Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex heeft maatschappelijk werk ingeschakeld en wil dat ik daarin mee ga

Enkele weken geleden liet mijn ex mij, totaal onverwacht en ’s avonds laat per mail, weten dat hij het maatschappelijk werk had ingeschakeld en bij mijn huisarts een melding over mij heeft gedaan. Hij is 4 keer bij het maatschappelijk werk geweest en 2 keer bij de huisarts. Dit alles volledig buiten mij om en zonder enig overleg. Na heel veel vragen kwam er een korte verklaring Hij maakt zich zorgen over mij omdat hij vindt dat het niet goed met mij gaat. De huisarts zou contact met mij opnemen, dit is niet gebeurd. Ik weet niet meer wat ik moet doen; ik ben heel erg boos geworden en dan met name omdat hij mij nooit iets gevraagd heeft en omdat het allemaal achter mijn rug om is gebeurd. Ik heb er een flinke klap van gehad en had het gevoel weer terug bij af te zijn.
Nu moet ik zeggen dat ik mij ook niet zo happy voel. Ik vind het zwaar om 12 van de 14 dagen de volledige zorg over de kinderen te hebben, 4 dagen parttime werk, 1 dag bijbaan, ’s avonds de deur niet uit kunnen, ik slaap minimaal en ik ben nog de scheiding en alles er om heen aan het verwerken. Ik heb destijds hulp gezocht en gekregen maar ik zie het toch als een tijd waar je doorheen moet en alleen doorheen moet. Diverse medicijnen om te slapen geprobeerd maar die hielpen niet bovendien moet ik iedere morgen de auto in. Maar ik red het allemaal wel en het gaat goed met de kinderen.
Gesprek gehad met mijn ex-partner hierover en hij wil dat ik nu zelf de huisarts ga bellen en hij wil een “traject” in bij het maatschappelijk werk van plm 6 keer onder begeleiding van 2 mensen om ook de omgangsregeling vast te stellen. Die omgangsregeling is er (12/2 en ieder de helft van de schoolvakanties) maar is destijds op advies van advocaat nooit officieel vastgelegd omdat de scheiding erg ingewikkeld was en er werd aangeraden om op het einde alles in een keer te regelen.
Nu blijkt dat ex de omgang wil wijzigen: hij wil de zondagavond erbij en is het niet meer eens met een 50/50 verdeling van de vakanties. Die zondagavond vind ik, om meerdere redenen, niet fijn maar goed, de verdeling van de schoolvakanties vind ik wel een punt en die wil ik 50/50 houden. Ex zegt te weinig vrije dagen te hebben. Ik heb net zo weinig vrije dagen. In de afgelopen jaren heb ik in de praktijk meer vakanties opgevangen omdat ik op zaterdag en zondag werk kan inhalen maar dat wil ik niet meer omdat ik dat niet meer red. Het zit mij het meest dwars dat zijn werk boven alles gaat en hij geen enkele dag hoeft te brengen of te halen en omdat hij vindt dat parttime de mogelijkheid biedt flexibeler te zijn. Ik werk idd parttime maar wel elke dag en ben naarstig op zoek naar een baan met meer uren. Dit is niet de eerste keer dat hij wat gewijzigd heeft, de omgangsregeling moet meeveren met zijn werk en relatie van dat moment .

Er lopen nu 2 zaken door elkaar: één is ex wil andere omgangsregeling en twee ex vindt dat het met mij niet goed gaat en wil daar iets mee. Ik weet dat ik die punten moet scheiden maar kan dat niet. Ik vind het niet logisch, hij komt in actie omdat het volgens hem niet goed met mij gaat en wil vervolgens een traject in om de omgang te wijzigen. Eigenlijk wil ik geen “traject” in en zeker geen 6 keer en met 2 begeleiders erbij. Ik zou niet eens weten wanneer zoiets zou moeten en waar de kinderen dan weer ondergebracht moeten worden. Ik zie het niet meer helder en wil koste wat het kost vermijden dat er nog meer problemen komen omdat onze communicatie al zo moeizaam is.

Heeft er iemand advies? Of heeft er iemand ervaring met zo’n traject? Ik zie het niet meer zo helder.

Niet doen

Ik snap het denk ik niet zo goed. Een 'traject' in om de omgang te wijzigen met 2 begeleiders en 6 bijeenkomsten. Daarnaast naar de huisarts om hulp voor jezelf te krijgen?

