Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex in familie app

Ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Ik ben nu ongeveer 4 jaar met mijn vriend. Hij heeft 2 kinderen uit een eerder huwelijk en wij hebben een dochtertje van 1 jaar. Hij heeft een best levendige familieapp met zijn ouders en broers. 
Hierin worden o.a. ook vakantiefoto’s gedeeld en uitnodigingen voor verjaardagen, zwangerschappen etc. Ik zit hier niet in. Ik ben aan een aparte app met zijn ouders toegevoegd. Hierin delen we ook wat foto’s. Zijn ex vrouw zit wel in de familie app. Ze hebben zelfs nog een groepsfoto van toen zij getrouwd waren. In eerste instantie vond ik het niet zo erg, want ook vanwege de kinderen. Maar niemand stelt ooit voor om mij eraan toe te voegen. Hierdoor mis ik geregeld wat. Mijn vriend is niet zo secuur in alles doorvertellen. Ik stond al een aantal keren met mijn mond vol tanden dat ik niet wist dat mijn schoonzus weer zwanger was en dat mijn zwager een nieuw huis had gekocht. 
Ik weet niet wat mij meer steekt.. het feit dat zijn ex erin zit of het feit dat ik er niet in zit. In eerste instantie werd ook gedaan dat zij zo foto’s van de kinderen kan sturen, maar mijn ex vriend heeft ook een aparte app met zijn ouders en haar, dus opa en oma kunnen ook gewoon op die manier foto’s van de kids ontvangen als ze bij haar zijn.

Ik vind het fijn dat ze een redelijk goede band hebben omwille de kids, maar na 4 jaar voelt het alsof ik er niet bij hoor. Ook worden er heeel erg weinig foto’s van mijn dochtertje gedeeld in die app omdat dat haar wellicht pijn doet. 

Wat vinden jullie hiervan en zouden jullie hierin actie ondernemen of lekker laten gaan? Ik vind het niet aan mij om er iets van te zeggen. Ik hoop dat hij of iemand van zijn familie zegt: goh moet jij er niet in? En dan is het aan haar om erin te blijven of niet… maarja na 4 jaar zal dat niet meer gebeuren denk ik. 


Ik snap dat dit voor jou niet fijn voelt. Heb je dit al weleens met je vriend besproken?

Ik snap je helemaal. Het is aan je vriend om ervoor te zorgen dat jij ook aan de groep wordt toegevoegd.

RNelly

RNelly

05-08-2023 om 21:43 Topicstarter

Bosanemoon schreef op 05-08-2023 om 21:04:

Ik snap dat dit voor jou niet fijn voelt. Heb je dit al weleens met je vriend besproken?

Bedankt voor je reactie. Ja ik heb het weleens laten vallen, maar hij vind het aan haar om eruit te stappen. En ze zijn veel te bang om haar te kwetsen om mij erin te gooien (dat zegt hij uiteraard niet letterlijk) 

RNelly

RNelly

05-08-2023 om 21:46 Topicstarter

het rare is ook dat de app groep “ de enige echte.. (achternaam vriend)” heet. 

Ik vind dit wel heel kwetsend voor jou. Ik vind dat je ook in de app moet. Jullie zijn serieus, hebben samen een kind....wie weet heeft zijn ex dan geen zin meer en vertrekt ze zelf uit de groep. Op de huidige manier blijft de groepsapp vasthouden aan een situatie uit het verleden. 

Snap je ook heel goed. Zou aan je vriend niet vragen of hij kan zorgen dat zij eruit stapt. Maar heel simpel: Voeg mij ook toe aan de familie-app-groep. 
Wat betreft het kwetsen? Is hij vanwege de relatie met jou gescheiden? Ligt daar een pijnpunt? Zo niet, dan is het niet toevoegen van jou aan de app-groep kwetsend. 

Labyrinth schreef op 05-08-2023 om 23:11:

Snap je ook heel goed. Zou aan je vriend niet vragen of hij kan zorgen dat zij eruit stapt. Maar heel simpel: Voeg mij ook toe aan de familie-app-groep.
Wat betreft het kwetsen? Is hij vanwege de relatie met jou gescheiden? Ligt daar een pijnpunt? Zo niet, dan is het niet toevoegen van jou aan de app-groep kwetsend.

Zo wel, dan ook, na een paar jaar hoor. Zo gaat het leven nu eenmaal soms.

RNelly, dit is een issue dat aan je man is om op te lossen. Ik weet niet wie de initiatiefnemer (destijds) van de familiegroep is geweest, of wie dit het belangrijkst vindt. Of zij allemaal iemand toe mogen voegen of alleen bijvoorbeeld een broer die het ooit aangemaakt heeft, of je schoonouders. 

Maar je man moet de schaamte voorbij en eens opkomen voor zijn 'nieuwe' vrouw/vriendin. Bij wijze van spreken met een luchtige grap - als hij ook mag toevoegen aan de appgroep. En dan gewoon doen.

