterblijvende ouder hiervan schriftelijk bericht.

Een kind moet worden ingeschreven op het adres waar hij/zij de meeste nachtrust geniet. Wellicht een idee om dat eens op papier te zetten en dit te bespreken met de afdeling Burgerzaken in jouw gemeente. Als blijkt dat een kind de meeste dagen in de week bij jou verblijft/nachtrust geniet, moet hij/zij worden ingeschreven op jouw adres.

Vreemd trouwens dat de gemeente Purmerend de term 'Jojokinderen' gebruikt. Ook wij gebruiken deze benaming voor kinderen die vaak van vader naar moeder (of andersom) worden overgeschreven, maar ik vind het nogal onprofessioneel om dit op je website te vermelden.

bijstandsverhaal

Ik vraag me af of het financieel echt aantrekkelijker is als de kinderen bij hun vader ingeschreven staan. Natuurlijk zal hij meer toeslagen krijgen, wat zeker in de bijstand erg prettig is, ook voor de kinderen.
Aan de andere kant wordt de betaalde alimentatie ingehouden op de bijstand, dus daar worden de kinderen geen cent beter van. In mijn geval staan de kinderen bij mij ingeschreven, waar ze ook het grootste gedeelte van de tijd zijn. Omdat de kinderalimentatie van mijn draagkracht werd afgetrokken, blijft er niets over voor partneralimentatie. En je krijgt zelf ook toeslagen.

Als de kinderen bij hun vader zouden wonen, had ik heel veel alimentatie moeten betalen, zonder dat de andere partij daar beter van werd. Ik zou dus nog eens heel goed rekenen en navragen wat echt voordeliger is.

vervolg

Aangezien jullie niet getrouwd waren, geldt de partneralimentatie natuurlijk niet voor jou. Maar voor 3 kinderen betaal je dus ook voor 3. De bijstand maakt echter geen onderscheid in hoeveel kinderen een gezin heeft. alles wordt ingehouden op de bijstand.
Mijn punt, het maakt nogal verschil of je ex in de bijstand zit of zelf een laag inkomen heeft, want in het tweede geval wordt deze ook echt financieel beter van alimentatie. In de bijstand wordt de gemeente er beter van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.