Scheiden

Enerzijds zou het best goed zijn om met 'neutrale' derden een passende omgangsregeling te bemiddelen.
Hulp zou ik direct afkappen. Daar gaat hij niet over en bovendien helpt hij je beter door zijn verantwoordelijkheid te nemen voor de helft van de vakanties en geen flexibele opvang als het hem uitkomt gezien werk en partner.
Is het niet eenvoudiger om jullie wensen in een voorstel te zetten en als je er niet uitkomt de rechter te laten beslissen?
Is er sprake van buitenschoolse opvang? Ik kan me voorstellen dat dit lastig is als je als vader en moeder apart gebruik moet maken van vakantieopvang.
En er is geen sprake van co ouderschap.
Dan zou ik de vakanties beperken tot 14 dagen in de zomer en een week in de kerstvakantie. Verder gaan de kinderen dan waar jij er niet bent naar de BSO.

En ja, alleen zorgen en werken is ook zwaar vooral vlak na de scheiding. Het is niet anders daar helpt maatschappelijk werk niet aan.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 01:48 Topicstarter

Ik snap het dus ook niet goed

Het traject heet "ouderschapsreorganisatie" en één begeleider vertegenwoordigt de kinderen en dat lijkt mij buiten proportie en ja, hulp maar welke hulp? Psycholoog, heb ik gehad, antidepressiva, heb ik gehad en meer. Ik zit volgens mij op een punt dat ik maar gewoon door moet gaan, tijd heelt toch alle wonden. Ik voel me heel erg te pakken genomen door deze actie van mijn ex-man. Hij vertrekt, laat de boel de boel en gaat jaren later klagen dat het allemaal niet goed gaat. Het is bovendien míjn huisarts en als die iets moet weten vertel ik het zelf wel.

Huisarts

Misschien kun je contact opnemen met je huisarts en even vragen hoe het contact met ex verlopen is. Dat je wil dat ex erbuiten blijft.
Je hebt al hulp gehad en dat is voorlopig genoeg nu moet het gewoon wennen en de tijd heelt de wonden.

Denk los daarvan na over het door je ex voorgestelde traject. Misschien zitten er wel voordelen aan. En waarom wil je ex dat eigenlijk? Dat kun je ook nog eens vragen.
Als de kinderen ouder zijn dan 12 jaar kunnen ze gewoon door de rechter gehoord worden. Maak het niet groter dan jij nodig vind.

Bovendien

Geef aan dat je wil dat ex de kinderen voor het weekend haalt en brengt en zondagavond vroeg terug brengt want ze moeten nog even thuis landen voor de week weer begint.
Het klinkt wel alsof je je behoorlijk in de hoek hebt laten zetten onder het mom van 'parttime' werk.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 02:01 Topicstarter

Vakanties

AnneJ, begrijp ik van jou dat de vader dan maar 3 weken vakantieopvang zou hebben? Mmmmm, vind ik weinig, Bso is er inderdaad en maak ik ook gebruik van in de vakanties maar de kinderen vinden dat niet zo leuk, maar 1 of 2 dagen kan best.
Dat van de rechter is ook mijn idee hoewel ik dat natuurlijk wil voorkomen.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 02:10 Topicstarter

Halen én brengen,

zal niet lukken, vrees ik, namelijk ieder de helft. Dat landen is juist ook een van mijn argumenten, hebben ze zo nodig en het goed kunnen starten van de week. Het probleem is dat de vader verder weg is gaan wonen en nu moet zijn hele nieuwe gezin op zondag vroeg eten... Ik sta wel open voor wat bemiddeling maar niet te zwaar of te veel.

Verder weg wonen

Lijkt me nog een extra reden dat vader de kinderen haalt en brengt. Hij is zelf ver weg gaan wonen. Je hebt al teveel hooi op je vork.
Overweeg om daar mee te stoppen.
Stel vader voor om de kinderen op zondag dan maar voor het eten terug te brengen als het teveel moeite is om vroeg te eten.
Veel mensen snappen niet dat een kind die tussentijd gewoon nodig kan hebben.
Mijn dochter ging de volgende ochtend weer eens niet naar school als ze laat thuis kwam op zondagavond en de schoolgang was zeer zorgelijk.
Toch kon ik dat ex, maar ook familie, dat toch maar moeilijk aan het verstand peuteren. Vaak lukte het wel maar als het niet lukte zaten we met de gebakken peren. Dus zet royaal in, dan maar voor het eten.
Vader compliceert de zaak door veranderende omstandigheden. Dat wil niet zeggen dat iedereen dan maar moet wijken terwijl het lastig is.

