Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Sofie-Anne

Sofie-Anne

29-01-2020 om 13:01

Ex heeft meer inkomen: wat doen met kinderalimentatie?

Als je ex meer is gaan verdienen moet kinderalimentatie dan herzien worden ? En hoe pak ik dat aan ? Ik ben nu 5 jaar gescheiden en is nooit veranderd

Google is je vriend

Veranderingen en het effect op de alimentatie
Nadat de alimentatie is vastgesteld betaal je maandelijks een vast bedrag. Verandert jouw persoonlijke situatie of die van de ex-partner? Dan kan het heel goed zijn dat de alimentatie kan worden aangepast.

Raak je bijvoorbeeld je baan kwijt of kom je ziek thuis te zitten, dan heeft dit gevolgen voor je inkomen. Je draagkracht wordt lager, waardoor er een verlaging van de alimentatie mogelijk is. Verandert de omgangsregeling en zijn de kinderen meer bij jou? Dan heb jij zelf meer kosten van de kinderen en kan de alimentatie ook worden bijgesteld. Heb je een nieuwe partner en krijgen jullie samen een kindje? Kinderen kosten veel geld en drukken dus op de draagkracht. Opnieuw een reden voor een verlaging.

Andersom geldt dit ook. Gaat de ex meer verdienen, dan wordt de draagkracht groter en kan de alimentatie misschien worden verhoogd. Al met al is iedere verandering die invloed heeft op de draagkracht van één van de twee een reden voor een aanpassing van de alimentatie.

Kom je in aanmerking voor een verlaging of verhoging?
Als je een verlaging of een verhoging van de alimentatie wil, kunnen jullie kijken of jullie in overleg een nieuwe afspraak kunnen maken. Hierbij kun je ook overwegen om een herberekening te laten maken, zodat je zeker weet dat het bedrag klopt. Wil jij een verandering, maar wil de ex nergens aan meewerken, dan kun je een verzoek tot wijziging indienen, hier heb je een juridisch adviseur voor nodig. Wij helpen je hier graag bij. Onze medewerkers kunnen goed inschatten of je inderdaad in aanmerking komt voor een verlaging of verhoging van de alimentatie. Zij kunnen met je bespreken hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Let op:
Let op: sinds 2015 is het kindgebonden budget een belangrijke rol gaan spelen in de berekening van de kinderalimentatie. In veel gevallen is dit een reden om de alimentatie opnieuw te laten berekenen.

hangt ervan af

De hoogte van de alimentatie wordt ruwweg bepaald door twee grenzen: de behoefte van (in dit geval) het kind, en de draagkracht van de alimentatieplichtige.

Als de alimentatieplichtige zoveel geld heeft dat hij aan de behoefte kan worden voldaan, is dat mooi. Maar vaak is dat niet zo. Het kind zou in principe wel recht hebben op meer, maar er is gewoon niet meer.

Als destijds bij het vaststellen van alimentatie de behoefte van je kind volledig werd gedekt, dan hoeft een stijging van het inkomen niet tot aanpassing te leiden. Maar als de behoefte wel groter was, maar er was gewoon niet genoeg geld, dan kan er zeker reden zijn om de alimentatie nog eens te bekijken.

Een ander punt is trouwens dat jij zegt "is nooit veranderd". Ik hoop dat wel gewoon de jaarlijkse indexering is betaald.

Groeten,

Temet

Esther72

Esther72

30-01-2020 om 21:03

Ik haak even aan.