Over het issue dat de ex ook in de groep zit en niemand haar wil kwetsen: dat vind ik een moeilijkere. Dat vind ik dan weer minder aan hem, om haar er echt uit te gooien (zeker niet omdat ze ook kinderen hebben). Het zou kunnen dat dit vanzelf oplost, als jij erbij bent.

Tijd voor een goed gesprek met je man. Waarom niet, waar is hij bang voor? Voor het oordeel van een broer/zus/ouders/ex? Het is belangrijk dat hij ook aan hen laat zien dat hij inmiddels jou als vrouw heeft en dat hij dus voor jou opkomt: jij hoort er nu ook bij.

Ja, ik snap dat je dit niet leuk vindt.

Ik zou het wel expliciet vragen aan je vriend om toegevoegd te worden. Vervolgens moet hij dat regelen.

Mocht hij nee zeggen, dan vragen waarom. En erbij zeggen dat jij dat erg kwetsend voor jou vindt.

Ik zou dan ook duidelijk aangeven dat je je buitengesloten voelt en informatie mist wat jij pijnlijk en onhandig vindt.

zij hoeft er niet uit, als jij er maar wel bij in komt.

Heb je verder wel goed contact met die familie? Ik zou het als een zegen zien dat je er niet in hoeft.

Ik vind het vreemd dat jij er niet in mag. Zeker als je daardoor dingen als zwangerschappen, nieuwe banen, afspraken en dat soort informatie mist. 
Verder begrijp ik niet zo goed waarom er zoveel foto's van kinderen en wat ze allemaal doen gedeeld moeten worden in zo'n app.

RNelly

RNelly

06-08-2023 om 07:55 Topicstarter

Ysenda schreef op 06-08-2023 om 01:53:

zij hoeft er niet uit, als jij er maar wel bij in komt.

Precies dit eigenlijk 🙂

RNelly

RNelly

06-08-2023 om 08:01 Topicstarter

Iedereen bedankt voor jullie reactie. Ik ben niet de reden van de scheiding destijds, maar zij ziet mij natuurlijk wel als een indringer (of hoe je het wilt noemen). Maar goed, ik kan mij heel goed voorstellen dat een scheiding (met kids) erg verdrietig is en heb daarin ook altijd alle ruimte gegeven. We zijn nu 4 jaar verder en zij had zelf ook al vrij snel een nieuwe liefde. 
Ik ben voor de rest wel goed met de familie en daarom is het ook zo vervelend als ik “belangrijke” zaken als een zwangerschap niet mee krijg. Dat voelt heel lullig als je dan na een uur gezellig kletsen ineens opvangt dat iemand zwanger is terwijl je degene niet hebt gefeliciteerd. 
Ik heb het onderwerp wel een paar keer laten vallen bij mijn vriend, maar het is een soort van vrijblijvend. Ze wachten volgens mij tot zij er zelf uitstapt en dat ik er dan in mag ofzo… maar zoals ik al aangaf hoeft zij er niet persé van mij uit. Het steekt mij meer dat ik er niet in zit/mag. 
Ik zal het gesprek nog eens aangaan en inderdaad zeggen dat ik mij buiten gesloten voel. En dat het best kwetsend is. 
Nogmaals bedankt! 

RNelly schreef op 06-08-2023 om 08:01:

Iedereen bedankt voor jullie reactie. Ik ben niet de reden van de scheiding destijds, maar zij ziet mij natuurlijk wel als een indringer (of hoe je het wilt noemen). Maar goed, ik kan mij heel goed voorstellen dat een scheiding (met kids) erg verdrietig is en heb daarin ook altijd alle ruimte gegeven. We zijn nu 4 jaar verder en zij had zelf ook al vrij snel een nieuwe liefde.
Ik ben voor de rest wel goed met de familie en daarom is het ook zo vervelend als ik “belangrijke” zaken als een zwangerschap niet mee krijg. Dat voelt heel lullig als je dan na een uur gezellig kletsen ineens opvangt dat iemand zwanger is terwijl je degene niet hebt gefeliciteerd.
Ik heb het onderwerp wel een paar keer laten vallen bij mijn vriend, maar het is een soort van vrijblijvend. Ze wachten volgens mij tot zij er zelf uitstapt en dat ik er dan in mag ofzo… maar zoals ik al aangaf hoeft zij er niet persé van mij uit. Het steekt mij meer dat ik er niet in zit/mag.
Ik zal het gesprek nog eens aangaan en inderdaad zeggen dat ik mij buiten gesloten voel. En dat het best kwetsend is.
Nogmaals bedankt!

Wellicht niet aan je vriend maar aan schoonmoeder/zwager/schoonvader / schoonzus vragen je even toe te voegen.

Desnoods gelijk op zo'n verjaardag als je weer wat gemist blijkt te hebben.

Best raar dat jouw kind niet zo sterk als familie gevoeld wordt trouwens.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.