Vakanties

Ik weet niet hoe het met jou werk is, maar ik had toch altijd zelf maar 3,5 week vakantie de rest was opvang, hetzij bij familie maar meestal bso of dagkamp in de zomer of iets dergelijks.
Waarom zou je dat compliceren door vader dat voor de helft te laten regelen?
Bij co ouderschap vind ik het nog een andere zaak, dan verdeel je alles gewoon zoveel mogelijk door de helft, maar ook dan, als je bso afneemt kun je dat beter in een hand houden.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 02:30 Topicstarter

reactie vakantie

Omdat ik vind dat de helft of een groot deel van de vakanties opvangen toch wel het minimale is voor hem. Dat is een van de weinige voordelen van gescheiden zijn dat je allebei kan opvangen in schoolvakanties. Ik heb wel meer dan 3,5 week en ex ook, 5 weken. De keren dat de kinderen in de vakantie bij hun vader zijn de enige dagen waarop ik wat langer kan werken of een keer met collega's mee kan eten.

Noet

Noet

13-05-2016 om 06:54

meer

n de vakanties zou hij juist meer moeten doen omdat alle doordeweekselasten bij jou liggen,

Hoezo zondags korter?
Vrijdagmiddag halen en op maandag door hem naar school gebracht.

Geen wonder dat jij het zwasr hebt alles ligt bij jou,,daar heb je geen traject voor nodig om dat op te lossen, kan hij jou makkelijk bij helpen door meer zorg te doen.

Met een full-time baan ben je juist veel flexibeler. Wat een kul argument over deeltijders.

Hier ook een vader die verder weg is gasn wonen en nu echt veel meer moet rijden, en daardoor zeker in de file staat, maar dochter wel vrijdags en maandag naar school brengt en op donderdag op haalt.

Je ex regelt maar vakantie bso als hij te weinig dagen heeft, moeten andere mensen ook.
Laat je niet zo maar overtuigen.

V@@s

V@@s

13-05-2016 om 07:58

jij hebt het zwaar

Maar je bent tegen een langer weekeinde van je kinderen bij hun vader?

Het is juist fijn om pas te wisselen op maandag. Dan kan hun vader ook geregeld kinderen naar de opvang of naar school brengen.

Je kunt ook denken aan een regeling waarin hun vader bijvoorbeeld twee van de drie weekeinden de kinderen heeft ter compensatie van minder vakantieweken die ze daar doorbrengen.

Zwaar

Eens met Noet en V@@s. het lijkt er op dat jij overbelast bent. Ik zou ook kiezen voor maandag wisselen. (dat doen wij hier ook, omdat een wissel via school of opvang voor veel prettiger is - in ieder geval voor mijn kinderen). Het geeft jou meer ruimte om de week te beginnen. Vakanties zou ik echt 50/50 laten. Niet alleen omdat jij het anders allemaal moet regelen maar ook en vooral - dat de kinderen genoeg tijd met hun vader hebben.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-05-2016 om 09:08

Raar

Ik vind het een beetje vreemd dat je ex je aanmeldt voor een traject. En dan ook nog eens omdat jij overbelast bent door iets waar hij zo'n groot aandeel in heeft.
Als ik jou was zou ik zoeken naar mijn eigen hulp, waar je ex niets mee te maken heeft. Je ex die extra zondag gunnen, dat is voor jou alleen maar makkelijker, plus minimaal de helft van alle vakanties.