Ik ben zo vrij aan te haken omdat mijn vraag aansluit. Ik hik al meer dan een jaar aan om mijn ex-partner te vragen het bedrag aan kinderalimentatie opnieuw te laten berekenen.
De onduidelijkheid zit voor mij in het betalen van de kinderbehoefte. Mijn ex kon de hele kindbehoefte erg makkelijk betalen en heeft dat ook altijd gedaan en volgens mij nog €10 extra per kind. Ex woont inmidddels alweer jaren samen, heeft een paar carrieremoves gemaakt maar mijn inkomen is helaas teruggegaan naar 60 tot 70% van mijn inkomen van destijds. De kinderen zijn pubers en ondanks dat ik hier rekening mee heb gehouden door te sparen toen ze jonger en goedkoper waren vind ik de verdeling van het betalen van de kosten van de kinderen niet evenredig. Ook de verdeling van het verblijf is niet meer zoals destijds is afgesproken, ze zijn al jaren meer bij mij dan volgens het ouderschapsplan is afgesproken. Er is geen sprake van partneralimentatie en er is overeengekomen dat ik alle kosten betaal ook voor school en orthodontie e.d. Zou het zin hebben om te vragen of er opnieuw een berekening gemaakt kan worden of is de kindbehoefte een bedrag dat voor altijd vast staat?

Monkie

Monkie

31-01-2020 om 14:47

De vragen die bij mij opkomen Esther

Zouden eerst gaan om het gehele plaatje: hoe is het contact met je ex? Hoe komt het dat jij school en ortho betaald? hoe komt het dat jouw inkomen gedaald is? Welke mogelijkheden heb je om je eigen inkomen te vergroten? Hoe komt het dat ze vaker bij jou zijn?

En de uitsmijter: wat ga je doen als uit de herberekening komt dat jij meer moet gaan betalen en niet je ex?

Paddington

Paddington

31-01-2020 om 15:11

De kindbehoefte

wordt vastgesteld aan de hand van het gezinsinkomen op het moment van scheiden. Deze wordt jaarlijks verhoogd met de indexering. Het feit dat vader meer is gaan verdienen en jij minder kan een verschuiving geven van het betalen van de kinderalimentatie. Dit is in de praktijk meestal tientjes werk, dus niet echt veel.

Mocht jij echt problemen hebben met het betalen van alle kosten, dan zou je met de vader van de kinderen kunnen praten en misschien wil hij dan extra bijdragen, het zijn immers jullie gezamenlijke kinderen. Het aanvragen van een herberekening is meestal niet erg goed voor de verstandhouding. Mocht het geen probleem zijn voor jullie verstandhouding, dan kun je het altijd via het LBIO laten doen, Je krijgt dan een berekening die ook door de rechters wordt gehanteerd, zonder de enorme kosten van een rechtszaak.

Het beste is en blijft natuurlijk in gesprek gaan met vader.

Esther

Hoeveel kinderalimentatie betaal je zelf? Is het verschil tussen wat jij betaalt en je ex betaalt erg groot?

Esther72

Esther72

01-02-2020 om 21:49

Dank voor de antwoorden

En dan mijn antwoorden. Ik denk ook dat het om tientjes gaat, ik heb al veel gelezen maar hoopte dat ik iets over het hoofd had gezien.
Monkie, ik betaal ortho en school omdat dat is afgesproken weliswaar onder druk. Contact met ex is nu minimaal na zware tijden. Mijn inkomen is gedaald door verlies baan, ik werk wel maar ver beneden het niveau van mijn vorige werk. Ik solliciteer volop maar tot nu toe geen succes en weer op oude inkomen komen zie ik somber in. De kinderen zijn meestal bij mij omdat mijn ex 70 kilometer van ons af is gaan wonen en geen 50/50 wil. En als antwoord op jouw uitsmijter: er zal nooit uit een herberekening komen dat ik meer moet betalen verschil in inkomen is groot. Ik betaal alles en krijg van ex iedere maand een bedrag aan kinderalimentatie en ontvang ook kindertoeslag.
Paddington, als ik het LBIO inschakel dan moet ik eerst instemming van ex hebben want hij moet gegevens leveren. Het is ook mijn bedoeling het via het LBIO te regelen. Maar als hij niet wil zal het via een advocaat moeten gaan.
Swaen, ik betaal dus al het meeste, zie mijn antwoord aan Monkie.
Mijn grootste angst is dat mij exman boos wordt en onze rust verstoord wordt en het veel stress geeft. Hij weet goed dat mijn huidige werk veel minder betaalt en weet ook wat de kosten waren voor de orthodontist ondanks dat ik ons bijverzekerd had maar wil zich aan de afspraken houden en betaalt geen cent meer. De alimentatie voor 2020 is keurig aanpast met ivm indexering maar het bedrag komt uit op €..,44 en dat rondt hij dan niet af op vijftig cent, dit om aan te geven hoe hij erin staat. Ik heb dus al eens gevraagd of hij wilde bijdragen.

