Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex is niet in verweer gegaan, hoe nu verder?

Zoals jullie wel weten uit een ander draadje, ik lig in scheiding. Alle eisen staan op papier en Mijn ex kon nadat hij al een maand uitstel heeft aangevraagd nog in verweer gaan tegen mijn eisen. Hij heeft dit niet gedaan, sterker nog, hij is niet eens bij zijn advocaat geweest. Zijn advocaat heeft hierdoor weer om een maand uitstel gevraagd. Ik heb hier geen toestemming voor gegeven. (Mijn advocaat vroeg of ik kog uitstel wou) Mijn ex heeft lang genoeg de tijd gehad om in verweer te gaan.

Maar hoe gaat het nu verder? Weet iemand dat? Gaat het verzoek nu naar de rechtbank en word de scheiding dan nu uiteindelijk uitgesproken? En blijven de afspraken dan zo als het bij de voorlopige voorziening is uitgesproken door de rechter?

Wie kan mij hier meer over vertellen? Dan hoor ik het graag.

Advocaat

Dat kan je advocaat je toch vertellen?

Manon75

Manon75

23-05-2019 om 15:57 Topicstarter

Advocaat

Dat klopt. Maar zij heeft nu een zitting, ik heb nl gebeld om dit te vragen maar ze is er dus niet. En aangezien ik toch graag antwoord wil dacht ik laat ik het hier eens vragen. Er zitten vast ervaringsdeskundigen hier.

Denise

Denise

23-05-2019 om 16:00

de hindernissen

Ik spreek enkel en alleen uit eigen ervaring, maar dat je ex niet in verweer is gegaan en zelfs nog geen advocaat heeft gezien, betekent niet automatisch dat de voorlopige voorzieningen nu voorgoed worden. Ik denk dat je ex nog de kans krijgt een advocaat te zoeken of op zijn minst aan te geven waarom hij nog geen advocaat heeft. Een advocaat is vaak niet happig op toevoegingszaken en kan zo'n client dan ook afwijzen. Uiteindelijk moet hij dan 7 afwijzende advocaten verzamelen voordat de deken van de orde van advocaten een advocaat gaat toewijzen. Mocht dit van toepassing zijn.
Soms wijst een advocaat na een enkele afspraak de client ook af als de client door woede en emotie onredelijke zaken verwacht van een advocaat. Dat komt ook voor. De advocaat kan simpel weg niet alles doen wat een client van hem verwacht.
Dat je zelf aangeeft niet akkoord te gaan met een uitstel, is begrijpelijk, maar het betekent niet dat dit ook zo gebeurt. Ook vanuit de rechtbank kun je te maken hebben met uitstel, meerdere malen zelfs. Heel vervelend en dit rekt en frustreert de zaak alleen maar. Ook begrijpelijk, maar daar kun je helemaal niks aan doen. Sterker nog, het wordt niet op prijs gesteld als je aggeert tegen deze uitstelverzoeken.
Het betekent niet dat je ex ongelimiteerd de zaak kan rekken. Ook daar zitten weer grenzen aan, maar die worden bepaald door de rechtbank en die zijn afhankelijk van hoe de rechter op jullie zaak daar tegen aan kijkt.
Het kan ook zijn dat de echtscheiding opgedeeld wordt in woning/verblijf, inboedel/vermogen verdelen en omgangsafspraken voor de kinderen. Het kan zijn dat op een of enkele onderdelen al een uitspraak komt en dat de andere zaken nog aangehouden worden totdat je ex wel een advocaat en een verweerschrift indient.
Maar al deze vragen kun je bij je advocaat neerleggen. Die weet hoe de rechtbank in het arrondissement waar de zaak behandelt wordt meestal handelt in dit soort zaken. En jouw advocaat weet ook de procedure.
Ik spreek alleen uit wat ik in mijn geval en situaties om me heen heb gezien.
Hou er rekening mee dat het nog wel even kan duren. En dat je daar geen tot weinig invloed op hebt.

Manon75

Manon75

23-05-2019 om 16:17 Topicstarter

Denise

Mijn ex heeft al een advocaat. Maar na de uitspraak van de voorlopige voorzieningen heeft hij geen contact meer opgenomen met zijn advocaat om de gang van de zaak verder te bespreken. Mijn ex was hiertoe wel in de gelegenheid hiervoor. Mijn ex deed naar mij toe ook voor komen dat hij regelmatig met zijn advocaat om de tafel zat. Nav dreigementen die hij naar mij toe uitte dacht ik dus ook dat hij met een verweer zou komen.

Er is dus ook al een zitting geweest. Daarin zijn de voorlopige voorzieningen uitgesproken mbt tot huisvesting dochter (ze woont bij mij nu), omgangsregeling (die hij niet nakomt) en alimentatie (dat betaalt hij tot nu toe wel). Hij komt geen enkele afspraak na, schopt overal tegen aan.

Ik ben ondertussen verhuist, heb mijn zaakjes keurig geregeld. Er is weer rust in de tent. Maar ik wil het hoofdstuk zo graag afsluiten.

Denise

Denise

23-05-2019 om 16:54

iets wat je nu niet kunt?

Manon, is er iets wat je nu niet kunt nu het nog even duurt tot de echtscheiding definitief is? Ik lees dat je al een huis hebt, dat je kind bij je woont, dat je alimentatie ontvangt....allemaal zaken die heel goed zijn en fijn dat het geregeld is. Probeer je daar even op te focussen, de officiele echtscheidings datum dat is meer een formaliteit. Ik weet niet eens meer op welke datum ik officieel gescheiden ben. Het duurde jaren voor we van het stadium 'we gaan uit elkaar' tot ' nu is de handtekening gezet, en tikt de rechtbank het af'. Alles wat daartussen gebeurde kan heel frustrerend werken en ook erg inwerken op je gemoed. Maar probeer echt vast te houden wat wel allemaal al geregeld is! Je bent gescheiden, wacht niet op het moment.
Maar alles afgewerkt is, vergeet dat niet om t in te schrijven in het echtscheidingsregister en aanspraak te maken op het pensioen van je ex. Dat zal hij ook doen, maar als je dat te laat doet, moet je later weer dat recht opeisen.

Manon75

Manon75

23-05-2019 om 18:10 Topicstarter

Denise

Het is waar wat je zegt. Ik ben gescheiden, alleen die rottige handtekening onder het convenant voelt denk ik voor mij als een echte afsluiter. Dikke streep eronder!

Maar ip kan ik nu gewoon alles idd. Was vanmiddag gewoon ff heel boos, het gevoel dat hij dit nu ook weer frustreerd. Maar daar moet ik mij ook niet langer door laten leiden. Je hebt gelijk, mijn focus moet idd naar andere dingen...dit had ik ff nodig, thx!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.