Praktisch plannen

Eigenlijk vind ik de werkwijze van de ex best geraffineerd. Narcis wordt geacht hulp te accepteren van de maatschappelijk werker want dat is ook in belang van de ex. Want stel dat Narcis het niet trekt en overspannen raakt. Wie zorgt dan voor de kinderen, hij wilt dat voorkomen want hij heeft geen tijd.
Hij wilt ook een kleinere bijdrage in de vakanties want dat is een aanslag op zijn vrije dagen. Het eten op zondag kost hem geen vrije dagen maar hij zet dit wel in als compensatie. Maar aanbieden ze daar te laten slapen en ze maandagmorgen naar school te brengen, doet hij niet.
Zijn wensen zullen wel meer te maken hebben met de wensen van zijn nieuwe relatie, ipv uit oprechte bezorgdheid om Narcis

Maar er moet wel wat gebeuren. Narcis geeft aan dat zehet inderdaad niet trekt. Sommigen kunnen zich niet voorstellen dat het zorgen voor kinderen niet begint om 8:30 en stopt om 16:30, gemiddelde werkdag.
Het ritme en de snelheid van een doordeweekse dag is van een ander niveau dan een dag in het weekend. In het weekend is geen tijdsdruk, een kind hoeft niet op tijd op school te zijn bepakt en bezakt. Laat staan als er sprake is van meer kinderen.

Toch worden die aspecten pas zichtbaar voor een ander/ jde ex, wanneer derden( maatschappelijk werker) dit constateert en dit aankaart. De ex wilt niet van Narcis aan nemen. Een partimer is volgens hem flexibel dan een fulltimer, dus aan zijn inzet ligt het niet. Ergens kan de de maatschappelijk werker ervoor zorgen dat Narcis minder belast wordt en minder moe is. Een maatschappelijk werker kan Narcis ook tips geven hoe zaken beter kunnen worden plannen, gebruikmakend van de dagen dat vader voor de kinderen zorgt zodat Narcis op de mama-dagen minder taken op haar bord heeft.

Ik denk dat jde ex zich wel eens flink kan vergissen in zijn plan minder vrije dagen te moeten inleveren.
Het is wel belangrijk dat de maatschappelijk werker er niet is om de kwaliteiten van Narcis als zorgende te toetsen...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

13-05-2016 om 09:29

Zondag

Oh, ik dacht dat de bedoeling was dat hij de kinderen naar school zou brengen op maandag. Zondagavond laat is helemaal niets. Dat is juist een grotere belasting omdat je dan minder tijd hebt om uit te rusten, douchen en het tasinpakgebeuren.
Wat een doortrapt kereltje zeg.

Niki73

Niki73

13-05-2016 om 09:43

Wat ik zou doen

Ik zou in jouw geval inzetten op ontlasting van jou. Je ex ziet ook dat jij het zwaar hebt, het past in zijn beeld.

Je hebt al psychologische hulp gehad. Bied desnoods aan dat je nog een paar keer met die persoon gaat praten, maar hou het bij jezelf. JIJ regelt hulp, niet hij (is hij nou helemaal betoeterd!). Communiceer dit ook naar de huisarts.

Wat betreft het verblijf zou ik voorstellen: zijn weekenden lopen voortaan van vrijdag na school tot maandag op school. Zo kan hij zondag op zijn eigen tijdstip eten. Hij haalt EN brengt de kinderen om jou te ontlasten. Ik vind dat redelijk, hij is zelf verder weg gaan wonen. Ja, dat wordt maandag vroeg opstaan, maar ja, hij is niet de enige hoor. Zo heb jij een langer weekend en dus meer rust zodat je er maandagmiddag weer tegenaan kunt.

De vakanties zou ik ook absoluut 50-50 houden, zijn argument dat hij te weinig vakantie heeft houdt geen steek: alle ouders moeten opvang regelen voor de vakantie! Waarom zou jij dat moeten doen en hij niet? Zo heb jij ook meer tijd voor jezelf om bij te tanken, wat je echt nodig hebt.

En verder: je zit nog volop in de verwerking, zoals eerder al werd gezegd: tijd heelt alle wonden, maar niet van vandaag op morgen. Het heeft een paar jaar nodig, dan moet je ex ook begrijpen.

Veel sterkte!

Niki73

Niki73

13-05-2016 om 09:47

Tijdstippen

Nog beter om af te spreken: zijn weekenden lopen van vrijdag 15 uur tot maandag 15 uur! Of een ander voor jou en kinderen passend tijdstip. Dat is voor het geval er een vrije dag is of een kind ziek is. Dan is hij verantwoordelijk voor de opvang: ook daar hoef jij niet elke keer voor op te draaien.
Blijf herhalen dat dit allemaal is om jou te ontlasten zodat je meer energie krijgt. Dat kan alleen als hij zijn verantwoordelijkheid als vader oppakt.