Esther

Om een echt goede berekening te maken heeft het LBIO natuurlijk gegevens van beide partijen nodig, maar op zichzelf zou je misschien ook een berekening kunnen vragen waarbij jij jouw gegevens compleet aanlevert, en die van hem op basis van een schatting. Bijvoorbeeld op basis van zijn oude salaris, vermeerderd met CAO-verhogingen, ik noem maar wat. Dan kan je zien of het inderdaad om tientjes gaat of dat het toch de moeite is. En met die cijfers kan je dan misschien je ex ervan overtuigen dat het zinvol is om een echt fatsoenlijke berekening te laten maken.
Als jij in aanmerking komt voor gefinancierde rechtsbijstand en hij niet - die kans zit erin (zie www.rechtsbijstand.nl) dan kan je hem voorhouden dat het vooral ook in zijn belang is om de zaak buiten de rechter om te regelen.

Nee, hij zal niet blij zijn. Maar dat ben jij nu ook niet en als het werkelijk een fors verschil zou maken is het misschien toch de moeite waard het gesprek weer eens aan te gaan.

Groeten,

Temet

Esther72

Esther72

02-02-2020 om 00:03

Wederom dank

Temet, ex studeerde tot net voor scheiding en alimentatie is toen gebaseerd op zijn eerste loon na afronden studie, inmiddels is hij 3 of 4 werkgevers verder. Geen idee van zijn inkomen of lasten. Hij komt zeker niet in aanmerking voor rechtsbijstand, toen al niet. Inmiddels heeft hij een duur huis gekocht dus zijn woonlasten zullen hoog zijn. Ik moet dit echt doorzetten maar hik er zo tegenaan. Er komt weer allemaal oud zeer omhoog. Hij heeft jarenlang gestudeerd waarbij ik financieel bijdroeg, zuinig leefde en ondersteunde omdat hij moest leren terwijl kinderen nog klein waren. Zijn diplomauitreiking was enkele weken nadat hij het huis uit was en die woonde hij bij samen met zijn nieuwe vriendin.

Is dat het waard

'Ik moet dit echt doorzetten maar hik er zo tegenaan. Er komt weer allemaal oud zeer omhoog.'
Vraag jezelf serieus af of dit het waard is en zie dat dan op de eerste plaats als een financiële vraag, niet als een emotionele vraag die eist om rechtvaardigheid. Probeer jezelf naar de toekomst toe te denken. Orthodontist is duur, inderdaad, maar het is ook tijdelijk. School kan niet duur zijn.
Ik kwam zelf na de scheiding in de WAO, drastisch minder inkomen. Ex verhuisde naar 50 km verderop, waardoor zijn zorgdag wegviel. 3, nee zelfs 4 orthodontist-kinderen, ik heb vooral gemoppperd op de orthodontist.
Maar de orthodontist houdt een keer op, gelukkig. Na jaren vond ik werk, net onder mijn niveau, maar wel betaald.
Ex verdiende beter, maar heeft daarmee ook extra dingen betaald voor de kinderen, uit eigen beweging. Met name fietsen en de gadgets, computers doorgeven etc.
Ik heb nooit teruggekeken, ik ben meer van 'roeien met de riemen die je hebt'.
Het kan de moeite waard zijn om te kijken of je belastingaftrek voor zorgkosten kunt krijgen. Het drempelbedrag is nu 1,65% van het drempelinkomen. Als je meer moet uitgeven aan de orthodontist kun je die kosten eventueel aftrekken bij je belastingaangifte.

Tsjor

Moet?

'.Ik moet dit echt doorzetten maar hik er zo tegenaan. Er komt weer allemaal oud zeer omhoog. '

Nee, dat moet je niet. Je kiest er zelf voor om dit gevecht aan te gaan, en daar horen consequenties bij. Je kunt er ook voor kiezen om het te laten rusten, en je tijd en energie te steken in leukere dingen.