Annonick

Annonick

13-05-2016 om 10:41

en bel

Bel je huisarts op, vraag de assistente een attentieregel in je dossier te maken (die popt elke keer op als je het dossier opent). Laat daarin zetten dat er niets mag worden gecommuniceerd met ex.

Arts mag hem aanhoren, verder niet en waarschijnlijk is dat waarom jij niet bent gebeld.

En ga anders van start met een nieuwe huisarts. Niet omdat deze niet goed zou zijn, maar omdat je geen zin hebt door je ex op spreekuur gestuurd te worden. En als hij niet weet wie je huisarts is....

Je man heeft een dubbele agenda: 2 keer de zijne. Ga er niet in mee. Sterkte!

Tamara

Tamara

13-05-2016 om 13:02

vreemd

Vreemd, de één wil dat kind eerder gebracht wordt op zondagavond zodat kind kan landen, te laat brengen is niet goed. De ander wil dat ex kind op maandagochtend naar school brengt en door de afstand betekent dit waarschijnlijk heel veel vroeg op en dat zou beter zijn voor het kind.

Hoe kunnen jullie dat allemaal zeggen zonder het kind te kennen?

Noet

Noet

13-05-2016 om 13:26

Tamara

het zijn allebei veel gebruikte oplossingen. TO zal moeten bepalen wat zij wil. Wij kunnen alleen aangeven wat wij zouden doen. En dat doen we dan ook en dan krijg je deze verschillen. Het leven is gelukkig geen eenheidsworst.

verhuiswagen

verhuiswagen

13-05-2016 om 13:41

deed mijn ex ook

Ik heb net zoiets mee gemaakt met mijn ex. Toen ik er achterkwam dat hij antikraak woonde met de kinderen (door de rechter verboden)en elke avond tot laat werken was (tegen de rechter zei hij dat hij om 18 uur thuis was), ben ik heel boos geworden. En dat mocht niet volgens mijn ex. Hij heeft toen een kindertherapeut ingeschakeld. Voor diegene die het nog niet weet; een kindertherapeut is een niet beschermde titel. Wat avondcursussen en je opent zo een praktijk. Een maatschappelijk werkster heeft meer kennis en opleiding, maar tijdens mijn scheiding heeft ze ook steken laten vallen waardoor er later grote financiele problemen zijn ontstaan. Trap er dus niet in!

Als je ex erover begint, zeg maar dat je huisarts er geen noodzaak in zag. En inderdaad alles laten afschermen. Of een klacht indienen, want jouw gegevens horen prive te zijn. Daar heeft een huisarts een ede over afgelegd.

Laat je ex maar een nieuwe omgangsregeling aanvragen. Via de rechtbank, op zijn kosten.

Ik heb wel ervaring met heel vroeg eten op zondag ivm het wisselmoment. Dat is soms lastig ja. Maar is niet anders. Of je geeft ze een kop soep aan het einde van de middag. Kunnen ze thuis nog een boterham eten.
Probeer niet in de vingerwijzerij te belanden, maar verzin zelf een weg en een oplossing. Als je ex dat niet goed vind dan kan hij daar zelf nog een officiele wijziging (lees via de rechter) voor proberen af te dwingen. Hij wil iets, en de huisarts en de maatschappelijk werkster zijn er voor hem, en niet bedoeld om jou op je dak te sturen.

In mijn geval bleek de kindertherapeute enkel op geld uit te zijn. Of ik even de behandelopdracht wilde tekenen. Ik teken niks, ik ben hier omdat mijn ex dat wil. Mag hij t ook betalen. Na enkele dreigmails heeft ze de kinderen opgebeld en een afspraak met ze in proberen te plannen. De kinderen zouden mij dan weer mee moeten slepen. Toen heb ik haar haarfijn uitgelegd dat ze nu precies doet wat ze afkeurt bij gescheiden ouders; de kinderen gebruiken en inzetten om zaken te beslechten. Bah nog nooit zo'n kater gehad van een zogenaamde professional uit het hulpverleningsvak.
Leg t naast je neer Narcis. Je doet het prima. En wil ie iets anders, dan is de weg via de rechter. Heel moeilijk, want zoiets vreet aan je.

Klootzak

Wat een klootzak. Ik denk dat als de huisarts had gevonden dat hij hier iets mee moest, deze wel contact met je had opgenomen.

Het klinkt mij allemaal als een weg om zijn zin te krijgen. Ik zou er niet aan meedoen en het weigeren. Maar begrijp ook hoe moeilijk het allemaal is, met de dreiging die hij uitstraalt en hoe jij je toch al voelt.

Even naar je huisarts gaan en navraag doen? Goede kans dat je ex daar helemaal niet is geweest of is weggestuurd. Een huisarts gaat volgens mij niet met een ander in gesprek over jou.

Li

Li

13-05-2016 om 16:06

huisarts

Een huisarts krijgt echt de raarste verzoeken van allerlei mensen. Gelukkig zijn ze meestal professioneel genoeg om te denken: dit komt niet van mijn patiënt zelf, dus ik laat het van me af glijden. Aan de rest van de wereld heb ik geen boodschap.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 16:27 Topicstarter

Reactie

Dank voor alle reacties. Zo fijn. Voor alle duidelijkheid: hij wil de kinderen niet zondagavond laat terugbrengen maar op maandag naar school. En inderdaad heeft dat te maken met zijn nieuwe partner en haar gezin en de afstand. Dat is een optie en die zal er wel moeten komen uit oogpunt belang kinderen maar ik heb juist behoefte aan meer ruimte door de week, niet altijd dat gehaast tegen de klok. Hij zou op maandag 1x per 2 weken naar school brengen en de rest inclusief sportclubs komt op mij neer. En zondagavond geen kinderen is, na al 2 kinderloze avonden, voor mij niet zo fijn bovendien kan ik dan juist niet naar sport/hobbyclub of vriendinnen. De kinderen willen het liefst zondagavond thuis zijn maar ik weet zeker als hun vader vraagt of ze langer bij hem willen zijn ze ook ja zeggen. Drie van de vier weekenden bij vader zou ik ook niet fijn vinden, ik werk elke dag en dan zou ik zo weinig hele dagen met ze hebben. Mijn voorkeur is vrijdag uit school tot na (of voor) het eten zondag en vakanties 50/50. Maar dat wil hij dus niet, hij wil absoluut niet minderen qua werk.

Ik twijfel over traject maatschappelijk werk maar vrees dat dat alleen maar meer belast en dat hij mooi weer gaat spelen, we hebben ooit kort relatietherapie gehad, dat was een drama, een farce bijna.
Bovendien mocht het mij niet bevallen en ik zou stoppen dan heeft hij zo iets van zie je wel.

Zojuist de huisarts gebeld en daar kan ik over anderhalve week terecht. Ik ga navragen wat er is gezegd en aangeven dat ik niet meer wil dat er buiten mijn medeweten om over mij of over de kinderen gesproken wordt en als er kwaad gesproken is dan kan ik ook een boekje open doen, meerdere. Ik denk dat ze mij niet heeft gebeld omdat ze, ondanks dat ik er al lang niet meer ben geweest, heus wel weet dat ik hoe dan ook de boel draaiende houd.

Ik heb nagedacht over hulp voor mezelf en daarbij is het grootste punt het niet slapen dat wil ik nog eens aankaarten. Verdriet en gemis moet slijten. En verder zou ik het meest gebaat zijn bij praktische hulp zoals tuin- en huiswerk, het is zo'n enorme puinhoop hier. Maar dat is niet te betalen ik heb juist zelf een bijbaan als schoonmaakster, dat is geen optie. Huis blijft wel staan. Het is wel van belang dat ik toch iets voor mezelf ga doen, als is het maar 1 avond thuis languit in bad.
Na eerst de schok van het ontdekken van vreemdgaan, zijn ontkenning daarvan (ik was degene waar alles aan lag), de scheiding en meer ingrijpende gebeurtenissen ben ik mezelf behoorlijk kwijt geraakt en met name zijn mijn denkvermogen en organisatietalent ernstig ingekrompen.

Op een rijtje

Je hebt het in ieder geval goed op een rijtje. Inderdaad. Waar vind je nu veilige hulp die ook de handen uit de mouwen steekt?
Is er geen familie, of zijn er vrienden, die een keer een weekend samen willen komen helpen om je huis te ordenen? Je wil het vaak niet vragen maar het kan zo schelen en het zal je meevallen dat er vaak toch mensen zijn die het graag een keer voor je komen doen als ze daarbij echt bijdragen aan dat het beter gaat met jou en je gezin.
Leg uit dat je gewoon heel moe en opgebrand bent en die ballen allemaal net aan in de lucht houdt maar dat het zo extra zwaar is om in de chaos te zitten.