Snap 't wel

Ik denk dat ik 't wel snap, dat 'moeten'. Waarschijnlijk blijf je, door het te laten rusten, weer hangen in de rol van degene die altijd maar tegemoet gekomen is aan de ander. En als ik 't zo lees gaat die ander er met de lusten vandoor en jij krijgt merendeel van de lasten. Lijkt me heel lastig om dat naast je neer te leggen want daar word je vaak genoeg aan herinnerd dan.

Esther72

Esther72

02-02-2020 om 12:16

Nee moet niet

Heb het ook jaren niet gedaan maar kom steeds moeilijker rond terwijl we sober leven. Ex verdient ruim boven modaal en het percentage dat hij van zijn inkomen besteedt aan onze kinderen is heel klein. Ik begrijp ook niet goed dat het bedrag aan kindbehoefte zo laag is, daar wil ik achterkomen.

Esther

De kindbehoefte is destijds gebaseerd op het toenmalige gezamenlijke inkomen. Inkomensstijgingen na de scheiding kunnen wel degelijk leiden tot een verhoging van de behoefte. Het zou dus kunnen dat bij een nieuwe berekening de behoefte omhoog gaat.

Wat je moet doen, kan alleen jij bepalen. Als jij dit van je af kan zetten, kan het zinvol zijn het te laten rusten. Helemaal als ex ook extraatjes betaalt, zoals kennelijk bij Tsjor het geval was.

Loop je je op te vreten over de situatie, dan kan het zeker zinvol zijn de discussie aan te gaan. Het kost allemaal energie en stress, maar dat doet het nu ook, en dan kan je redeneren dat stress met geld beter is dan stress zonder geld.

Probeer hoe dan ook te bedenken - daar is geen haast mee- wat voor jou persoonlijk het beste werkt. Mensen die vanaf de zijlijn coachen moeten mi niet de doorslag geven.

Groeten,

Temet

Vanaf de zijlijn

Het zijn alleen maar opmerkingen, gedachtes, ervaringen etc. die je vanaf de zijlijn meekrijgt. Uiteindelijk moet je natuurlijk zelf beslissen.
Elledoris: 'Waarschijnlijk blijf je, door het te laten rusten, weer hangen in de rol van degene die altijd maar tegemoet gekomen is aan de ander. En als ik 't zo lees gaat die ander er met de lusten vandoor en jij krijgt merendeel van de lasten.'
Ik zou mezelf waarschuwen als ik zo ging denken, omdat je jezelf dan wel heel erg in de slachtofferrol plaatst. Het 'weer hangen', waarop is dat gebaseerd? De alimentatie etc. is indertijd vastgesteld op basis van zijn eerste inkomen en haar inkomsten. Dat haar inkomen achteruit is gegaan, is dan de ex degene die dat moet oplossen? En hoe erg zou je het vinden als de kinderen vrijwel altijd bij hem waren (hij de lasten) en jij meer kansen had om beter werk te vinden (jij de lusten)?
Ik had een andere insteek: wat na de scheiding gebeurt is mijn pakkie-an. En ik heb liever de kinderen dan geld. Zolang we geen droog brood eten gaat het allemaal nog. Ik heb wel aanpassingen gedaan: een grotere woning (2 onder 1 kap) verkocht en daarvoor een kleinere woning (rijtjeshuis) teruggekocht bijvoorbeeld.
Het enige wat eventueel objectief gezien (dus zonder chagrijn en venijn) reden zou zijn voor aanpassingen is als de zorgverdeling drastisch is veranderd. Maar dat had je dan moeten doen toen het gebeurde.
En anders een goed gesprek over de te grote kosten, met een eerlijke bekentenis dat je de orthodontist niet kunt betalen.
De verhogingen vanwege meer inkomen etc. zijn wel rechtmatig, maar ik vind het een groot risico: je leest hier ook voorbeelden van exen die elkaar jarenlang nauwgelet blijven volgens als het gaat om inkomsten en uitgaven. Naar mijn mening verziek je daarmee vooral je eigen geest. Maar anderen zullen zeggen dat het je recht is.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.