Pennestreek

Pennestreek

13-05-2016 om 16:40

Narcis, zorg beter voor jezelf

en dan bedoel ik eigenlijk: organiseer hulp. Uit je verhaal maak ik niet op dat er mensen om je heen zijn waar je op kunt leunen, maar die zijn er vast. Gebruik ze! Vraag actief om hulp! Buren, vrienden, familie, desnoods vage kennissen. Zet je trots opzij en schakel ze in.

Plan in de weekends dat de kinderen bij hun vader zijn 1 dag voor klussen in, en de andere dag voor jezelf. Maak een prioriteitenlijstje en kijk wie je waarvoor kunt vragen. En voor de andere dag: verplicht alleen maar dingen doen voor jezelf. In bad gaan, een stevige wandeling maken (al dan niet met iemand anders,) een boek lezen, eten wat jij lekker vindt (en dus niet iets wat de kinderen graag eten, nee, iets wat je normaal gesproken niet zou eten omdat zij het niet lusten). Spreek af met een vriendin voor een avondje uit (of nodig iemand bij je thuis uit, als het te begrotelijk is) en klets bij. Vertel je verhaal, desnoods voor de 100e keer. Dat is ook een vorm van therapie.

Met zo'n weekend sla je 4 vliegen in 1 klap: je to-do-list wordt korter, je haalt het contact met familie/vrienden/bekenden aan, je hoofd wordt wat opgeruimder en je ontspant meer.
Verder kan ik je aanraden te beginnen met Headspace, een geleide meditatie (ik doe het via een app op mijn telefoon) waarmee je leert ontspannen. Ik heb de tip van IngridT hier op het forum, en verhip, ik slaap beter na die 10 minuten!

Ik wens je enorm veel sterkte. Maar echt, zorg beter voor jezelf. Dat heb je verdiend!

Pennestreek

Pennestreek

13-05-2016 om 16:43

AnneJ, great minds...

Great minds think alike, toch?

Dus, Narcis, regel hulp in alle opzichten. En helaas, dat moet je zelf organiseren, dus dat kost je nog even tijd en energie, maar levert je als het goed is heel wat op. Succes!

Meer tijd voor het begin van de dag

Door de wekker een half eerder te zetten, kan je de dag rustiger aanvangen. Dat voelen de kinderen ook.
Als je zegt dat dat niet kan omdat je je slaap nodig hebt. Zul je de dingen die je 's avonds doet meer inplannen op tijdstippen dat de kinderen niet thuis zijn.
Kleine dingen anders plannen. Misschien steek je wat op van de afleveringen van de nanny.

Als je in een huurhuis woont, is het een optie om een extra service (klusjes in huis) te overwegen.

Wil niet alles tegelijk doen, helpt ook.

Waterlief

Waterlief

13-05-2016 om 17:35 Topicstarter

Ja,

inderdaad heb ik niet zo veel mensen om mij heen. Mijn ex heeft een grote familie maar dat contact is in de jaren na onze breuk langzaam verwaterd wat prima is. Rond een scheiding haken mensen af, niet zo zeer hun schuld maar gebeurt als je bijna altijd nee moet zeggen. Vriendinnen hebben juist in het weekend geen tijd ivm hun gezinnen. Dat betekent dus op zoek naar contacten voor in het weekend. En één dag klussen en één dag ontspannen is al het beleid, maar vaak ben ik zo moe dat er helemaal niets gebeurt en juist dan slaap.
Hulp zoeken, tsja zou dan ook weer in weekend zijn, maar ik realiseer mij heel goed dat er verandering moet komen.

Ex is heel geraffineerd en omdat ik diep van binnen nog een zwak voor hem heb, ben ik heel makkelijk te manipuleren en daarmee heb ik mezelf dubbel te pakken ten eerste omdat ik zelf het laat gebeuren en ten tweede omdat ik ontzettend boos wordt als hij wederom niet open en eerlijk is. Gelukkig heeft hij nog niet door dat als hij juist open en eerlijk zou zijn ik nog meegaander zou worden uit blijdschap en omdat ik graag help. Belachelijk, echt tijd voor verandering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.